Laitoskierre syrjäyttää lapsen ja nuoren

Matti Wigelius, Kotka

Vankila ja laitos muistuttaa osin toisiaan. Ne ovat rikollisten korkeakouluja, laitoksessa oppeja saa myös ei-rikollinen aines. Vankilat tunnustaa ongelman, laitokset kiistää ongelman, koska laitos muka ehkäisee syrjäytymistä. Molemmissa on terapeutteja, jotka luulevat että elämän kylmät tosiasiat (kuten velkakierre) muuttuvat sössöttämällä.

Vähemmistö ensikertalaisista ei palaa vankilaan. Entä laitokset? Osa toki selviää normaalielämään kaikesta huolimatta. Monta laitosasukkia on viety synnytyspöydältä lähtien luukulta luukulle ja laitoksesta laitokseen. Keneltä siis jäi rajat asettamatta?

Aikuisena laitoskierre jatkuu, mukaan tulevat päihteet ja vankilat. Moni taparikollinen on laitoskierteessä ja päihderiippuvainen. Päihderiippuvuutta aiheuttaa useissa laitoksissa lapsille syötetyt huumaavat psyykelääkkeet (kuten ritalin ja amfetamiini, vaikutuksista www.irtihuumeista.fi). Huumeen ja huumaavan psyykelääkkeen ero on juridinen, ovat jopa samoja aineita.

Myös näköalattomuudella on osuutensa päihdekäyttöön ja rikollisuuteen. Kun nuori yrittää elämässään eteenpäin esim. kouluja käymällä, sosiaalisysteemi estää sen esim. laittamalla nuoren laitokseen kesken kaiken, ilman varoitusaikaa. Koulua ei voi käydä pätkissä. Sama seikka estää työllistymisen. Lisäksi ilman koulutusta ei nykyään työtä saa.

Laitosreissussa asunto menee alta. Pikahäädössä nuori menettää koko omaisuutensa, se vain viedään kaatopaikalle. Siinä samassa pieni sähkölasku jää maksamatta, jolloin luottotiedot menee kymmeneksi vuodeksi. Kun laskulle tulee korkoa korolle, on velkakierre valmis. Tavallinen ihminen ei voi jättää laskujaan maksamatta. Laitoskierteessä elävä ei voi omistaa muuta kuin vaatteet päällään, jos sitäkään. Omistaminen ja tienaaminen on kansalaisen tärkein side yhteiskuntaan.

Myös ihmissuhdeverkosto menee laitosreissun myötä, laitos kun sijaitsee usein ihan tarkoituksella toisella puolen maata ja sieltä ei saa olla yhteydessä ulkomaailmaan. Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunion sanoi 10.1.2003 että, koulukoteihin sijoitettujen lasten oikeutta pitää yhteyttä läheisiinsä on rajoitettu laittomin toimin. Laitos kokee omaiset uhkanaan, siksi se pyrkii rikkomaan perheet ja kaikki muutkin normaalinelämän sosiaaliset verkostot.

Vapauduttuaan hänen elämä on taas nollapisteessä. Muutaman takaiskun jälkeen nuori lannistuu. Laitoskierteessä voi elää vain päivän kerrallaan, koskaan ei voi tietää mitä pakkoauttajien päässä pälkähtää. Tästä johtuu heidän hällä väliä-asenteensa. He ovat sivullisia omassa elämässään, ikäänkuin laitoksen omaisuutta. Heidän elämänsä kuuluu heille itselleen, ei sosiaalisysteemille.

Kun pitkäjänteinen puurtaminen ei hyödytä, ei maine ja asioittenhoito kiinnosta. Silloin rikollisuus (nopea ja helppo raha) houkuttaa, menetettävää kun ei ole. Rikollinen ei ole tyhmä, moni rikos on todella taitavasti tehty. Kaikki liikenevä raha menee päihteisiin, ennen kuin se ehtii kadota pakkoauttamisen yhteydessä. Vasta kuolema (usein varhainen ja väkivaltainen) katkaisee kierteen.

Parasta syrjäytymisen ehkäisyä olisi pakkoauttamisen lopettaminen. Todellisia avuntarvitsijoita on hyvin vähän, eikä heitä tarvitse pakottaa mihinkään. Pakkoautetut tarvitsevat ennenkaikkea suojakilven virkarikollisia vastaan ja samat säännöt ja kohtelun kuin muutkin, ei imelää sössötystä. Laitosasukit haluaisivat ja myös pystyisivät olemaan normaaleita kansalaisia, mutta sosiaalisysteemi estää sen. Valitettavasti.

1

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *emma*

Minkähälaisista laitoksista mahat puhua...psykiatrisista sairaaloistako??It oli sellasessa kesäällä moneen kertaan.Ei se mua syrjäyttäny...sielt sai tukke ja voimia jatkaa,kävin ikään kuin kerää voimia ja kokoo ajatuksia...on vaa hyvä et tollasia paikkoja on olemassa ja et sinne otetaan nuoria sisälle...ilman viime kesäsiä hoitojaksoja oisin mä jo tappanu itteni..nyt menee jo paremmin.Toki menee aikaa et ns.parantuu masennuksesta mut jostain on alotettava ja mä ite oon tyytyväinen et sain apua...jos tarkotat tän tapasia laitoksia nii voin sanoo et sä oot väärässä...mulle oli vaa apua et olin laitoksessa...siellä välitetään aidosti!!Ite oon 17..ottakaa kantaa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      120
      2238
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      418
      2140
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      958
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      780
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      774
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      756
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      740
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      669
    Aihe