voimakas tinnitus

-mikko-

Oletteko saanut mistään helpotusta tai apua kovaan tinnitukseen? Rauhoittavien tai masennuslääkkeiden tehoaminen kiinnostaisi. TRT terapiasta olen kuullut, mahtaako siitä olla hyötyä voimakkaaseen tinnitukseen, tuntuu ettei tälläiseen ääneen voi enää totuttautua?

Itselläni tinnitus paheni muutama kuukausi sitten sellaiseksi että se kuuluu kovana korkeana vinkunana kaiken aikaa. Suihkussa, sateessa ym oikeanlaisessa taustamelussa se sentään peittyy. Sietämätöntä se on, mielessä kaiken aikaa eikä onnellisia päiviä ole pahenemisen jälkeen juuri siunaantunut...

17

6037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovaakin

      ja välillä heikommin. Apua ei kuitenkaan ole ollut mistään kokeilemastani ja etenkin rauhoittavien masennuslääkkeiden kokeilua en suosittele. Ne on tarkoitettu ihan muuhun. Mun tinniääniä voi laskea molemmista korvista n. 10 erilaista; kimakkaa, viheltämistä, raksumista, matalaa jumputusta - kaikki kerralla. Pystyn itse ne erittelemään aika pitkälle. Tinniä on ollut 23-vuotiaasta, nyt olen kohta 40-vuotias, se on osa elämää, siitä ei pääse mihinkään. Tinni on parempi ottaa loppuelämän ystävänä kuin pahimpana vihollisena, jota kyräilee ja kuulostelee. Ennemmin tai myöhemmin et tiedosta sitä kuin silloin tällöin. Elämän onnellisuutta ei kannata haaskata kuuntelemiseen eli tarkkailla tinniä, voimistuuko vai ei. Onnelliset päivät on itsestä kiinni, on huomattavasti pahempiakin sairauksia, jotka rajoittavat elämistä, liikkumista jne.

      • ukki

        bravoo!,oikein,kokeneen sana ,kiitos


    • Nimetön

      Joo. Itse hankin aikoinaan tinnituksen musiikin saralla. Tällä hetkellä se on jälleen pahempana eikä se tosiaan mukavaa ole. Kuten sanoit, se on mielessä kaiken aikaa eikä olostaan voi juuri mitenkään nauttia. Vaikka se ajoittain hiljenee joksikin aikaa niin tiedostan sen, että se tulee kyllä takaisin ja tämä on itselläni se suurin ongelma. Parempana aikana odotan sitä, milloin se taas alkaa. Terveydenhuollon ammattlaisena, tarkemmin sanoen akuutin aikuispsykiatrian ammattilaisena en voi suositella anksiolyyttien käyttöä ensisijaisena apuna. Siis rauhoittavien. Kuitenkin yksityishenkilönä voin myöntää, että minulla anksiolyytit tehoavat ( rauhoittavan vaikutuksen lisäksi laskevat verenpainetta jolla ilmeisesti on ainakin eräiden tutkimusten mukaan merkitystä). Tämä on kuitenkin yksilöllistä. Mikäli tunnet ettet jaksa, kehoittaisin harkitsemaan kyseistä lääkitystä ajoittain. Ei siis pitkiä jaksoja kerrallaan. Tahtoisin tietää enemmän tuosta trt- terapiasta sillä se on minulle täysin outo juttu. Ota rohkeasti yhteys lääkäriin mikäli olo käy sietämättömäksi. No joo typerähän tuo loppulause oli, koska tiedän sen olevan sietämätöntä.

      ps. koitetaan jaksaa

      • kaikin

        hienoa että juuri ammattihenkilönä(yksityisesti) otit kantaa ns.rauhoittavien käyttöön tinnutuksen vaimentajana ja sietokyvyn parantamisena,kurkkasin googlelta "trt hoito"ja sieltä näkyy löytyvän tx,ä.i


      • lukermista
        kaikin kirjoitti:

        hienoa että juuri ammattihenkilönä(yksityisesti) otit kantaa ns.rauhoittavien käyttöön tinnutuksen vaimentajana ja sietokyvyn parantamisena,kurkkasin googlelta "trt hoito"ja sieltä näkyy löytyvän tx,ä.i

        http://www.tinnitusyhdistys.fi/vertaistuki.htm


      • Nimetön
        kaikin kirjoitti:

        hienoa että juuri ammattihenkilönä(yksityisesti) otit kantaa ns.rauhoittavien käyttöön tinnutuksen vaimentajana ja sietokyvyn parantamisena,kurkkasin googlelta "trt hoito"ja sieltä näkyy löytyvän tx,ä.i

        Luin nyt tuosta trt- terapiasta ja vaikuttaa ihan kokeilun arvoiselta hoitomuodolta. Kiitos tiedosta, että tällaistakin hoitomuotoa on tarjolla. On kyllä totta, että huomion fokusoiminen johonkin toiseen asiaan vie tinnitusta taka- alalle. Itse huomasin tämän parhaiten sairastuttuani vaikeahoitoiseen partiaaliskompleksiseen epilepsiaan. Tällöin fokus oli täysin tässä epissä (ei muuten mikään miellyttävä "terapiamuoto"). Jouduin kouluttautumaan uudelleen sosiaalityöntekijäksi, eli rakastamani työ meni. vuosien lääketitrausten jälkeen löydettiin sopiva lääkitys ja kohtaukset jäivät. Hyvä sinänsä, mutta tinnitus palasi primaarivaivaksi. Ei niin hyvä.


      • Nimetön
        kaikin kirjoitti:

        hienoa että juuri ammattihenkilönä(yksityisesti) otit kantaa ns.rauhoittavien käyttöön tinnutuksen vaimentajana ja sietokyvyn parantamisena,kurkkasin googlelta "trt hoito"ja sieltä näkyy löytyvän tx,ä.i

        Nyt hieman enemmän luettuani huomasin kyseisen terapian olevan hyvin pitkälti kognitiivista käyttäytymisterapiaa, jota itsekin käytän työssäni. Tällä hetkellä käytän sitä psyykenongelmaisten päihteidenkäyttäjien terapiana. Kyseinen terapia on melkoisen tehokas erilaisten addiktioiden hoidossa jossa nähdään addiktio opittuna tapana, josta voi oppia pois. Kyseistä terapiaa käytetään myös tiettyjen ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa, jossa pyritään ehkäisemään sosiaalista deprivaatiota(syrjäytymistä). opettamalla henkilö takaisin aikaisempiin sairautta edeltäviin arjen rutiineihin. Mikäli nämä rutiinit eivät ole olleet omiaan potentoimaan sairastumisriskiä.

        Lisäksi trt- terapiassa näyttää olevan myöskin mekaaninen puoli (cd:t etc.)Itse asiassa trt näyttää olevan kohtalaisen monipuolinen hoitomuoto. Varmasti kokeilemisen arvoinen.

        Ja vielä kerran kiitoksia tiedoista!


      • jo yli 25 v
        Nimetön kirjoitti:

        Luin nyt tuosta trt- terapiasta ja vaikuttaa ihan kokeilun arvoiselta hoitomuodolta. Kiitos tiedosta, että tällaistakin hoitomuotoa on tarjolla. On kyllä totta, että huomion fokusoiminen johonkin toiseen asiaan vie tinnitusta taka- alalle. Itse huomasin tämän parhaiten sairastuttuani vaikeahoitoiseen partiaaliskompleksiseen epilepsiaan. Tällöin fokus oli täysin tässä epissä (ei muuten mikään miellyttävä "terapiamuoto"). Jouduin kouluttautumaan uudelleen sosiaalityöntekijäksi, eli rakastamani työ meni. vuosien lääketitrausten jälkeen löydettiin sopiva lääkitys ja kohtaukset jäivät. Hyvä sinänsä, mutta tinnitus palasi primaarivaivaksi. Ei niin hyvä.

        välillä kovempaa ja välillä hiljempaa ja olen aikahyvin jo tottunut siihen.Sitten kerran noin 10v taaksepäin aamulla ylös noustuani tuntui kaikki äänet hirveän kovina oma äänenikin tuntui kun olisin tynnyriin huutanut.Pääsin samana päivänä neurologille ja hän totesi, että verivirtaukset ym on kunnossa.Hän kuitenkin määräsi Betaserg 8mg [se on korvan verenkiertoon]100kpl.Ja kun olin käyttänyt melkein loppun sen satsin niin tinnitus oli pois.Se tuli kuitenkin uudestaan muutaman kuukauden jälkeen ,sain saman satsin uudestaan.Lääkäri sanoi, että ei ole haittaa vaikka käyttäisi niitä kaiken aikaa.Neuvoisin sinua myös tarkistuttamaan verenpaineesi ja pulssi,sieltä voi myöskin löytyä syy.


    • alma62

      otsoniterapiasta saattaisi olla apua vaivaan. Tietoa hoitopaikoista löytyy otsoniterapia.net sivuilta kohdasta yhteystietoja.

    • Nimetön

      tämä tinni alkoi? tai siis mistä syystä?

      • -mikko-

        Hei!

        Alunperin tinnitus alkoi minulla impulssimelusta, pamauksesta. Sen jälkeen se on jatkunut lähes vuosikymmenen taukoamatta, mutta totuin kyllä elämään tinnituksen kanssa ihan hyvin. Nyt se sitten ikävä kyllä paheni, jälleen melusta, paljon voimakkaammaksi ja ikävämmäksi vaivaksi.

        Vähän tuntuu siltä, että tinnituksen voimistuttua se jää voimistuneelle tasolle eikä niin vain palaudukaan, mutta toivottava vain parasta...


    • KJP

      Xanor ahdistuslääke mp3 soitin johon olen ladannut pikkulintujen lauluääniä.

    • Anonyymi

      Vähän myöhäinen tämä kommenttini mutta parempi myöhään jos silloinkaan. Mua tinni kiusannut parisen vuotta 24/7, Luin että ssri-estäjien (mm. essitalopraami) kanssa kannattaa olla varovainen. Oma tinnitukseni alkoi juuri 2kk kestäneen Escitalopram-kuurin jälkeen. Xanoria olen napsinut lievään masikseen pieniä määriä (0,25-0,5 mg) satunnaisesti niin, että 30 napin rasia on riittänyt pariksikin vuodeksi. Mikko, jos satut tämän lukemaan, kertoisitko mikä on tinnitustilanteesi nyt vuosien kuluttua.

    • Anonyymi

      Rauhoittavat tinnitukseen säännöllisessä toistuvassa esim.päivittäiskäytössä on kuin pissaisi pakkasella housuun. Ensin lämmittää, sitten tulee kylmä. Rauhoittavien eli bentsojen vieroitusoire on tinnitus. Vieroitusoire on myös aistiherkkyys mukaanlukien ääniherkkyys. Eli siis pahimmillaan käteen jää entistä pahempi tinnitus ja ääniherkkyys ajaksi X. Bentsot ei ole kuulolle ja korvalle hyviä lääkkeitä laisinkaan, niihin voi tulla toleranssi lisäksi. Eli pitää kasvattaa annosta jos haluaa mitään tehoa tai sitten kärsiä tolen puhkaisemista oireista. Tai sitten läpikäydä vieroitus oireineen

      Bentsoista voi siis saada itselleen tinnituksen vaikka ei sellaista ennen olisi ollutkaan.

    • Anonyymi

      Onko kukaan törmännyt/kokeillut sellaista hierontaan, jossa hierotaan leuan ja korvien välistä lihaksistoa? Youtubessa oli joku nuori hieroja joka oli ihan erikoistunut siihen ja oli muutama vinkkivideo.

    • Anonyymi

      ....jatkan... Samuli Sairiala oli hierojan nimi, ja siis purentalihasten hieronta. Joillakin sekin voi ilmeisesti aiheuttaa tinnitusta. Itsellä alkoi pari vuotta sitten, ilmeisesti voimakas stressi??? En ihan keksi muuta. Kuulo on erinomainen, mutta vinkuna ärsyttävä. Tiesin tinnituksesta etukäteen, että ei voi paljoa tehdä, joten en pahemmin kiinnitä huomiota. Välillä huomaan ja taitaa välillä olla voimakkaampaa.

    • Anonyymi

      Vanha tinnitusaloitus menee trollauksen piikkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe