Polttoainesäiliön tilavuus?

Hemmo.

Paljonko kuorma-auton / rekan polttoainesäiliön tilavuus on? Näin kerran yhden rekkakuskin tankkaavan asemalla, ja lukema oli jotain yli 200 litraa. Voiko olla noin paljon? Onkos rekoissa varatankkia, ja onko se yleinen?

42

19815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dihosj

      mulla o esim omassa 800l tankki ja o niit vielki isompii

      • menovettä

        Kaupunkijakelussa pärjää mainiosti 300-litran tankilla, mutta matka-ajossa on hyvä olla tuplasti tilavuutta. Itselläni on 700 litraa.


      • Miko ..
        menovettä kirjoitti:

        Kaupunkijakelussa pärjää mainiosti 300-litran tankilla, mutta matka-ajossa on hyvä olla tuplasti tilavuutta. Itselläni on 700 litraa.

        kuluttaa 50-60l/100km niin kuinka usein täytyy tankata ja olla vähän varaa ette lopu kesken.
        esim. ajo inkoosta vantaalle niin 3 kuormaa voi hakea 300l tankilla niin pitää tankata eli 2 krt /pv


    • mikkoooo

      mulla rekassa kummallakin puolella 700L tankki eli yht. 1400L . kävin reissun just heittään ruotsissa noin 2500 km ja jäi vielä ainetta..keskikulutus ollut 44-46 L 100km

      • tupu1771

        Mä kun olen luullut että ajokissani on isoimmat valtakunnassa. Jäi silti 1200l pieneksi nytten. No tarttee varmaan isäntää houkutella tankkikauppaan kun uusi ajokki tulee lupauksien mukaan vuoden kulttua ;)"ainahan lupaukset pitää"


      • väärässäkin
        tupu1771 kirjoitti:

        Mä kun olen luullut että ajokissani on isoimmat valtakunnassa. Jäi silti 1200l pieneksi nytten. No tarttee varmaan isäntää houkutella tankkikauppaan kun uusi ajokki tulee lupauksien mukaan vuoden kulttua ;)"ainahan lupaukset pitää"

        muistan joskus katsastus-asemalla olleen puhetta,että jos tankki isompi kuin 1200 ltr.niin se jo säiliöauto ja tarvii adr-varustuksen.?


      • tupu1771
        väärässäkin kirjoitti:

        muistan joskus katsastus-asemalla olleen puhetta,että jos tankki isompi kuin 1200 ltr.niin se jo säiliöauto ja tarvii adr-varustuksen.?

        Mä muistelisin että se on 1000 litraa


      • on muuttunut
        väärässäkin kirjoitti:

        muistan joskus katsastus-asemalla olleen puhetta,että jos tankki isompi kuin 1200 ltr.niin se jo säiliöauto ja tarvii adr-varustuksen.?

        muistaakseni joskus tuo raja oli 800 l, mutta on varma että asia muuttunut.
        Nyt muistaakseni enimmäis kokoa ei määrätty, mutta tankkien pitää olla katsastettu auton "omiksi" polttoaine säiliöiksi, siis näkyä rekisteri otteessa.
        Siitä mitä tämä merkintä edellyttää taas tietänevät katsastus asemat.


      • Rattimies
        on muuttunut kirjoitti:

        muistaakseni joskus tuo raja oli 800 l, mutta on varma että asia muuttunut.
        Nyt muistaakseni enimmäis kokoa ei määrätty, mutta tankkien pitää olla katsastettu auton "omiksi" polttoaine säiliöiksi, siis näkyä rekisteri otteessa.
        Siitä mitä tämä merkintä edellyttää taas tietänevät katsastus asemat.

        Sen tiedän, että Suomeen tullessa tullissa yli 800 litran menevä polttoainemäärä auton omissa tankeissa katsotaan verotetettavaksi (valvotaankohan näitä oikeasti), mutta onko noista muuten kauheasti jotain rajoituksia? ADR-varustus kai lukee rekisteriotteessa, jos auto on katsastettu ADR-kuljetuksiin. Mahtaako tankin koko tähän mitään vaikuttaa. Pitäisi kai lakia jaksaa lueskella, että saisi varmaa tietoa.

        Jostain tullin esitteistä muistan joskus tuon 800 litran rajan lukeneeni. Itse en ole toiminut ulkomaan liikenteessä, mutta satamiin ja satamista pois on tullut niin kontteja, irtoperiä, kuin kappaletavaraakin ihan riittävästi ajeltua ja joskus kaikenlaisia paperinpyörityksiä odotellessa kaikenlaisia esitteitä luettua.


      • ex-adr-king-driver
        väärässäkin kirjoitti:

        muistan joskus katsastus-asemalla olleen puhetta,että jos tankki isompi kuin 1200 ltr.niin se jo säiliöauto ja tarvii adr-varustuksen.?

        kyseessä olevan litkun ns.vapaaraja.... KVG....


      • rahtihemmo79
        tupu1771 kirjoitti:

        Mä muistelisin että se on 1000 litraa

        Se on 1000l raja


      • Anonyymi
        tupu1771 kirjoitti:

        Mä kun olen luullut että ajokissani on isoimmat valtakunnassa. Jäi silti 1200l pieneksi nytten. No tarttee varmaan isäntää houkutella tankkikauppaan kun uusi ajokki tulee lupauksien mukaan vuoden kulttua ;)"ainahan lupaukset pitää"

        Höpö höpö


      • Anonyymi
        tupu1771 kirjoitti:

        Mä kun olen luullut että ajokissani on isoimmat valtakunnassa. Jäi silti 1200l pieneksi nytten. No tarttee varmaan isäntää houkutella tankkikauppaan kun uusi ajokki tulee lupauksien mukaan vuoden kulttua ;)"ainahan lupaukset pitää"

        Älä turhaan meuhkaa. Lapsellista.


    • 480G

      Ja sillä pöllyttää 1200 km huoletta. Keskikulutus kuorma päällä koko ajan n.47 ltr.

      • Volvon rek.otteesta

        Oli tankit 1200L ja rekisteri otteessa luki et pitää adr-varusteet olla mukana. 800L autoissa ei ainaakaan lue mitään adr-varusteista. Muistaakseni edellä mainittu 1000L on se raja. 800L on ihan hyvä olla niin pääsee Keppisaaresta Malmöhön ja takas ettei tarvii tankata Ruotsissa kalliilla hinnalla.


    • polttavat,aineita

      tommossii ennen oo tarvinnut,sai tankkailla ku tuli tarvis,500l oli jo ihan hyvä,siis nääs. Onkos niis tullu jotain määräyksii? Suames ei oo paljo eroi,muuta ku renkien avioliitois. Ei vaa sais polttaa niin paljo ainetta,siit kai se on paljo kans kysymys,vai?

    • tp kuski

      eikös tuo maksi määrä ainetta luvallisesti kerralla taida olla 500l.
      Tankkejahan taitaa löytyä noita teksasin malliin olevia 1000l.
      jostain muistelisin lukeneeni ..

    • säiliöt
    • jupidfdskfj

      kuinka paljon kalliimpaa Ruotsissa se polttoaine. Meinaan ku mitä ite seuraillu noita Ruotsiin ajavia, niin Savikko taitaa olla ainut joka käyttää kahta tankkia autoissa. Vai eikö niillä riitä rahat maksaa Ruotsin hintoja =)

      Eli luulis tuota nyt yhdelläki tankilla pärjäävän ruotsin ajossa

      • dieseldrinker

        Jos kaksi bensa-asemaa vierekkäin joilla hintaero aineella 1 sentti ja ajankohtaista henkilöauton tankkaus niin kumpaan suurin osa liruttajista menee? Kymmenen auton liikennöitsijällä kaluston keskikulutus 40ltr/100km niin kyllä hiukan kannattaa jo miettiä missä tankkaa.


      • gsjgds
        dieseldrinker kirjoitti:

        Jos kaksi bensa-asemaa vierekkäin joilla hintaero aineella 1 sentti ja ajankohtaista henkilöauton tankkaus niin kumpaan suurin osa liruttajista menee? Kymmenen auton liikennöitsijällä kaluston keskikulutus 40ltr/100km niin kyllä hiukan kannattaa jo miettiä missä tankkaa.

        Ahola on suurimpia Ruotsiin ajavia, eivätkä hekään käytä kuin yhtä tankkia autoissa. Vai saisko ne jotain ruotsi-alennusta... =)

        Kuis se muuten tollaisen kakstankkisen tankkaaminen sujuu. Harvassa paikassa taitaa olla samalle mittarille kaksi letkua(eli kummaleki puolelle oma, jos hoksaatte mitä tarkoitan) niin työnnättekö te sen letkun auton alta vai? Meinaan et aika hyvin talvi/kura kelillä menee lunta ja muuta paskaa letkuun.


      • NoloSika
        gsjgds kirjoitti:

        Ahola on suurimpia Ruotsiin ajavia, eivätkä hekään käytä kuin yhtä tankkia autoissa. Vai saisko ne jotain ruotsi-alennusta... =)

        Kuis se muuten tollaisen kakstankkisen tankkaaminen sujuu. Harvassa paikassa taitaa olla samalle mittarille kaksi letkua(eli kummaleki puolelle oma, jos hoksaatte mitä tarkoitan) niin työnnättekö te sen letkun auton alta vai? Meinaan et aika hyvin talvi/kura kelillä menee lunta ja muuta paskaa letkuun.

        Nyt ollaan menty melkein 3 vuotta ajassa eteenpäin

        Useassa autossa on myös ns. Ad Blue tankki

        Silti nesteen asemat eivät salli samalla kortilla tankkaamista samaan aikaan, että tulisi Adblueta ja Dieseliä, todella ärsyttävää, kahdella eri kortilla onnistuu, ja useimmiten letkutkin ylettyy sopivasti.

        Tietääkö joku onnistuuko tolla nesteen tankkauksella (ei kortteja lainkaan) samaan aikan AdBluen ja dieselin tankkaus?


      • ???
        NoloSika kirjoitti:

        Nyt ollaan menty melkein 3 vuotta ajassa eteenpäin

        Useassa autossa on myös ns. Ad Blue tankki

        Silti nesteen asemat eivät salli samalla kortilla tankkaamista samaan aikaan, että tulisi Adblueta ja Dieseliä, todella ärsyttävää, kahdella eri kortilla onnistuu, ja useimmiten letkutkin ylettyy sopivasti.

        Tietääkö joku onnistuuko tolla nesteen tankkauksella (ei kortteja lainkaan) samaan aikan AdBluen ja dieselin tankkaus?

        voi voi ressukkaa kun ei voi ylinopeudella tankkaamalla tienata nisukuskina enää 5 tonnia kuukauteen. nyt nesteen asemat boikottiin kun ei ole sinulle tuota mahdollisuutta annettu. kannattaa soittaa poliisit vielä varmuuden vuoksi paikalle jos sattuu olemaan toinen tankkaamassa SINUN edessäsi ja hidastamassa SINUN työtäsi kun sehän saattaa olla vaikka KÄNNISSÄ!!!!!!!!!!!


      • N S
        ??? kirjoitti:

        voi voi ressukkaa kun ei voi ylinopeudella tankkaamalla tienata nisukuskina enää 5 tonnia kuukauteen. nyt nesteen asemat boikottiin kun ei ole sinulle tuota mahdollisuutta annettu. kannattaa soittaa poliisit vielä varmuuden vuoksi paikalle jos sattuu olemaan toinen tankkaamassa SINUN edessäsi ja hidastamassa SINUN työtäsi kun sehän saattaa olla vaikka KÄNNISSÄ!!!!!!!!!!!

        Ei, en soita poliiseja turhaan, mutta jos mittarikentällä on esim. auto käynnisä turhaan tuntikaupalla, saatan soittaakin poliisit, saa sitten kuski 40€ pysäköintivirhemaksun

        Mutta et osannut vastat kysymykseen, saako nesteen tankkauksesta samaan aikaan Ad Blueta ja Dieseliä

        Tosin Ad-blueta tulee uuteen autooni tankata vain reilun kuukauden välien, on meinaan vähän isompi Ad Blue tankki ku pakuissa, vaikka kilometrejäkin tulee aika paljo


      • ???
        N S kirjoitti:

        Ei, en soita poliiseja turhaan, mutta jos mittarikentällä on esim. auto käynnisä turhaan tuntikaupalla, saatan soittaakin poliisit, saa sitten kuski 40€ pysäköintivirhemaksun

        Mutta et osannut vastat kysymykseen, saako nesteen tankkauksesta samaan aikaan Ad Blueta ja Dieseliä

        Tosin Ad-blueta tulee uuteen autooni tankata vain reilun kuukauden välien, on meinaan vähän isompi Ad Blue tankki ku pakuissa, vaikka kilometrejäkin tulee aika paljo

        kyllä olet soittanut poliiseja aivan turhaan, turha sitä sinun on käydä enää kieltämään kun kerran sen olet jo tunnustanut.


      • esfer grewg
        ??? kirjoitti:

        kyllä olet soittanut poliiseja aivan turhaan, turha sitä sinun on käydä enää kieltämään kun kerran sen olet jo tunnustanut.

        Totta, muutaman kerran olen ilmiantanut rattijuopon, kun joku on ajanut PITKÄN AIKAA REILUSTI ALLE rajoituksen, eikä ole päästynyt nopeampia ohi, ehkä pienen puhuttelun jälkeen ne muistaa seurvaalla kerralla kun joku saavuttaa, ja painaa joko kaasua tai höllää sitä


      • ???
        esfer grewg kirjoitti:

        Totta, muutaman kerran olen ilmiantanut rattijuopon, kun joku on ajanut PITKÄN AIKAA REILUSTI ALLE rajoituksen, eikä ole päästynyt nopeampia ohi, ehkä pienen puhuttelun jälkeen ne muistaa seurvaalla kerralla kun joku saavuttaa, ja painaa joko kaasua tai höllää sitä

        ja vielä kehtaat väittää ettet soita poliiseja turhaan, voi 5aatana sun kanssas. sinun mielestäsi jokainen alle rajoituksen ajava on RATTIJUOPPO??? mahtoikohan se poliisisetä ja alkometri olla asiasta samaa mieltä??? ja mitä puhuttelua siitä tulee kun mittarit näyttää nollaa??? itsellenikin on käynyt niin että on pysäytetty rattiksen toivossa kun ei kanssa-autoilijat ymmärrä että saattaa nestemmäinen kuorma hieman autoa heilutella vajailla säiliöilä. sitten kun ei viisari värähdä niin sieltä tulee vain että turvallista matkaa ja silloinhan se jatkuu.


    • merkkisessä

      75 litran tankki ja sillä ajeloo 1000 km jos sievästi ajelee kiimaa....

    • mututieto

      taitaa kokkolalaiset ja niitte torpparit tankata niitte terminaalilla? niillähä on siinä kivenheiton päässä satamasta terminaali ja käsittääkseni tankkauspaikka, kyllä kait sillä 800litralla heittää monet keikat eteläruottiin, ja jos tankkaavatki nii max parisataa litraa?

    • Nolo Sika

      Sprintet 616 = 100 litraa
      Atego 1024 = 180 litraa
      Axor 1829 = 400 litraa optiona toinen 400 litraa
      Man TGL 8.150 = 120 litraa

      jne.

    • dasgsa

      nolo sika kuse muuntajaan

    • nisupossu

      tuu nolosika mikkeliin tehää susta kinkku puliukoille!!

    • ,,,,

      Keskimääräinen tankinkoko kuorma-autoissa Suomessa on varmaan 500 litraa, isoin minkä oon nähnyt, on 1600 litraa (950 650) rekanveturissa.

    • 500LitraaRiittää

      Iso polttoainetankki vie osan kantavuudesta. Rekanvetohommissa tuo kantavuus ei näyttele niin suurta roolia kuin niissä ajoissa joissa ajetaan aina maksimikuormilla. 500 Litran tankki antaa selvää etua kuorman kokoon nähden kuin 1500 Litran. Siinä on eroa painossa varmaan 800 - 900 Kiloa. Suomessa 500 Litran tankki riittää mainiosti koska polttoaineen jakeluverkosto on niin taajaa ettei missään päin maata tarvitse "varata" suurta määrää löpöä ettei jää tienpäälle tankkauspaikkojen pitkien välimatkojen takia.

    • Nesteajossa

      Minulla on 40,000 litranen tankki mutta se on kyydissä.

    • Ptkät

      Minulla 800l tankki,ei tarvi kovin tiheää tankata

      • Iigor_

        Minulla on pakettiautossa pumppu, kiertelen umpäri Suomenmaata, hyvin menee!


    • Tiiseli_Mies

      Minä tankkaan ainoastaan juoksudieseliä, on edullista!

    • Möyhkä

      Oon nyt vähän jälkijunassa, mutta ajoin kerran pari viikkoa Jyry-Sisulla maata (kauhea auto), en mitenkään vaativassa maastossa, ja ihmettelin polttoainemittaria. OK, siinä oli R-R 320 ja kulutus kai sen mukainen. Sitten omistaja ajeli vastaan, kääntyi perään ja sanoi: "Menes tankkaamaan!" No, autossa oli 100 l tankki! Yli 90 l meni.

      Voi hyvä ihme. Aikanaan nuorena ajoin Renault G260:lla paljon raskaita siirtokuormia ja ihan kaupunkijakoa. 200 l tankki: laskin itse sen kulutukseksi n. 34 l/100 km stadissa. Paljonhan se on nykyautoja ajatellen, mutta muuten mainio auto. 10-l mosa ei ollut pahoillaan, vaikka amatööri olis lyöny 18-vaihteiseen laatikkoon vaikka nro 8:n ekaks.

    • SisuMäättä

      Noh.....mitä kovempaa ajaa sitä vähemmän bensaa kuluu koska olet aikaisemmin perillä eli nimenomaan tankin koolla ei ole väliä

      • HaluatkoÄmmäTurpaan

        TOTTA minäkin teen noin Simppeliä eiks Jep :D


    • 3w45tg23222222

      Ei nuossa kaupunkiajon kuorkeissa ole ollu kuin 80-140 litran tankkia mutta kerran viikkoon tankkaus on riittäny, silloin kuin joutu noita paskahommia tuuraamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe