Kuinka yhteiskäytössä olevan hiekkatien kustannukset (auraus, kunnossapito jne.) jaetaan eri kiinteistöille? Kyseessä maalla, tien päässä sijaitseva talo, johon johtaa yhteinen tie sekä pätkä yksityistä tietä.
Kiitos, jos joku osaa auttaa.
Yhteisen tien kustannukset
4
1207
Vastaukset
- netti auttaa
siinäkin:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=yksityistien maksut&btnG=Hae&meta=cr=countryFI - heittäisin että
jos on perustettu tiekunta niin silloin on määritelty jyvät eri tilanteisiin.
Jos tiekuntaa ei ole niin jokainen maksaa oman käyttönsä ja tarpeensa mukaan omat kulunsa ellei naapurit jostain muusta sovi erikseen. - tiekuntaa
niin sopikaa tienkäyttäjät keskenänne tien hoidosta aiheutuvat kustingit ja niiden jakaminen. Sekä tietysti itse tien hoitaminen, että pysyy kunnossa. Käytön mukaan määräytyvä laskentaperuste on varmasti paras. Jonkinlainen kiinteä perusmaksu puoltaa paikkaansa, jos tien varrella on joitakin tosi harvoin tietä käyttäviä (vakinaisen asutuksen lisäksi), onhan tie heillekin aina olemassa käyttövalmiina. Mutta yrittäkää löytää yhteinen näkemys, jos vain mahdollista. Periaatteellista ongelmaa ei kannata tehdä, vaikka sellaisen saa helposti aikaan.
Jos ei sopua löydy, niin perustakaa tiekunta. Se kyllä tulee kalliimmaksi, mutta on sitten "virallinen".
Meillä on mökkitien osalta sama kysymys ilmassa. Tien varrella on nyt 3-4 mökkiä ja tietä on pari kilometriä. Ajattelin nyt hoitaa omalla kustannuksellani, mutta ensi kesänä taas tavatessa pitää ottaa asia esiin ja sopia joku kolehtisysteemi kulujen kattamiseksi. Samalla pitää sopia siitä, miten hyvässä kunnossa tien olisi hyvä olla (no, mulla on tässä neuvotteluasema, kun mulla on maasturi ja naapurilla jaguaari...). Kiistelemään ei kannata alkaa. Eikä tiekuntaa meillepäin ainakaan perusteta, kun kyllä se pikkutie tulee hoidettua sitten vaikka harrastuksena. - Toimitsijamies
Koska kysymyksessä on paljon käytetty yksityistie, on syytä perustaa tiekunta. -Tiekunnan perustamista haetaan kunnan tielautakunnalta. -Tieosakkaat osallistuvat tienpitokustannuksiin tiestä saamansa hyödyn suhteessa. -Kunnassa pitäisi olla yksityistieasiantuntija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733