kirjoittamista

jyväskylä

Onko kellään kokemuksia kirjoittamisen opinnoista Jyväskylän avoimessa yliopistossa?

3

680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turjakw

On.

• jyväskylä

Haluaisitko kertoa lisää?

• on joo

olen yliopisto-opintojeni kautta käynyt kirjoittamisen perusopintoja kesäyliopiston kautta, ja ne ovat olleet juuri Jyväskylän yliopistosta. Pakollisina kursseina olivat muistaakseni sellainen nykykirjoittajan kuva -opintojakso, jossa tutustuttiin vähän yleisemmin kirjoittamiseen, sitten novellikurssi (ei sillä nimellä tosin), jossa kirjoitettiin omaa novellia ja luettiin sitä sitten koko porukalla jne. Se oli ehdoton lempparini! Sitten oli myös draaman ja esseen kurssit. Valinnaisiakin pitää sitten valita muistaakseni 12 opintopisteen edestä.
      Olen kyllä tykännyt tosi paljon, ainut vaan, ettei esim. draama ja essee -opintojaksot oikein kiinnostaneet minua, joten ehkä niihin oli vähän vaikeampaa motivoitua. Novellikurssi sen sijaan olisi saanut jatkua vaikka kuinka pitkään.
      Se mikä yllätti, oli opiskelijoiden ikä. Jotenkin ajattelin, että täälläkin yliopistokaupungissa enemmän nuoret opiskelijat valitsisivat tämän opintokokonaisuuden, mutta suurin osa olikin huomattavasti ikääntyneempiä. Ei se kyllä toisaalta mitään haitannut, mutta yllätti kyllä. Ja sitten ehkä tuntui, etteivät sellaset ns. vanhemmat ihmiset ehkä ymmärtäneet aina minun tekstejäni, koska luonnollisesti kirjoitamme erilaisista asioista. Sain kuitenkin tosi hyvää palautetta, joten hyvä kokemus. Haaveena olisi jatkaa aineopintoihin jossain vaiheessa ja jos jaksaisi, niin kävisi sitten vaikka maisteriksi asti. Tosin kunhan saisi nyt tämänhetkisetkin opinnot sinne maisterinpapereihin saakka..:D
      Niin ja noistahan muistaakseni kaikki opintojaksot olisi voinut suorittaa myös itsenäisesti mikä on ilm. mahdollista noissa aineopinnoissakin. Mutta kyllähän se ryhmässä oleminen kannattaa kun saa palautetta, vaikka sieltä tulisi sitten sitä kritiikkiäkin. Ihan jees.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe