Hei Clion omistajat!
Olen harkinnut pari vuotta vanhan Clion ostamista. Toivon asiallisia, fiksuja ja kokemukseen pohjautuvia mielipiteitä ko. autosta. Ja tietenkin olen kiinnostunut myös huoltojen ja varaosien hinnoista, autossa ilmenneistä vioista ja moottorin "pakkasenkestävyydestä". Millainen Clio on ajaa pitkillä matkoilla? Kaupunkiajossa ilmeisesti melkoisen näppärä?
Toisin sanoen: Miksi Clio olisi hyvä hankinta, miksi ei?
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä!
Kokemuksia Cliosta?
16
2012
Vastaukset
- Topias
meillekin kakkosautoksi Clio. Vuosimalli on pitkä -99.
Ajettavuudeltaan tuntuu jopa mukavammalta kuin se meidän isompi auto, Mégane -02! On hiljainen, hyvät istuimet, lämmin, pieniruokainen ja varsin vakaa: ei heitä perää lumisilla maanteillä niin herkästi kuin Mégane.
Kaupungissa olisi näppärä jos siinä olisi ohjaustehostin. Maantieajossa on siis ihan ok.
Millainen olisi ajaa pitemmillä matkoilla, en osaa sanoa, kun ajamme vain vähän yli sadan kilometrin matkoja kerrallaan. Uskallan kuitenkin arvata, että voisi kai tuolla joskus harvakseltaan pitemmällekin matkalle lähteä?
PS. Olisipa mukava kuulla ihan ehdottoman subjektiivisia mielipiteitänne, kumpi on mukavampi ajettavuudeltaan: Clio vai Mégane - Rellun omistaja
selvästi vähemmän kuin muissa Renault malleissa, jos on uskominen tälle palstalle mailailtuja kysymyksiä.
Melkein kaikki muut mallit ovat tasavahvasti edustettuina, mutta aniharvoin näyttää joku kyselleen Cliosta. Jos kysyy, silloinkaan ei juuri itse auton ongelmista, vaan radion säädöstä tms.
Clio on hyvä auto kahdelle. Takana on tilaa melko niukasti: 2-3 lapselle tai muuten pienikokoiselle ihmiselle. Aikuisia takapenkillä voi matkustaa vain kaksi ja silloinkin vain tilapäisesti. - Mikko
Meidän perheessä on nyt kolme eri clioa ja aika hyvin toimii kaikki. Huomattavasti enemmän ongelmia oli meganessa joka vaihdettiin pari kuukautta sitten vm.00 clioon. Pieni puute näissä on ehkä tehon puute, kulkee kyllä moottoritiellä sen 120-130 kun on vaan saanut kiihdytettyä siihen, nää meidän kaks clioo on kyllä sillä vanhalla 1.4 8v moottorilla et jos ostaa ihan uuden ni siinä on se 16 venttiilinen tehokkaampi moottori. Parhaiten on kyl toiminu vm.95 clio, ei oikeestaan mitään vikaa, pelkästään päässy kuluvien osien vaihdolla. Vikaa on sitte löytyny eniten vm.91 1.8 16v cliosta ja siihen saa ettiä osia välillä aika kauan mut näihin "normaaleihin" malleihin varaosia löytyy hyvin. Cliojen ajettavuudesta vois sanoo sen verran että se on hyvä, parempi mielestäni kuin esim. megenessa eli cliolla on ihan mukava ajella pitempääkin matkaa. En näkis mitään syytä miks clioo ei kannattain hankkia, jos vaan auton sisätilat riittää, kolme aikuista takapenkillä ni ei kauan viitsi ajella...
- Rönöttäjän mies
Perheessä on kakkosautona -00 Clio. Kaksi vikaa on auton historian aikana ollut. Toinen oli takalasin pyyhkijöiden moottorin liittimen kontaktihäiriö ja toinen takakontin lampun kytkin. Eli pari hyvin pientä vikaa.
-01 mallista eteenpäin on auto jämäköitynyt hieman entisestään ja etuistuimissa on selvä parannus. Meidän -00 mallin huonoin puoli liittyy juuri ajoasentoon. Selkävaivaisen selkä ei kestä ISA (=italian standard ape, TM:n keksimä nimitys ko. italialais-ranskalaiselle perinteiselle ajoasennolle) standardin mukaista ajoasentoa. Matka-ajoon meillä sitten onkin ergometrisesti erittäin hyvä isompi auto. Muuten Clion ominaisuudet riittävät kyllä matka-ajoonkin 1-2 hlö:n kuormalla.
Laadullisesti paras auto meidän perheessä tähän mennessä ja on laadussa löynyt perheessä olleet kalliimmat saksalais- ja ruotsalaisautot. - Jude
Moro vaan!
Meillä on 1,4RN 5d vm. -00 rek. 08/99. Kilometrejä on tullut tähän mennessä reilut 80000. Vikoja/korjauksia on määräaikaishuoltojen lisäksi tehty seuraavasti:
- ajovalopolttimoja vaihdettu pari kertaa
- etujarrupalat vaihdettu 79000km:n kohdalla
- takajarruja putsattu kerran likaisuuden takia (alkavat vinkumaan)
Toisaalta harmittaa, että on huoltosopimus kun ei vikoja ole ollut mutta syksyllä kun tulee 100000km täyteen niin tulee nokkahihnan vaihto. Hintahaarukaksi arvottiin huollossa 250-450 egee.
"Normaali" määräaikaishuolto merkkiliikkeessä n. 250-300egee. (viimeksi oli 270).
"Pakkasenkestosta" voisin sanoa, että hyvin on pärjännyt yli kolmenkympin pakkasissakin. Mitään kylmästä johtuvia vikoja ei ole tullut.
Ominaisuuksista tulee mieleeni:
Plussat:
-hiljainen
-turvallinen (ei onneksi käytännön kokemusta...)
-mukavan tukeva ajaa
-ABS talvella erinomainen
-talvellakin yllättävän lämmin
-ei vikoja tähän mennessä
-näppärä pyöritellä kaupungissa
-viitsii ajaa pidempääkin matkaa (anoppi asuu pohjoisessa, me etelässä). Jakkaroiden pehmeys saattaa tosin pidemmän päälle alkaa puuduttamaan.
Miinukset
-pienet takajalkatilat (jos se haittaa). Itse olen 184cm ja silloin takana lähinnä lasten jalkatilat.
-pikkutavaroille liian vähän säilytyspaikkoja
Tässäpä näitä ensihätään.- Clion osto mielessä
Kiitän ja kumarran kommenteistanne! Eipä ole vielä tullut kovin huonoja puolia Cliosta esille näissä viesteissä. Eli antavat tukea ajatukselleni siitä, että Clio todellakin on harkinnan- ja hankinnanarvoinen auto.
Viihtykää Cliojenne kyydissä, pian ehkä minäkin omassani?! - strongelf
Clion osto mielessä kirjoitti:
Kiitän ja kumarran kommenteistanne! Eipä ole vielä tullut kovin huonoja puolia Cliosta esille näissä viesteissä. Eli antavat tukea ajatukselleni siitä, että Clio todellakin on harkinnan- ja hankinnanarvoinen auto.
Viihtykää Cliojenne kyydissä, pian ehkä minäkin omassani?!Moi. Mulla oli viime syksyyn asti Clio 1,4 RN. Ostin auton uutena jouluna -98,siis ensimmäisiä Clio II:sia.Kilometrejä kertyi vajaassa neljässä vuodessa 94000. Paljon tuli ajettua pitkiäkin maantietaipaleita mm. muutamaan otteeseen kahdessa päivässä 1400 km työreissuja. Maantieominisuudet hakkaavat monet luokkaa isommat mallit,hiljaisuus myös luokkaa parempaa.Vikoja oli muutamia.30000 kohdalla etujarrupalojen kitinälevyjen halkeamiset (maksoin pelkän työn, bilia maksoi uudet palat ja kitinälevyt)ja 40000 kohdalla kannen tiivisteen ja vesipumpun tiivisteen syöpymiset. 70000 kohdalla alkoi startti rääkymään pakkasilla (Rellun tyyppivika - liian jäykät rasvat startin akselilla jolloin ei irroita kylmällä heti)Lopuksi meni vielä takapyörän laakeri 80000 kohdalla, mutta se oli osittain omaa syytä kun pesin pakkasella painepesurilla takavanteet liian läheltä jolloin vettä pääsi pyörän napaan ja jäätyi -> laakeri ruostui ja hajosi.Muuten oiva peli. Kannattaa muuten vaihtaa kesäksi 195/50/15" gummit ja aluvanteet,näin tein,paranee ajettavuus varsinkin moottoritienopuksissa ja mutkaisilla teillä selkeästi!
Kaikesta sattuneesta huolimatta (saattoi olla ensimmäisen sarjan ongelmia)voin suositella lämpimästi!!!
- Tapsa
Omistin viime syksyyn asti myös ko. auton (vm.-00). Kilometrejä kertyi n 50tkm. Vikoja ei liiemmälti ollut, ainoa vika taisi olla ABS-jarrujen ohjausyksikön rikkoutuminen heti n. kuukausi auton ostamisen jälkeen. Korjaus meni tietysti takuuseen.
Mielestäni auto oli aivan loistava kaupunkiajossa, mutta en kyllä kehuisi maantieajo-ominaisuuksia. Auto oli tuuliherkkä ja myös uraherkkä. Vaikka alla oli 195/50/15 renkaat, ei ajo ollut sen jäykempää. Tilathan Cliossa ei ole mitkään huimat, mutta ihan riittävät.- Sakke
Noin leveillä renkailla, Clio varmasti vetelee sivusuunnassa, ei välttämättä paras valinta pikkuautoon.
- strongelf
Sakke kirjoitti:
Noin leveillä renkailla, Clio varmasti vetelee sivusuunnassa, ei välttämättä paras valinta pikkuautoon.
...sanoinkin kyllä että ajettavuus parani moottoritienopuksissa (120-130km/h) ja samoin ajettaessa mutkaisia maalaisteitä. Alkuperäisillä 165/65/14" renkailla meno oli melko huteraa esim Porvoon moottoritiellä 120-130 vauhdissa kaarteissa - leveämmät renkaat alla meno tanakoitui selvästi. Selvähän se on että meidän ratakiskoja muistuttavilla uraisilla tieosuuksilla leveä kumi vetelee enemmän. Tuuliherkkyydestä voi olla useampaa mieltä - sanoisin että kaikki autot ovat nykyään tuuliherkkiä (sivutuuli) johtuen muotoilusta, mutta ei Clio sen tuuliherkempi ollut kuin muut saman kokoluokan autotkaan - ja tämä kaikki 94000km ajon perusteella.
- Rönöttäjän mies
Sakke kirjoitti:
Noin leveillä renkailla, Clio varmasti vetelee sivusuunnassa, ei välttämättä paras valinta pikkuautoon.
Uraherkkyyden tekevät juuri nuo leveät renkaat. Vakiorengastuksella auto on mainio ajetteva myös maantiellä. En ole pannut merkille mitenkään erikoisesti tuuliherkkyyttäkään.
- Jamppa
Rönöttäjän mies kirjoitti:
Uraherkkyyden tekevät juuri nuo leveät renkaat. Vakiorengastuksella auto on mainio ajetteva myös maantiellä. En ole pannut merkille mitenkään erikoisesti tuuliherkkyyttäkään.
Itselläni alla 1.4 RN 01 ja kilometrejä kertynyt n. 30 000.
Ensimmäisen kesän ajoin alkuperäisillä renkailla (Continental eco contact 165/jotain/14") ja ihmettelin ajo-ominaisuuksia, kun en ollut muuta kuin kehuja kuullut Clion hyvästä ajo-ominaisuudesta. Omassani uraherkkyys oli hirveä ja urattomallakin tiellä autoa joutui ohjaamaan kokoajan. Auto siis haki suorallakin kokoajan. Tulipa nelipyöräsuuntauskin tarkistettua tuon takia.
Kun sitten seuraavana kesänä vaihdoin renkaat Michelin XT-2 195/50/15", niin johan alkoi Clio toimia. Tuli muuten kokeiltua leveätä Continentaliakin (Eco Contact 195/50/15"), mutta tasapainotusongelmien jatkuessa loputtomiin, myyjäliikkeen kanssa vaihdettiin Misukoihin ja voinen sanoa, että ero on JÄRKYTTÄVÄN suuri. Jo pelkkä uraherkkyys noiden kahden välillä on hillitön. Mukaan tulee vielä mukavuus ja äänettämyyskin.
...niin ja noita Continentaleja tuli vielä kokeiltua kahdet sarjat, koska jatkuvien tasapainoitusongelmien ei uskottu johtuvan renkaan valmistajasta. Myöskään myyjäliike ei myöntänyt vikaa renkaan mallissa/valmistajassa, mutta niin vaan ongelmat poistui, kun Misukkaan vaihdettiin.
Eli tiedoksi kaikille Clio-kuskeille: Paras rengas Clioon on Misukka XT-2. Itsekin sain rengasopastusta Renault-persoonalta, joka kertoi em. renkaan sopivan parhaiten Clioon. En ole koskaan uskonut, että kahden merkkirenkaan välillä voi olla noin suurta eroa. Ja kun otetaan huomioon vielä tasapainoitusongelmatkin.
Koska Clio on kuitenkin pikkuauto, niin tuuliherkkyys -ominaisuus (myrskyominaisuus)kyllä säilyy, mutta muuten en voi kun kehua Clion menoa.
Ostajalle vielä tiedoksi:
Omassani ei ole ollut tähän mennessä, mitään vaivoja lukuunottamatta takajarrujen putsausta vinkumisen takia. Mutta eiköhän ne ole kaikissa autoissa syytä putsata ainakin kerran vuodessa (siis ne, joissa rummut on ;).
Eli suosittelen, jos näillä vaatimattomilla kilometreillä voi autoa vielä kenellekään suositella. - Rönöttäjän mies
Jamppa kirjoitti:
Itselläni alla 1.4 RN 01 ja kilometrejä kertynyt n. 30 000.
Ensimmäisen kesän ajoin alkuperäisillä renkailla (Continental eco contact 165/jotain/14") ja ihmettelin ajo-ominaisuuksia, kun en ollut muuta kuin kehuja kuullut Clion hyvästä ajo-ominaisuudesta. Omassani uraherkkyys oli hirveä ja urattomallakin tiellä autoa joutui ohjaamaan kokoajan. Auto siis haki suorallakin kokoajan. Tulipa nelipyöräsuuntauskin tarkistettua tuon takia.
Kun sitten seuraavana kesänä vaihdoin renkaat Michelin XT-2 195/50/15", niin johan alkoi Clio toimia. Tuli muuten kokeiltua leveätä Continentaliakin (Eco Contact 195/50/15"), mutta tasapainotusongelmien jatkuessa loputtomiin, myyjäliikkeen kanssa vaihdettiin Misukoihin ja voinen sanoa, että ero on JÄRKYTTÄVÄN suuri. Jo pelkkä uraherkkyys noiden kahden välillä on hillitön. Mukaan tulee vielä mukavuus ja äänettämyyskin.
...niin ja noita Continentaleja tuli vielä kokeiltua kahdet sarjat, koska jatkuvien tasapainoitusongelmien ei uskottu johtuvan renkaan valmistajasta. Myöskään myyjäliike ei myöntänyt vikaa renkaan mallissa/valmistajassa, mutta niin vaan ongelmat poistui, kun Misukkaan vaihdettiin.
Eli tiedoksi kaikille Clio-kuskeille: Paras rengas Clioon on Misukka XT-2. Itsekin sain rengasopastusta Renault-persoonalta, joka kertoi em. renkaan sopivan parhaiten Clioon. En ole koskaan uskonut, että kahden merkkirenkaan välillä voi olla noin suurta eroa. Ja kun otetaan huomioon vielä tasapainoitusongelmatkin.
Koska Clio on kuitenkin pikkuauto, niin tuuliherkkyys -ominaisuus (myrskyominaisuus)kyllä säilyy, mutta muuten en voi kun kehua Clion menoa.
Ostajalle vielä tiedoksi:
Omassani ei ole ollut tähän mennessä, mitään vaivoja lukuunottamatta takajarrujen putsausta vinkumisen takia. Mutta eiköhän ne ole kaikissa autoissa syytä putsata ainakin kerran vuodessa (siis ne, joissa rummut on ;).
Eli suosittelen, jos näillä vaatimattomilla kilometreillä voi autoa vielä kenellekään suositella.Meillä oli ja on nuo Michelinit ensiasennusrenkaina, joten muista ei ole kokemusta. Nuo ainakin sopivat Clioon hyvin.
Hakkiset talvirenkaina ovat sitten uraherkemmät, mutta olen ajanut autoja, joihin hakkikset sopivat paljon huonommin. Talvirenkaat eivät koskan ole kesäkumien veroiset sulalla tiellä.
- eka rellu
on erittäin hyvällä mallilla. Taitaa säilyttää parhaiten arvonsa.
- Clion osto mielessä
...edelleen kiittelen hymyn kera! Mukavaa, että on tullut kommentteja ja Clion ulkomuotoon ihastuneena olen mielissäni siitä, että se edelleenkin tuntuisi olevan järkevä hankinta. Näillä autosivuilla kun on kerrottu monista automerkeistä paljon huonoja kertomuksia, tässä on tullut lähinnä pelkkää hyvää asiaa esille. Taidanpa käydä koeajamassa Clion viikonloppuna!
- Rönöttäjän mies
Clion osto mielessä kirjoitti:
...edelleen kiittelen hymyn kera! Mukavaa, että on tullut kommentteja ja Clion ulkomuotoon ihastuneena olen mielissäni siitä, että se edelleenkin tuntuisi olevan järkevä hankinta. Näillä autosivuilla kun on kerrottu monista automerkeistä paljon huonoja kertomuksia, tässä on tullut lähinnä pelkkää hyvää asiaa esille. Taidanpa käydä koeajamassa Clion viikonloppuna!
Aluksi ulkomuoto ei kyllä meitä miellyttänyt, mutta nyt siihen on "ihastunut" -- symppis sammakko, varsinkin vihreänä ;) No tuolla -01 ja sen jälkeisillä ei ole enää ollut samanlaisia sammakonsilmiä :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 405545
Oli kiva nähdä sut
vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi394711Persujen VigeIius noIasi taas itsensä
Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k2404550Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.2234501Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?
Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️364434Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?724275Kohtalokas laukaus
IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k264232Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä
Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem1543719Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.203025Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes
Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!273011