Joudun hakemaan toimeentulotukea ja haluavat tiliotteet perheen tileistä pitkältä ajalta. Lapsen säästötilille on kertynyt jonkin verran rahaa(on isompia hankintoja tiedossa),joudunko nyt niin sanotusti vetämään nekin rahat naamaani(piilottamaan sukan varteen),että saan toimeentulotukea?
vaikuttaako toimeentulotukeen?
9
947
Vastaukset
- Kyllä
Kyllä.
- pieni säästäjä
lapsi on itse säästänyt sinne omia rahojaan esim. synttärilahjoja ja viikkorahoja ja nyt mun täytyy siis nostaa ne pois?
- Tuikkupa
pieni säästäjä kirjoitti:
lapsi on itse säästänyt sinne omia rahojaan esim. synttärilahjoja ja viikkorahoja ja nyt mun täytyy siis nostaa ne pois?
Lapsi ei ole elatusvelvollinen vanhempaansa nähden eikä lapsen säästöjä siksi voida ottaa huomioon toimeentulotukea laskettaessa.
- Petu...
Tuikkupa kirjoitti:
Lapsi ei ole elatusvelvollinen vanhempaansa nähden eikä lapsen säästöjä siksi voida ottaa huomioon toimeentulotukea laskettaessa.
Pitää paikkansa että lapsi ei ole elatusvelvollinen vanhempiinsa nähden mutta hän "on elatusvelvollinen itseensä nähden" eli lapsen säästöt voidaan ottaa huomioon käytettäväksi lapsen elatukseen, eli joka kuukausi voidaan ottaa huomioon lapsen säästöistä lapsen perusosan määrä, kunnes "säästöt on syöty" tuon jälkeen niitä ei enää voida ottaa huomioon vaikka rahat olisivat yhä säästössä.
Petri Nurminen
http://www.petrinurminen.net
http://www.valtakunta.info - Tuikkupa
Petu... kirjoitti:
Pitää paikkansa että lapsi ei ole elatusvelvollinen vanhempiinsa nähden mutta hän "on elatusvelvollinen itseensä nähden" eli lapsen säästöt voidaan ottaa huomioon käytettäväksi lapsen elatukseen, eli joka kuukausi voidaan ottaa huomioon lapsen säästöistä lapsen perusosan määrä, kunnes "säästöt on syöty" tuon jälkeen niitä ei enää voida ottaa huomioon vaikka rahat olisivat yhä säästössä.
Petri Nurminen
http://www.petrinurminen.net
http://www.valtakunta.infoPetun kirjoittama pitää paikkansa. Itse en työssäni kuitenkaan huomioisi lapsen säästöjä edes lapsen perusosan verran, ellei olisi selvää viitettä siitä, että lapsen pankkitiliä käytettäisiin muuhun perheen elatukseen.
- talletukseni...
huomioitiin tampereella: En saanut kuukausiin toimeentulotukea ja jouduin lainaamaan rahaa sähkölaskuun ja vuokraan.... laitoin rahat tilille ja maksoin laskut... rahat katsottiin kuukausia myöhemmin myönnettävässä toimeentulotuessa tuloksi.
Minun ei olisi edes tarvinnut lainata rahaa, jos tampereen kaupunki myöntäisi toimeentulotuen silloin kuin sen tarvitsee ei kuukausia myöhemmin.
Kertokaan miten tuokin asia olisi pitänyt tehdä kun en halua sotkea ulkopuolisia henkilöitä/heidän tietojaan omiin toimeentulotukihakemuksiin.- tampereen rievä
Ihan samoin on käynyt mullekin täällä Tampereella. Muutenkin sossussa tulee semmoinen tunne että anteeksi kun olen olemassa ja häiritsen teidän elämäänne asioinnillani vaikka käyntiajat on tietysti sovittu paljon etukäteen. Monesti ämmät juoruavat keskenään ja välillä joillain heistä on vähän sellainen asenne että mitäs täällä teet kerjäämässä vaikka aina on lailliset perusteet siellä käymiseen.
- Mitä Äksyin Ämmä
tampereen rievä kirjoitti:
Ihan samoin on käynyt mullekin täällä Tampereella. Muutenkin sossussa tulee semmoinen tunne että anteeksi kun olen olemassa ja häiritsen teidän elämäänne asioinnillani vaikka käyntiajat on tietysti sovittu paljon etukäteen. Monesti ämmät juoruavat keskenään ja välillä joillain heistä on vähän sellainen asenne että mitäs täällä teet kerjäämässä vaikka aina on lailliset perusteet siellä käymiseen.
tässä ketjussa kuvatun tyyppistä rahaliikennettä eli tuttavien maksamia vippejä yms. ei pidä käydä pankin kautta? Sosiaalityöntekijähän voi ottaa yhteyttä pankkiin (pankkeihin?) ja kysellä hakija-asiakkaan muistakin tileistä kuin niistä, joista hakija on toimittanut tiliotteet sosiaalitoimistoon.
- merkitystä....
Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:
tässä ketjussa kuvatun tyyppistä rahaliikennettä eli tuttavien maksamia vippejä yms. ei pidä käydä pankin kautta? Sosiaalityöntekijähän voi ottaa yhteyttä pankkiin (pankkeihin?) ja kysellä hakija-asiakkaan muistakin tileistä kuin niistä, joista hakija on toimittanut tiliotteet sosiaalitoimistoon.
jos toimeentulotukiasiakkalle ilmestyy "tyhjästä" rahaa laskuihin/elämiseen, se katsotaan tuloksi.
Tämän lainan oton ja takaisinmaksun voi tehdä tilisiirtoina, jolloin on olemassa pieni mahdollisuus ettei lainaa huomioida tulona, mutta se edellyyttää sivullisen henkilön nimi/tilitietojen antamisen sosiaalitoimistoon.
Jos lainan antaja on myös toimeentulotukiasiakas, niin takaisin maksetut lainat muuttuvat hänen toimeentulotukilaskelmassa säästöksi, joka siis vähentää myönnettävää toimeentulotukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392892Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs282703100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es442356Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201941Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo401873Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa571689- 381563
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä341461- 451393
- 261241