CPU ongelma

en ymmärrä.

Mikä virhe kyseessä.
Koneen käynnityksessä tulee ilmoitus
CPU FUN FAILED ja jatkaaseen pitää painaa F2, muuten katkasee virrat automaattisesti.

Bios kertoo CPU FUN SPEED 0 RPM

Mitä pitäisi tehdä, että tuo ilmoitus ei enään tule ja käynnistys onnistuu ilman F2 nappulaa.

Kiitos etukäteen.

31

10215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaaaaaaa

      CPU FUN FAILED = prosessorin tuuletin ei pyöri.
      nykyprosessorit hajoaa parissa minuutissa ilman tuuletinta. paitsi useimmissa on kyllä suojaus joka sammuttaa koneen automaattiseti. eli siis oletko kattonu ettei se tosiaan pyöri? onko tuulettimen virtajohto paikoillaan?

      • aaaaaaaa

        siinä lukee siis FAN, ei FUN


      • en vieläkään ymmärrä
        aaaaaaaa kirjoitti:

        siinä lukee siis FAN, ei FUN

        Ohos, niin lukee Fan has failed.:D
        Kyllä siinä on piuha kiinni ja se pyörii ihan hyvin, mikä ihmeen siinä voisi olla, toivottavasti on, vaan kyse just siitä tuulettimesta, ettei tartte uutta prossua hankkia.


      • aaaaaaaaa
        en vieläkään ymmärrä kirjoitti:

        Ohos, niin lukee Fan has failed.:D
        Kyllä siinä on piuha kiinni ja se pyörii ihan hyvin, mikä ihmeen siinä voisi olla, toivottavasti on, vaan kyse just siitä tuulettimesta, ettei tartte uutta prossua hankkia.

        vika on paremminkin emolevyssä. siitä tuulettimesta menee kolme johtoa sinne emolevyn liittimeen, yksi niistä johdoista kertoo emolevylle tuulettimen pyörimisnopeuden. voisit vielä kokeille irrottaa sen tuulettimen johdon emolevystä ja varmistaa että ne kaikki kolme tuulettimesta tulevaa johotoa on kunnolla paikoillaan siinä valkosessa liitinosassa.


      • pulassa vielä
        aaaaaaaaa kirjoitti:

        vika on paremminkin emolevyssä. siitä tuulettimesta menee kolme johtoa sinne emolevyn liittimeen, yksi niistä johdoista kertoo emolevylle tuulettimen pyörimisnopeuden. voisit vielä kokeille irrottaa sen tuulettimen johdon emolevystä ja varmistaa että ne kaikki kolme tuulettimesta tulevaa johotoa on kunnolla paikoillaan siinä valkosessa liitinosassa.

        Mä tein silleen, että vaihoin äsken sen tuulettimen rupelin ja silti kun käynnistin koneen, niin sama virhe tuli. Ääni on kuitenkin hieman eri mitä aiemmin.

        Joo voisin kokeilla sitä johto juttuakin, eihän sitä tiiä vaikka siinä liittimessä on jotain vikaa joka on emolevyssä ja antaa virhe ilmoituksia.


      • en ymmärrä
        pulassa vielä kirjoitti:

        Mä tein silleen, että vaihoin äsken sen tuulettimen rupelin ja silti kun käynnistin koneen, niin sama virhe tuli. Ääni on kuitenkin hieman eri mitä aiemmin.

        Joo voisin kokeilla sitä johto juttuakin, eihän sitä tiiä vaikka siinä liittimessä on jotain vikaa joka on emolevyssä ja antaa virhe ilmoituksia.

        Otin irti sen johdon ja se antaa vieläkin sen virheilmoituksen.


      • juk
        en ymmärrä kirjoitti:

        Otin irti sen johdon ja se antaa vieläkin sen virheilmoituksen.

        se prossun tuulettimen johto kiinni varmasti cpu fan liittimessä emolla?


      • voi itku ja hammasten.....
        juk kirjoitti:

        se prossun tuulettimen johto kiinni varmasti cpu fan liittimessä emolla?

        On se kiinni, heti laitoin kun huomasin että ei siitä ollu mitään hyötyä. Mietin tossa, että johtuisko se hopeatahanasta, jos sitä on liian vähän, huomasin, että sitä ois pitäny olla enemmän.


      • juk
        voi itku ja hammasten..... kirjoitti:

        On se kiinni, heti laitoin kun huomasin että ei siitä ollu mitään hyötyä. Mietin tossa, että johtuisko se hopeatahanasta, jos sitä on liian vähän, huomasin, että sitä ois pitäny olla enemmän.

        emolevy ja prossuntuuletin kyseessä?


      • tajuunkohan minä yhtään
        juk kirjoitti:

        emolevy ja prossuntuuletin kyseessä?

        Emolevy MS-7184 ver 1.0 ja ton "siilen" päällä oleva tuuletin on malli: AFB0712HHD DC12v. Tiiä sitten onko noista apua.
        En nähnyt oikeestaan mitään muuta. "Siilen" kokoa en tiedä, kun siinä ei ollu mitään tietoa.


      • juk
        tajuunkohan minä yhtään kirjoitti:

        Emolevy MS-7184 ver 1.0 ja ton "siilen" päällä oleva tuuletin on malli: AFB0712HHD DC12v. Tiiä sitten onko noista apua.
        En nähnyt oikeestaan mitään muuta. "Siilen" kokoa en tiedä, kun siinä ei ollu mitään tietoa.

        on ilmeisesti hp:n kone koska emolevystä ei löytynyt muuhun tietoa,ja puhallin on prossun oma boxet malli,nyt on joko biossissa joku asetus pielessä puhallin osiossa tai prossun tuulettimen pyörimistieto ei toimi.kokeile jollain toisella kolmi johtoisella irto puhaltimella siihen cpu fan liittimeen(muisti kampojen yläpuolella),kytket tietysti ensin prossun tuulettimen johonkin toiseen liittimeen ennen kuin käynnistät koneen,jos herja tulee edelleen niin puhallin vikaa ei ole.sitten menet biossiin ja jos et osaa siellä tehdä oikeita säätöjä niin aja sieltä "load setup default" tuleeko vielä herja fan error kun käynnistät koneen.


      • olen ymmällä.
        juk kirjoitti:

        on ilmeisesti hp:n kone koska emolevystä ei löytynyt muuhun tietoa,ja puhallin on prossun oma boxet malli,nyt on joko biossissa joku asetus pielessä puhallin osiossa tai prossun tuulettimen pyörimistieto ei toimi.kokeile jollain toisella kolmi johtoisella irto puhaltimella siihen cpu fan liittimeen(muisti kampojen yläpuolella),kytket tietysti ensin prossun tuulettimen johonkin toiseen liittimeen ennen kuin käynnistät koneen,jos herja tulee edelleen niin puhallin vikaa ei ole.sitten menet biossiin ja jos et osaa siellä tehdä oikeita säätöjä niin aja sieltä "load setup default" tuleeko vielä herja fan error kun käynnistät koneen.

        Juu kyseessä on HP, eli otin emolevyn siitä koneesta ja pistin toiseen.
        Herjaa yhä edelleen tein silleen ja aiemmin iltapäivällä biossissa ajoin "load setup default" Mikä ihmeen voi olla kseessä, oisko niin, että biosissa ois häikkää asetuksissa. Voisin tietty biossissa jotain tehdä, kun voihan aina mennä uudestaan sinne. Kerro vaan, niin kokeilen sieltä biossista.


      • tehty, mutta...
        olen ymmällä. kirjoitti:

        Juu kyseessä on HP, eli otin emolevyn siitä koneesta ja pistin toiseen.
        Herjaa yhä edelleen tein silleen ja aiemmin iltapäivällä biossissa ajoin "load setup default" Mikä ihmeen voi olla kseessä, oisko niin, että biosissa ois häikkää asetuksissa. Voisin tietty biossissa jotain tehdä, kun voihan aina mennä uudestaan sinne. Kerro vaan, niin kokeilen sieltä biossista.

        Hyvin pyöri kumpikin, ei mitään häikkää. Jos kerran kumpi8kin pyörii, niin syy on varmaan jossain muualla.


      • juk
        tehty, mutta... kirjoitti:

        Hyvin pyöri kumpikin, ei mitään häikkää. Jos kerran kumpi8kin pyörii, niin syy on varmaan jossain muualla.

        biossiin ja jos on hardware monitor/cpu fan controller niin sieltä cpu fan controllin asetuksia voit kokeilla muuttaa,laita vaikka disablelle kaikki onko vaikutusta.


      • Vieläkö pulassa olen.
        juk kirjoitti:

        biossiin ja jos on hardware monitor/cpu fan controller niin sieltä cpu fan controllin asetuksia voit kokeilla muuttaa,laita vaikka disablelle kaikki onko vaikutusta.

        Voi kuuule se osio oli ihan harmaana, eli ei voinut muokata sitä. Kutakuinkin siellä luki näin.

        Phoenix Techonologies
        3.31,1.8.2005

        Hardware Monitor
        CPU Terperature 41°C
        System Temperature 38°C
        CPU FAN Speed n.1480 RPM
        System FAN Speed 0 RPM


      • juk
        Vieläkö pulassa olen. kirjoitti:

        Voi kuuule se osio oli ihan harmaana, eli ei voinut muokata sitä. Kutakuinkin siellä luki näin.

        Phoenix Techonologies
        3.31,1.8.2005

        Hardware Monitor
        CPU Terperature 41°C
        System Temperature 38°C
        CPU FAN Speed n.1480 RPM
        System FAN Speed 0 RPM

        bios asetuksia,harware monitor osiossa pitäis nämä katsoa:hardware monitor/CPU fan check = ENABLED onko päällä vai ei?

        tuossa linkki mitä käyt läpi,liittyy tuohon ongelmaan,oletko päivittänyt biossin äskettäin?

        http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00013522&cc=us&lc=en&dlc=en&product=1127366&dlc=en&lang=en#c00013522_first


      • kuhan on jonkunlainen siili eis päällä.
        Ennen oli toisin.
        Nykyään noista prossuista löytyy kyllä suojaukset.
        Joskus viime talvena aloin ihemttelemään että miks kone kaatuilee jos kone käy pitempään kovalla rasituksella pitempään.
        Oli sitten Prossu tuulettimen piuha vähän huonosti.
        Prossuhan on AMD64 3000 @2250Mzh


      • en oo enään pulassa
        juk kirjoitti:

        bios asetuksia,harware monitor osiossa pitäis nämä katsoa:hardware monitor/CPU fan check = ENABLED onko päällä vai ei?

        tuossa linkki mitä käyt läpi,liittyy tuohon ongelmaan,oletko päivittänyt biossin äskettäin?

        http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00013522&cc=us&lc=en&dlc=en&product=1127366&dlc=en&lang=en#c00013522_first

        Kiitos hirveesti tosta linkistä ja sun avusta!!!

        Minä tein silleen, että päivitin BIOSin ja menin uudestaan sinne, niin se antoi mun tehdä nyt muokkauksen. Pistin kummatkin Fanit disablelle, niin ei herjannut enään.
        Ainostaan mua hieman vielä häiritsee se, että jos siihen tulee häiriötä tai kuumenee liikaa, niin sammuttaako se koneen automaattisesti enään.


      • juk
        en oo enään pulassa kirjoitti:

        Kiitos hirveesti tosta linkistä ja sun avusta!!!

        Minä tein silleen, että päivitin BIOSin ja menin uudestaan sinne, niin se antoi mun tehdä nyt muokkauksen. Pistin kummatkin Fanit disablelle, niin ei herjannut enään.
        Ainostaan mua hieman vielä häiritsee se, että jos siihen tulee häiriötä tai kuumenee liikaa, niin sammuttaako se koneen automaattisesti enään.

        laittaa ne päälle,herjaako sitten?se cpu fan seuranta ois hyvä olla päällä,mutta on siinä prossusakin oma suojansa ettei rikki mene.


      • ymmärtäminen oli koetuksella.
        P.a.s.i kirjoitti:

        kuhan on jonkunlainen siili eis päällä.
        Ennen oli toisin.
        Nykyään noista prossuista löytyy kyllä suojaukset.
        Joskus viime talvena aloin ihemttelemään että miks kone kaatuilee jos kone käy pitempään kovalla rasituksella pitempään.
        Oli sitten Prossu tuulettimen piuha vähän huonosti.
        Prossuhan on AMD64 3000 @2250Mzh

        Tässä on AMD Sempron 3200 1,79GHz

        Piuha on ollut kokoajan kunnolla kiinni.


    • Erkko!

      Jos kerran tuuletin oikeasti toimii, mutta virheilmoitus kuitenkin tulee, niin estä se ilmoitus.

      BIOSissa on jossain motherboard monitorin tai jotain, niin sieltä CPU fan ja Disabled. Ei valita sitten enään..

      Mulla tulee virheilmoitus jos CPU fan pyörii hitaammin kuin 800rpm. Noh, ei se käynnistyksessä noin kovasti pyöri. Joten ilmoitukse pois pelistä niin säästys häiriöiltä..

      Toisaalta jatkossa jos tuuletin menee rikki, niin ilmoitusta ei tule. Siksi kannattaakin laittaa BIOSiin vielä varoitus/pakoitettu sammutus, jos CPU >75°C.

      • olenkohan vielä pulassa.

        Terve, Juu tuossa just aiemmalle kaverille kerroin mitä siellä BIOSissa oli, eli harmaana oli se Hardware Monitorin alue.


      • en pulassa enään
        olenkohan vielä pulassa. kirjoitti:

        Terve, Juu tuossa just aiemmalle kaverille kerroin mitä siellä BIOSissa oli, eli harmaana oli se Hardware Monitorin alue.

        Nyt sain päivittää BIOSin ja sain muokkaa sen ja nyt ei herjaa enään, saa nyt nähä miten se skulaa jatkossa, Kiitos.


      • juk
        en pulassa enään kirjoitti:

        Nyt sain päivittää BIOSin ja sain muokkaa sen ja nyt ei herjaa enään, saa nyt nähä miten se skulaa jatkossa, Kiitos.

        voit laittaa disablelle System FAN Speed jos sulla ei ole niihin kytketty mitään puhaltimia.


      • tajuun taas
        juk kirjoitti:

        voit laittaa disablelle System FAN Speed jos sulla ei ole niihin kytketty mitään puhaltimia.

        Mä kokeilin laittaa uudestaan ne päälle, niin heti rupes herjaan, no mä käyn poistaan ainakin sen toisen, kun se ei ole käytössä.


      • tajuton kohta
        tajuun taas kirjoitti:

        Mä kokeilin laittaa uudestaan ne päälle, niin heti rupes herjaan, no mä käyn poistaan ainakin sen toisen, kun se ei ole käytössä.

        Huomasin sellasen seikan, että F2 ei pääse muokkaamaan sitä, no painoin F11, niin se antoi.

        Pitää vaan vielä miettiä millä sen herjan sais pois noin muuten. Sehän herjaa niin kauan, ennenkuin sille tehdään jotain.


      • jeps, ei pulassa
        tajuton kohta kirjoitti:

        Huomasin sellasen seikan, että F2 ei pääse muokkaamaan sitä, no painoin F11, niin se antoi.

        Pitää vaan vielä miettiä millä sen herjan sais pois noin muuten. Sehän herjaa niin kauan, ennenkuin sille tehdään jotain.

        No niin nyt mä tein silleen, että nostin asteen yli 70°C, eikä enään herjaa.


      • juk
        jeps, ei pulassa kirjoitti:

        No niin nyt mä tein silleen, että nostin asteen yli 70°C, eikä enään herjaa.

        se 75 asteeseen se on hyvä target lämpö.


      • ei pulassa enään.
        juk kirjoitti:

        se 75 asteeseen se on hyvä target lämpö.

        Hehhh...jotain 79°C laitoin, mutta alle sen 80° ylärajan. Aatella, että se johtukin siitä lämpötilasta, joku mainitsi tässä ketjusta jotain lämpöasteesta ja mulla juolahti tänään mieleen se. Olipa kuitenkin hyvä että tuli tarkistettua tuo CPU FAN.

        Ihme että se ei päästänyt muokkaamaan F2 BIOSsiin vaan F11 pääsin, oisko siinä joku juju, että ihan kuka vaan ei pääse räpeltään sinne omia. Joskus olen joutunut pulamaan BIOSsin kassa, mutta siitä on aikaa.

        Kokeilempa tota pudottaa 75C°asti.

        Kiitän ja kumarran.:)


    • Reigo

      onks sulla CPU fan johto emolevyn CPU FAN liitymessä? jos ei oo niin siitä se voi johtua ku se ei tunnista että sielä edes on tuuletin...ota yhteyttä mailille jos jotain on :)

    • Patu_83

      Itellä oli samanlainen ongelma.. ja ongelma katosi kun pistin tuulettimen cpu faniin ja system faniin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1752
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1380
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      119
      1294
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      912
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      115
      870
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe