IMETYS + ALKOHOLI ?

Itse en käytä alkoholia kuin pari kertaa vuodessa ja silloinkin hyvin maltillisesti, mutta alkoi tällaiset asiat mietityttää.

Rintamaidossahan on alkoholia saman verran kuin veressä, eli jos on puolen promilen huomalassa, maidossa on silloin puoli promilea alkoholia, eli 0.05%. Mutta...

Haihtuuko alkoholi maidosta samalla tavalla kuin verestä? Muistelen kätilön sanoneen sairaalassa jotain että "jos otat paukkua niin älä sitten ainakaan heti perään imetä" tms.

Ja jos vauva juo alkoholipitoista maitoa, mitä alkoholille tapahtuu vauvan elimistössä? Sen maksahan ei ymmärtääkseni pysty sitä polttamaan? Entä kuinka suuri määrä alkoholia huomalluttaa vauvan?

Iso kiitos kaikille vastanneille. :)

43

11177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sizzy

Niin kuin näilläkin sivuilla on jo monta kertaa todettu, vauvalle ei ole haittaa, vaikka äiti imettäisi humalassa. Vaikka olisit 2 promillen humalassa, maidossa alkoholia on niin vähän, että sitä ei pystytä vauvan verestä edes mittaamaan. Enemmän alkoholia on antamissasi Jekovit-tipoissa. Mutta jokainenhan toki tietää, että vauvan hoitaminen ja käsittely humalassa ei ole suotavaa. Eli järki käteen tässäkin asiassa.

Alkometri on hyvä hankkia. Itse olen juonut imettäessäni enimmillään litran valkkaria ja sen jälkeen puhalsin 0.4 promillea. Silloin vielä pidän itsäni kykeneväisenä lapsen hoitoon, saisihan silloin vielä ajaa autollakin.

• Isä vaan...

Olisi kiva tosin tietää, mistä nämä tiedot kännissä imettämisen vaarattomuudesta ovat peräisin. En ole missään virallisessa oppaassa tms. törmännyt tällaisiin ohjeisiin. Olisiko jollain tietoa vaikkapa jostain kirjasta tai muusta jossa asiasta kerrottaisiin. Tällaisilla palstoilla annettuja neuvoja en ainakaan minä lähtisi noudattamaan tuosta vaan. Varsinkin näin tärkeässä asiassa pitäisi ottaa selvää muualta kuin keskustelupalstoilta.

Eikö sitä voisi vaikka lypsää valmiiksi pulloon ja antaa vaikka isän syöttää siitä jos äidillä on niin kova viinanhimo. Ei tulisi ainakaan otettua turhaa riskiä.

Näihin nettineuvoihin suhtautuisin muutenkin asiassa kuin asiassa suurella varauksella.

• aivan samaa
        Isä vaan... kirjoitti:

Olisi kiva tosin tietää, mistä nämä tiedot kännissä imettämisen vaarattomuudesta ovat peräisin. En ole missään virallisessa oppaassa tms. törmännyt tällaisiin ohjeisiin. Olisiko jollain tietoa vaikkapa jostain kirjasta tai muusta jossa asiasta kerrottaisiin. Tällaisilla palstoilla annettuja neuvoja en ainakaan minä lähtisi noudattamaan tuosta vaan. Varsinkin näin tärkeässä asiassa pitäisi ottaa selvää muualta kuin keskustelupalstoilta.

Eikö sitä voisi vaikka lypsää valmiiksi pulloon ja antaa vaikka isän syöttää siitä jos äidillä on niin kova viinanhimo. Ei tulisi ainakaan otettua turhaa riskiä.

Näihin nettineuvoihin suhtautuisin muutenkin asiassa kuin asiassa suurella varauksella.

mieltä kanssasi! Totuus on se, että imettämisen ja alkoholin vaaroista EI OLE NÄYTTÖÄ, eli ei tiedetä, kuinka äidin juominen vaikuttaa vauvaan. Siksi aiheesta ei ole kunnollista tietoa missään.

Itse valmistun pian sairaanhoitajaksi, ja meille on sanottu, että turvallista juomisen rajaa ei voida odottaville ja imettäville äideille antaa, koska sitä ei tiedetä.

Yleinen näkemys on tosin se, että esim. yhdestä siideristä ei ole vauvalle haittaa, ainakaan jos ei imetä heti perään. Itse en kuitenkaan suosittelisi imetysaikana lainkaan alkoholin nauttimista. Maalaisjärki käteen!

• Tristar
        aivan samaa kirjoitti:

mieltä kanssasi! Totuus on se, että imettämisen ja alkoholin vaaroista EI OLE NÄYTTÖÄ, eli ei tiedetä, kuinka äidin juominen vaikuttaa vauvaan. Siksi aiheesta ei ole kunnollista tietoa missään.

Itse valmistun pian sairaanhoitajaksi, ja meille on sanottu, että turvallista juomisen rajaa ei voida odottaville ja imettäville äideille antaa, koska sitä ei tiedetä.

Yleinen näkemys on tosin se, että esim. yhdestä siideristä ei ole vauvalle haittaa, ainakaan jos ei imetä heti perään. Itse en kuitenkaan suosittelisi imetysaikana lainkaan alkoholin nauttimista. Maalaisjärki käteen!

"Totuus on se, että imettämisen ja alkoholin vaaroista EI OLE NÄYTTÖÄ, eli ei tiedetä, kuinka äidin juominen vaikuttaa vauvaan."

Itse asiassa... on näyttö siitä kuinka paljon alkoholia rintamaidossa on kun verrataan vereen. Saman verran. Tiedetään myös kuinka paljon alkoholia on d-tipoissa, tai vaikkapa omenamehussa. Niiden antaminen vauvalle johtaa paljon todennäköisemmin humalatilaan (eikä kukaan varmaankaan juota koko pullollista d-tippoja vauvalleen kuitenkaan...) kuin imettäminen.

Ainoa vaara joka hiprakassa imettämisessä on, on se todennäköisyys että kun raskausaikana ei (toivottavasti) ole juotu, ei sitä tottumustakaan ole, ja "entinen" määrä vetää helposti yli rajan, jolla omaa kömpelyyttään ei enää huomaa mutta vauva kyllä huomaa kuinka häntä käsitellään.

Aiheesta on kunnollista tietoa mutta niistä teidän oppikirjoistanne se tieto löytyy vasta sitten parin vuoden päästä :D historiankirjojakin pistetään tasaiseen tahtiin uusiksi.

Maalaisjärki ja tutkitut faktat ovat toisinaan eri asia. Useinkin.

Vierailkaa tekin imetystukilistalla, muistaakseni sielläkin on kerrottu mistä tuo tieto on peräisin ja kenen tutkimana. Heti kun kerkeän googlea rääkätä, voi etsiä teille ne tiedot kyllä itsekin :D

• mami84
        Isä vaan... kirjoitti:

http://www.imetystukilista.net/faq/tupakka.php

• tutkittu?
        mami84 kirjoitti:

Imetystukililstan sivuilta poimittua:
        "tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti eikä kovin usein".

Mielenkiinnosta tahtoisin tietää, miten tämä on tutkittu? Vapaaehtoisin äiti-lapsi- koekaniinein vai kuinka?

• mametsu

valkkaria? kuulostaa paljolta...vai oliko parin prosentin viiniä? itse olisin kyllä aikas peet olalla jos litran joisin 10% viiniä...;=) vaikka ei pää olekaan sieltä heikoimmasta päästä...

• Tristar
        tutkittu? kirjoitti:

"tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti eikä kovin usein".

Mielenkiinnosta tahtoisin tietää, miten tämä on tutkittu? Vapaaehtoisin äiti-lapsi- koekaniinein vai kuinka?

on merkitty tekstin lähteet, niitä seuraamalla varmaan löydät tuohon vastauksen.

• juuri niiden
        tutkittu? kirjoitti:

vapaaehtoisten äiti-lapsikokein. Mahdollisesti vielä muutenkin. Toiset äidit juovat imetysaikana ja jopa raskausaikanakin (ja siitä huolimatta, että nyt on jo äiti-lapsikokein todistettu raskausaikaisen ryyppäämisen olevan haitaksi), joten niitä koekaniineja tulee väkisinkin tutkittavaksi ja paljon. Itsekin lukeuden näihin alkoholia käyttäviin imettäjiin ja en usko, että kukaan löytää minun lapsistani mitään "vikaa", minkä äidinmaidon kautta saatu alkoholi on voinut aiheuttaa.

Ja koska turvallista rajaa ei tiedetä, niin jokainen päättää itse, minkä riskin ottaa. Minä katson rajakseni, että ei liikaa (eli voin turvallisesti hoitaa) ja ei liian usein (eli ei joka viikko puhumattakaan, että useamman kerran viikossa).

• ettei siitä
        Tristar kirjoitti:

"Totuus on se, että imettämisen ja alkoholin vaaroista EI OLE NÄYTTÖÄ, eli ei tiedetä, kuinka äidin juominen vaikuttaa vauvaan."

Itse asiassa... on näyttö siitä kuinka paljon alkoholia rintamaidossa on kun verrataan vereen. Saman verran. Tiedetään myös kuinka paljon alkoholia on d-tipoissa, tai vaikkapa omenamehussa. Niiden antaminen vauvalle johtaa paljon todennäköisemmin humalatilaan (eikä kukaan varmaankaan juota koko pullollista d-tippoja vauvalleen kuitenkaan...) kuin imettäminen.

Ainoa vaara joka hiprakassa imettämisessä on, on se todennäköisyys että kun raskausaikana ei (toivottavasti) ole juotu, ei sitä tottumustakaan ole, ja "entinen" määrä vetää helposti yli rajan, jolla omaa kömpelyyttään ei enää huomaa mutta vauva kyllä huomaa kuinka häntä käsitellään.

Aiheesta on kunnollista tietoa mutta niistä teidän oppikirjoistanne se tieto löytyy vasta sitten parin vuoden päästä :D historiankirjojakin pistetään tasaiseen tahtiin uusiksi.

Maalaisjärki ja tutkitut faktat ovat toisinaan eri asia. Useinkin.

Vierailkaa tekin imetystukilistalla, muistaakseni sielläkin on kerrottu mistä tuo tieto on peräisin ja kenen tutkimana. Heti kun kerkeän googlea rääkätä, voi etsiä teille ne tiedot kyllä itsekin :D

olisi tietoa, kuinka paljon alkoholia siirtyy rintamaitoon jne. Sanoin, että haitoista ei ole tietoa, eikä turvallisia juomamääriä voida antaa.

Emme opiskele kirjoista, vaan uusimmista tutkimuksista ym.

• Tristar
        ettei siitä kirjoitti:

olisi tietoa, kuinka paljon alkoholia siirtyy rintamaitoon jne. Sanoin, että haitoista ei ole tietoa, eikä turvallisia juomamääriä voida antaa.

Emme opiskele kirjoista, vaan uusimmista tutkimuksista ym.

tietenkään vaikuta asiaan että alkoholimäärät tiedetään ja niiden tiedetään olevan yhtä pieniä kuin mitä lapsi saa ravinnostaan muutenkin? Alkoholi on kemiallinen yhdiste jota löytyy pieniä määriä monistakin ruoka-aineista joita imeväisille annetaan; alkoholi itsessään ei ole myrkky, vain määrä tekee siitä sellaisen.

• suu vaahdossa
        Tristar kirjoitti:

tietenkään vaikuta asiaan että alkoholimäärät tiedetään ja niiden tiedetään olevan yhtä pieniä kuin mitä lapsi saa ravinnostaan muutenkin? Alkoholi on kemiallinen yhdiste jota löytyy pieniä määriä monistakin ruoka-aineista joita imeväisille annetaan; alkoholi itsessään ei ole myrkky, vain määrä tekee siitä sellaisen.

kännissä imettämistä? Onko siinä jotain hienoa? Teetkö itse niin? Miksi yleensäkään pitää imettää kännissä?

• isi vaan
        mami84 kirjoitti:

Sitten vaan äidit känni päälle kun kerran saa ja tissiä sen jälkeen lapsen suuhun. On se hyvä että saa mamikin rentoutua, eikä tarvitse pelätä.

Vaikkei ehkä pystytä osoittamaankaan mitään haittaa (vielä?) niin en kyllä tykkäisi jos oma lapseni menisi "väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin" sen takia, että äiti veti kännit. Millaiseksi itse menette humalassa? Minä ainakin tulen väsyneeksi, veltoksi ja nukun tavallista raskaammin.

Sitäpaitsi:

"Kaikkeahan ei tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria."

Taitaa siis olla niin, että toiset lukevat tuosta linkistä ne asiat jotka heille sopivat (saa ryypätä) ja toiset taas eivät halua riskeerata lapsensa terveyttä.

Samapa tuo minulle syötätte kännissä tai ette. Onneksi oma vaimoni ei kuitenkaan imetä kännissä, eikä edes krapulassa, vaan osaa ennakoida ja pumppaa maitoa pulloon valmiiksi, jotta minä voin syöttää jos hän haluaa "vapaalle". Eipähän tule otettua riskiä.

• Tristar
        suu vaahdossa kirjoitti:

kännissä imettämistä? Onko siinä jotain hienoa? Teetkö itse niin? Miksi yleensäkään pitää imettää kännissä?

Kännissä? Enkö minä ole moneen otteeseen sanonut että humalassa lapsen käsitteleminen on vaarallista ja tekee lapsellekin turvattoman olon. Känni ja pari lasia punaviiniä aterialla ovat hyvin hyvin kaukana toisistaan, on syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa suhtautumistaan alkoholiin jos tuota ei näe.

Miksi alkoholi on niin suunnaton tabu? Koska ihmiset eivät osaa sitä käyttää vaan vetävät kännit joka ikinen kerta kun pullo aukeaa?

Ja ei, en imettänyt humalassa. Otin ne lasilliseni lasten mentyä nukkumaan, ilta-aterialla puolison ja ehkä parin vieraan kanssa. Tästä voitte sitten ruveta vaahtoamaan kuinka meillä vietetään ryyppäjäisiä lasten nähden, eikö niin? :D

• sizzy
        mametsu kirjoitti:

valkkaria? kuulostaa paljolta...vai oliko parin prosentin viiniä? itse olisin kyllä aikas peet olalla jos litran joisin 10% viiniä...;=) vaikka ei pää olekaan sieltä heikoimmasta päästä...

Niin, olen juonut litran 11% valkoviiniä ja 30min viimeisestä lasillisesta puhalsin 0.4. Tämäkin olisi syytä ottaa huomioon, että ihmiset kestävät eri tavalla alkoholia. En siis ollut lainkaan peet olalla. Toisella kertaa, kun join enemmän kuin sen saunakaljan, otin 6 pulloa siideriä (0.5 l) ja sen jälkeen puhalsin 0.2 promillea, enkä edes tuntenut olevani humalassa, huppelissa korkeintaan.

Ja korostettakoon, että raskausaikana en käyttänyt alkoholia pisaraakaan.

• alkoholismia
        isi vaan kirjoitti:

Sitten vaan äidit känni päälle kun kerran saa ja tissiä sen jälkeen lapsen suuhun. On se hyvä että saa mamikin rentoutua, eikä tarvitse pelätä.

Vaikkei ehkä pystytä osoittamaankaan mitään haittaa (vielä?) niin en kyllä tykkäisi jos oma lapseni menisi "väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin" sen takia, että äiti veti kännit. Millaiseksi itse menette humalassa? Minä ainakin tulen väsyneeksi, veltoksi ja nukun tavallista raskaammin.

Sitäpaitsi:

"Kaikkeahan ei tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria."

Taitaa siis olla niin, että toiset lukevat tuosta linkistä ne asiat jotka heille sopivat (saa ryypätä) ja toiset taas eivät halua riskeerata lapsensa terveyttä.

Samapa tuo minulle syötätte kännissä tai ette. Onneksi oma vaimoni ei kuitenkaan imetä kännissä, eikä edes krapulassa, vaan osaa ennakoida ja pumppaa maitoa pulloon valmiiksi, jotta minä voin syöttää jos hän haluaa "vapaalle". Eipähän tule otettua riskiä.

puolustavat imettäjät ovat liian kännissä kirjoittaaseen tälle palstalle. joten oletetaan että kirjoittajat puhuvat erittäin kohtuullisestä käytöstä, ettei syntyisi myyttejä ja turhaa syyllisyyttä:
        siis selvennykseksi: todellakin 5 pisarasta jekovitia saa vauva verenkiertoonsa hiukan enemmän alkoholia, kuin äidinmaidosta jossa on 2 rpomillea alkoholia yhdellä imetyskerralla! se siitä
        jekovitia kai terveyden ammattilaiset suomessa suosittaa vastasyntyneillekin????

• ei tippa tapa

Alkoholin vaikutusta lapseen ei ole tutkittu.

1-2 alkoholiannoksen jälkeen imettäminen ei altista lasta alkoholille (alkoholin määrä rintamaidossa mikroskooppisen vähäinen).

Äidinmaidon ravinto- ja terveysvaikutukset ovat sitä luokkaa, että suurempaa haittaa aiheutuisi siitä, että kohtuudella alkoholia käyttävät äidit lakkaisivat aiheettoman pelottelun vuoksi imettämästä ja siirtyisivät korvikeruokintaan.

Eiköhän Keski- ja Etelä-Euroopan viinikulttuuri tarjoa ihan empiiristä tietoa muutaman alkoholiannoksen vaikutuksista lapseen imetyksen tai raskauden aikana. Kyllä, siellähän viiniä juodaan ruokailulla, mutta sehän onkin hyväksyttävämpää äidille kuin saunakalja?

Nille, jotka alottavat tässä kohtaa paasauksen siitä, kuinka sen lyhyen hetken voi olla juomatta pisaraakaan kun odottaa ja imettää: Jotkut imettävät pitkälle toista (jopa kolmatta) vuotta ja mahdollisesti tekevät useamman lapsen...

Ja omasta käytännöstä:

Odotusaikana (3kk:n jälkeen) saatoin juoda ruokailulla punaviini-lasillisen. Tätä tapahtui muutaman kerran raskauden aikana.

Imetysaikana saatoin iltaimetyksen jälkeen juoda 1-2 siideriä tai lasia viiniä tai olutta - silloin aika seuraavaan imetykseen oli pisin. Kerran kävin ulkona kavereiden kanssa, jolloin lypsin maitoa etukäteen. Lapsi sai illalla ja yöllä lypsymaitoa/korviketta, aamulla imetin normaalisti (join illan aikana 4 siideriä). Alkoholi haihtuu rintamaidosta samalla tahdilla kuin verestä (eli juomisen jälkeen ei tarvitse pumpata maitoa pois).

Tässä vaiheessa on hyvä mainita, että meillä terve tyttö.

Summa summarum: 1-2 alkoholiannoksen käytöstä EI KENENKÄÄN TARVITSE TUNTEA SYYLLISYYTTÄ TAI SYYLLISTÄÄ.

• nyt puuttua

muihin kirjoituksesi osiin, paitsi siihen, että se ei kerro yhtään mitään, onko sinulla terve tyttö vai ei.

Onhan se nyt tietenkin selvää, ettei FAS tai FAE lapsia synny, jos odottava äiti juo muutaman kaljan silloin tällöin. Miksi ihmiset olettavat, että jonkin selkeän vaikutuksen tulisi heti ilmetä?

Esim. raskauden toisella kolmanneksella sairastetun influenssan on todettu lisäävän lapsen skitsofreniariskiä aikuisiässä.

Eivät kaikki vaikutukset näy heti, eikä seurauksia useinkaan osata yhdistää oikeaan syyhyn.

• HDlady

Sen verran kyllä pakko sanoa, että ainakaan eteläisessä Ranskassa, jossa itse asuin muutaman vuoden, ei raskaana olevan naisen viinin juontia kovin hyvällä katsottu... tunsin montakin odottavaa äitiä, ja he kaikki kyllä olivat ihan nollalinjalla alkoholin suhteen. Tosin samoin olivat nollalinjalla myös kahvin suhteen, sitäkään ei siellä suositella raskaana oleville.

• Tristar
        HDlady kirjoitti:

Sen verran kyllä pakko sanoa, että ainakaan eteläisessä Ranskassa, jossa itse asuin muutaman vuoden, ei raskaana olevan naisen viinin juontia kovin hyvällä katsottu... tunsin montakin odottavaa äitiä, ja he kaikki kyllä olivat ihan nollalinjalla alkoholin suhteen. Tosin samoin olivat nollalinjalla myös kahvin suhteen, sitäkään ei siellä suositella raskaana oleville.

tässä on taas tehtävä ero raskaana olevan ja imettävän välille. Muuallakin maailamssa raskaana olevien päihteiden käyttöä (kahvi ja alkoholi mukaanlukien) ei katsota hyvällä, imetys on sitten jo aivan toinen juttu, ja fyysisellä tasollakin hyvinhyvin erilainen :D

• ei tippa tapa
        nyt puuttua kirjoitti:

muihin kirjoituksesi osiin, paitsi siihen, että se ei kerro yhtään mitään, onko sinulla terve tyttö vai ei.

Onhan se nyt tietenkin selvää, ettei FAS tai FAE lapsia synny, jos odottava äiti juo muutaman kaljan silloin tällöin. Miksi ihmiset olettavat, että jonkin selkeän vaikutuksen tulisi heti ilmetä?

Esim. raskauden toisella kolmanneksella sairastetun influenssan on todettu lisäävän lapsen skitsofreniariskiä aikuisiässä.

Eivät kaikki vaikutukset näy heti, eikä seurauksia useinkaan osata yhdistää oikeaan syyhyn.

"se ei kerro yhtään mitään, onko sinulla terve tyttö vai ei"

Mielestäni se kertoo juuri sen saman, mitä tutkimuksetkin: odotusaikana 1-2 satunnaisesti nautitun alkoholiannoksen ei ole todettu aiheuttavan vaaraa lapselle.

Jos samalla periaatteella lähtisi karsimaan elämästään pois MAHDOLLISIA riskitekijöitä, niin mitä kaikkea listaan kuuluisikaan... kemikaalit (pesuaineet, hiusvärit, maalien, lakkojen jne käsittely), lisäaineet, ilmansaasteet, UV-säteily?

Ja autoilevat äidit ne vasta lapsensa vaarantavatkin...

• Sohvin mamma
        ei tippa tapa kirjoitti:

Mielestäni se kertoo juuri sen saman, mitä tutkimuksetkin: odotusaikana 1-2 satunnaisesti nautitun alkoholiannoksen ei ole todettu aiheuttavan vaaraa lapselle.

Jos samalla periaatteella lähtisi karsimaan elämästään pois MAHDOLLISIA riskitekijöitä, niin mitä kaikkea listaan kuuluisikaan... kemikaalit (pesuaineet, hiusvärit, maalien, lakkojen jne käsittely), lisäaineet, ilmansaasteet, UV-säteily?

Eikös juuri ihan vähän aikaa sitten aamutelevisiossa ja monessa muussakin ohjelmassa todettu, että uusimpien tutkimusten mukaan ainoa varma asia on ettei turvallista määrää alkoholin käytölle raskausaikana voida määritellä? En nyt jaska etsiä linkkejä tai mitään tarkempaa tietoa, mutta halukkaat varmaan löytävät itsekin.

Itse ainakin tulkitsen sen että jos ei kerta osata määritellä turvallista määrää, niin sitten parempi olla kokonaan ilman. Eipä sitten tarvitse ainakaan itseään syyttää myöhemmin jos jotain ilmenee joka mahdollisesti voisi johtua siitä yhdestä saunakaljasta odotusaikana... Tää nyt kyl meni ihan off topic, kun oikeastihan puhe on kuitenkin imetyksen aikaisesta alkoholin käytöstä....

• todettu
        ei tippa tapa kirjoitti:

tarkoittaa, että mitään ei ole pystytty osoittamaan suuntaan tai toiseen.

• ei tippa tapa
        todettu kirjoitti:

tarkoittaa, että mitään ei ole pystytty osoittamaan suuntaan tai toiseen.

Yhtälailla sähköisen säteilyn vaikutuksia ei ole todettu. Osoittakaa te sormella alkoholia nauttivaa äitiä, minä osoitan niitä, jotka eivät kulje kotonaan foliohattu päässä.

• ennen kuin käytte paasaamaan

Alkon sivuilla, kohdassa Alkoholi ja terveys on erilaisia oppaita. Niistä tuossa Alkoholi ja raskaus-vihkosessa on kerrottu tuo sama, mitä joku jo edellä kirjoittikin. Eli äidinmaidossa alkoholia on suurinpiirtein saman verran kuin veressä eli mitätön määrä, vaikka äiti olisi kahden promillen humalassa. (Lapsi ei siis päihdy juotuaan humalaisen äidin maitoa sen enempää kuin päihtyisi syötyään vaikkapa hedelmäsosetta, joka on ollut avattuna jääkaapissa pari päivää.) Alkoholi poistuu rintamaidosta samaa tahtia kuin verestä, eli maitoa ei tarvitse lypsää pois. Toki tuokin vihkonen suosittelee, että lasta ei hoidettaisi tai imetettäisi päihtyneenä. Vihkosen on kirjoittanut HUSsin naistentautien erikoislääkäri Erja Halmesmäki, joka on kansainvälisestikin arvostettu asiantuntija alallaan.

En ymmärrä, miksi kerta toisensa jälkeen tälläkin palstalla pitää lietsoa mutu-pohjalta paniikkia jollekin yhden saunakaljan ottajalle. Eikö voisi ensin ottaa selvää ja sitten jeesustella? Ja ei, en ole juonut itse koko kolmen kuukauden aikana nyt kuin 2 lasia kuohuviiniä. Kun en ole vuoteen juonut, olin jo tuosta määrästä niin hiprakassa, etten lapseen koskenutkaan kahteen tuntiin, varmuuden vuoksi.

• Toi oli

kyllä paras! Alkon sivuilla! Huhhhuh.. On se sitten kumma, että alkon sivuilla ollaan sitä mieltä, että vauvaa voi hyvin imettää kun on juonut. Kuule eiköhän niitä lääkäreitäkin ole joka junaan pientä palkkiota vastaan. No mutta joillekin on turha puhua järkeä.

• Nimetön
        Toi oli kirjoitti:

kyllä paras! Alkon sivuilla! Huhhhuh.. On se sitten kumma, että alkon sivuilla ollaan sitä mieltä, että vauvaa voi hyvin imettää kun on juonut. Kuule eiköhän niitä lääkäreitäkin ole joka junaan pientä palkkiota vastaan. No mutta joillekin on turha puhua järkeä.

Tässä vielä linkki kyseiseen esitteeseen.. imetys lopussa.

http://www.alko.fi/www/wwwDocuments.nsf/FI/A80F096E4FCE09EDC2256D4F0027420B/$File/Alkoholi_ja_raskaus.pdf

Ja mitä Halmesmäkeen tulee, niin hän on naistentautien- ja synnytysten sekä perinatologian erikoislääkäri, Helsingin naistenklinikan ylilääkäri sekä alkoholin raskauden/imetyksen johtava tutkija Suomessa. Erja on julkaissut pitkän listan tieteellisiä artikkeleita asiaan liittyen sekä kansainvälissä että kotimaisissa lehdissä.

• vetää viinaa
        Nimetön kirjoitti:

Tässä vielä linkki kyseiseen esitteeseen.. imetys lopussa.

http://www.alko.fi/www/wwwDocuments.nsf/FI/A80F096E4FCE09EDC2256D4F0027420B/$File/Alkoholi_ja_raskaus.pdf

Ja mitä Halmesmäkeen tulee, niin hän on naistentautien- ja synnytysten sekä perinatologian erikoislääkäri, Helsingin naistenklinikan ylilääkäri sekä alkoholin raskauden/imetyksen johtava tutkija Suomessa. Erja on julkaissut pitkän listan tieteellisiä artikkeleita asiaan liittyen sekä kansainvälissä että kotimaisissa lehdissä.

kun imettää? Varma ei voi olla koskaan. Oletteko juoppoja vai vaan tyhmiä?

• Nimetön
        vetää viinaa kirjoitti:

kun imettää? Varma ei voi olla koskaan. Oletteko juoppoja vai vaan tyhmiä?

Onko sinulla alkoholikäyttäytymisesi kanssa ongelmia, kun se vetää noin voimakkaasti tunteen puolelle?

Itse en ikinä "vedä viinaa" vaan nautin kohtuudella muutaman lasin hyvälaatuista viiniä ruuan kanssa enkä tietenkään päivittäin. Mielestäni on naurettavaa, että kohtuukäyttäjän imetystä syyllistetään ja annetaan ymmärtää, ettei imettävä saisi juoda pisaraakaan. Tämänlainen turha syyllistäminen tekee imetyksestä hankalaa ja vaivalloista ja saa monet lopettamaan kallisarvoisen imetyksen vedoten "maidon loppumiseen tms.". Siinäkö sitten on lapsi voittanut??

Antakaa hyvät ihmiset nyt tosiasioille valtaa ja lopettakaa tuollainen mutu-tuntumaan perustuva jeesustelu. Jos äiti ei ole humalassa ja kykenee käsittelemään varmoin otteen lastaan, ei muutaman lasin ottaminen satunnaisesti ole haitallista lapselle. Piste.

• kukaan olekaan
        Nimetön kirjoitti:

Onko sinulla alkoholikäyttäytymisesi kanssa ongelmia, kun se vetää noin voimakkaasti tunteen puolelle?

Itse en ikinä "vedä viinaa" vaan nautin kohtuudella muutaman lasin hyvälaatuista viiniä ruuan kanssa enkä tietenkään päivittäin. Mielestäni on naurettavaa, että kohtuukäyttäjän imetystä syyllistetään ja annetaan ymmärtää, ettei imettävä saisi juoda pisaraakaan. Tämänlainen turha syyllistäminen tekee imetyksestä hankalaa ja vaivalloista ja saa monet lopettamaan kallisarvoisen imetyksen vedoten "maidon loppumiseen tms.". Siinäkö sitten on lapsi voittanut??

Antakaa hyvät ihmiset nyt tosiasioille valtaa ja lopettakaa tuollainen mutu-tuntumaan perustuva jeesustelu. Jos äiti ei ole humalassa ja kykenee käsittelemään varmoin otteen lastaan, ei muutaman lasin ottaminen satunnaisesti ole haitallista lapselle. Piste.

haukkumassa kohtuukäyttäjiä vaan niitä jotka kirjoittivat, että kahdenkaan promillen humala ei ole este imettämiselle. Älkää nyt niin kauheesti itteenne ottako.

• Tristar
        kukaan olekaan kirjoitti:

haukkumassa kohtuukäyttäjiä vaan niitä jotka kirjoittivat, että kahdenkaan promillen humala ei ole este imettämiselle. Älkää nyt niin kauheesti itteenne ottako.

...äskeisessä juuri oli kyse siitä että kun asiallista tietoa annetaan, tulee joku aukomaan sanavarastoaan fraasilla "onko pakko vetää viinaa". Joillekin ei vain aukene että alkoholia voi käyttää myös kohtuudella eikä "vetää viinaa", vaan juuri kuten edellä mainittiin, pari hyvää viinilasillista ruuan kanssa, nautiskelleen, kyse ei ole "ryyppäämisestä".

Tuntuu olevan Suomen kansan kanssa se kaikki tai ei mitään -linja, joko ollaan absolutisteja tai alkoholisteja :D vanha fraasi on myös se että viina on viisasten juoma, pitää paikkansa nykyäänkin. Voi nauttia ilman kännäämistä.

• äläkä vaahtoa mutu-pohjalta
        Toi oli kirjoitti:

Oletko oikeasti noin tietämätön? Alko ei ole mikään yksityinen yritys, vaan sitä valvoo sosiaali- ja terveysministeriö. Alko on aktiivisesti mukana mm. kansallisessa Alkoholiohjelmassa ja julkaisee tietoa, joka tähtää kulutuksen vähentämiseen ja haittojen minimointiin. Ja niin kuin joku tuossa jo kirjoittikin, kyllä niiden esitteiden laatimisessa käytetään huippuasiantuntijoita. Jos suomalaiset todella noudattaisivat noiden Alkon esitteiden ohjeita (esim. eivät ostaisi alkoholia alaikäisille, laskisivat käyttämänsä annokset rehellisesti ja pyrkisivät vähentämään niitä alle suurkulutuksen rajojen jne.), ei meillä pahemmin olisi alkoholin tuomia terveys- tai sosiaalisia haittoja.

Tieto lisää tuskaa: alkoholia ei äidinmaidossa ole niin paljon, että jonkun saunakaljan takia tarvitsisi lypsää maitoa pois tai peräti luopua imetyksestä. Jos jollakulla tiukkapipomoralistilla ei nyt sitten ole turhalle paheksunnalleen perusteita, niin voi voi.

• kohtuutta?
        Tristar kirjoitti:

...äskeisessä juuri oli kyse siitä että kun asiallista tietoa annetaan, tulee joku aukomaan sanavarastoaan fraasilla "onko pakko vetää viinaa". Joillekin ei vain aukene että alkoholia voi käyttää myös kohtuudella eikä "vetää viinaa", vaan juuri kuten edellä mainittiin, pari hyvää viinilasillista ruuan kanssa, nautiskelleen, kyse ei ole "ryyppäämisestä".

Tuntuu olevan Suomen kansan kanssa se kaikki tai ei mitään -linja, joko ollaan absolutisteja tai alkoholisteja :D vanha fraasi on myös se että viina on viisasten juoma, pitää paikkansa nykyäänkin. Voi nauttia ilman kännäämistä.

kai se sitten on...

• Tristar
        kohtuutta? kirjoitti:

kai se sitten on...

Näit kenenkään puhuvan 2 promillesta kohtuutena? Et missään.

• Anneli 33
        äläkä vaahtoa mutu-pohjalta kirjoitti:

Oletko oikeasti noin tietämätön? Alko ei ole mikään yksityinen yritys, vaan sitä valvoo sosiaali- ja terveysministeriö. Alko on aktiivisesti mukana mm. kansallisessa Alkoholiohjelmassa ja julkaisee tietoa, joka tähtää kulutuksen vähentämiseen ja haittojen minimointiin. Ja niin kuin joku tuossa jo kirjoittikin, kyllä niiden esitteiden laatimisessa käytetään huippuasiantuntijoita. Jos suomalaiset todella noudattaisivat noiden Alkon esitteiden ohjeita (esim. eivät ostaisi alkoholia alaikäisille, laskisivat käyttämänsä annokset rehellisesti ja pyrkisivät vähentämään niitä alle suurkulutuksen rajojen jne.), ei meillä pahemmin olisi alkoholin tuomia terveys- tai sosiaalisia haittoja.

Tieto lisää tuskaa: alkoholia ei äidinmaidossa ole niin paljon, että jonkun saunakaljan takia tarvitsisi lypsää maitoa pois tai peräti luopua imetyksestä. Jos jollakulla tiukkapipomoralistilla ei nyt sitten ole turhalle paheksunnalleen perusteita, niin voi voi.

En ole tämän tyhmempää viestiketjua nähnyt ikinä. Voiko olla niin että jos jaksaa lapsensa odottaa niin ei jaksa 4-6 kk olla ilman alkoholia tai sitten lypsää pulloon jos aikoo tissutella.

En tiedä teidän ikäänne mutta epäilen kovin että kypsä ihminen joka on kokenut elämässään edes yhden vastoinkäymisen ei aseta omaa viinanhimoa lapsen edelle.

Jos on pakko ryypätä lypsä maito tai ota vain se yksi saunakalja. Ei siihen mitään hienoja nettisivuja tarvitse kyllä sen sanoo nyt jo järkikin.!!

Anneli

• Minä vaan
        Anneli 33 kirjoitti:

En ole tämän tyhmempää viestiketjua nähnyt ikinä. Voiko olla niin että jos jaksaa lapsensa odottaa niin ei jaksa 4-6 kk olla ilman alkoholia tai sitten lypsää pulloon jos aikoo tissutella.

En tiedä teidän ikäänne mutta epäilen kovin että kypsä ihminen joka on kokenut elämässään edes yhden vastoinkäymisen ei aseta omaa viinanhimoa lapsen edelle.

Jos on pakko ryypätä lypsä maito tai ota vain se yksi saunakalja. Ei siihen mitään hienoja nettisivuja tarvitse kyllä sen sanoo nyt jo järkikin.!!

Anneli

Ja tietämättömyys nostaa jälleen päätään.

Olen 32-vuotias. Imetin ensimmäistä lastani 6kk täysimetyksellä ja sen jälkeen kiinteiden ohella 2-vuotiaaksi niin kuin WHO suosittelee. Toisen ja kolmannen lapseni kanssa teen samoin. Jos eläisin kaikkien täällä olevien asioista tietämättömien tiukkapipojen mukaan, imettäisin lastani likaisissa yleisövessoissa muiden katseilta piilossa ja eläisin karkeasti laskien 9 vuotta ilman punaviinilasia. Haloo! Miksi se imetys täytyy tehdä naisille niin hankalaksi?

• vastata
        Minä vaan kirjoitti:

Olen 32-vuotias. Imetin ensimmäistä lastani 6kk täysimetyksellä ja sen jälkeen kiinteiden ohella 2-vuotiaaksi niin kuin WHO suosittelee. Toisen ja kolmannen lapseni kanssa teen samoin. Jos eläisin kaikkien täällä olevien asioista tietämättömien tiukkapipojen mukaan, imettäisin lastani likaisissa yleisövessoissa muiden katseilta piilossa ja eläisin karkeasti laskien 9 vuotta ilman punaviinilasia. Haloo! Miksi se imetys täytyy tehdä naisille niin hankalaksi?

kysymykseesi. Miksi joillekin juominen on elämän ehto ja miksi sen poisjättäminen on niin vaikeaa/mahdotonta? Hyötyä siitä ei ainakaan vauvalle ole.

• Tristar
        vastata kirjoitti:

kysymykseesi. Miksi joillekin juominen on elämän ehto ja miksi sen poisjättäminen on niin vaikeaa/mahdotonta? Hyötyä siitä ei ainakaan vauvalle ole.

Ei seksikään ole elämän ehto eikä hyödyksi vauvalle, mutta silti sitä tehdään. Miksi ihmeessä??
        Meillä esimerkiksi harrastetaan viinejä, ja talvi-iltana lämmittää niiiin ihanasti hyvä punaviiniglögi tai calvados kahvin kanssa. Siinä ei ole mitään kummallista. Sitä en sen sijaan jaksa ymmärtää, miksi niinkin normaalista asiasta (punaviinin terveysvaikutukset verenkierrolle ja sydämelle on muuten ihan todettua faktaa myöskin... sivuhuomautuksena) kuin alkoholi on, on tehty kynnyskysymys hyvän ja huonon ihmisen välille. En minä aio lopettaa tapaa josta nautin ja josta ei ole kenellekään vahinkoa, vain siksi että joku toinen ei ymmärrä eroa punaviinilasillisen ja kossupullon välillä :D

ELi elämän ehto se ei ole, mutta moni muukin nautinto olsii tylsä lopettaa ilman hyvää syytä. En luovu punaisesta lihastakaan vaikka jonkun mielestä se on murha.

• mielestäni
        Tristar kirjoitti:

Ei seksikään ole elämän ehto eikä hyödyksi vauvalle, mutta silti sitä tehdään. Miksi ihmeessä??
        Meillä esimerkiksi harrastetaan viinejä, ja talvi-iltana lämmittää niiiin ihanasti hyvä punaviiniglögi tai calvados kahvin kanssa. Siinä ei ole mitään kummallista. Sitä en sen sijaan jaksa ymmärtää, miksi niinkin normaalista asiasta (punaviinin terveysvaikutukset verenkierrolle ja sydämelle on muuten ihan todettua faktaa myöskin... sivuhuomautuksena) kuin alkoholi on, on tehty kynnyskysymys hyvän ja huonon ihmisen välille. En minä aio lopettaa tapaa josta nautin ja josta ei ole kenellekään vahinkoa, vain siksi että joku toinen ei ymmärrä eroa punaviinilasillisen ja kossupullon välillä :D

ELi elämän ehto se ei ole, mutta moni muukin nautinto olsii tylsä lopettaa ilman hyvää syytä. En luovu punaisesta lihastakaan vaikka jonkun mielestä se on murha.

vanhempien toimiva seksielämä on lapsellekin hyödyksi. Seksivaikeudet aiheuttavat usein kireää ilmapiiriä kotona, mikä ei ole lapsen etu. Eikä ole alkoholikaan.

Mutta turha tästä on keskustella sen enempää. Minä en juo imetyksen aikana, enkä sen jälkeenkään, muut voivat juoda ihan niin paljon kuin huvittaa. (Ja yhteiskunta maksaa)

• Tristar
        mielestäni kirjoitti:

vanhempien toimiva seksielämä on lapsellekin hyödyksi. Seksivaikeudet aiheuttavat usein kireää ilmapiiriä kotona, mikä ei ole lapsen etu. Eikä ole alkoholikaan.

Mutta turha tästä on keskustella sen enempää. Minä en juo imetyksen aikana, enkä sen jälkeenkään, muut voivat juoda ihan niin paljon kuin huvittaa. (Ja yhteiskunta maksaa)

"Minä en juo imetyksen aikana, enkä sen jälkeenkään, muut voivat juoda ihan niin paljon kuin huvittaa. (Ja yhteiskunta maksaa)"

Ja minä pidän nautintoni niin kaun kuin niistä ei kenellekään haittaa ole.

Yhteiskunnalla ei ole varaa niihin herkkuihin joita meillä satunnaisesti on, en ole kuullutkaan että yhteiskunta maksaa?

EI vais, ymmärsin pointtisi. Pidäthän mielessä kohtuukäytön ja suurkulutuksen erot ja rajat. Me muutkin pidämme, ja nautimme kohtuudella!

• Anneli 33
        Minä vaan kirjoitti:

En tiedä ilmaisinko itseäni huonosti mutta sanoin näin
        "Jos on pakko ryypätä lypsä maito tai ota vain se yksi saunakalja". Minusta punaviinilasi on sama kuin saunakalja joten ei se kenellekään haitallinen ole.

Itse lopetin juomisen syövän jälkeen koska se ei vaan enää sopinut. Nyt olen ihan onnellinen ilman enkä tunne jääneeni ilman yhtään mitään eli sankoni olen jo tyhjentänyt nuoruudessa..

Minusta vaan huom! ryyppääminen ei kuulu odotukseen eikä imetykseen. Ei perheessä yleensäkään pienen lapsen kanssa vain kohtuukäytöllä tai lapsi hoitoon.

Anneli

• pientä palkkiota
        Toi oli kirjoitti:

vastaan menee tuohon suomen valtiollisen ja tarkoin kontrolloidun alkoholimonopoliyrityksen karmeeseem propagandalehtiseen JOSTA MEIDÄM EDUSKUNTA EI TIEDÄ MITÄÄN!!!!!! järkyttävää erja halmesmäki kukas helvetti se on?????ei vaan vakavasti puhuen :::onko suomalaiset oikeesti näin sivistymättömiä vaikka lukutaitoisuus on maailman huippuluokkaa a 100 %

• Jepari10
        pientä palkkiota kirjoitti:

vastaan menee tuohon suomen valtiollisen ja tarkoin kontrolloidun alkoholimonopoliyrityksen karmeeseem propagandalehtiseen JOSTA MEIDÄM EDUSKUNTA EI TIEDÄ MITÄÄN!!!!!! järkyttävää erja halmesmäki kukas helvetti se on?????ei vaan vakavasti puhuen :::onko suomalaiset oikeesti näin sivistymättömiä vaikka lukutaitoisuus on maailman huippuluokkaa a 100 %

Ensinnäkin, meillä alkoholin kulutus on kulttuuri sidonnainen asia, eikä se ole tabu, me juomme kun lähdemme baariin, juomme kun lähdemme tanssimaan, juomme jokaisessa juhlapyhässä, ja luokittelemme tämän normaaliksi kulttuurin mukaan käyttäytyväksi toiminnaksi, joka nivoutuu suomalaiseen menttaliteettiin ja vaikeukseen juhlia ilman alkoholia. Lisäksi alkoholi poistaa stressiä parisuhteesta yhdessä nautittuna.

Meitä siis askarruttaa myös, nyt kun meille on tulossa lapsi, että voiko lapsi esim. krapula-aamuna, juoda äitinsä maitoa, tulematta itse känniin siitä?

Tarkoitan hypoteesinä tässä nyt, jos vaikka avovaimoni vetäisi sellaiset 6-8 kaltsuu ja baarissa paukkuja päälle eli kunnon humalat ja kaamea kapula.

Lisäksi kuinka kauan jos krapulla imetys on vahingollista vauvalle, niin pitää odottaa että tissimaito on alcoholitonta? Riittääkö tähän esim. alkoholitesteri? Eli poistuuko maidosta alkoholi samaa tahtiin mitä elimistö krapulassa sitä poistaa?

Lisäksi miksei alkoholikäyttäytymisestä olla enempää tehty tutkimuksta, kun kysymyksessä on myös lapsi ja sen imetys? Eihän tämä asia mikään tabu ole. Kaikki åariskunna juhlii oli vauva tai ei. Ja jos ei juhli niin yleensä tulee silloin avioero, kun parisuhdetta ei hoideta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe