synnyttäjät

30-vuoden takaa

Ihan mielenkiinnosta tiedustelisin teiltä muilta, että oletteko törmännyt samaan ilmiöön:

Kaikki maailman mummeli-ihmiset ( siis, jotka synnyttäneet joskus yli 30 v. sitten) ovat raskauteen liittyvissä puheissaan tosi tahdittomia.
Kun vertaa jutusteluun nuorempien äitien kanssa, on synnytyskokemukset luonnollisesti erilaisia. Toisilla parempia, toisilla huonompia. Mutta kukaan ei yleensä halua kokemuksillaan aiheuttaa odottajalle turhia pelkoja. Jos huonoista kokemuksista puhutaan, niin ne käsitellään ihan realistisesti, mutta niillä ei mässäillä.

Toisin kuin nämä mummeli-ihmiset: Kyllä on ollut "poltot" kauheita ja kyllä ei tuleva synnyttäjä tiedä mitä on edessä.

Kertokaa, onko teillä vastaavia ällö-mummoja lähipiirissä ?

4

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhen-äiti-80

Johtunee varmaa siitä kun sillo ei ollu mitää kivunlievityksii keksittykkää ni sillo se varmaa olikii aika tuskaa, ne ei oo vaa selvillä et millasta se synnyttäminen nykyää on. Oma äitikii on kolme lasta synnyttäny ilokaasulla mut onneks ei mua pelotellu sen kummemmin ku odotin esikoista, sain kuitenkii neuvolasta tietoo kivunlievityksistä ja lopulta sainkin melko kivuttoman synnytyksen.
      Anna mennä toisesta korvasta ulos vaan...ajat on muuttunu :-)

• Mua suututtaa (prkl raskaushormonit) ku mun anoppi on semmoinen höpö-höpöttelijä. Eli jos vähänki sanon jotain mikä vois pelottaa raskaudessa tai synnytyksessä, se sanoo heti et höpsis tai jotain sinnepäin. Kyllä mä tiedän, ettei synnytys oo kivutonta ja siihen voi tulla kaikkea odottamatonta. Kiva lukea noita repeämistarinoita ku tietää, et ne on ihan totta...

Ja kaiken huipuksi anoppi sanoin et sillä oli niin korkea kipukynnys, ettei se tarvinnu kivunlievityksiä.

• mummolta kuultua..

Aikoinaan kun oma mummoni on alkanut synnyttää äitiäni. Siis noin 50v sitten, synnytys oli tapahtunut saunassa. Naapurissa oli asunut lapsenpäästäjä, mutta mummoni ei ollut halunnut häntä paikalle, koska kyseinen naapuri oli todennut jotain.. "eihän se lapsen tekeminen niin kummonen asia ole. Itse olen aina synnytyksen jälkeen pystynyt lypsylle lähtemään"...

No oikea kätilö tuli sitten 50km päästä ja ehti tarkastamaan tervettä tyttölasta :D Mutta olihan mummollani jo 7 synnytystä tuolloin takana..

Onneks nykyään ei enää oleteta, että synnytyksen jälkeen lähdetään heti takaisin töihin..

• sunnyttämisen

erillalailla. Toinen on kivuliaampi /kipuherkempi kuin toinen. Ei toisen kipua voi kukaan muu arvioida tai verrata omaansa. On suorastaan rasistista epäillä ja vähätellä toisen ihmisen kiputuntemuksia. Taitaa näillä mummoilla aika kullata muistoja, kun olivat "NIIN URHEITA". Totuus on varmasti se, että he tunsivat yhtälailla kipua ja pelkoa, kuin nykysynnyttäjätkin. Kivunlievitys oli lapsenkengissä, koska lääketiede ei ollut niin kehittynyttä kuin nykypäivänä. Itse olen synnyttänyt neljä lasta, kolme heistä ilman minkaanlaista kivunlievitystä. Syy tähän luomusynnytykseen on ollut se että synnytykseni ovat olleet niin nopeita ettei lääkityksiä ole ehditty käyttää. Kipu on ollut jokakerta suorastaan helvetillistä. Nyt odotan viidettäni ja aijon ehtiä sairaalaan niin, että saan jotain helpotusta edes pahimpiin kipuihini.

Minua ärsyttää se, että mulle tullaan sanomaan päin naamaa, miten "helppo sinua on synnyttää, ei muuta kuin käyt kerran ähkäsemässä ja lapsi on maailmassa". Mistä kukaan voi tietää miten helpolla tai vaikealla se lapsi on maailmaan tullut. Saati, mitä minä olen joutunut sen eteen tuntemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3089
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      70
      2970
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      67
      2859
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2554
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      39
      1977
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1637
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1619
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1575
    9. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1536
    10. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      18
      1480
    Aihe