kissan synnytys

teidän kokemuksia?

haluasin vaan kuulla teidän kokemuksia ite synnytyksestä, ja siitä miten kissa käyttäytyi viime hetkillä ennen synnytystä. meidän kisu synnyttää ensimmäiset ( ja viimeset )pennut ja haluaisin vaan kokemuksianne kuulla.. voiko tapahtua mitään kauheaa yms?

eikä näsäviisaiden yms. tylyjen ihmisten tarvitse vaivautua.

kiitos teille jotka vastatte :D

9

1192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole huoletta

Kahden kissan synnytykset oli aivan erilaisia. Toinen synnytti 5 tervettä pentua reilun tunnin aikana, ei tarvinut mitään "apua". Ennen synnytystä venytteli ankarasti ja pääsipä muutama mojova pierukin. =) Synnytyksen jälkeen kissavauvat saivat oikeaoppisen hoidon emolta. Myös isäkissa pääsi hoivaamaan pentuja, se ei taida olla aivan normaalia. Viikon kuluttua toinen kissaäiti alkoi synnyttää ja olikin hätää kärsimässä synnytyksen kanssa. Meni monta monta tuntia, tietysti yöllä, ennenkuin pentu putkahti maailmaan, emo oli aivan näännyksissä, läähätti, vapisi ja välillä makasi vain herpaantuneena. Emo ei halunnut ollenkaan hoivata synnyttämäänsä pentua. Onneksi toisen kissan pennut olivat vain viikon ikäisiä, joten ujutin orporaukan heidän joukkoonsa, sai sitten "konkari-äidiltä" hellyyttä ja evästäkin. Noin viikon kuluttua hylätyn pennun syntymästä alkoi kissalla ihme vaiva. Se ikäänkuin kouristeli. Ja arvatkaa mitä?! Se synnytti toisen pennun, synnytykset siis viikon välein. Pentu oli epämuodostunut, sillä oli 3 takajalkaa. Lopetimme kissanpennun saman tien. Emo ei ollut siitä moksiskaan. Kaksi kissaäitiä hoivaili yhdessä kuutta pentua. Isäkissa sai olla myös touhuissa mukana, vaihtelevalla menestyksellä tosin. Myöhemmin selvisi että tämä huonompi synnyttäjä ei ollutkaan terve, olin viemässä steriloitavaksi niin eipä eläinlääkäri suostunutkaan leikkaamaan, koska kuului niin paha sivuääni sydämessä. Kisu on kuitenkin edelleen hengissä, voi hyvin eikä edes "mourua maaliskuussa". =) Ikää on 10 vuotta.

• kamalata :S

nyt rupesi pelottamaan :D kyllä pitäs olla meijän kissa terve. oon kaikki lääkitykset ym antanu mutta hmm.. silti pelottaa..jos sydämessä vikaa.. tulisin hulluksi jos kissalleni sattuis jotain :l

entä minkälainen alusta sulla oli kissojen synnytyksessä? tai muita tarvikkeita?

ps. jos joku haluaa mulle vähä selventää näitä kissan synnytys juttuja niin laittakaa mulle sähköpostia [email protected], siis asiallisia juttuja :D

• beertje

Olen ollut mukana useammassa synnytyksessä. Tosin on syytä jättää kisu yksin , että saa rauhassa synnyttää. Pentuihin ei saa koskea pariin vuorokauteen, jos näyttävät terveiltä. Pahimmassa tapauksessa, jos menet silittelemään pentuja ja niihin tarttuu ihmisen haju, emo saattaa syödä pennut.

• ja sen

että koria/laatikko ei saa mennä siirtelemään.
        siitä mulla piti kysyäkkin että minne ihmeeseen pistän latikon?? ku enhän minä voi imuroida ku kissa saattaa pelätä sitä..ja sitte jos sen laittaa vaikka saunan ns. välieteiseen niin kissa siellä uskalla olla jos me mennään saunaan.. ja sitten kun sen pitäs olla semmosessa paikassa missä ei käy veto ym. synnytys ois noin. 3 viikon päästä.

onko se eri veriryhmä homma ennemminki rotukissoilla kun maatiais kissoilla tärkeää??

onhan normaalia että pentu "törröttää" selvästi mahassa aina välillä? kun kokeilee/silittää varovasti? jännittää kauheasti kissan puolesta.
        entä jos mulla on just sillon töitä kun se synnyttää?

kertokaa ihan kaikki asiat mitä tiiätte. mitä tarvikkeita pitää varalta olla lähellä?
        eläinläkäri tällä paikkakunnalla on niin tyhmä että siskon koiralle määräsi antibiootteja ikkunan läpi. ei päästäny koiraa ees sisälle. vaikka silla oli vikaa lonkassa.

• Voit olla..
        ja sen kirjoitti:

siitä mulla piti kysyäkkin että minne ihmeeseen pistän latikon?? ku enhän minä voi imuroida ku kissa saattaa pelätä sitä..ja sitte jos sen laittaa vaikka saunan ns. välieteiseen niin kissa siellä uskalla olla jos me mennään saunaan.. ja sitten kun sen pitäs olla semmosessa paikassa missä ei käy veto ym. synnytys ois noin. 3 viikon päästä.

onko se eri veriryhmä homma ennemminki rotukissoilla kun maatiais kissoilla tärkeää??

onhan normaalia että pentu "törröttää" selvästi mahassa aina välillä? kun kokeilee/silittää varovasti? jännittää kauheasti kissan puolesta.

kertokaa ihan kaikki asiat mitä tiiätte. mitä tarvikkeita pitää varalta olla lähellä?
        eläinläkäri tällä paikkakunnalla on niin tyhmä että siskon koiralle määräsi antibiootteja ikkunan läpi. ei päästäny koiraa ees sisälle. vaikka silla oli vikaa lonkassa.

..imuroimatta ja saunomatta sen aikaa että kissa on saanut pennut maailmaan.

• ...
        ja sen kirjoitti:

veriryhmät on ihan yhtä tärkeitä, oli kissalla paperit tahi ei. samalla tavalla ne paperittomat pennut voi kuolla!

vaihda eläinlääkäriä.. selvitä myös päivystävä eläinlääkäri, jos synnytyksessä tulee komplikaatioita!

tässä alkuun linkkejä, kannattaapi opiskella..googlella löytää lisääkin.

http://koti.mbnet.fi/tsaikkon/elainlaakarinet/artikkelit3.html

http://personal.inet.fi/koti/arbiter/Kasvatus/huoneentaulux.htm

http://personal.inet.fi/koti/arbiter/Terveys/raskausmyrkytys.htm

http://www.kissamaailma.net/kissamaailma/tietoa_kissoista/lisaantyminen/tiineys_ja_synnytys.htm

http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_18.html

• minä nyt
        Voit olla.. kirjoitti:

..imuroimatta ja saunomatta sen aikaa että kissa on saanut pennut maailmaan.

sitä tarkottanu että vaan sen ajan mitä se synnyttää vaan sen koko ajan että pennut oppii kävelee yms. tottakai minä nyt haluan että pennut ja emo saa olla rauhassa pari viikkoa!
        eikä vain sen synnytyksen aikana. Ja miksi minä just sillon ku kissa synnyttää niin menisin saunaan ja rupeisin imuroimaan? :D heh.

kiitos teille jotka jaksoitte minulle vastata asiallisesti :D saatan kysyä vielä jotain lisää, ja ilmoitan sitten miten synnytys meni yms.

• xxxxxxxxxxx

että emo söisi pentunsa jos niihin ihminen koskee. Olen ollut tarkalleen 25 synnytyksen aikaan paikalla ja jopa omin käsin auttamassa emoa, eikä koskaan emot ole pentujansa syöneet. Ei edes silloinkaan kun olen niitä pentuja punninnut kaksi kertaa joka päivä ja syöttänyt mahdollisesti lisämaitoa tai piikittänyt nestettä nahkaan.

Mistähän moinen uskomus on peräisin? Jos luonnossa löydät yksinäisen eläinlapsen, se tulee jättää rauhaan jotta emo ei sitä hylkää. Ihmisen seurassa kasvanut lemmikki kyllä sallii ihmisen kosketuksen. Miten muuten voit sanoa, että kissan pentu on terve, ellet punnitse sitä ja havainnoi, onko se saanut maitoa vai ei? Miten voit tietää, ettei pennulla ole kitalakihalkiota, ellet sitä itse katso. Miten voit nähdä onko pentu kuivumassa jos et sitä itse kokeile?

Jos jätät emon ja pennut rauhaan pariksi päiväksi, voi olla liian myöhäistä tehdä mitään ellei emo ruokikaan pentujaan, ellei siltä tulekaan maitoa jne. Kaikkea kun ei voi vain päältä katsomalla huomata vaan on käsin kokeiltava.

• Pia Lind

meiliä, käys kurkkaa ja jos joku vielä askarruttaa niin delegoin sitten kysymyksiä eläinlääkäriystävälleni:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      96
      2325
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      22
      1814
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      124
      1582
    4. Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta

Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden
      Maailman menoa
      16
      1270
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      81
      1212
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      127
      1159
    7. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      135
      899
    8. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      29
      807
    9. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      806
    10. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      43
      743
    Aihe