Mitä valoja lentokoneet pitää päällä pimeällä lentäessä? Valko/puna/sininen? Tuollainen lensi tunti sitten melko matalalla noin 100-150m korkeudessa.
Minkälaiset valot pienlentokoneessa on?
17
5959
Vastaukset
- Sohvatiikeri
Tuskin on niin pöljää harrastelentäjää että lähtisi tuonne henkeään kauppaamaan. Jos oli eteläisessä Suomessa.
Mutta valot: siivenkärjissä punaiset ja vihreät, vasemmisto on punainen... eli punainen näkyy suoraan eteenpäin ja siitä vasemmalle 110 astetta. Vihreä näkyy oikealle 110 astetta. Taakse on valkoinen, 70 astetta kummallekin puolelle. Sitten on vielä selässä tai sivuvakaajan kärjessä beacon eli välähtelevä valo, yleensä oranssi. Sinistä ei pitäisi olla mihinkään suuntaan.- kari_ma
Täällä (ylivieska) on täysin tyyni sää.
Huomasin tuon autolla ajaessa noin tunti sitten. Valot oli todellakin kärjessä valkoinen, ja sivuilla sininen ja punainen. Ne ei vilkkuneet mllään tavalla. Ihmettelin lähinnä lentokorkeutta ja hitautta(!) Olen pienkoneita nähnyt monesti vastaavalta korkeudelta mutta tämä meni mielestäni hitaammin. - tiikeri huomioon
että taivaalla voi liikkua muitakin kuin teitä harrastelijoita. Jopa suuremmassa määrin. Ja se välähtelevä ei todellakaan ole oranssi. Se on punainen tai kirkas.
tiikeri huomioon kirjoitti:
että taivaalla voi liikkua muitakin kuin teitä harrastelijoita. Jopa suuremmassa määrin. Ja se välähtelevä ei todellakaan ole oranssi. Se on punainen tai kirkas.
Valot ovat "sohvatiikerin" mainitsemalla tavalla kaikissa ilma-aluksissa. Lisäksi esim Ilmavoimilla on omia tunnistusvaloja ym.
Valot kuvaa pääpiirteissään myös symboliikkaa, eli kun toinen lentäjä näkee oikealta tulevan koneen punaisen valon siivenkärjessä, niin voi päätellä että hän on sitten väistämisvelvollinen. Toinen näkee taas toisesta koneesta vihreän valon, niin hänellä on etuajooikeus. Edellyttäen että on suunnilleen samanlaisella kalustolla liikkeellä.- vielä ...
airfoil kirjoitti:
Valot ovat "sohvatiikerin" mainitsemalla tavalla kaikissa ilma-aluksissa. Lisäksi esim Ilmavoimilla on omia tunnistusvaloja ym.
Valot kuvaa pääpiirteissään myös symboliikkaa, eli kun toinen lentäjä näkee oikealta tulevan koneen punaisen valon siivenkärjessä, niin voi päätellä että hän on sitten väistämisvelvollinen. Toinen näkee taas toisesta koneesta vihreän valon, niin hänellä on etuajooikeus. Edellyttäen että on suunnilleen samanlaisella kalustolla liikkeellä.tuosta "sohvatiikerin" viestistä se että oranssia valoa ei löydy.
- majakkako
vielä ... kirjoitti:
tuosta "sohvatiikerin" viestistä se että oranssia valoa ei löydy.
Eikös se oranssi vilkku löydy paremminkin "lentävän sepän" 21 tonnisen kopin katolta. Ainakin jos tielaitoksen ojilla pyörii.
- löytyy kyllä
vielä ... kirjoitti:
tuosta "sohvatiikerin" viestistä se että oranssia valoa ei löydy.
"Anti-Collision Beacon lights: Two beacon lights are fitted to aircraft near the center of the fuselage. One is located on top of the fuselage and the other on the bottom. These lights are colored reddish orange and rotate to produce a flashing effect. The beacons are turned on just before the engines are started and they remain active until the last engine is shut down. The beacons help to serve as a safety warning to ground personnel that the engines are operational. " Eli kyllä on oransseja, kuten sohvatiikeri sanoi.
Koko valaistus: http://www.aerospaceweb.org/question/electronics/q0263.shtml - Fox-16
löytyy kyllä kirjoitti:
"Anti-Collision Beacon lights: Two beacon lights are fitted to aircraft near the center of the fuselage. One is located on top of the fuselage and the other on the bottom. These lights are colored reddish orange and rotate to produce a flashing effect. The beacons are turned on just before the engines are started and they remain active until the last engine is shut down. The beacons help to serve as a safety warning to ground personnel that the engines are operational. " Eli kyllä on oransseja, kuten sohvatiikeri sanoi.
Koko valaistus: http://www.aerospaceweb.org/question/electronics/q0263.shtmlEi ne todellakaan ole ORANSSEJA. Älkää linkittäkö mitään huuhaa sivuja jos ette ymmärrä asiasta mitään.
Täältä löytyy säännöt joilla pelataan:
http://www.faa.gov/
Ettikää sieltä PART 25.1401 Anticollison light system
Ja jos ette osaa tai muuta vastaavaa niin tässä kopio kyseisen PART 25:n kohdasta:
(d) Color. Each anticollision light must be either aviation red or aviation white and must meet the applicable requirements of §25.1397. - kaivataan
Fox-16 kirjoitti:
Ei ne todellakaan ole ORANSSEJA. Älkää linkittäkö mitään huuhaa sivuja jos ette ymmärrä asiasta mitään.
Täältä löytyy säännöt joilla pelataan:
http://www.faa.gov/
Ettikää sieltä PART 25.1401 Anticollison light system
Ja jos ette osaa tai muuta vastaavaa niin tässä kopio kyseisen PART 25:n kohdasta:
(d) Color. Each anticollision light must be either aviation red or aviation white and must meet the applicable requirements of §25.1397.mikä oikeastaan on "aviation red"? olisiko oranssiin päin vivahtava?
- PA28R
kaivataan kirjoitti:
mikä oikeastaan on "aviation red"? olisiko oranssiin päin vivahtava?
Kyllä se anticollision valo on ihan punainen, ei vivahtele. Sama punainen kuin vasemmanpuoleisessa siivessä oleva navi valo (näkyy 110 astetta edestä vasemmalle). Oikeanpuoleisessa siivessä navi valo on vihreä (näkyy 110 astetta edestä oikealle). Molemmissa siivissä on myös valkeat (näkyy 70 astetta takaa oikealle ja vasemmalle).
Muistisääntönä on hyvä pitää seuraava.
Punainen vilkkuva valo kertoo että ilma-alus on liikkeessä (myös maassa ollessa aikeissa lähteä liikkeelle). Punainen, vihreä tai valkoinen taas kertoo mihin suuntaan tuo punainen vilkkuvalo eli ilma-alus on liikkeessä. Jos näet punaisen kiinteän niin väistä oikealle. Jos näet kiinteän vihreän niin väistä vasemmalle. Jos näet kiinteän valkoisen niin väistä joko oikealle tai vasemmalle kumpi on lentosuuntaasi nähden paras vaihtoehto.
Kannattaa myös muistaa noissa valohommissa että niistä jotkut ovat niinsanottuja "no go item". Riippuen lennon laadusta.
Happy landings! - ATPL®
Fox-16 kirjoitti:
Ei ne todellakaan ole ORANSSEJA. Älkää linkittäkö mitään huuhaa sivuja jos ette ymmärrä asiasta mitään.
Täältä löytyy säännöt joilla pelataan:
http://www.faa.gov/
Ettikää sieltä PART 25.1401 Anticollison light system
Ja jos ette osaa tai muuta vastaavaa niin tässä kopio kyseisen PART 25:n kohdasta:
(d) Color. Each anticollision light must be either aviation red or aviation white and must meet the applicable requirements of §25.1397.En tähän hätään löytänyt FAA:n määritteitä noille valojen väreille, mutta ne on määritelty jokseenkin samoin kuin esim. liikennevaloissa käytettävät. Eli värilämpötilan tai paremminkin spektrin aallonpituuden mukaan ja siellä punainen ei todellakaan ole lähelläkään oranssia, jota kyllä löytyy esim. maassa kiitotievaloista...
- ATPL®
PA28R kirjoitti:
Kyllä se anticollision valo on ihan punainen, ei vivahtele. Sama punainen kuin vasemmanpuoleisessa siivessä oleva navi valo (näkyy 110 astetta edestä vasemmalle). Oikeanpuoleisessa siivessä navi valo on vihreä (näkyy 110 astetta edestä oikealle). Molemmissa siivissä on myös valkeat (näkyy 70 astetta takaa oikealle ja vasemmalle).
Muistisääntönä on hyvä pitää seuraava.
Punainen vilkkuva valo kertoo että ilma-alus on liikkeessä (myös maassa ollessa aikeissa lähteä liikkeelle). Punainen, vihreä tai valkoinen taas kertoo mihin suuntaan tuo punainen vilkkuvalo eli ilma-alus on liikkeessä. Jos näet punaisen kiinteän niin väistä oikealle. Jos näet kiinteän vihreän niin väistä vasemmalle. Jos näet kiinteän valkoisen niin väistä joko oikealle tai vasemmalle kumpi on lentosuuntaasi nähden paras vaihtoehto.
Kannattaa myös muistaa noissa valohommissa että niistä jotkut ovat niinsanottuja "no go item". Riippuen lennon laadusta.
Happy landings!Sorry vaan PA28R, mutta eikös lentosäännöissä sanota että takaa saavuttava kone väistää OIKEALLE, sillä edellä oleva voi kaartaa koska tahansa vasemmalle esim. kierroskuvioon? Ainakaan itse en ottaisi riskiä ajamalla vasemmalle ja ehkä sieltä ohi. Ks. oheinen lentosääntö lainaus:
"3.2.2.4 Saavuttaminen. Saavuttavaksi ilma-alukseksi katsotaan ilma-alus, joka lähestyy toista takaapäin suunnasta, mikä muodostaa pienemmän kuin 70 asteen kulman toisen ilma-aluksen pituusakselin kautta kulkevan symmetriatason kanssa. Lähestyvä ilma-alus on silloin sellaisessa asemassa toiseen nähden, että lähestyvästä ei yöllä voitaisi nähdä toisen ilma-aluksen vasemman- eikä oikeanpuoleista
purjehdusvaloa. Saavutettavalla ilma-aluksella on etuoikeus ja saavuttavan ilma-aluksen on, riippumatta siitä, onko se itse nousussa, liu’ussa tai vaakalennossa, väistettävä toista ilma-alusta muuttamalla ohjaussuuntaansa oikealle.
Mikään tämän jälkeen tapahtuva näiden kahden ilma-aluksen keskinäisen aseman muutos ei vapauta saavuttavaa ilmaalusta väistämisvelvollisuudesta ennen kuin se on kokonaan ohittanut toisen ja on riittävän etäällä siitä." - Sohvatiikeri
Voitaisko kumminkin siitä sopia, että se biikkonin valo vilkkuu tai pyörii tai välähtelee? Päästäisiin tässä värikeskustelussa vähän eteenpäin.
- mahdollista, että
Sohvatiikeri kirjoitti:
Voitaisko kumminkin siitä sopia, että se biikkonin valo vilkkuu tai pyörii tai välähtelee? Päästäisiin tässä värikeskustelussa vähän eteenpäin.
moni muistaa nähneensä oranssin beaconin lentokoneessa/hekossa? mukaanlukien efhk ja efhf näköalapaikkoina. onkos joku viritellyt kesnaansa liiteristä löytyneitä varaosia? ;)
- PA28R
ATPL® kirjoitti:
Sorry vaan PA28R, mutta eikös lentosäännöissä sanota että takaa saavuttava kone väistää OIKEALLE, sillä edellä oleva voi kaartaa koska tahansa vasemmalle esim. kierroskuvioon? Ainakaan itse en ottaisi riskiä ajamalla vasemmalle ja ehkä sieltä ohi. Ks. oheinen lentosääntö lainaus:
"3.2.2.4 Saavuttaminen. Saavuttavaksi ilma-alukseksi katsotaan ilma-alus, joka lähestyy toista takaapäin suunnasta, mikä muodostaa pienemmän kuin 70 asteen kulman toisen ilma-aluksen pituusakselin kautta kulkevan symmetriatason kanssa. Lähestyvä ilma-alus on silloin sellaisessa asemassa toiseen nähden, että lähestyvästä ei yöllä voitaisi nähdä toisen ilma-aluksen vasemman- eikä oikeanpuoleista
purjehdusvaloa. Saavutettavalla ilma-aluksella on etuoikeus ja saavuttavan ilma-aluksen on, riippumatta siitä, onko se itse nousussa, liu’ussa tai vaakalennossa, väistettävä toista ilma-alusta muuttamalla ohjaussuuntaansa oikealle.
Mikään tämän jälkeen tapahtuva näiden kahden ilma-aluksen keskinäisen aseman muutos ei vapauta saavuttavaa ilmaalusta väistämisvelvollisuudesta ennen kuin se on kokonaan ohittanut toisen ja on riittävän etäällä siitä."Hyvä tarkennus ATPL!
Aivan oikein näin siellä lentosäännöissä sanotaan. Tosin edellä oleva voi kaartaa myös oikealle koska tahansa. Eli yhtäläinen riski on olemassa "oikealta ohi" tilanteessa :)
Kun mainitsit tämän kierroskuvion niin siihen löytyy omat säännöt eli kun siirryt lentosäännöissä hieman eteenpäin eli kohtaan "3.2.2.5 Lasku".
Tuosta mainitsemastasi lentosäännöistä (OPS M1-1) muuten löytyy kohdasta "3.2.3 Ilma-alusten valot" yksityiskohtaisempaa tietoa itse valoista sekä viittaukset dokumentteihin missä ne on määritelty.
Happy landings!
- ATPL®
Kiitti PA28R huomiosta oikealta ohittamiseen liittyen, tosin yleisestihän pidetään lisäksi minimietäisyyksiä myös vaakasuunnassa ja korkeuttakin voi porrastaa tarvittaessa...
Tiedän nuo mainitsemasi ICAON lähteet, mutta noille joillekin kun pitäisi löytää tuo sama netistä eikä vain paksuna kirjana jollainen on kyllä työnantajanikin hyllyssä tutkittavissa. (Lähinnä nuo valojen värit spektrin aallonpituutena, eli voisin todistaa niiden vastaavan liikennevalojen värejä.)
Hyviä lentosäitä sinullekin! - kari_ma
Kiitos selvityksestä. Lentokoneen valot on nyt ainakin selvillä. Entäs helikopterissa? saman tyyppiset?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733