Hei!
Joka ilta nukkumaan mennessäni pelkään. Olen jo vuosia kärsinyt unettomuudesta ja sitä on hoidettu milloin milläkin lääkkeellä/konstilla. Nyt mirtaz. masennuslääkkeellä. No, juttu on siinä, jos alan saada unen päästä kiinni, päässäni pamahtaa ja alan hysteerisenä haukkoa henkeäni. Tunne kestää muutaman sekunnin ja toistuu useita useita useita kertoja ennenkuin olen nukahtanut. Myös hikoilen kyseisten kohtausten aikana. Pää ja rintojen väli on ihan märkänä. Aamulla en koskaan ole pirteä vaan kuin junan alle jäänut ja krapulainen olo vaikka en ole juonut mitään. Tunne on sanoin kuvaamattoman kamalaa ja pelottavaa. Välillä sätkin kuin sätkynukke ja haukon paniikissa henkeäni.
Mitä tämä on? Olenko epileptikko, hermosairas, hullu kenties. Vaarallista?
Kertokaa please kokemuksistanne jos kellään samanlaisia? Mikä neuvoksi.
Ninnukka
PAMAHDUS PÄÄSSÄ
9
3004
Vastaukset
- vaikuttaa
Mullakin oli vielä noin 2 vuotta sitten noita jokailtaisia kauhukohtauksia, vaiva kesti kokonaisuudessaan kolmisen vuotta. Lääkärissä en käynyt enkä lääkkeitä käyttänyt. Kohtauksia oli myös päivällä. Mulla oireena kuumat aallot, sydämentykytykohtaukset, hikoilu, hengityksen kiihtyminen, jalkojen ja käsien puutuminen. Lisäksi säpsähdin pienenkin äänen kuultuani, eikä nukkumisesta meinannut tulla mitään. Alkoi ilmeisesti opiskelustressistä, nyt onneksi takanapäin. Mulla oli varmaan myös jonkinmoinen "psykoosi" kuulin nimeäni kuiskattavan jne. Ihan perseestä, tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu. Ehkäpä lääkärille kannattaisi kertoa uusista oireista. Voimia, uskon että parannut jossain vaiheessa! Sulla taitaa olla stressaava tai vastaava jakso elämässä. Paranemisia:)
- Secco
Paniikkihäiriöltä tuo minustakin kuulostaa. Paniikkikohtaukset tulevat tyypillisimmillään juuri öisin. Oireet ovat hyvin yksilöllisiä, mutta juuri nuo hyperventilointi ja runsas hikoilu ovat aika tavallisia.
- Paniikkia
"Kohtaus alkaa räjähdyksestä ja pahenee nopeasti täydeksi pakokauhuksi. Henkisinä oireina on usein kuoleman, hallinnan menettämisen tai "sekoamisen" pelko. Samaan aikaan ruumiilliset oireet tuntuvat voimakkaina: sydämentykytys, vapina, kylmät ja kuumat aallot, heikotus, pyörrytys, hikoilu, silmäterien laajeneminen, vatsaoireet ja ilman loppumisen tunne. Liikahengitys saattaa laskea veren happamuusastetta, jolloin se aiheuttaa puutumista ja pistelyä etenkin suun ympärillä ja käsiin. Jälkioireena on usein voimakas väsymys, hämmennys ja huolestuneisuus. Useimmat paniikkihäiriöpotilaat pystyvät kuvailemaan ensimmäiset paniikkikohtauksensa hyvin tarkasti."
"Merkittävin seuraavan kohtauksen laukaiseva ajatus potilaan mielessä on nimenomaan uuden kohtauksen pelko. Juuri kaoottinen hämmennys ja oireiden katastrofaalinen tulkinta ovat paniikkipotilaalle tyypillisiä."
"Usein paikat tai tilanteet, joissa kohtaus on tullut muuttuvat pelottaviksi ja niitä vältellään".
"Toistuvat kohtaukset johtavat jatkuvaan jännitykseen ja huoleen. Koko elimistö on stressaantunut eikä yölläkään pysty rentoutumaan, mistä seuraa nukahtamisvaikeuksia ja heräilyä."
Lisää aiheesta:
http://www.introspekt.fi/artikkelit/paniikki.html - pamahduksia
hei
eka kerran kuulen että joku toinen sanoo sellaisista pamahduksista. Mulla on niitä välillä, se on jännä outo ikäänkuin sellainen niinkuin äärettömän lyhytkestoinen 'ääni' tai melkein kuin ei olis edes ääntä, vaan sellainen tunne pamahduksesta.
sitten vaan vähän ihmettelen sitä, ei se mulle mitään häiriöitä aiheuta. Ei se varmasti ole mitään vaarallista!
olen ollut vähän masentunut. Mutta ilman masennuslääkkeitä. Olisiko sillä sun lääkkeellä sellaisia sivuvaikutuksia että hikoilua ja hengenahdistusta?
voisitko kokeilla kuunnella nukkumaan mennessä jotain oikein hyvää Rentoutuskasettia? tai sellaista superrentouttavaa musiikkia?
Jos omalla paikkakunnallasi olisi vaikkapa joku rentouttava hieronta tms. mahdollista, sen musiikin ohessa. Voisit kysyä, jos sua on hoidettu lääkkeillä, että pääsisitkö johonkin ohjatun rentoutumisen ryhmään mukaan.
ne krapulaiset olot vois myös olla lääkkeestä. Ja onko sulla myös nukahtamislääke? siitäkin voi olla. yritä vaan juoda riittävästi vettä ja ota selvää rentoutumisen opettelusta - voit itse tehdä aika paljon hyvää.
tsemppiä - kiisseli
Voi olla, että kyse on jostain paniikkihäuiriöstä tjsp, mutta minusta on mahdollista että pelästyt ihan tavallisia hallusinaatioita, joita tulee joskus ennen REM-unta, jos on syystä tai toisesta pysynyt "tajuissaan" siihen asti. Itselläni on silloin tällöin tullut vain pieniä tärinöitä etc.
Lue http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia - hyvä sellainen
Niin paljon aidosti fyysisiä ongelmia hoidetaan jollain psyyke- tai kevyillä lääkkeillä. Ei se välttämättä aina korvien välissä ole. Tsekkaa ensin että fysilogiasi on ok, sanoo insinööri.
- vee-e
on nimenomaan yläpäässä ?
- ....kyllä
Kyllä vaan yläpäässä. Sellainen ikäänkuin sähköisku ja laamantunut sekava olo. Tajuaa itse kuitenkin tilanteen ja se on pelottavaa. Todella outoa, sairasta. Olen puhunut näistä, mutta kukaan ei näytä ymmärtävän...Ei kuulemma mitään vikaa.......:(
- sama minullakin
....kyllä kirjoitti:
Kyllä vaan yläpäässä. Sellainen ikäänkuin sähköisku ja laamantunut sekava olo. Tajuaa itse kuitenkin tilanteen ja se on pelottavaa. Todella outoa, sairasta. Olen puhunut näistä, mutta kukaan ei näytä ymmärtävän...Ei kuulemma mitään vikaa.......:(
Olin äärettömän yllättynyt, että jollakin on täsmälleen samanlaisia oireita kuin itselläni on ollut ja minuakaan ei ole kukaan koskaan uskonut.
Olen kärsinyt asiasta ihan pienestä pitäen (nyt olen 45 v.). Se on sellainen tunne, että elimistön toiminta loppuisi yhtäkkisesti ja rajusti (kuin kuolisi) ja sitten elimistö taas äkkiä hätkähätisi ja lähtisi toimimaan uudestaan. Minulla ei ollut näitä oireita muutamiin vuosiin, kunnes jouduin nukutusleikkaukseen. Leikkauksen jälkeen kohtaukset alkoivat taas. Tässä kohdassa yhdistin kärsimäni tunteen siihen tunteeseen, joka minulle tuli juuri, kun minut nukutettiin. Paniikiksi sitä voi varmaankin kutsua. Minut on myös pienenä nukutettu ja muistan tilanteen ja tunteen hyvin. En tiedä, voisiko olla niin, että aivoissa on jokin muistiläikkä nukutuksesta ja nukkumaan mennessä se sitten toistuu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841