kilpirauhanen ja hormonitoiminta

Olen lukenut, että liiallinen estrogeni voi aiheuttaa kilpirauhasen toiminnan hidastumista.Siksi myös soija olisi pahasta kilpirauhaselle.Ja että muutoinkin noilla hormoneilla, rauhasilla,olisi yhteyttä.Onko kenelläkään enempää tietoa?Miten mahtaa tyroksiini vaikuttaa kuviossa...epäilen että kilpirauhashäiriöt aiheuttavat (ennenaikaisia )hormonihäiriöitä naisille.. ihminen ei itsekään tiedä mitä kaikkea hänen kropassaan tapahtuu..
41796
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Olen myös lukenut soijan vaikutuksesta kilpirauhaseen. Käytän kuitenkin soijarouhetta päivittäin, vaikka minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja siihen tyroksiinilääkitys.
Mielestäni soijan fytoestrogeeni ei nosta estr. pitoisuuksia veressä sen vertaa, että sillä olisi suurtakaan merkitystä.
Tunnen voivani oikein hyvin. Vaihdevuosioireet ovat lieviä (välillä öisin tulee lämmin olo). Ikää minulla on 54 v. Tyroksiinilääkityksen myötä elämänlaatuni koheni kovasti, kun ainainen vilu, väsymys ja apeus väistyivät. Luulen, että minulla oli ollut kilpparin vajaatoiminta jo kauan ennen kuin tajusin, että jotain on vialla.
Sitten meni vielä aikaa siihen, kunnes lääkäri suostui tajuamaan tuon. Labramittausten mukaan arvot olivat vielä normaalipuitteissa, vaikka olo oli kurja. Vasta kun arvot menivät virallisesti vajaalle, sain lääkityksen. Käsitykseni mukaan kilpirauhasen vajaatoiminta on erittäin alidiagnosoitu Suomessa. Monet lääkärit tuijottavat vain labra-arvoja. Viisas lääkäri kuuntelee kuitenkin potilaan oireita ja havainnoi muutenkin laaja-alaisemmin.

Äänestä
  • Sairastan myöskin kilpirauhasen vajaatoimintaa ja aloin syömään 52 vuotiaana soijaa vaihdevuosien ensi oireisiin, jotka tosi lievät. Ehdin syödä vuoden, kun tuli valtavat oireet, eli menin tosi vajaalle. Otin lääkäriin yhteyttä ja kun tiesi, söin soijaa, sanoi, se heti pois, se on "myrkkyä" kilpparilaisille. Lopetin ja pikku hiljaa oloni parani ja nyt vain H 1006 FIN tippoja otan ja kala- ja helokkiöljyä, jälkimmäistä suositusannosta suuremman määrän, sekä Magnesiumia, seleeniä, joka auttaa Thyroxinin imeytymiseen. Siis lääkityksenä on Thyroxin 0,1mg ja lasten tabusta 1/4.
    Vaikka soijaa laitoin vain leipätaikinaani, mitä vain itse syön, 1-2 dl ja leivän söin 2-3 päivässä, eli aika vähän mielestäni sitä sain. Eli soija vain ei sopinut miun kilpparille.
    Menkat olleet helmikuusta lähtien pois,, ai niin, elokuussa olivat.
    Niin joo ja otan B12- ja C-vitamiinejakin, sekä kalsiumia ja sinkkiä. Sinkin puutoksen huomasin kynsistä, tuli valkoisia pilkkuja.
    Jotenkin, ei erikoisempia vv-oireita ollut, ainakaan tähän päivään mennessä. Joskus tulee lievästi tai vähän voimakkaammin kuuma-aalto, eli sydän tykyttää ja ahdistava tunne ja kummallinen kuuma olo leviää päähän, vähän aikaa sellainen poissaoleva tunne. Yks kaks saattaakin tulla vilunväreet.
    Vielä yksi asia, olen juonut sitruunamelissateetä, silloin kun muistan, iltaisin, se rauhoittaa ja vahvistaa sydäntä. Tulisi vain tytär pian kylään, muistaa aamuin, illoin keittää, hänelläkin kun kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sekä auttaa rytmihäiriöönkin tuo sitruunamelissa. Sitähän on ihan kaupassa myytävänä tuoreenakin, hyvää salaatissa ja kalan kanssa, kun vain muistaisi ostaa"hymy"
    Tsemppiä meille kaikille!

    Äänestä

  • 54v. kirjoitti:

    Sairastan myöskin kilpirauhasen vajaatoimintaa ja aloin syömään 52 vuotiaana soijaa vaihdevuosien ensi oireisiin, jotka tosi lievät. Ehdin syödä vuoden, kun tuli valtavat oireet, eli menin tosi vajaalle. Otin lääkäriin yhteyttä ja kun tiesi, söin soijaa, sanoi, se heti pois, se on "myrkkyä" kilpparilaisille. Lopetin ja pikku hiljaa oloni parani ja nyt vain H 1006 FIN tippoja otan ja kala- ja helokkiöljyä, jälkimmäistä suositusannosta suuremman määrän, sekä Magnesiumia, seleeniä, joka auttaa Thyroxinin imeytymiseen. Siis lääkityksenä on Thyroxin 0,1mg ja lasten tabusta 1/4.
    Vaikka soijaa laitoin vain leipätaikinaani, mitä vain itse syön, 1-2 dl ja leivän söin 2-3 päivässä, eli aika vähän mielestäni sitä sain. Eli soija vain ei sopinut miun kilpparille.
    Menkat olleet helmikuusta lähtien pois,, ai niin, elokuussa olivat.
    Niin joo ja otan B12- ja C-vitamiinejakin, sekä kalsiumia ja sinkkiä. Sinkin puutoksen huomasin kynsistä, tuli valkoisia pilkkuja.
    Jotenkin, ei erikoisempia vv-oireita ollut, ainakaan tähän päivään mennessä. Joskus tulee lievästi tai vähän voimakkaammin kuuma-aalto, eli sydän tykyttää ja ahdistava tunne ja kummallinen kuuma olo leviää päähän, vähän aikaa sellainen poissaoleva tunne. Yks kaks saattaakin tulla vilunväreet.
    Vielä yksi asia, olen juonut sitruunamelissateetä, silloin kun muistan, iltaisin, se rauhoittaa ja vahvistaa sydäntä. Tulisi vain tytär pian kylään, muistaa aamuin, illoin keittää, hänelläkin kun kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sekä auttaa rytmihäiriöönkin tuo sitruunamelissa. Sitähän on ihan kaupassa myytävänä tuoreenakin, hyvää salaatissa ja kalan kanssa, kun vain muistaisi ostaa"hymy"
    Tsemppiä meille kaikille!

    Luin, että myös kaikki muu estrogeeni kuin soija on pahaksi kilpirauhaselle, jos se on vajaalla?
    Siis, parempi ilmeisetsi olisi olla ilman hormoivalmisteita, jos on tyroksiinilääkitys - kuten itselläni ?Mensut tulleet viimeksi kesällä, ja sitten hikouilujakso... nyt ei mitään erityisiä oireita: kiva kuulla että siis kuukautiset vain voivat loppua ja silti olotila voi pysyä suht normaalina? Itsekin sain liian myöhään tyroksiinia, ehdin lihoa ja tukka harveni, nyt tilanne korjaantunut.Auttaneeko tyroksiinin käyttö menopaussiin?

    Äänestä

  • ongelmia kirjoitti:

    Luin, että myös kaikki muu estrogeeni kuin soija on pahaksi kilpirauhaselle, jos se on vajaalla?
    Siis, parempi ilmeisetsi olisi olla ilman hormoivalmisteita, jos on tyroksiinilääkitys - kuten itselläni ?Mensut tulleet viimeksi kesällä, ja sitten hikouilujakso... nyt ei mitään erityisiä oireita: kiva kuulla että siis kuukautiset vain voivat loppua ja silti olotila voi pysyä suht normaalina? Itsekin sain liian myöhään tyroksiinia, ehdin lihoa ja tukka harveni, nyt tilanne korjaantunut.Auttaneeko tyroksiinin käyttö menopaussiin?

    Olen joskus miettinyt, että miten monen ns. vaihdevuosivaivan takaa löytyykin kilpirauhasen vajaatoiminta. Ko. sairauteen kun voi liittyä niin monenlaista vaivaa, kuten lihomista, masennusta, kiukkuisuutta, nivelvaivoja, sydänvaivoja ym. ym. Itselläni vaihdevuosivaivat ovat ihan kohtuulliset, mutta sain tyroksiinilääkityksen jo ennen vv-oireita, joten en pysty sanomaan, millaiset oireet olisivat ilman tyroksiinia. Tasapainoisempi ja onnellisempi minusta on joka tapauksessa tullut tyroksiinin myötä.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


yhteisvaikutus kirjoitti:

Olen lukenut, että liiallinen estrogeni voi aiheuttaa kilpirauhasen toiminnan hidastumista.Siksi myös soija olisi pahasta kilpirauhaselle.Ja että muutoinkin noilla hormoneilla, rauhasilla,olisi yhteyttä.Onko kenelläkään enempää tietoa?Miten mahtaa tyroksiini vaikuttaa kuviossa...epäilen että kilpirauhashäiriöt aiheuttavat (ennenaikaisia )hormonihäiriöitä naisille.. ihminen ei itsekään tiedä mitä kaikkea hänen kropassaan tapahtuu..

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu