Passatin lukkomekanismi jäätyy

kyllä harmittaa

VW Passat 90 lukot jäässä, kun pakastaa lauhan jakson jälkeen. Itse lukkopesä ei jäädy vaan lukitusmekanismi. Ja saattavat jäätyä kiinni tai sitten sillä **ttumaisemmalla tavalla niin että ovi ei enään lukitu kiinni. Ja ovat jäässä varmasti jokaikinen kerta kun vaan mahdollisuudet annetaan. Olen käyttänyt aseöljyä huoltismiehen neuvosta, mutta ei sekään näy auttavan.

Mitä teen? Antakaahan järkeviä neuvoja, auton vaihto kun ei ikävä kyllä käy nyt päinsä. THX

13

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei enää volsua

      Minulla oli aivan samanlainen. Se lukkosysteemi on prässätyistä peltiosista tehty, kuten ne yleensä ja tuon ikäisen Passatin tapauksessa se on herkkä likaantumaan. Taisipa olla vielä sellainen ovipellin päälle asennettu malli siinä? Pelkkä voitelu ei enää auta pikeentyneeseen likaan. Ainoa tehokas tapa on purkaa lukkolaitteet irti ja pestä liottamalla aivan totaalipuhtaaksi ja sen jälkeen voitelu. Se jumiva osa hieman näkyy siinä lukkosalvan luona jostakin pienestä lovesta (ei enää aivan tarkkaa mustikuvaa) ja pika-avuksi kiinni menemättömyyteen käy hiusten kuivain. Jos lukkoa jaksaa purkaa, niin ehkä sille lipareelle saisi jonkinlaisen jousen viritettyä... Itse pesin kerran pahinta lukkoa (kuskin ovi) cleanerilla ja ohuella rostoffilla suihkuttamalla, mutta siinä on se huono puoli, että litkut menee oven sisään ja liuottavat ehkä ruostesuojausta tai muuta kivaa. Pahimmassa tapauksessa voi kysyä uutta laitetta vaihdettuna tai hankkia sellaisen purkaamolta etukäteen ja tunata kuntoon, jonka jälkeen oma-apuasennus.

      Älä sitten erehdy luulemaan kuten minä, että nuo vaivat poistuu vuosimallia uusimalla... Myös Passateissa alkaen -97 (vaiko-96 ne muuttui kokonaan) on samat vaivat.

    • hohhoijakkaa

      Se nyt ei ole mikään uutinen! Sama vika lähes kaikissa Volkkareissa

      • no

        kyllä systeemit kehittyy , se vaan vie aikaa . 96vw oli lukot aina jäässä , 2002vw ei ole tarvinnut lukkojen kanssa leikkiä .


      • mr
        no kirjoitti:

        kyllä systeemit kehittyy , se vaan vie aikaa . 96vw oli lukot aina jäässä , 2002vw ei ole tarvinnut lukkojen kanssa leikkiä .

        Ei 2002vm lukko pitemmän päälle varmaan parempi ole, sattuu nimittäin olemaan muovia. Eikä voi purkaa vaan laitetaan uusi h 190€. Kokemusta on.


    • Golf Variant TDI

      Edellinen auto oli -90 Passatti. Pahin ongelma siinä oli että ovet ei tarttuneet kiinni lukkoon kun ne oli saanut auki. Tämä oli kelien vaihdellessa aikamoinen riesa. Sisälämppärin käytöstä on jonkinverran apua.
      Parasta ois kai irroittaa lukot, puhdistaa ne ja käsitellä aseöljyllä.
      P.S Nykyisessä 3 vuotta vanhassa Golfissa ei ole ollut minkäänlaisia lukkomurheita/ jäätymisiä, joten edistystä näyttäis VW:lla tapahtuneen.

    • -90 passat

      sama vika omassa passatissani aina pesun tai kun keli vaihtuu nopeasti plussan puolelta pakkaselle. Omaa laiskuuttani en ole jaksanu purkaa noita lukkoja (mikä olisi paras keino korjata) ja putsata niin seuraava keino toimii ( ainakin seuraavaan pesuun) sulata lukko hiustenkuivaajalla, suuntaa lähimmälle huoltoasemalle pullo WD-40:stä matkassa ja mielellään sellaiselle jossa rengaspaineiden kattomiseen on mittari johon tulee ilma suoraan kompurasta, säiliöllisestäkin saa jotenkuten sitten tuhautettua ilmaa, ruuttaa WD:tä lukkoon siihen kielekkeeseen joka jäätyy lukon sisään (jokainen passatin omistaja kyllä tietää mitä tarkoitan näinkin huonosti selitettynä)ja voi ruutatamyös lukkokieleen ja paineilmaa perään niin että puskee koko lukkosysteemistä läpi, tee pari kertaa näin niin WD vie mukanaan kosteuden ja osan liasta ja taas toimii :)

    • STe

      Itse ensin kuivatin lukkomekanismin kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittämällä. Mahdollinen muovisuojus (esim. Passat -96) on ensin irroitettava.
      Sitten sisään rasvanpoistospraytä kaikista kieleke ym. raoista ja hetken päästä puhdistus paineilmalla samoista paikoista. Lopuksi voitelu ohuella öljyllä (esim. aseöljyspray).
      On toiminut sen jälkeen

    • Passat -89

      On tästä käyty keskustelua täällä aikasemminkin.
      Jää ovet auki kun ne on vihdoin saanu auki.
      Huvittaakin eräs takavuosien vw:n mainos, jossa
      joku mies siistissä hallissa rämppäs passatin
      ovee edestakasin kiinni-auki-kiinni-auki ja
      myhäili kuinka täsmällisesti toimii. Niin varmaan,
      mutta mitäs sitten sanotaan kun tulee pakkanen.
      Taitaa olla voimasanat paikallaan, ainakin mulla
      oli eilisaamuna:) Hyvä auto passat muuten on,
      lukot kun viä ottasivat volvolta (ja ehkä koneet
      hondalta) niin alkas olemaan täydellinen paketti!

    • kipa

      passat 98 sama ongelma. kantsii ruskuttaa injektioruiskulla tenua (aerol) lukkomekanismiin. minulla ainakin toimi eikä ole sen jälkeen jäätynyt pesujenkaan jälkeen

    • Anonyymi

      Sama ongelma pojalla, VM 2002 passat, taka ovien mekanismit jäätyy, tukan kuivaajalla minuutti lämmitystä ja meni kiinni, nyt ollut rauhassa kun kuivaa vaikkakin kylmää.

    • Anonyymi

      Löytyy monista automerkeistä samaa ongelmaa talvisin, opelit, volvot, mersut, toyotaa jne.

      • Anonyymi

        Ei ainakaan Avensiksen lukot ole vielä 9;n vuoden aikana kertaakaan jäätyneet.


    • Anonyymi

      Sikonilla kun voitelee vivut pitäis helpottaa aika hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe