Onko avioliitto sopimus

sopimuksen vapaus

Onko avioliitto sopimus ja onko siinä muotomääräyksiä.

Jos Suomessa vallitsee sopimuksenvapauden periaate, voiko avioliitosta solmia sopimuksen joka on voimassa esim. 20 vuotta ?

14

1460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aviolitto on sopimus ja siinä on muotomääräyksiä. Suomen laki ei tunne määräaikaista avioliittosopimusta.

      Sopimusvapaudesta huolimatta on joitakin sopimuksia joille on määrätty muotomääräyksiä. Avioliiton ohella muotomääräyksiä on esimerkiksi siinä, että kiinteistön kauppa on tehtävä kirjallisesti tai että avioehto on rekisteröitävä maistraatissa. Muotomääräys on myös, että lapsen huoltoa koskeva sopimus on tehtävä vahvistetulle lomakkeella. Nämä siis vain muutamia esimerkkejä.

      Sopimusvapaus tarkoittaa sitä, että siitä mistä ei erikseen ole joitain määrättu voi vapaasti sopia.

    • pelkkä seremonia

      Avioliittoa koskevia taloudellisia intressejä säädellään lakiin valmiiksi kirjatuin säännöin. SUOMESSA AVIOLIITTO EI OLE SOPIMUS EIKÄ OIKEUSJÄRJÄSTELMÄ ANNA MAHDOLLISUUTTA AVIOSOPIMUKSEEN.

      - perintö määrätään perintökaaressa
      - elatus määrätään sosiaalitoimea koskavassa lainsäädännössä

      Monista avioliittoon kuuluvista asioista sopiminen on KIELLETTY LAINSÄÄDÄNNÖSSÄ: vaimo ei esimerkiksi voi myydä seksiä.


      Käytännössä ainoa asia josta voi sopia on omaisuuden jako avioeron sattuessa (evioehto).


      Avioliitto on siis käytännössä seremonia jolla on toki tiettyjä juridisia vaikutuksia mutta aviosopimusta (=vaimo myy seksiä aviomiehelleen) suomessa ei voi tehdä.

      • Olipas väite!

        Sopimus on asia jonka kaksi (tai useampi) henkilöä vapaasta tahdostaan sopii tapahtuvaksi.

        Avioliiton kyseessä ollen Suomessa sopijaosapuolia on nimenomaan kaksi henkilöä. Se, että avioliitto(sopimus) on varsin valmiiksi muotoiltu paketti ei muuta sitä että tämän paketin "ottaminen" ja puolisonsa valinta perustuu vapaaehtoisuuteen ja on sopimusasia; sitä vapaaehtoisuutta ilmaistaan klassisella "tahdon" vastauksella.

        Avioliitto on katsottu niin tärkeäksi sopimukseksi, että yhteiskunta on asettanut sen solmimiselle varsin tarkat muodot, "seremoniat". Samoin sopimuksen sisältö on varsin tarkkaan määritetty lainsäädäntötasolla.

        Mikäli avioliitosta olisi määrätty esimerkiksi, että avioliittoon määrättäisiin viranomaispäätöksellä ikäluokka kerrallaan asevelvollisten kutsuntojen tapaan esimerkiksi arpomalla tai geneettisen tutkimuksen perusteella määrittämällä sopivat parit, niin silloin ei kyse olisi sopimuksesta.


      • ei ole sopimus
        argonautti kirjoitti:

        Olipas väite!

        Sopimus on asia jonka kaksi (tai useampi) henkilöä vapaasta tahdostaan sopii tapahtuvaksi.

        Avioliiton kyseessä ollen Suomessa sopijaosapuolia on nimenomaan kaksi henkilöä. Se, että avioliitto(sopimus) on varsin valmiiksi muotoiltu paketti ei muuta sitä että tämän paketin "ottaminen" ja puolisonsa valinta perustuu vapaaehtoisuuteen ja on sopimusasia; sitä vapaaehtoisuutta ilmaistaan klassisella "tahdon" vastauksella.

        Avioliitto on katsottu niin tärkeäksi sopimukseksi, että yhteiskunta on asettanut sen solmimiselle varsin tarkat muodot, "seremoniat". Samoin sopimuksen sisältö on varsin tarkkaan määritetty lainsäädäntötasolla.

        Mikäli avioliitosta olisi määrätty esimerkiksi, että avioliittoon määrättäisiin viranomaispäätöksellä ikäluokka kerrallaan asevelvollisten kutsuntojen tapaan esimerkiksi arpomalla tai geneettisen tutkimuksen perusteella määrittämällä sopivat parit, niin silloin ei kyse olisi sopimuksesta.

        aviopuolison saa valita vapaasti ja avioliittoon saa mennä tai olla menemättä, mutta avioliitto ei ole sopimus. vapaaehtoisuus ei tee avioliitosta sopimusta. sopimus puuttuu. Mainitsemasi kutsunnat ja pakottaminen eivät kuulu sopimukseen.


        Avioliitto ei ole sopimus koska siinä ei sovita niitä keskeisiä asioita joita oikeassa aviosopimuksessa tulee sopia.

        Avioliitto on juhlaseremonia jolla on vain toissijaisia juridisia vaikutuksia. Sopimus se ei ole.


      • Mhuuh
        ei ole sopimus kirjoitti:

        aviopuolison saa valita vapaasti ja avioliittoon saa mennä tai olla menemättä, mutta avioliitto ei ole sopimus. vapaaehtoisuus ei tee avioliitosta sopimusta. sopimus puuttuu. Mainitsemasi kutsunnat ja pakottaminen eivät kuulu sopimukseen.


        Avioliitto ei ole sopimus koska siinä ei sovita niitä keskeisiä asioita joita oikeassa aviosopimuksessa tulee sopia.

        Avioliitto on juhlaseremonia jolla on vain toissijaisia juridisia vaikutuksia. Sopimus se ei ole.

        Niin eikös sopimuksessa yleensä sovita jotain joko suullisesti tai tehdään sopimuspaperi. Mitä avioliitossa sovitaan? Toki naimisiin menevät voivat sopia keskenään jotakin siinä missä nekin jotka eivät ole naimisissa.

        Avioliittoahan säädellään aika tiukasti lailla. Että ketkä saa mennä naimisiin ja miten jne. ei se ole mikään kahdenkeskinen sopimus.

        Aviolliito on liitto ei sopimus mun mielestäni. Ainakaan siinä mielessä missä monet muut sopimukset.


      • Mhuuh kirjoitti:

        Niin eikös sopimuksessa yleensä sovita jotain joko suullisesti tai tehdään sopimuspaperi. Mitä avioliitossa sovitaan? Toki naimisiin menevät voivat sopia keskenään jotakin siinä missä nekin jotka eivät ole naimisissa.

        Avioliittoahan säädellään aika tiukasti lailla. Että ketkä saa mennä naimisiin ja miten jne. ei se ole mikään kahdenkeskinen sopimus.

        Aviolliito on liitto ei sopimus mun mielestäni. Ainakaan siinä mielessä missä monet muut sopimukset.

        Sovitaan siitä, että sovelletaan avioliittolainsäädäntöä.

        Avioliitto-oikeus säätelee avioliiton kautta syntyneen perheen oikeussuhteita ja avioliitto syntyy vain vihkimisen kautta. Vihkiminen on oikeudellisesti miehen ja naisen välinen sopimus siitä, että heihin sovelletaan avioliittolainsäädäntöä.


      • on-
        argonautti kirjoitti:

        Sovitaan siitä, että sovelletaan avioliittolainsäädäntöä.

        Avioliitto-oikeus säätelee avioliiton kautta syntyneen perheen oikeussuhteita ja avioliitto syntyy vain vihkimisen kautta. Vihkiminen on oikeudellisesti miehen ja naisen välinen sopimus siitä, että heihin sovelletaan avioliittolainsäädäntöä.

        Juu näinhän se on. Taitaa joitakin ihmisiä harhaanjohtaa se seikka, että ei ole ns. sopimuspaperia allekirjoituksineen (ainakaan maistraattivihkimisessä nykyään). Mutta juuri se tekeekin avioliitosta mitä merkityksekkäimmän sopimuksen, että muotomääräys vaatii sen, että molemmat osapuolet ovat paikalla toditajien kera reaaliaikaisesti ja sopimukseen myöntyminen vaatii "tahdon"-ilmaisun.


      • mitä sopivat?
        on- kirjoitti:

        Juu näinhän se on. Taitaa joitakin ihmisiä harhaanjohtaa se seikka, että ei ole ns. sopimuspaperia allekirjoituksineen (ainakaan maistraattivihkimisessä nykyään). Mutta juuri se tekeekin avioliitosta mitä merkityksekkäimmän sopimuksen, että muotomääräys vaatii sen, että molemmat osapuolet ovat paikalla toditajien kera reaaliaikaisesti ja sopimukseen myöntyminen vaatii "tahdon"-ilmaisun.

        Kuinkahan moni on lukenut avioliittolain tai on muuten perillä kaikista avioliiton tuomista oikeuksista ja velvollisuuksista? Ehkä olisi hyvä olla sopimuspaperi...


    • yhteiskunnallinen instituutio

      Avioliiton solmimisella tai parisuhteen rekisteröinnillä on tiettyjä juridisia vaikutuksia, joista on määrätty mm. avioliittolaissa, perintökaaressa sekä lahja- ja perintöverolaissa.

      Avioliitto ei ole mikään sopimuksen alatyyppi, vaan ihan oma oikeudellinen kategoriansa. Siinä on sopimusoikeudellisia piirteitä ja puolisot voivat täydentää avioliiton oikeusvaikutuksia sopimuksilla, mutta sellaisenaan avioliittoa ei yleensä luokitella sopimukseksi.

    • maara-aikainen

      ...kunnes kuolema erottaa....niin minka kuolema? fyysinen, henkinen, rakkauden, tunteiden, muun..kuolema?

    • uskooo

      Tuskin tuotannollisiin tai taloudellisiin syihin voi nojautua

    • kansainvälisesti

      Sopimusoikeuteen kuuluu sopimusosapuolten itsenäinen määräämisvalta, vaatimus oikeustoimikelpoisuudesta ja esim purkuedellytykset.

      Avioliittoon voi mennä myös oikeustoimikelvoton, avioliitosta oikeussuhteena ei voida sopia käytännössä mitään, enkä avioliittoa voi omasta halustaan purkaa, vaan juridisesti eroa _haetaan_ oikeudesta.

      Ehkä esimerkki valaisee:
      Islamilaisessa oikeudessa eli Shariassa avioliitto ON sopimus. Sopimuksen tekevät naisen huoltaja ja mies, sopimuksessa sovitaan esimerkiksi myötäjäisistä, jotka nainen maksaa, siitä, kummalle myötäjäiset erossa jäävät, elintasosta, jonka mies suo naiselle ja siitä, onko naisella oikeutta ilmoituksena tehtävään avioeroon (Sharia tuntee kolme erilaista erotapaa, joista ilmoittaminen on vain miehen oikeus, jos ei ole toisin sovittu). Kyseessä on siis selkeä yksityisoikeudellinen sopimus, toisin kuin meillä.

    • nimenomaisesti

      on !
      Avuoliittoon mentäessä aina käydään läpi tietynlainen kaava jonka mukaan teidän olisi parina toimittava, siis sopimusasiakirja.
      Annatte lupauksen ja sitoomuksen.
      Mitä se muuta olisi kuin sopimus mitä vahvimmissa määrin.

      • dekantteri

        Suomen laki kieltää aviosopimuksen keskeisten kohtien sopimisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      97
      1150
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      978
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      729
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe