Yhteisen tien kustannukset

Jyvitys?

Kuinka yhteiskäytössä olevan hiekkatien kustannukset (auraus, kunnossapito jne.) jaetaan eri kiinteistöille? Kyseessä maalla, tien päässä sijaitseva talo, johon johtaa yhteinen tie sekä pätkä yksityistä tietä.

Kiitos, jos joku osaa auttaa.

4

1187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heittäisin että

jos on perustettu tiekunta niin silloin on määritelty jyvät eri tilanteisiin.

Jos tiekuntaa ei ole niin jokainen maksaa oman käyttönsä ja tarpeensa mukaan omat kulunsa ellei naapurit jostain muusta sovi erikseen.

• tiekuntaa

niin sopikaa tienkäyttäjät keskenänne tien hoidosta aiheutuvat kustingit ja niiden jakaminen. Sekä tietysti itse tien hoitaminen, että pysyy kunnossa. Käytön mukaan määräytyvä laskentaperuste on varmasti paras. Jonkinlainen kiinteä perusmaksu puoltaa paikkaansa, jos tien varrella on joitakin tosi harvoin tietä käyttäviä (vakinaisen asutuksen lisäksi), onhan tie heillekin aina olemassa käyttövalmiina. Mutta yrittäkää löytää yhteinen näkemys, jos vain mahdollista. Periaatteellista ongelmaa ei kannata tehdä, vaikka sellaisen saa helposti aikaan.

Jos ei sopua löydy, niin perustakaa tiekunta. Se kyllä tulee kalliimmaksi, mutta on sitten "virallinen".

Meillä on mökkitien osalta sama kysymys ilmassa. Tien varrella on nyt 3-4 mökkiä ja tietä on pari kilometriä. Ajattelin nyt hoitaa omalla kustannuksellani, mutta ensi kesänä taas tavatessa pitää ottaa asia esiin ja sopia joku kolehtisysteemi kulujen kattamiseksi. Samalla pitää sopia siitä, miten hyvässä kunnossa tien olisi hyvä olla (no, mulla on tässä neuvotteluasema, kun mulla on maasturi ja naapurilla jaguaari...). Kiistelemään ei kannata alkaa. Eikä tiekuntaa meillepäin ainakaan perusteta, kun kyllä se pikkutie tulee hoidettua sitten vaikka harrastuksena.

• Toimitsijamies

Koska kysymyksessä on paljon käytetty yksityistie, on syytä perustaa tiekunta. -Tiekunnan perustamista haetaan kunnan tielautakunnalta. -Tieosakkaat osallistuvat tienpitokustannuksiin tiestä saamansa hyödyn suhteessa. -Kunnassa pitäisi olla yksityistieasiantuntija.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe