SUOJATIEKUOLEMAT

ÄIJÄLÄ

Suojatie on sanana vanhanaikainen, koska suojatiellä ei suinkaan olla/ylitetä suojassa ja varjeluksessa, vaan mitä suuremmassa kuolemanvaaratilanteessa.
Siksipä liikenneministeriön pitäisi jo vihdoin keksiä suojatiemerkille parempi synonyymi.

Suojateille on jo ainakin kymmenen vuoden ajan rakennuttu hidastetöyssyjä torjumaan uhkaavia vaaroja, joita välinpitämättömät ja liikennekulttuuriin mukautuneet autoilijat jalankulkijoille aiheuttavat.

En tiedä, kuinka paljon töyssyt ovat pelastaneet ihmishenkiä. Uutiset eivät kerro koskaan, oliko suojatiekuolemaaan päätyneessä tiessä töyssyjä.

Liikennevalot eivät kuitenkaan takaa turvallista tienylitystä, mutta töyssyt takaavat.

Mutta sellaista itsemurhakanditaattia ei pidättele mikään, vaikka suojatien eteen laitettaisiin puomi, hän ajaisi läpi kyllä siitäkin.
Jotain olisi keksittävä ja toteutettava juuri suojateille, koska ne ovat osoittautuneet varsinkin pääkaupunkiseudulla todellisiksi vaaran paikoiksi.
Parasta turvallisuutta olisi tietysti kävelijä itse, jos hän ylittäisi suojatien katsomalla ensin oikeaan, sitten vasempaan ja sitten vielä kerran oikeaan. Tämähän oli se vanha tuttu ohje jo 1960-luvulta, mutta on pätevä vieläkin.

Mutta kun ihmispolo on niin ajattelematon kulkiessaan kuin synnin sumussa, ja lapsethan mieltää suojatien ja vihreän valon autuaalliseksi.

Kouluissa pitäisi pitää poliisin opastustunteja kertomalla, ettei suojatie ole mikään suojatie, vaan kuolemantie, joka pitää ylittää hiipimällä ja katsoa, pysähtyykö autot sittenkään, vaikka itselle vihreä palaa.
Ja varmistaa sen pysähtyneen auton sivulta tuleva, aikooko se pysähtyä lainkaan.

Siinä pitää tosiaan sillai kurkata, ennenkuin ottaa askelta sen pysähtyneen auton ohi.

Sitten on vielä vanhukset ja humalaiset, joilla ei se järki pelaa, vaan katu ylitetään sivuilleen vilkuilematta.
Heidän auttamisekseen on konstit vähissä. Siksi koko valtakuntaan on rakennettava hidastetöyssyt joka ikiseen risteykseen, oli siinä valot tai ei.

Tuolla tuppukylissäkin näkee kaikissa risteyksissä jo suojatiekorokkeita, vaikka liikenne ei ole Stadin liikennevilkkauteen verrattavissa edes vaarallistakaan.

Kyllä sinne Stadiin pitää laittaa korokkeet joka ikiseen risteykseen. Mikä muukaan siinä paremmin auttaisi.
Eihän siitä tule mitään, että jatkuvasti ajetaan kuoliaiksi ihmisiä. Viimeisin tapaus oli tapanilassa, jossa tälläkertaa oli nainen asialla ja kuinka ollakkaan, tappoin toisen hulvattomalla ajotyylillään.
Olis mukava tietää, ajaako hän kuitenkin edelleen, vaikka omaatuntoa painaa lyijynraskas taakka tappamisesta.
Minä en ainakaan halua omalletunnolleni sellaista taakkaa, että olisin tappanut jonkun. Siksipä lähestyn suojatietä aina hyvin valppaana ja valmiina pysähtymään samalla hiki otsalla jännäten, töräyttääkö takana puskurissa roikkuva hermoheikko autoni perään. Tämän tietäen jätän aina viisi metriä vähintään välimatkaa suojatien reunasta, jos se takanatulija pukkaa, niin en sen törmäyksen voimasta ajaudu jalankulkijan päälle.
Tapan vain itsepuollustukseksi, jos joku käy kimppuuni.
En voisi mennä Pyhän Pietarin luokse, jos tililläni olisi suojatietappo.
Jos niin hullusti kävisi, menisin Ison kieron luokse tuota pikaa.

Mutta sanokaa hyvät ihmiset, miten nämä suojatietapot saataisiin loppumaan?
Minä en kestä näitä surullisia uutisia enää. Pumpussani on ilmennyt rytmihäriöitä.
Lisää tämmöisiä uutisia, niin ÄIJÄLÄ rievun syrän sanoo sopimuksen irti ja ei ole enää täällä liikennevalistusta antamassa.

54

2148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyyhkali

      Sä voisit omalta osaltasi vähentää suojatiekuolemia ajamalla vaihteeks selvin päin. Paljonko muuten sait tuomiota juopuneena ajostasi?

      • ÄIJÄLÄ

        Syntini ovat jo sovitetut, joten niitä ei pidä enää sinun, eikä kenenkään muunkaan täällä repostella. Ja olenhan kertonut, että jouduin pakkosaumaan, kännykkä ei toiminut,kaveri ei voinut ajaa, avantoon putoaminen vaatteet päällä on vielä pahempaa kuin ilman vaatteita avantouimarilla.
        Vaihtoehtoja ei ollut / tai olis ollut näin jälkeenpäin ajateltuna sellainen, että olisin ajanut vain lähimpään taloon lämmittelemään.
        Mutta sellaisessa tilanteessa ei järki pelaa parhaalla mahdollisella tavalla.

        Ja elä luule, että ajan aina humalassa. En todellakaan ole ajanut kuin vain sen yhden ainoan kerran. Asia on tutkittu ja hutkittu ja isoilla sakoilla selvitty. Valtiovalta on saanut lahjoituksen pohjattomaan säkkiinsä sakkomaksuistani.
        Siksipä pyydän, ettette enää muistuttaisi tästä ikävästä tapauksesta.
        Pysytään sensijaan asiassa ja pohditaan viimeaikaisia suojatiekuolemia ja uusien ennaltaehkäisyjä


      • suojatiekuolemista
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Syntini ovat jo sovitetut, joten niitä ei pidä enää sinun, eikä kenenkään muunkaan täällä repostella. Ja olenhan kertonut, että jouduin pakkosaumaan, kännykkä ei toiminut,kaveri ei voinut ajaa, avantoon putoaminen vaatteet päällä on vielä pahempaa kuin ilman vaatteita avantouimarilla.
        Vaihtoehtoja ei ollut / tai olis ollut näin jälkeenpäin ajateltuna sellainen, että olisin ajanut vain lähimpään taloon lämmittelemään.
        Mutta sellaisessa tilanteessa ei järki pelaa parhaalla mahdollisella tavalla.

        Ja elä luule, että ajan aina humalassa. En todellakaan ole ajanut kuin vain sen yhden ainoan kerran. Asia on tutkittu ja hutkittu ja isoilla sakoilla selvitty. Valtiovalta on saanut lahjoituksen pohjattomaan säkkiinsä sakkomaksuistani.
        Siksipä pyydän, ettette enää muistuttaisi tästä ikävästä tapauksesta.
        Pysytään sensijaan asiassa ja pohditaan viimeaikaisia suojatiekuolemia ja uusien ennaltaehkäisyjä

        Vaikkapa lähimmän kuukauden sisällä tapahtuneet ensiksi. Yli ½ vuotta sitten tapahtuneet ei ole viimeaikaisia. Siis jutustellaan nyt niistä, jotka on tapahtuneet tässä lähiaikoina. Vai miksi tämänpäiväisistä pitää ryhtyä tarinoimaan vasta ensi keväänä?

        Ja samalla voisit kertoa vaikka millä tavalla suojatien yliajon yhteydessä annetun tuomion kovuuden pitäisi olla verrattuna tappoon, raiskaukseen, murhaan yms. väkivaltarikoksiin. Tyyliin kovempi/lievempi tuomio kuin rikoksesta x. Ja sitten jos vielä saisi arvion siitä, kuka maksaa kovempien tuomioiden aiheuttamat kustannukset. ÄIJÄLÄ toki on tuohon maksamiseen vapaaehtoinen, mutta löytyykö muita.


