Kömpelöt arkkitehdit!

piirtävät viivoja

Ota viivoitin käteen ja piirrä muutama viiva sinne tänne. Sinä olet silloin oiva arkkitehti!
Joskus sentään haettiin jotakin muotoa ja tyyliä, nyt haetaan vain viivoja. Arkkitehtuuri ja muotoilu on liian pysähtynyttä. Uutta ei osata luoda. Tai no, onhan joku keksinyt piirtää lasikuutioita, lasiseiniä ja niitä rumia, ennen kerrostalojen roskakatoksissa käytettyjä rimoituksia.
Arkkitehdit tuntuvat piirtävän nykyään näitä roskakatoksia taloiksi. Vai onko se sitä suomalaista modernia arkkitehtuuria? Moderni versio Nivalan pellolla nököttävästä ladosta? Kas kun kukaan ei ole keksinyt perinteisestä paskahuussista piirtää taloa.
Samoin muotoilussa haetaan yksinkertaisia viivoja. Yksityiskohdat jätetään pois. Moderni tyyli lähti jo 1800-luvun puolessa välissä liikkeelle. Vuosisadan vaihteessa oli paljon moderneja tuottajia ja selkeät muodot löytyivät jo silloin. Esimerkkinä Mackintosh. Suomessa Alvar Aalto oli suunnannäyttäjänä modernissa arkkitehtuurissa. Muotoilupuolella franckit ja wirkkalat loivat suomalaista muotoa ja modernia muotoilua tultaessa kohti 2000-lukua.
Siihenpä on kaikki jäänyt. Herätkää! Ei niissä mitä te luotte, ole mitään uutta. Ihmisille on iskostettu päähän että moderni tyyli on sitä, että kaikki karsitaan pois ja on pelkkiä viivoja. Kukaan ei oikeasti jaksa kovin kauaa pelkkiä viivoja. Ehkä arkkitehtien mielestä modernein rakennus olisi lasikuutio. Kuutio muuten keksittiin jo ennen pyörää.

Miksi ei sitten osata luoda mitään uutta? Sitä kai on syytä etsiä koulutuksesta? Vai eikö lahjakkaita henkilöitä enää synny?
Arkkitehtien ja muotoilijoiden pitäisi sisäistää että vaikka yksinkertainen on kaunista, pitää siinä olla silti muotoja, yksityiskohtia ja käytännöllisyyttä.
Makuasioista ei toki voi kiistellä, mutta väitän että ”nyky-yksinkertaisuuteen” on kuluttajat saatu huijattua. Kauneus syntyy siellä harmaassa massassa korvien välissä. Sitä voidaan muokata toistamalla kuinka jokin on hieno ja moderni. Oikeasti aivot tarvitsevat virikkeitä, jotta siellä olisi liikettä. Tämä liikehdintä voi aiheuttaa mielihyvää ja sytyttää tunteita. Oikeasti vain sellainen voi olla kaunista, mikä sytyttää mielikuvia, ajatuksia ja tunteita.
Munkit kyllä pyrkivät luostareissaan yksinkertaisuuteen. Tällä haetaan sitä että mikään ei sytyttäisi virikkeitä ja näin voisi keskittyä vain mietintöihin.
Haetaanko nykymuotoilussa tätä? Ei ajatuksia, ei huolia, ei mielikuvia, töitä vain. Hyvästi luovuus, piirretään viivoja!

Te haukutte näitä pitsiviivoja rakastavia ihmisiä, ja nauratte sellaista ”mummotyyliksi”. Minä väitän että nämä mummotyyliä rakastavat ostavat oikeasti sellaista mistä he pitävät. Heillä ei ole valinnanvaraa. On joko valittava näitä elottomia arkkitehtiviivoja tai näitä pitsi pitsiviivoja.
Mummotyylissä elävät eivät sentään pyri asumaan missään lasisessa kuutio luostarissa johon te pyritte.

Mutta meille vaativille kuluttajille jää vähän valinnanvaraa. Milloin unohdetaan nämä luostarit ja synnytetään taas jotakin uutta?

5

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naru&viivotin

      Paljonpa sinulta tulee juttua, mutta sisältö puuttuu. Ja sisältö puuttu koska tietomääräsi on luvalla sanoen ohut.

      Mutta ehkä sinulla ei mitään asiaa ollutkaan? Päätit vain kirjoittaa palstalle jotain kriittistä? Joo. Et onnistunut edes siinä. Sepustuksesi on provo surkeimmasta päästä.

      • Tietäjätekijä

        tuli mieleen tuosta vuodatuksesta, paljon tyhjiä sanoja, kun joka aamu opettajan piti jotain keksiä!

        Mutta miten Sinulle tuli mieleen, että "MIES" tarvitsisi silmälasit? Juttuhan on ilmiselvästi naisen kirjoittama.

        Joillekin tyypeille se on "karmea" paikka, ja loppuelämä piloilla, kun yrittää ja pyrkkii arkkitehtikoulutukseen, muttaa kun EI pääse!

        Pääsykokeissa hylätyille pitäisi keksiä joku sopiva lohdutuspalkinto, ja vaikka ohjeistus sille alalle, mihin lahjakkuus/lahjattomuus viittaa.


      • Mortti

        Kyllä tuossa ketjun ensimmäisessä viestissä oli sanoma, vaikka jotkut faktat eivät ehkä olleetkaan ihan kohdallaan. Kirjoittaja yritti ilmeisesti sanoa, että hän pitää enemmän romanttisesta tyylistä kuin modernista ja toivoisi, että kuluttajilla olisi arkkitehtuurin ja muotoilun kentällä enemmän valinnanvaihtoehtoja. Hän myös halusi arkkitehtien suhtautuvan hieman kunnioittavammin "tavallisiin" ihmisiin ja heidän tyylimieltymyksiinsä. Ihmisen mielipide on arvokas, vaikka hän olisi erilainen ja eri mieltä asioista kuin sinä.

        Olisikohan tarvetta uudenlaisille tulkeille, jotka kääntäisivät suomea arkkitehdeille ja arkkitehtikieltä suomalaisille?


      • Da Vinci
        Tietäjätekijä kirjoitti:

        tuli mieleen tuosta vuodatuksesta, paljon tyhjiä sanoja, kun joka aamu opettajan piti jotain keksiä!

        Mutta miten Sinulle tuli mieleen, että "MIES" tarvitsisi silmälasit? Juttuhan on ilmiselvästi naisen kirjoittama.

        Joillekin tyypeille se on "karmea" paikka, ja loppuelämä piloilla, kun yrittää ja pyrkkii arkkitehtikoulutukseen, muttaa kun EI pääse!

        Pääsykokeissa hylätyille pitäisi keksiä joku sopiva lohdutuspalkinto, ja vaikka ohjeistus sille alalle, mihin lahjakkuus/lahjattomuus viittaa.

        Kirjoittajalla ei liene vierähtänyt paljoakaan aikaa siitä kun on vielä nököttänyt noissa aamunavauksissa.

        Arkkitehtien kuuluisi suunnitella ympäristöä jota ihmiset voisivat silmät auki katsoa.

        Tietäjätekijä on mielestään päässyt sisälle johonkin, minkä jälkeen yrittämisen voi lakata. Ihmisille suunnitteleminen vaatii kuitenkin jotain.

        Voisi esimerkiksi osallistua keskusteluun, jonka joku vaativa kuluttaja on avannut aivan asiallisella puheenvuorolla.


    • kannatetaan

      Luulen että ymmärsin kirjoituksen syvempää puolta koska itse olen lämpimien tunnelmien ja "muotojen" kannattaja (vaikka olen mies).

      Kun selaa pohjoismaisia sisustuslehtiä käy nopeasti ilmi että suunta on kohti eleettömiä ja haudanvakavia valko/harmaita kokonaiskonsepteja joita on kehitetty nimenomaan pysäyttämään mielen stagnaatioon ja työntämään pois kaiken kodikkuuden ja puoleensa vetävän tunnelman.

      Kun selaan englanninkielisiä lehtiä en voi olla tuntematta sen erilaisen tunnelman ja vetovoiman joka useimmiten puuttuu pohjoismaisista lehdistä.

      Luulen että moni ei ehkä erota käsitteitä tyylikäs, hieno ja kaunis samalla tavalla. Mielestäni arkkitehtien/suunnittelijoiden modernit luomukset ovat usein tyylikkäitä nimenomaan ryhdikkyyden, puhdasvalkoisuuden ja linjakkuudesta johtuen. Mutta hienoja tai kauniita ne eivät ole koska niistä puuttuu puoleensa kutsuva kodikas lämmin henki joka saa "mielen syttymään".

      Tosin olen ollut ymmärtäväni kun olen lukenut jotain kirjoituksiä että modernin tyylin kannattajat eivät välttämättä mitään lämminhenkistä kodikkuutta haluakaan vaan nimenomaan sen tyylikkyyden ominaisuuden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe