Seeprapeippojen koosta ja pesinnästä

Aloittelija täällä

Olen ostanut peipot eri kaupoista, etteivät ole sukulaisia. Onko erikoista, kun naarasseeprapeippo on kookkaampi kuin koiras?

Laitoin niille niinisen puoliumpinaisen pesän. Käyvät siellä välillä, mutta eivät ole vielä pesineet. Miten pesimistä voisi edistää? Pesä tosin ollut vasta muutaman päivän. Olen kuullut, että tämä laji on kova pesimään ja paikkakunnallani on lajista vajausta kaupoissa.

1

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Yleensä seeprikset ovat suht samankokoisia, mutta toki niilläkin on yksilöllistä vaihtelua.

Kuinkas vanhoja peipposi ovat? Alle vuoden ikäisiä lintuja ei kannata pesittää vaikka kuinka innokkaita olisivat, pesintä on liian suuri rasitus kovin nuorelle elimistölle ja voi lyhentää elinikää. Ensimmäiset persinnät eivät välttämättä aina onnistu kunnolla ja osa linnuista voi tarvita jokusen harjoittelukerran ennen kuin homma sujuu kunnialla.

Yleensä terveet seeprikset eivät juuri muuta pesimiseen ja terveiden poikasten tuottoon tarvitse kuin hyvän perushoidon, pesäkorin ja pesäntekoaineksia. (Oikea ja monipuolinen ruokinta, kunnollinen valaistus, lennätys yms perusasiat lienevät sinulla hallussa ja kunnossa?) Muista pesimäaikana munantuoton ja poikasten kasvun tarvitsemat muutokset ruokavaliossa (proteiinit, kalsiumit yms).

Ja vaikka kaupoissa olisi isokin lintuvajaus niin poikastehtailijaksi ei pidä ryhtyä. Maksimissaan pari tai ihan äärimmäisessä hädässä kolme poikuetta peräjälkeen ja sen jälkeen pitää pesityksessä pitää kunnon tauko, jotta emopari saa levätä ja kerätä voimia. Mitä useampi poikue, sitä pitempi tauko, yhden poikueen jälkeen vähintään puolisen vuotta, useamman jälkeen saa taukoa olla jo lähemmäs vuoden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2543
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1818
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1637
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1281
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      988
    7. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      979
    8. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      978
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      891
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      188
      884
    Aihe