      • ÄIJÄLÄ
        suojatiekuolemista kirjoitti:

        Vaikkapa lähimmän kuukauden sisällä tapahtuneet ensiksi. Yli ½ vuotta sitten tapahtuneet ei ole viimeaikaisia. Siis jutustellaan nyt niistä, jotka on tapahtuneet tässä lähiaikoina. Vai miksi tämänpäiväisistä pitää ryhtyä tarinoimaan vasta ensi keväänä?

        Ja samalla voisit kertoa vaikka millä tavalla suojatien yliajon yhteydessä annetun tuomion kovuuden pitäisi olla verrattuna tappoon, raiskaukseen, murhaan yms. väkivaltarikoksiin. Tyyliin kovempi/lievempi tuomio kuin rikoksesta x. Ja sitten jos vielä saisi arvion siitä, kuka maksaa kovempien tuomioiden aiheuttamat kustannukset. ÄIJÄLÄ toki on tuohon maksamiseen vapaaehtoinen, mutta löytyykö muita.

        En oikein päässyt jyvälle, mitä oikein halusit sanoa. Kyllä tämä tapaus oli aivan tuore, joka sattui helsingissä ja oli röyhkeydessään samaa luokkaa, mitä kaikki suojatieyliajot ovat olleet, siis ajetaan pysähtyneen auton ohi ja siellä huopalahdentiellä vielä ajoi se vatipää oikein komiasti koko letkan ohi.

        Nythän autolla tappaminen ei ole rikos eikä mikään, joten lakia pitäisi soveltaa niin, että suojatieyliajo katsottaisiin selväksi tapoksi, josta saisi kakkua vähintään 5 vuotta.
        Jokainen, joka on käynyt autokoulun, tietää, ettei suojatiellä saa ajaa päälle. Siitä vain ei yksinkertaisesti piitata.
        No onhan niitä sitten sellaisia tapauksia, että jalnkulkija kävelee tahallaan suojatielle semmoisella hetkellä, että varmasti jää alle.

        MYös tämmöisiin tulisi autoilijan varautua ja ylittää suojatie niin hitaasti, että tämäkin mahdollisuus ajaa yli, jää pois.

        Jaa, tarkoitat sitä, kun tappaja istuu linnassa. On totta, että se tulee kalliiksi, jos tappaja on vaikka perheellinen.

        Sääli ei tule kysymykseen, sääli on sairautta ja jos katsomme vain rahallisesti asiaa, menemme metsään.
        Rahalla ei saa korvattua henkisiä arvoja, ja sitä rahaa on aina sellaisiin, mihin sitä halutaan käyttää.
        Jos viisi vankilavuotta maksaa yhteiskunnalle vaikkapa 300 000 £, niin onhan se pirun paljon, mutta ellei näin tehdä, menee yhteiskunnasta moraalittomuus kokonaan, ja kohta ei kukaan uskalla missään liikkua, kun aina tapetaan, kun ei ole rangaistusseuraamuksiakaan.

        Kun alussa passitetaan linnaan pitemmäski aikaa näitä suojatietappajia, alkaa vähitellen tulla autoilijoille pelko seuraamuksista ja aletaan kunnioittaa suojateitä, jolloin valtakunnassa on kaikki taas hyvin.

        Raha ei saa olla esteenä hyvien asioiden toteuttamiselle.


      • kehiin
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        En oikein päässyt jyvälle, mitä oikein halusit sanoa. Kyllä tämä tapaus oli aivan tuore, joka sattui helsingissä ja oli röyhkeydessään samaa luokkaa, mitä kaikki suojatieyliajot ovat olleet, siis ajetaan pysähtyneen auton ohi ja siellä huopalahdentiellä vielä ajoi se vatipää oikein komiasti koko letkan ohi.

        Nythän autolla tappaminen ei ole rikos eikä mikään, joten lakia pitäisi soveltaa niin, että suojatieyliajo katsottaisiin selväksi tapoksi, josta saisi kakkua vähintään 5 vuotta.
        Jokainen, joka on käynyt autokoulun, tietää, ettei suojatiellä saa ajaa päälle. Siitä vain ei yksinkertaisesti piitata.
        No onhan niitä sitten sellaisia tapauksia, että jalnkulkija kävelee tahallaan suojatielle semmoisella hetkellä, että varmasti jää alle.

        MYös tämmöisiin tulisi autoilijan varautua ja ylittää suojatie niin hitaasti, että tämäkin mahdollisuus ajaa yli, jää pois.

        Jaa, tarkoitat sitä, kun tappaja istuu linnassa. On totta, että se tulee kalliiksi, jos tappaja on vaikka perheellinen.

        Sääli ei tule kysymykseen, sääli on sairautta ja jos katsomme vain rahallisesti asiaa, menemme metsään.
        Rahalla ei saa korvattua henkisiä arvoja, ja sitä rahaa on aina sellaisiin, mihin sitä halutaan käyttää.
        Jos viisi vankilavuotta maksaa yhteiskunnalle vaikkapa 300 000 £, niin onhan se pirun paljon, mutta ellei näin tehdä, menee yhteiskunnasta moraalittomuus kokonaan, ja kohta ei kukaan uskalla missään liikkua, kun aina tapetaan, kun ei ole rangaistusseuraamuksiakaan.

        Kun alussa passitetaan linnaan pitemmäski aikaa näitä suojatietappajia, alkaa vähitellen tulla autoilijoille pelko seuraamuksista ja aletaan kunnioittaa suojateitä, jolloin valtakunnassa on kaikki taas hyvin.

        Raha ei saa olla esteenä hyvien asioiden toteuttamiselle.

        Voisi viitata kyseiseen tapahtumaan sitten vaikka linkillä, niin ei olisi epäselvyyttä siitä, vaahtoatko viime keväänä tapahtuneen yliajon tuomion lööpeissä uutisoimisen vuoksi vai onko jossain paikallislehdessä ollut pikku-uutisena juttua tuoreemmasta tilanteesta. Noitahan kaiketi sattuu jatkuvasti vai sattuuko? Tilastot kertoo kyllä kuinka monta kuolemaanjohtanutta suojatieyliajoa sattuu Suomessa. Sitten kun vielä poistetaan ko. määrästä rattijuopumukset ja päättömät kaahaukset, niin jäljelle jää ne "ei ihan tarpeeksi valppaana ajaneiden" onnettomuudet, joita vaan sattuu ja tapahtuu kenelle tahansa. Täydellisen virheetöntä kuskia ei ole olemassakaan. Jos sellaista luulee, kannattaa pysyä kaukana liikenteestä.

        Eli laita se linkki, kun kerran tiedät tarkkaan asian. Jos tietoa ei löydy, niin vaahtoaminen on jo lähtökohtaisesti sen olennaisimman faktan osalta pielessä.

        P.S. Suomi on varmaan näiden suojatieonnettomuuksienkin osalta maailman turvallisimpia maita, kuten kaikkien muidenkin onnettomuustyyppien osalta. Todennäköisesti parannusta ei ole teoreettisestikaan saatavissa.

        Aika moninkertainen määrä kuolee vuosittain jalankulkijoita liukastumisen seurauksiin. Autolla ajaminen on ihmiselle vaativampi suoritus kuin kävely, joten on varmaan hyvien liikennejärjestelyjen ja hyvien kuskien (90% todennäköisesti keskimääräistä parempia ja loput niitä reilusti keskiarvoa vaarallisempia ;-) ansiota, koska jalankulkijat kuolevat yleensä omiin jalkoihinsa sotkeutumalla, eikä auton alle.


      • sinivilkku
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        En oikein päässyt jyvälle, mitä oikein halusit sanoa. Kyllä tämä tapaus oli aivan tuore, joka sattui helsingissä ja oli röyhkeydessään samaa luokkaa, mitä kaikki suojatieyliajot ovat olleet, siis ajetaan pysähtyneen auton ohi ja siellä huopalahdentiellä vielä ajoi se vatipää oikein komiasti koko letkan ohi.

        Nythän autolla tappaminen ei ole rikos eikä mikään, joten lakia pitäisi soveltaa niin, että suojatieyliajo katsottaisiin selväksi tapoksi, josta saisi kakkua vähintään 5 vuotta.
        Jokainen, joka on käynyt autokoulun, tietää, ettei suojatiellä saa ajaa päälle. Siitä vain ei yksinkertaisesti piitata.
        No onhan niitä sitten sellaisia tapauksia, että jalnkulkija kävelee tahallaan suojatielle semmoisella hetkellä, että varmasti jää alle.

        MYös tämmöisiin tulisi autoilijan varautua ja ylittää suojatie niin hitaasti, että tämäkin mahdollisuus ajaa yli, jää pois.

        Jaa, tarkoitat sitä, kun tappaja istuu linnassa. On totta, että se tulee kalliiksi, jos tappaja on vaikka perheellinen.

        Sääli ei tule kysymykseen, sääli on sairautta ja jos katsomme vain rahallisesti asiaa, menemme metsään.
        Rahalla ei saa korvattua henkisiä arvoja, ja sitä rahaa on aina sellaisiin, mihin sitä halutaan käyttää.
        Jos viisi vankilavuotta maksaa yhteiskunnalle vaikkapa 300 000 £, niin onhan se pirun paljon, mutta ellei näin tehdä, menee yhteiskunnasta moraalittomuus kokonaan, ja kohta ei kukaan uskalla missään liikkua, kun aina tapetaan, kun ei ole rangaistusseuraamuksiakaan.

        Kun alussa passitetaan linnaan pitemmäski aikaa näitä suojatietappajia, alkaa vähitellen tulla autoilijoille pelko seuraamuksista ja aletaan kunnioittaa suojateitä, jolloin valtakunnassa on kaikki taas hyvin.

        Raha ei saa olla esteenä hyvien asioiden toteuttamiselle.

        >>Kun alussa passitetaan linnaan pitemmäski aikaa näitä suojatietappajia, alkaa vähitellen tulla autoilijoille pelko seuraamuksista ja aletaan kunnioittaa suojateitä, jolloin valtakunnassa on kaikki taas hyvin.


      • laitan linkkiä
        kehiin kirjoitti:

        Voisi viitata kyseiseen tapahtumaan sitten vaikka linkillä, niin ei olisi epäselvyyttä siitä, vaahtoatko viime keväänä tapahtuneen yliajon tuomion lööpeissä uutisoimisen vuoksi vai onko jossain paikallislehdessä ollut pikku-uutisena juttua tuoreemmasta tilanteesta. Noitahan kaiketi sattuu jatkuvasti vai sattuuko? Tilastot kertoo kyllä kuinka monta kuolemaanjohtanutta suojatieyliajoa sattuu Suomessa. Sitten kun vielä poistetaan ko. määrästä rattijuopumukset ja päättömät kaahaukset, niin jäljelle jää ne "ei ihan tarpeeksi valppaana ajaneiden" onnettomuudet, joita vaan sattuu ja tapahtuu kenelle tahansa. Täydellisen virheetöntä kuskia ei ole olemassakaan. Jos sellaista luulee, kannattaa pysyä kaukana liikenteestä.

        Eli laita se linkki, kun kerran tiedät tarkkaan asian. Jos tietoa ei löydy, niin vaahtoaminen on jo lähtökohtaisesti sen olennaisimman faktan osalta pielessä.

        P.S. Suomi on varmaan näiden suojatieonnettomuuksienkin osalta maailman turvallisimpia maita, kuten kaikkien muidenkin onnettomuustyyppien osalta. Todennäköisesti parannusta ei ole teoreettisestikaan saatavissa.

        Aika moninkertainen määrä kuolee vuosittain jalankulkijoita liukastumisen seurauksiin. Autolla ajaminen on ihmiselle vaativampi suoritus kuin kävely, joten on varmaan hyvien liikennejärjestelyjen ja hyvien kuskien (90% todennäköisesti keskimääräistä parempia ja loput niitä reilusti keskiarvoa vaarallisempia ;-) ansiota, koska jalankulkijat kuolevat yleensä omiin jalkoihinsa sotkeutumalla, eikä auton alle.

        Tässä ekassa Lahdesta

        http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/wlatest/1660B24E60491841C2256F9600259878

        Eli jalankulkijoille tuolla aikavälillä sattui 7 kuolemaan ja 107 loukkaantumisee johtanutta onnettomuutta.
        Näistä 4 (57 %) kuolemaan johtanutta ja 63 (59%) loukkaantumiseen johtanutta suojateillä.

        Helsingistä, jossa sanotaan että puolet jalankulkijoiden onnettomuuksista tapahtuu nimenomaan suojateillä.

        http://hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb45d249b1b4551/Lasten%20liikenneonnettomuudet%20Helsingiss%201999-2003_esite.pdf

        Eli eipä nuo suojatiet kovin turvallisia ole täällä Suomessa :(


      • tulkintaa...
        laitan linkkiä kirjoitti:

        Tässä ekassa Lahdesta

        http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/wlatest/1660B24E60491841C2256F9600259878

        Eli jalankulkijoille tuolla aikavälillä sattui 7 kuolemaan ja 107 loukkaantumisee johtanutta onnettomuutta.
        Näistä 4 (57 %) kuolemaan johtanutta ja 63 (59%) loukkaantumiseen johtanutta suojateillä.

        Helsingistä, jossa sanotaan että puolet jalankulkijoiden onnettomuuksista tapahtuu nimenomaan suojateillä.

        http://hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb45d249b1b4551/Lasten%20liikenneonnettomuudet%20Helsingiss%201999-2003_esite.pdf

        Eli eipä nuo suojatiet kovin turvallisia ole täällä Suomessa :(

        Eikös noiden tilastojen mukaan juurikin ole niin, että jalankulkijan kuolema on varsin harvinainen tapaus liikenteessä. Sait aika mielenkiintoiset prosentit aikaiseksi. Tuolla Helsingin tilastossa kerrottiin muuten, että kuolemanriski 100000 asukasta kohti on Helsingissä 2,6 ja koko maassa (Helsinki mukaanlukien) 8,2. Lieneekö yhtään kiinnostavaa se, että Uudellamaalla ajomäärät (liekö myös kävely- ja pyöräilymäärätkin) on keskimääräistä korkeammalla tasolla.

        Toisaalta, koska kyseessä on kaupunki, niin kaupunkityyppisiä onnettomuuksia tapahtuu enemmän kuin muualla (ja taajamanulkopuolistyyppisiä vähemmän). Polkupyöräilijät tajuavat käyttää Helsingissä kypärää, joten pyöräilijöiden onnettomuuksissa kuolee muuta maata vähemmän.

        Ja kyllä tosiaankaan ei ole isoista lukemista kysymys noissa suojatieonnettomuuksissä, kun vertaa muihin onnettomuuksiin. Laitapa vielä joidenkin muiden maiden vastaavia tilastoja, niin nähdään kuinka moninkertaisen vaarallista Suomessa on. Väitän, ettei montaa maata löydy, jossa on turvallisempaa. Löytyyköhän Hollannin lisäksi muita.

        Suoraa vertailua eri maiden välillä tietysti paha tehdä, kun olosuhteet vaihtelee niin paljon. Toisaalta, kuolleisuus taitaa olla suurinta hyvillä keleillä...

        Suomessa siis kuolee liikenteessä noin 400 henkilöä vuodessa eli hieman yli 1 henkilö päivässä. Omiin jalkoihinsa tms. kompastumisen seurauksiin kuolee Suomessa keskimäärin muutamia henkilöitä päivässä. Miksi tähän ei haluta puuttua?


      • tapahtuneesta
        laitan linkkiä kirjoitti:

        Tässä ekassa Lahdesta

        http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/wlatest/1660B24E60491841C2256F9600259878

        Eli jalankulkijoille tuolla aikavälillä sattui 7 kuolemaan ja 107 loukkaantumisee johtanutta onnettomuutta.
        Näistä 4 (57 %) kuolemaan johtanutta ja 63 (59%) loukkaantumiseen johtanutta suojateillä.

        Helsingistä, jossa sanotaan että puolet jalankulkijoiden onnettomuuksista tapahtuu nimenomaan suojateillä.

        http://hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb45d249b1b4551/Lasten%20liikenneonnettomuudet%20Helsingiss%201999-2003_esite.pdf

        Eli eipä nuo suojatiet kovin turvallisia ole täällä Suomessa :(

        Suojatiekuolemasta Helsingissä. Siitähän tuo ÄIJÄLÄ käsittääkseni on vaahdonnut vähintään viikon. No, ehkä pidempäänkin, mutta kävin nyt viikko sitten ehkä vuoden tauon jälkeen palstaa kurkkaamassa ja täällähän nämä samat vaahtoajat edelleen huutaa samojen aiheiden ympärillä ilman minkäänlaista kehitystä keskustelun tasossa.


    • ajokunnoton
      • ÄIJÄLÄ

        Lähden tästä kohta ruokatunnille ja jätän tämän palstan.
        Eikö täällä ole paljon pahempia uhoajia, kuin mitä minun kirjoitukseni ovat.

        Kirjoituksissani viljelen osaksi huumoria ja tehostan niitä erikoisilla sanonnoilla, joista saattaa saada sen käsityksen että olen ajokunnoton ja raivopäinen.

        Oikeasti olen mitä kiltein setä, joka ohjaa rakennustyömaata tunnontarkasti ja huolellisesti pitäen huolta siitä, että kaikilla on hyvä olla.
        Lisäksi toimin erinäisissä luottamustoimissa pitäen tärkeänä saada asiat kuntoon ja pysymään hyvällä tolalla.

        Sovitaan, että ne raivopäiset autoilijat ovat niitä, jotka vihaavat kameratolppia, hidastekorokkeita, nopeusrajoituksia ja kaikkea liikennesääntöjä, kuten suojatien ylitse ajamista ilman pysähtymistä viereisen auton sivulle.

        Raivopäiset autoilijat ovat myös kaahareita, joille mikään nopeuse ei ole riittävää.


      • mainita
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Lähden tästä kohta ruokatunnille ja jätän tämän palstan.
        Eikö täällä ole paljon pahempia uhoajia, kuin mitä minun kirjoitukseni ovat.

        Kirjoituksissani viljelen osaksi huumoria ja tehostan niitä erikoisilla sanonnoilla, joista saattaa saada sen käsityksen että olen ajokunnoton ja raivopäinen.

        Oikeasti olen mitä kiltein setä, joka ohjaa rakennustyömaata tunnontarkasti ja huolellisesti pitäen huolta siitä, että kaikilla on hyvä olla.
        Lisäksi toimin erinäisissä luottamustoimissa pitäen tärkeänä saada asiat kuntoon ja pysymään hyvällä tolalla.

        Sovitaan, että ne raivopäiset autoilijat ovat niitä, jotka vihaavat kameratolppia, hidastekorokkeita, nopeusrajoituksia ja kaikkea liikennesääntöjä, kuten suojatien ylitse ajamista ilman pysähtymistä viereisen auton sivulle.

        Raivopäiset autoilijat ovat myös kaahareita, joille mikään nopeuse ei ole riittävää.

        että raivopäisiä ovat nekin, jotka uhkaavat toisten ihmisten terveyttä minkä tahansa syyn vuoksi (liikenne virhe, ulkonäkö, asema, maine,...).

        Auto-Antero, ÄIJÄLÄ jne. menevät näin samaan kastiin, vaiiakin hieman eri perustein.

        Huumori on taitolaji, eikä voida sanoa kummankaan mainitun olevan tällä alalla lähelläkään sitä tasoa, mitä väittävät ajotaitojensa olevan.

        Eli rauhallisesti siellä liikenteessä kelistä ja muista liikkujista riippumatta.


      • ÄIJÄLÄ
        mainita kirjoitti:

        että raivopäisiä ovat nekin, jotka uhkaavat toisten ihmisten terveyttä minkä tahansa syyn vuoksi (liikenne virhe, ulkonäkö, asema, maine,...).

        Auto-Antero, ÄIJÄLÄ jne. menevät näin samaan kastiin, vaiiakin hieman eri perustein.

        Huumori on taitolaji, eikä voida sanoa kummankaan mainitun olevan tällä alalla lähelläkään sitä tasoa, mitä väittävät ajotaitojensa olevan.

        Eli rauhallisesti siellä liikenteessä kelistä ja muista liikkujista riippumatta.

        Minä en kehu ajotaidoillani, itä minulla ei ole, eikä rohkeutta, kun pitää suorittaa ns. taitoajoa kovassa vauhdissa.
        Vain Antero pystyy moisiin ihmesuorituksiin, en minä. Minä ja jokainen, joka tahtoo, pystyy ja osaa ajaa turvallista ajotapaa.
        Ei tarvitse toistaa, kyllä minä muistan ajaa rauhallisesti kelissä ja opettelen sitäkin, etten hermostuisi, vaikka jatkuvasti roikutaan perässä.
        Perääni on ajettu monta kertaa samasta syystä.

        Tänään pelastin oravan hengen, kun jarrutin äkkiä vaistonvaraisesti. Perässäni roikkunut vihainen naiskuski töräytti perääni ja nosti kovan mekkalan.
        Se vaati poliisitkin paikalle ja kun sekään ei riittänyt, haasti asian käräjille syyttäen minua liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

        Väitti, ettei oravan takia saa äkkiä jarruttaa.
        Selitin poliisisedille, että sama lopputulos naiselle, jos olisin jarruttanut ihmisen tai hirven takia, joka äkkiä hyppää eteen.

        Nainen oli kuin Sinivilkku, joka vänkäsi, että liikenteen pitää sujua ilman jarrutuksia ja pitkiä välimatkoja.
        Poliisit oli sitä mieltä, että naisen olisi kuulunut pitää turvaväliä.

        Asia puidaan siis oikeudessa, se ei selvinnyt paikan päällä.
        Saa nähdä, kumpikohan on syyllinen, mutta luotan siihen, että peräänajaja on aina syyllinen.

        Tämä perässäajo ilman turvaväliä on kaupungissa niin tavallista, että jotain olisi asialle tehtävä, jotta mänttipäät oppis pitämään turvaväliä.
        Tämän syksyn ensi liukkailla eräskin kahjo tuli niin lujaa, että kun hiljensin risteyksessä, se ajoi autonsa pusikkoon välttyäkseen ajamasta perääni. Ja mäessä tulikin perään yksi kaheli, josta olen jo täällä aijemmin kertonut.

        Kertokaapa minulle, miksi on niin ylivoimaisen vaikeata pitää etäisyyttä edellä ajavaan.


      • oikeesti.

        että uskovaiset muka tällä palstalla paasaa yhtään mistään?
        Onko Äijälä muuten vielä jutustellut siitä huolimattomuuttaan peräänajosta?


      • kertaa
        oikeesti. kirjoitti:

        että uskovaiset muka tällä palstalla paasaa yhtään mistään?
        Onko Äijälä muuten vielä jutustellut siitä huolimattomuuttaan peräänajosta?

        kun katseli juomaveljiensä tappelunnujakkaa ja unohti katsoa eteensä.....Ähhhhäähähhhähääää
        Vai onkos niitä muitakin?


      • Oravaa?????
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Minä en kehu ajotaidoillani, itä minulla ei ole, eikä rohkeutta, kun pitää suorittaa ns. taitoajoa kovassa vauhdissa.
        Vain Antero pystyy moisiin ihmesuorituksiin, en minä. Minä ja jokainen, joka tahtoo, pystyy ja osaa ajaa turvallista ajotapaa.
        Ei tarvitse toistaa, kyllä minä muistan ajaa rauhallisesti kelissä ja opettelen sitäkin, etten hermostuisi, vaikka jatkuvasti roikutaan perässä.
        Perääni on ajettu monta kertaa samasta syystä.

        Tänään pelastin oravan hengen, kun jarrutin äkkiä vaistonvaraisesti. Perässäni roikkunut vihainen naiskuski töräytti perääni ja nosti kovan mekkalan.
        Se vaati poliisitkin paikalle ja kun sekään ei riittänyt, haasti asian käräjille syyttäen minua liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

        Väitti, ettei oravan takia saa äkkiä jarruttaa.
        Selitin poliisisedille, että sama lopputulos naiselle, jos olisin jarruttanut ihmisen tai hirven takia, joka äkkiä hyppää eteen.

        Nainen oli kuin Sinivilkku, joka vänkäsi, että liikenteen pitää sujua ilman jarrutuksia ja pitkiä välimatkoja.
        Poliisit oli sitä mieltä, että naisen olisi kuulunut pitää turvaväliä.

        Asia puidaan siis oikeudessa, se ei selvinnyt paikan päällä.
        Saa nähdä, kumpikohan on syyllinen, mutta luotan siihen, että peräänajaja on aina syyllinen.

        Tämä perässäajo ilman turvaväliä on kaupungissa niin tavallista, että jotain olisi asialle tehtävä, jotta mänttipäät oppis pitämään turvaväliä.
        Tämän syksyn ensi liukkailla eräskin kahjo tuli niin lujaa, että kun hiljensin risteyksessä, se ajoi autonsa pusikkoon välttyäkseen ajamasta perääni. Ja mäessä tulikin perään yksi kaheli, josta olen jo täällä aijemmin kertonut.

        Kertokaapa minulle, miksi on niin ylivoimaisen vaikeata pitää etäisyyttä edellä ajavaan.

        Voi vittu. Sinun kaltaisesi paskahousun olisi parempi kulkea julkisilla. Jossain mökkitiellä, missä liikutaan yksin, väistellään oravia. EI yleisillä teillä ja EI varsinkaan jos on muuta liikennettä.

        Mä veikkaan että te saatte molemmat sakot liikenteen vaarantamisesta. Vaikka sinun sakkosi oikeasti tulee kusipäisestä toiminnasta liikenteessä, laki nyt vaan ei tunne tätä termiä.


      • kuinka samanmielinen
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Minä en kehu ajotaidoillani, itä minulla ei ole, eikä rohkeutta, kun pitää suorittaa ns. taitoajoa kovassa vauhdissa.
        Vain Antero pystyy moisiin ihmesuorituksiin, en minä. Minä ja jokainen, joka tahtoo, pystyy ja osaa ajaa turvallista ajotapaa.
        Ei tarvitse toistaa, kyllä minä muistan ajaa rauhallisesti kelissä ja opettelen sitäkin, etten hermostuisi, vaikka jatkuvasti roikutaan perässä.
        Perääni on ajettu monta kertaa samasta syystä.

        Tänään pelastin oravan hengen, kun jarrutin äkkiä vaistonvaraisesti. Perässäni roikkunut vihainen naiskuski töräytti perääni ja nosti kovan mekkalan.
        Se vaati poliisitkin paikalle ja kun sekään ei riittänyt, haasti asian käräjille syyttäen minua liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

        Väitti, ettei oravan takia saa äkkiä jarruttaa.
        Selitin poliisisedille, että sama lopputulos naiselle, jos olisin jarruttanut ihmisen tai hirven takia, joka äkkiä hyppää eteen.

        Nainen oli kuin Sinivilkku, joka vänkäsi, että liikenteen pitää sujua ilman jarrutuksia ja pitkiä välimatkoja.
        Poliisit oli sitä mieltä, että naisen olisi kuulunut pitää turvaväliä.

        Asia puidaan siis oikeudessa, se ei selvinnyt paikan päällä.
        Saa nähdä, kumpikohan on syyllinen, mutta luotan siihen, että peräänajaja on aina syyllinen.

        Tämä perässäajo ilman turvaväliä on kaupungissa niin tavallista, että jotain olisi asialle tehtävä, jotta mänttipäät oppis pitämään turvaväliä.
        Tämän syksyn ensi liukkailla eräskin kahjo tuli niin lujaa, että kun hiljensin risteyksessä, se ajoi autonsa pusikkoon välttyäkseen ajamasta perääni. Ja mäessä tulikin perään yksi kaheli, josta olen jo täällä aijemmin kertonut.

        Kertokaapa minulle, miksi on niin ylivoimaisen vaikeata pitää etäisyyttä edellä ajavaan.

        Taisinpa löytää sielunveljen täältä.

        Sulla on ihan samat ajatukset liikenteestä kuin mullakin, harmi vaan että me taidetaan olla melkoinen vähemmistö nykyään.

        T. Nainen pohjoisesta


      • Oikeasti
        kuinka samanmielinen kirjoitti:

        Taisinpa löytää sielunveljen täältä.

        Sulla on ihan samat ajatukset liikenteestä kuin mullakin, harmi vaan että me taidetaan olla melkoinen vähemmistö nykyään.

        T. Nainen pohjoisesta

        Siirtykää ystävällisesti tuonne "parittelusaitille". Pistäkää hynttyyt yhteen ja muuttakaa niin saatanan korpeen, ettei siellä ole ainoatakaan muuta autoa kuin teidän kattilanne.
        Eläkää sielunveljet ja siskot siellä onnellisina elämänne loppuun asti oravia väistellen. LOL!!


      • ÄIJÄLÄ
        kuinka samanmielinen kirjoitti:

        Taisinpa löytää sielunveljen täältä.

        Sulla on ihan samat ajatukset liikenteestä kuin mullakin, harmi vaan että me taidetaan olla melkoinen vähemmistö nykyään.

        T. Nainen pohjoisesta

        Joo, kyllä niitä eläinten raatoja näkee jatkuvasti tuolla tienpäällä ja aina tulee mieleen, että oliko pakko ajaa päälle.
        Kumma juttu, minä en muista, että yhtään eläintä, muurahaista suurempaa, olis kuollut minun autoni alle.
        Sitävastoin muistan lukuisia tapauksia, jolloin olen saanut arrutuksella estettyä yliajon.

        Ja missähän se näiden vatipäiden mielestä kulkee raja, minkä eläimen päälle voi ajaa ja minkä ei.
        Ilmeisesti sillä ei ole mitään väliä, koskapa hirvien ja porojen päälle ajetaan tuhkatiheään.

        Terveisiä vaan pohjoisen naiselle, minä ajelen joka kesä vähintään yhden reissun siellä, kun on niin mahtavat maisemat, eikä liikennekkään ole turhan vilkasta.


      • ÄIJÄLÄ
        Oravaa????? kirjoitti:

        Voi vittu. Sinun kaltaisesi paskahousun olisi parempi kulkea julkisilla. Jossain mökkitiellä, missä liikutaan yksin, väistellään oravia. EI yleisillä teillä ja EI varsinkaan jos on muuta liikennettä.

        Mä veikkaan että te saatte molemmat sakot liikenteen vaarantamisesta. Vaikka sinun sakkosi oikeasti tulee kusipäisestä toiminnasta liikenteessä, laki nyt vaan ei tunne tätä termiä.

        Mihin sun mielestäs pitäisi vetää raja, minkä eläimen päälle vois ajaa ja mitä ei koskaan tarvitse väistää.

        Ja mistäs ihmeestä se perässä roikkuja voi tietää, milloin jarrutan oravan takia ja milloin rotukoiran vuoksi.
        Takana ajajanhan pitää pitää aina välimatkaa juuri kaupunkiajossakin, jossa tarvetta äkillisiin jarrutuksiin tulee paljon enemmän kuin maaseudulla ajettaessa.

        Ja mitenkä se sinä sitten ruukaat ajaa? Onko sinulla välimatkaa kuinka paljon taajamissa edellä ajavaan nähden. Vai luotatko siihe, ettei edessä ajava koskaan äkkijarruta.

        Onko sinusta hauskaa ajaa kissan päälle ja nautitko tappamisesta ja koetko ylemmyyden tunnetta, kun ajat kissan tai oravan yli.
        Onko niitä eläinten raatoja mukava katsella.

        Minusta ei ole yhtään mukavaa ja minulta pääsee aina kirosana, kun näen tiellä kuolleen eläimen, oravan, jäniksen, kissan jne.

        Minä en ruukaa metsästää, sillä minulla ei ole sellaista tappamisen viettiä.
        No sääskiä nyt huidon kesällä kuoliaiksi ja paarmoja.
        Minä olen himokalastaja vaan.

        Kerään monenlaista asiapaperia oikeudenkäyntiä varten, mm. tältäkin palstalta, koskien perään ajamisen oikeudettomuutta.

        Haluan varmistua, että peräänajaja saa tuomion ja minä en. Hommaan lisäksi sellaisen asianajajan, että juttu menee kirkkaasti läpi minun hyväkseni.

        Jos kuitenkin minut katsotaan syylliseksi, vedän asian aina E.Yn ihmisoikeuteen saakka.

        Jos sittenkin minut tuomitaan, sanon: PItäkää perkeleet typerät sääntönne, minä kävelen tästä lähtien.


      • se sinä?
        Oikeasti kirjoitti:

        Siirtykää ystävällisesti tuonne "parittelusaitille". Pistäkää hynttyyt yhteen ja muuttakaa niin saatanan korpeen, ettei siellä ole ainoatakaan muuta autoa kuin teidän kattilanne.
        Eläkää sielunveljet ja siskot siellä onnellisina elämänne loppuun asti oravia väistellen. LOL!!

        Joka ajoit koiramme päälle?
        Joku aivan yhtä tunteeton joka tapauksessa. Et hiljentänyt vaikka näit koiran tien laidassa, et väistänyt lainkaan etkä edes katsonut miten koiran kävi kun kopsahti.
        Varmasti huomasit että kyseessä oli arvokas metsästyskoira, vai näitkö koko koiraa tai yleensä mitään?
        Tuskin olisit nähnyt sitä hirveäkään joka oli vähästä ennen tien ylittänyt.
        Juuri niitä se koira oli siellä vähentämässä, jotta myös kaltaistesi sokeiden ja piittaamattomien autoilijoiden henki säästyisi.

        Onneksi koira selvisi säikähdyksellä kuten emäntänsäkin, vaikka sinuahan se ei liikuta lainkaan.

        T. Nainen pohjoisesta


    • tööttään töyssyssä

      Sinun kaltaisen rattijuopon on turha moralisoida ketään.

      Mitä tulee hidastetöyssyihin, lisään liikenneturvallisuutta käyttämällä auton äänimerkkiä töyssyn ajan.

      Töötätkää töyssyssä, niin teidät havaitaan, eikä pieni lapsi vahingossakaan juokse alle.

      • ÄIJÄLÄ

        Samaa mieltä äänimerkin käytöstä, mutta älä nimittele rattijuopoksi, koska en sitä ole.

        Rattijuoppo on sellainen, joka ajaa yhtämittaa alkoholin vaikutuksen alaisena, ilman korttia, ilman, että autosta olisi maksettu käyttömaksua, katastettu...
        Rattijuoppo on tapajuoppo, ei yhden kerran elämässään pakosta tilanteeseen päätynyt.


      • erilainen...
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Samaa mieltä äänimerkin käytöstä, mutta älä nimittele rattijuopoksi, koska en sitä ole.

        Rattijuoppo on sellainen, joka ajaa yhtämittaa alkoholin vaikutuksen alaisena, ilman korttia, ilman, että autosta olisi maksettu käyttömaksua, katastettu...
        Rattijuoppo on tapajuoppo, ei yhden kerran elämässään pakosta tilanteeseen päätynyt.

        kuin ÄIJÄLÄn tässäkin tapauksessa.


    • finnbulli

      tutkimaan, miten tehdään sellaiset suojatiet että ei edes AA ajaisi niissä tuhatta ja sataa. Auto nimittäin lentäisi silloin pollolle.

    • 100 metrin välein

      Joo, ja hidastetöyssyt moottoriteillekkin, että ajonopeudet hiljenevät eivätkä kaaharit pääse valloilleen. kuinka vähän suistumisonnettomuuksia olisikaan, jos kaikilla Suome teillä olisi hidastetöyssyt 100 metrin välein!!!

      • finnbulli

        lievästi sanottuna olemattomat, MUTTA nyt keskustellaan suojateista missä liikkuu lapsiakin.


    • Auto--Antero

      Nuo töyssyt takaavat ainostaan hyvän hypyn.
      Asensin loistoautooni hieman jäykemmän alustan vain töyssyjen takia.
      Nykyisin pystyn vetämään pahimmatkin töyssyt pohjaan osumatta reilusti yli satasen vauhdilla.
      Lentoa parhaista töyssyistä olen mitannut yli 20m.

      • finnbulli

        tukholmantyylisiä töyssöjä käyttöön.

        Silloin lennät myös 20 metriä,mutta auto jää ylösalas pellolla.


      • pikkusen

      • finnbulli

      • ÄIJÄLÄ

        Lennokkaita nuo sinun ajatukset, mutta ei ne mittää. Sinä saat ajaa miten sattuu ja millä vauhdilla hyvänsä, koska olet ihmemies, joka pystyy yliluonnollisiin suorituksiin ilman, että koskaan voi mitään vakavaa sattua


      • olet toinen ihmemies
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Lennokkaita nuo sinun ajatukset, mutta ei ne mittää. Sinä saat ajaa miten sattuu ja millä vauhdilla hyvänsä, koska olet ihmemies, joka pystyy yliluonnollisiin suorituksiin ilman, että koskaan voi mitään vakavaa sattua

        Lennokkaita nuo sinun ajatukset, mutta ei ne mittää. Sinä saat ajaa miten sattuu ja kuinka humalassa hyvänsä, koska olet ihmemies, joka pystyy yliluonnollisiin suorituksiin ilman, että koskaan voi mitään vakavaa sattua


      • ÄIJÄLÄ
        pikkusen kirjoitti:

        ettei käy näin:
        http://www.youtube.com/watch?v=a1mHnXgQYP4&NR

        Kyllä se on totta, että ajamista monet pitää leikkinä. Johtuneeko siitä, että elokuvat suoltaa vauhdikasta menoa autoillessa, jossa sankarille ei käy kuinkaan.

        Kaahauselokuvat pitäisi kieltää, koska niistä otetaan mallia ja kuvitellaan itse pystyttävän samaan, eikä tajuta, että se on vain elokuva.


      • ÄIJÄLÄ
        olet toinen ihmemies kirjoitti:

        Lennokkaita nuo sinun ajatukset, mutta ei ne mittää. Sinä saat ajaa miten sattuu ja kuinka humalassa hyvänsä, koska olet ihmemies, joka pystyy yliluonnollisiin suorituksiin ilman, että koskaan voi mitään vakavaa sattua

        ...tavalla, kuin järkimiehen kuuluukin ajaa, eli:

        - pitää aina välimatkaa edellä ajavaan
        - ei mitään turhia ohituksia
        - ajonopeus aina kelin mukaan
        - ei ajeta sisäkaarta mutkissa, vaan pysytään sillä omalla ajouralla mutkissa vasemmalle käännyttäessä, kun kerran oikealle käännyttäessä kyllä kurvataan melkein ojanpohjaa.

        - pysähdytään aina riittävän etäälle suojatiestä,koska siinä on kysymyksessä turvamarginaali
        - ei ajeta ylinopeuksia, vaan mieluummin alinopeutta riippuen kelistä ja valaistuksesta

        - Nämä ajotyylit eivät vaadi yliluonnollista taipumusta, vaan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä


      • Ämmälä
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        ...tavalla, kuin järkimiehen kuuluukin ajaa, eli:

        - pitää aina välimatkaa edellä ajavaan
        - ei mitään turhia ohituksia
        - ajonopeus aina kelin mukaan
        - ei ajeta sisäkaarta mutkissa, vaan pysytään sillä omalla ajouralla mutkissa vasemmalle käännyttäessä, kun kerran oikealle käännyttäessä kyllä kurvataan melkein ojanpohjaa.

        - pysähdytään aina riittävän etäälle suojatiestä,koska siinä on kysymyksessä turvamarginaali
        - ei ajeta ylinopeuksia, vaan mieluummin alinopeutta riippuen kelistä ja valaistuksesta

        - Nämä ajotyylit eivät vaadi yliluonnollista taipumusta, vaan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä

        ...tavalla, kuin järkimiehen kuuluukin ajaa, eli:

        -kännissä


    • Kaasuttaja

      Suojatie on jalankulkijalle suojaton ainoastaan Suomessa ja Venäjällä. Kaikkialla muualla autoilijat antavat tietä suojatiellä kulkevalle ja sille pyrkivälle. Aina.

      • finnbulli

        sellainen, että älä koskaan pysähdy suojaten edessä jos liikenne on suhtkoht vilkas.

        Korkeintaan joka kymmenes muista autoista pysähtyy, ja joka toinen ei edes nosta jalkaa kaasusta.


      • sinivilkku

        Olen matkustellut Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Portugalissa, Espanjassa, Italiassa, Turkissa, Kreikassa, entisessä Jugoslaviassa, Romaniassa, Bulgariassa, Latviassa, Liettuassa, Eestissä, Venäjällä, Andorrassa, Monacossa, San Marinossa, Ranskassa, Belgiassa, Hollannissa....no noissa nyt ainakin, voi olla, että joku unohtui näin äkkiseltään.

        Missään edellämainituista maista ei ole ollut ainakaan turvallisempaa suojatien ylitys kuin täällä Suomessa.

        Että missä te oikein olette matkustelleet, kenties isona ryhmänä jossakin, liikenne pysäytetty aina ennen kadunylitystänne? Vai miten ihmeessä?

        No sen verran otan takaisin sanojani, että kyllä San Marinossa, Monacossa ja Andorrassa oli aika turvallista kävellä....ja Italian Venetsia oli myös ihka turvallinen, mitä autoihin tulee :)


      • nakki
        sinivilkku kirjoitti:

        Olen matkustellut Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Portugalissa, Espanjassa, Italiassa, Turkissa, Kreikassa, entisessä Jugoslaviassa, Romaniassa, Bulgariassa, Latviassa, Liettuassa, Eestissä, Venäjällä, Andorrassa, Monacossa, San Marinossa, Ranskassa, Belgiassa, Hollannissa....no noissa nyt ainakin, voi olla, että joku unohtui näin äkkiseltään.

        Missään edellämainituista maista ei ole ollut ainakaan turvallisempaa suojatien ylitys kuin täällä Suomessa.

        Että missä te oikein olette matkustelleet, kenties isona ryhmänä jossakin, liikenne pysäytetty aina ennen kadunylitystänne? Vai miten ihmeessä?

        No sen verran otan takaisin sanojani, että kyllä San Marinossa, Monacossa ja Andorrassa oli aika turvallista kävellä....ja Italian Venetsia oli myös ihka turvallinen, mitä autoihin tulee :)

        Kyllähän meistä monet muutkin on ajellu Suomen rajojen ulkopuolella.
        Kokemukseni mukaan vain suomalaiset eivät anna jalankukijoille esteetöntä kulkua suojatiellä edes Ruotsissa. Ruotsalaiset kyllä antavat jo suojatielle tulevalle/aikovalle tietä pysäyttämällä autonsa.

        Heidät opetettiin selkeällä nollatoleranssi-periaatteella joitain vuosia sitten ns tavoille - siis autoilijat ...ne 'anterot' ja muut...


      •    
        nakki kirjoitti:

        Kyllähän meistä monet muutkin on ajellu Suomen rajojen ulkopuolella.
        Kokemukseni mukaan vain suomalaiset eivät anna jalankukijoille esteetöntä kulkua suojatiellä edes Ruotsissa. Ruotsalaiset kyllä antavat jo suojatielle tulevalle/aikovalle tietä pysäyttämällä autonsa.

        Heidät opetettiin selkeällä nollatoleranssi-periaatteella joitain vuosia sitten ns tavoille - siis autoilijat ...ne 'anterot' ja muut...

           


      • ÄIJÄLÄ
        sinivilkku kirjoitti:

        Olen matkustellut Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Portugalissa, Espanjassa, Italiassa, Turkissa, Kreikassa, entisessä Jugoslaviassa, Romaniassa, Bulgariassa, Latviassa, Liettuassa, Eestissä, Venäjällä, Andorrassa, Monacossa, San Marinossa, Ranskassa, Belgiassa, Hollannissa....no noissa nyt ainakin, voi olla, että joku unohtui näin äkkiseltään.

        Missään edellämainituista maista ei ole ollut ainakaan turvallisempaa suojatien ylitys kuin täällä Suomessa.

        Että missä te oikein olette matkustelleet, kenties isona ryhmänä jossakin, liikenne pysäytetty aina ennen kadunylitystänne? Vai miten ihmeessä?

        No sen verran otan takaisin sanojani, että kyllä San Marinossa, Monacossa ja Andorrassa oli aika turvallista kävellä....ja Italian Venetsia oli myös ihka turvallinen, mitä autoihin tulee :)

        Kun on matkustellut noin paljon, tietää liikenteestä yhtä sun toista.
        Minäkin olen matkustellut, mutta en sentään noin monissa maissa.
        Belgiassahan oli Brysselissä kadunylitys huomiota herättävää, kun autoiljat pysähtyivät kun vain näkivät jalankulkijoita lähestyvän.
        En osaa sanoa, mistä täkäläinen kohtelias tapa juontuu.


      • ÄIJÄLÄ
        nakki kirjoitti:

        Kyllähän meistä monet muutkin on ajellu Suomen rajojen ulkopuolella.
        Kokemukseni mukaan vain suomalaiset eivät anna jalankukijoille esteetöntä kulkua suojatiellä edes Ruotsissa. Ruotsalaiset kyllä antavat jo suojatielle tulevalle/aikovalle tietä pysäyttämällä autonsa.

        Heidät opetettiin selkeällä nollatoleranssi-periaatteella joitain vuosia sitten ns tavoille - siis autoilijat ...ne 'anterot' ja muut...

        Ruottissa on liikenne kulttuuri erilaista, siellä ei ajeta niin vimmatusti, kuin täällä.
        Suomalainen on juntti liikenteessä ja vähän joka asiassa.


      • paljon?
        sinivilkku kirjoitti:

        Olen matkustellut Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Portugalissa, Espanjassa, Italiassa, Turkissa, Kreikassa, entisessä Jugoslaviassa, Romaniassa, Bulgariassa, Latviassa, Liettuassa, Eestissä, Venäjällä, Andorrassa, Monacossa, San Marinossa, Ranskassa, Belgiassa, Hollannissa....no noissa nyt ainakin, voi olla, että joku unohtui näin äkkiseltään.

        Missään edellämainituista maista ei ole ollut ainakaan turvallisempaa suojatien ylitys kuin täällä Suomessa.

        Että missä te oikein olette matkustelleet, kenties isona ryhmänä jossakin, liikenne pysäytetty aina ennen kadunylitystänne? Vai miten ihmeessä?

        No sen verran otan takaisin sanojani, että kyllä San Marinossa, Monacossa ja Andorrassa oli aika turvallista kävellä....ja Italian Venetsia oli myös ihka turvallinen, mitä autoihin tulee :)

        Itse olen muuttanut juuri Suomeen 10 vuoden asumisen jälkeen Saksassa ja siellä kyllä tarttui
        oikein selkäytimeen jarrutusrefleksi kun näki jalankulkijan seisomassa suojatien vieressä.
        Suomessa pitäisi joillekin autoilijoille antaa kunnon opetus kuten tämä mummo tekee tässä videossa.

        http://www.youtube.com/watch?v=iZ8TdhNuzhU


      • paljon? kirjoitti:

        Itse olen muuttanut juuri Suomeen 10 vuoden asumisen jälkeen Saksassa ja siellä kyllä tarttui
        oikein selkäytimeen jarrutusrefleksi kun näki jalankulkijan seisomassa suojatien vieressä.
        Suomessa pitäisi joillekin autoilijoille antaa kunnon opetus kuten tämä mummo tekee tässä videossa.

        http://www.youtube.com/watch?v=iZ8TdhNuzhU

        Norjassa, nimenomaan se tarttuu selkäytimeen, siitä tulee tapa että jalankulkija päästetään aina yli suojatiellä. Valitettavasti se sama tarttuu sitten vähitellen selkäytimeen myös jalankulkijana. Luulee autoilijoiden pysähtyvän.

        On Suomessakin ruvettu länsimaistumaan minun mielestä, kyllä joillakin paikkakunnilla on niin kohteliaita autoilijoita että. Minun tekopitäjässä ei vielä toistaiseksi ole kulttuuri paljon muuttunut...


      • oikeassa
        Ursa kirjoitti:

        Norjassa, nimenomaan se tarttuu selkäytimeen, siitä tulee tapa että jalankulkija päästetään aina yli suojatiellä. Valitettavasti se sama tarttuu sitten vähitellen selkäytimeen myös jalankulkijana. Luulee autoilijoiden pysähtyvän.

        On Suomessakin ruvettu länsimaistumaan minun mielestä, kyllä joillakin paikkakunnilla on niin kohteliaita autoilijoita että. Minun tekopitäjässä ei vielä toistaiseksi ole kulttuuri paljon muuttunut...

        Siis,se on todellakin refleksi,vähän samanlainen kuin yrittää tarttua kiinni esim. kaatuvaan lasiin.Itse usein hätkähdän tähän asiaan kaupungissa ajellessa kunnes muistan,että nyt ollaan Suomessa.


      • Euroopassa

        Jos Saksassa ohittaa suojatien eteen pysähtyneen auton,estää jalankulkijaa ylittämästä suojatietä tai muuten vaarantaa kyseisessä tilanteessa liikennettä.on rangaistuksena 50 euroa ja neljä virhepistettä,joka tarkoittaa samalla kuukauden ajokieltoa.Tämän voi tarkistaa kun antaa Googleen hakusanaksi "Verwarngeld tai Bussgeldkatalog".


    • Harvoin olen samaa mieltä kuin ÄIJÄLÄ, mutta totta on, että suojatie ei todellisuudessa ole mikään suojatie.

      En itse tykkää pompuista, mutta toimivampaa suojatien turvallisuuden parantajaakaan en keksi.

      Tosin rohkenen väittää, että jos olisi enemmän rohkeita suojatien ylittäjiä, niin suojatietä EHKÄ kunnioitettaisiin enemmän.
      Rohkealla suojatien ylittäjällä tarkoitan jalankulkijoita, jotka ensin "työntää varpaansa" ajoradalle ja asettuvat suojatien luokse, siten että heidän aikomuksensa ovat SELKEÄSTI ymmärrettävissä, jonka jälkeen he kävelevät suojatien yli, annettiin tilaa taikka ei.

      Tähän kuvastaisin itseni jalankulkijana, ylittämässä suojatietä.

      suojatie, ei näköesteitä: kävelen suojatielle tuli autoja, tai ei.

      suojatie, puita/pensaita ajoradan vieressä: Asetun suojatien päähän siten että pensaat eivät peitä minua, jonka jälkeen ylitän tien tuliu autoja, tai ei

      tie ylitetään nopeasti, kuitenkaan turhaa juoksentelematta.

      Kertaakaan en ole jäänyt auton alle, tosin muutamat "raidat" on kyllä jäänyt tiehen.

      Autoilijana annan jalankulkialle mahdollisuuden mennä tien yli, mutta en jää odottelemaan, jos jalankulkija arpoo uskaltaako tässä mennä vai eikö.

      • ÄIJÄLÄ

        Olen joskus ylittäessäni suojatietä jalkaisin alkanut käsilläni tekemään stop-merkkejä, niinkuin liikennepoliisi. Jalankulkijan pitää puida nyrkkiä tai tehdä muita eleitä kiinnittääkseen auoilijan huomion.

        Joskus on käynyt mielessä kulkea nyrkin kokoiset kivet käsissään ja viskata ne päin sellaista autoa, joka röyhkeästi pysähtymättä ajaa suojatien yli vaikka sen edessä ensiksi tullut odottaa.
        Poliiseilla pitää alkaa kyttäämään risteyksissä jatkuvasti laittomia ylityksiä, niin sieltähän valtion pohjaton säkki saisi sakkorahoja


    • rajoitustenmukaan

      Tämä on minun osaltani vanha juttu, mutta kerrataan vielä.

      Suojatietä ylittävä tai sitä aikova jalankulkija pitäisi olla oikeutettu heittämään tiiliskivellä autoa, joka ei pysähdy. Esim. tiiliskiven puolikkaan voisi heittää siihen takalasiin.

      Autoilija suuttuisi siitä tietty kovasti, koska auto on pyhä, mutta jalankulkijan henki ei ole.

      Lakiin tulisi kirjoittaa kohta, jossa selvästi sanotaan, että suojatien ylittämisen epäonnistuttua jalankulkijalla on oikeus kostoksi heittää kivi auton päälle. Jos tämä ei toimisi, pitäisi jalankulkijoille antaa oikeus ampua haulikolla autoa.

      Tällainen meininki voisi vaikuttaa autoilijoihin, koska autoilijat ajattelevat vain itseään. Silloin se suojatien eteen pysähtyminen voisi alkaa kiinnostaa, jos tietäisi, että takalasiin tulee muuten tiiliskivi tai hauleja.

      • ÄIJÄLÄ

        Ymmärrän hurttia huumoriasi, mutta eihän se mene ikinä läpi, koska me eletään sivustysvaltiossa, jossa rikoksentekijän asema on oltava turvattu ka rikoksen uhrista ei niinkään ole väliä.

        Turkissa on nyt ankarat tuomiot ja Turkkia ei haluta unionin jäseneksi, ennenkuin se laittaa ihmisoikeutensa kuntoon.

        Samalla kun ihmisoikeuksia laitetaan kuntoon, niitä samalla myös poljetaan. Se tarkoittaa, että rikolisen asema tulee helpommaksi.

        Asiasta sivuun, viina on se kaiken pahan alku ja juuri ja siihen vedotaan, kun on tehty rikoksia humalapäissään. Näettehän sen itsekkin, kuinka lehtiotsikot kertoo viinan olevan syy kaikenlaisiin koheltamisiin.

        Viina on viisasten juoma, mutta suomessa ei ole montaakaan viisasta viinan juojaa.


      • sinivilkku
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Ymmärrän hurttia huumoriasi, mutta eihän se mene ikinä läpi, koska me eletään sivustysvaltiossa, jossa rikoksentekijän asema on oltava turvattu ka rikoksen uhrista ei niinkään ole väliä.

        Turkissa on nyt ankarat tuomiot ja Turkkia ei haluta unionin jäseneksi, ennenkuin se laittaa ihmisoikeutensa kuntoon.

        Samalla kun ihmisoikeuksia laitetaan kuntoon, niitä samalla myös poljetaan. Se tarkoittaa, että rikolisen asema tulee helpommaksi.

        Asiasta sivuun, viina on se kaiken pahan alku ja juuri ja siihen vedotaan, kun on tehty rikoksia humalapäissään. Näettehän sen itsekkin, kuinka lehtiotsikot kertoo viinan olevan syy kaikenlaisiin koheltamisiin.

        Viina on viisasten juoma, mutta suomessa ei ole montaakaan viisasta viinan juojaa.

        >>Viina on viisasten juoma, mutta suomessa ei ole montaakaan viisasta viinan juojaa.


      • ÄIJÄLÄ
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Viina on viisasten juoma, mutta suomessa ei ole montaakaan viisasta viinan juojaa.

        Mitä sinä minun juomisistani tiedät. En ole täällä kyllä kertonut juomisistani paljon mitään.

        Mutta sanottakoon, että hyvin harvoin


      • harvemmin?
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Mitä sinä minun juomisistani tiedät. En ole täällä kyllä kertonut juomisistani paljon mitään.

        Mutta sanottakoon, että hyvin harvoin

        ÄIJÄLÄ nauttii viinasta.
        vai
        Helsingissä kuolee joku suojatiellä auton alle jäämisen vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1727
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      230
      1387
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      253
      1011
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      895
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      745
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      725
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      37
      687
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      26
      665
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      664
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      30
      654
    Aihe