KAIKKI POISTETTU

Kun on poistettu munasarjat,ja kohtu onko pakko s
yödä hormoonivalmistetta?
ikä42v
111320
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 11

Vanhimmat

mutta ainoastaan estorgeenia keltarauhashormoonia ei tarvi kun on kohtu poistettu
sinulla muutes alkaa laakista vaihkarit

Äänestä

Onpas sinulta jouduttu harvinaisen nuorena poistamaan kohtu ja munasarjat. 42-vuotiaana oma hormonituotanto on vielä niin korkealla, että jos se siltä tasolta romahtaa kerralla, vaihdevuosioireet ovat sietämättömät. Käytännössä estrogeenia on pakko syödä.

Mutta ei ole mitään haittaa siitä, että korvaat omat puuttuvat hormonit lääkkeellä. Se ei siis ole sinun tapauksessasi ylimääräistä hormonia, joka aiheuttaisi rintasyöpäriskin lisääntymistä.

Äänestä
  • Multa leikattiin kaikki pois toista vuotta sitten ja olen siitä asti käyttänyt estrogeena nimistä geeliä korvaushoitona. Vähän on tuon unen kanssa edelleen ongelmia, mutta muuten se on pelittänyt. Mulle sanottiin että melkein 10 vuotta joudun käyttämään korvaushoitoa kun multa on kanssa nuo munasarjat viety.
    Nyt kuitenkin uutena oireena on tullut jonkinmoista kutinaa alapäässä ja en nyt sitten tiedä onko se tätä vaihdevuosijuttua vaiko jotain muuta.
    Muuten poisto on ollut ainakin minun kohdalla todella hyvä vaihtoehto, kun mulla oli kaikki muut kasvaimet mitä luonto kantaa, paitsi syöpää. Gyneni sanoikin leikkauksen jälkeen, että ei ollut moista kasvitarhavalikoimaa ennen nähnyt. Tää Geeli muuten pelittää ihan hyvin ja ei ole hankala käyttää.

    Äänestä

  • sietämätön olo johtua jostain hormoonitoiminnan romahtamisesta. Mulla ei oo leikattu mitään, mutta aivan hirvittävät oireet alko 43-vuotiaana ja nyt oo kituutellut jo 2vuotta niiden kanssa ja työnteosta mm.ssa ei meinaa mitään tulla. Gyne tosin määräsi hormoonihoidon jo tuolloin 43v, mutta olen epäröinyt aloittaa. Mulla kun silloi tuo fsh vielä näytti normaalia, mutta estradioli oli kovin matalalla 0.09mg. Voiko teidän mielestänne esim. mieletön jumppaaminen 6krt vko aerobicia, liikkuvan työn ja muun liikkumisen lisäksi, saada aikaan jotain tämänkaltaisia häiriöitä. Tämä on inhottavaa kun ei tiedä, mistä kaikki johtuu ja kun nuo oireet alkoivat ihan yht´äkkiä. Kukaan lääkäreistä ei osaa antaa vastauksia kun oireet ovat niin moninaiset, gynekin sanoi että voit kokeilla 3kktta hoitoja, että auttaako. hmmmm pistää miettimään.....kun kuitenkin oli sitä mieltä että vaihdevuosista on kyse

    Äänestä

Minulla 40 poistettu sairauden takia munasarjat ja kohtu myös.

Eli sitten estrogeeniä. Pelkkää estrogeeniä, ei siis keltarauhashormonia. Estrogeeniä käyttävät ovat paremmassa asemassa tutkimusten mukaan kuin yhdistelmähoidon käyttäjät. Mutta tästä voit googlettaa enemmän netistä tai lainaamalla kirjastosta uudempia opuksia asian tiimoilta.

Gyneltä kannattaa kysyä, vaikka tapaamani ovat olleet niin kiireisiä, että en ole saanut sitä kautta kysyttyä kaikkea haluamaani.

Äänestä
  • reilu viikko sittentodella isojen myoomien vuoksi.. Olen 48v ja kärsin jo ennen leikkausta jonkin verran yöhikoilusta. Sain Estradot 50mg estrogeenilaastarireseptin. Hainkin ne jo apteekista mutta tuolla ne odottavat pöydällä käytön aloittamista. Jahkaan asian kanssa edestakaisin "Aloittaako vai ei?!"
    Oletteko kaikki aloittaneet munasarjojen poiston jälkeen hormonikorvaushoidon? Ellette ole niin, miten pärjäätte ilman?

    Äänestä

  • kohtu ja munasarjat kirjoitti:

    reilu viikko sittentodella isojen myoomien vuoksi.. Olen 48v ja kärsin jo ennen leikkausta jonkin verran yöhikoilusta. Sain Estradot 50mg estrogeenilaastarireseptin. Hainkin ne jo apteekista mutta tuolla ne odottavat pöydällä käytön aloittamista. Jahkaan asian kanssa edestakaisin "Aloittaako vai ei?!"
    Oletteko kaikki aloittaneet munasarjojen poiston jälkeen hormonikorvaushoidon? Ellette ole niin, miten pärjäätte ilman?

    Sama edessä täällä.

    Äänestä

Itseltäni on poistettu kohtu ja toinen munasarja mutta minkäänlaista hormonihoioa en voi saada rintasyövän vuoksi. Uskokaa hyvät ihmiset ettei hormonihoito ole ainoa vaihtoehto. Vaikka itselläni ( 44.v ) on kaikki tyypillisimmät vaihdevuosioireet, on vain kestettävä!

Äänestä
  • Minulta on myös poistettu kohtu ,munasarjat ja imusolmukkeet nivustaipeista kohdunrunko osan syövän takia 44-vuotiaana. Vaidevuodet alkoi noin kuukausi leikkauksen jälkeen ihan mielettömällä rytinällä. Ensimmäiset viikot oli yhtä kuumaa aaltoa, unettomuutta, ihme särkyjä raajoissa ja nivelkipuja. Nyt on jonkin verran rauhoittunut mutta
    kyllä näissä oireissa on pitämistä. Hormoonilääkitys on pois laskuista syövän takia. Luontaistuotteita kyllä voi kokeilla jos niistä olisi apua. Olen käyttänyt pari kuukautta soya flavonaa, en osaa sanoa olisikko ollut hieman helpompaa.

    Äänestä

kiva kun on saanut erilaisia vastauksia:)
itse käytän tabletteja Zumenon 2mg kokeiltiin tuota Estrena-geeliä mutta,ei oikein tuntunut hyvältä olo.ehkä en laittanut sitä oikeaa paikkaan mistä,se olisi imeytynut hyvin
sitten aloin taas käyttämään tabletteja.

Äänestä

Ei todellakaan ole.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


...m kirjoitti:

Kun on poistettu munasarjat,ja kohtu onko pakko s
yödä hormoonivalmistetta?
ikä42v

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu