Ostimme avopuolisoni kanssa kesällä asunnon. Minä opiskelen (amk) teen osa-aikaduunia, hän on kokopäivätyössä.
Yhteiset tulomme ovat liikaa, jotta saisin yleistä asumistukea esim. lainanlyhennykseen, mutta voinko saada jotain tukea/lisää yhtiövastiketta varten? Kun eihän avokin tulot vaikuta esim. opintorahaan, jonka saan ihan normaalisti... Joku meillä koulussa puhui että voisi olla mahdollista, mutta ei muistanut sen tarkempaan.
En viitsisi lähteä kelan luukulle jonottamaan ja kysymään, enkä näillä "hakkeritaidoillani" löytänyt vastausta kelan sivuilta. Jos joku viisaampi tietäisi, olisin vastauksesta kiitollinen.
asumistukea/-lisää yhtiövastikkeeseen?
13
946
Vastaukset
- neiti...X
Omistusasunnossa asuva opiskelija kuuluu yleisen asumistuen piiriin (lainaus Kelan asumislisäsivulta): "Asumislisää ei saa opiskelija, joka asuu omistamassaan tai puolisonsa omistamassa asunnossa."
Yleistä asumistukea haetaan ruokakunnittain, johon kuulutte yhdessä avopuolisosi kanssa. Asumistukea maksetaan yhtiövastikkeeseen ja asuntolainan korkoihin, ei koskaan lainanlyhennyksiin. Sähkö- ja vesimaksuista en ole varma. Tässä linkki Kelan asumistukisivulle, jolta löytyy myös laskuri:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/050901130444HV?openDocument
Koska avopuolisosi on kokoaikatyössä, on erittäin epätodennäköistä, että saisitte lainkaan asumistukea.- tukea!
Asuntolainan lyhennyksiin saa asumistukea silloin kun lain lyhennyksen maksetaan taloyhtiön kautta rahoitusvastikkeena
"Vastikkeeksi hyväksytään sekä hoitovastike että rahoitusvastike."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/190901134918HV
Petri Nurminen
http://www.valtakunta.info - neiti...X
tukea! kirjoitti:
Asuntolainan lyhennyksiin saa asumistukea silloin kun lain lyhennyksen maksetaan taloyhtiön kautta rahoitusvastikkeena
"Vastikkeeksi hyväksytään sekä hoitovastike että rahoitusvastike."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/190901134918HV
Petri Nurminen
http://www.valtakunta.infoKiitos tarkennuksesta. Itse en ole täysin perehtynyt asumistukeen, kun en sitä miehen tulojen vuoksi saa. Sen verran kuitenkin tarkentaisin, että tuo yhtiövastike, jonka mainitsin, koostuu nimenomaan hoito- ja rahoitusvastikkeesta. Vanhoissa asunnoissa rahoitusvastike on yleensä maksua yhtiössä tehdyistä korjauksista, mutta nykyään aivan uusissa yhtiöissä tuo rahoitusvastike voi totta tosiaan olla rakennuskustannuksia ja siten vastata asuntolainaa. Näin lainanlyhennyksiinkin voi siis periaatteessa saada asumistukea, kuten kirjoitit.
- sdsadfasfsd
Kyllä ne tiedot sieltä Kelan sivuilta löytyy kun kattelee. Mutta siis, asumislisää tuskin tulet saamaan jos miehesti on kokopäivätöissä (siihen on vuositulorajat, löytyvät kelan sivuilta). Opintorahaa tulet hyvin varmasti saamaan kun vaan haet sitä. Korkeakouluopiskelijalle se on bruttona jotain 260 euroa kuukaudessa (paitsi jos et saa tarpeeksi opintopisteitä tai jos tulorajat ylittyvät, ne löytyvät kelan sivulta). Saat myös varmaan opintolainan valtiontakauksen halutessasi.
Kun et tarkempia tietoja kertonut, niin on hankalaa vastata tarkemmin. Kuitenkin, ne tulorajat löytyvät aika helposti sieltä kelan nettisivuilta, kuten myös se opintotuen hakulomake. Siitä vaan hakemaan. - ua.
Tuollaiset asiat olisi hyvä ottaa selville ennen isoja päätöksiä/ratkaisuja. Kelan sivuilta kyllä löytyy tarvitsemasi tieto (kuten on jo ilmi käynyt). Jos tuntuu ettei itse osaa tai ei löydä tietoa, menee toimistoon tai _soittaa_ ja kysyy. Toimistolla tarkoitan sitä paikkaa missä on ihmisiä jotka _todella_ tietävät asiasta mikä itselle on epäselvä.
Tiedonhaku iloa Kelan toimistoon! =)- peikonlehdykkä
Siis, nostan kyllä parhaillaankin opintorahaa, ja tulemme kyllä toimeen näine tuloinemmekin, mutta jäi tuo asumistuen mahdollisuus kaivelemaan mieltä, kun joku siitä koulussa mainitsi. Eli kyllä asioista on otettu ihan pankissa asti selvää ennen ison päätöksen/ratkaisun tekemistä. Suomalaisen byrokratian tuntien kelassa kestää aina tovin jos toisenkin etsityn vastauksen löytäminen (ja silloinkaan ei ole varmuutta saako asiaan selvyyttä), niin ajattelin huvikseni kysellä aidan matalimmalta kohdalta, elikkäs täältä. Anteeksi kovasti jos laiskuuttani vaivasin kohtuuttomasti.
- viitsi käydä töissä?
peikonlehdykkä kirjoitti:
Siis, nostan kyllä parhaillaankin opintorahaa, ja tulemme kyllä toimeen näine tuloinemmekin, mutta jäi tuo asumistuen mahdollisuus kaivelemaan mieltä, kun joku siitä koulussa mainitsi. Eli kyllä asioista on otettu ihan pankissa asti selvää ennen ison päätöksen/ratkaisun tekemistä. Suomalaisen byrokratian tuntien kelassa kestää aina tovin jos toisenkin etsityn vastauksen löytäminen (ja silloinkaan ei ole varmuutta saako asiaan selvyyttä), niin ajattelin huvikseni kysellä aidan matalimmalta kohdalta, elikkäs täältä. Anteeksi kovasti jos laiskuuttani vaivasin kohtuuttomasti.
Otsikko/nimimerkkiin haluan vastauksen.
Maailma on kova paikka ja pärjätäkseen täytyy tehdä itse töitä (en tarkoita tällä vain palkkatyötä). Vaan mistä ajattelit saavasi _varman_ tiedon asiaasi, täältäkö? Ehei, kyllä se varma tieto sieltä Kelasta tulee. Aikaa siinä kuluu, mutta tuskin sinäkään olet niin kiireinen jottet siihen voisi aikaasi kuluttaa. Jos se onkin vain tuo mainitsemasi laiskuus jonka takia et tietoa itse mene hakemaan niin huonosti alkaa mennä (tai menee jo). Kantsii opetella tekemään asioita itse. Alussa se tosin on hankalaa jos on oppinut saamaan kaiken valmiina, mutta loppujen lopuksi elämä on helpompaa kun itse tekee. Eikä ne Kelan tätit ja sedät sinua syö, ei ne pidä edes tyhmänä. Minäkin olen kysynyt jos minkälaista asiaa ja aina olen saanut asiallisen vastauksen. - arpaispeli
Vähän outoa että edes kyselet jos kerran tulette hyvin toimeen nykytuoloillakin.
Tukitulot eivät ole mitään itsestään selvää tuloa, vaan niillä rahoitetaan kansalaisten toimeentuloa silloin kun muut rahoitusmuodot eivät sitä tee.
Näitä muita tuloja ovat tietysti Palkka, Eläke, Päiväraha, Pääomatulot.
Jos palkkatulot, eläketulot, tai päivärahatulot ovat niin pienet että niillä ei pysty maksamaan asuntoaan, ruokaansa ja muita perusmenoja. - peikonlehdykkä
arpaispeli kirjoitti:
Vähän outoa että edes kyselet jos kerran tulette hyvin toimeen nykytuoloillakin.
Tukitulot eivät ole mitään itsestään selvää tuloa, vaan niillä rahoitetaan kansalaisten toimeentuloa silloin kun muut rahoitusmuodot eivät sitä tee.
Näitä muita tuloja ovat tietysti Palkka, Eläke, Päiväraha, Pääomatulot.
Jos palkkatulot, eläketulot, tai päivärahatulot ovat niin pienet että niillä ei pysty maksamaan asuntoaan, ruokaansa ja muita perusmenoja.Ihan tosi, ei varmaan kannata vastata tälläisten laiskojen ja tyhmien kysymyksiin kun noin ottaa voimille ja luonnon päälle.
Tulemme kyllä toimeen, kuten mainitsin, mutta ei näillä varoilla varsinaisesti herroiksi pääse elelemään. Ja enkö muka saisi hakea tukea, johon olisin oikeutettu? Kysyinkin, että onko mitään tälläistä tukea olemassa, en kysynyt lupaanne sen hakemiseen. Sehän se vasta tyhmää olisikin jättää "ilmainen" raha kelaan, vaikka olen siitä tavallaan jo kerran maksanut verojen muodossa.
Kyllä se valtio syytää sitä rahaa paljon itseänikin laiskemmille ihmisille, tuttavapiiristäkin löytyy tapauksia, joille kela maksaa lähes kaiken, kun eivät itse ole viitsineet edes peruskoulua käydä loppuun. - peikonlehdykkä
viitsi käydä töissä? kirjoitti:
Otsikko/nimimerkkiin haluan vastauksen.
Maailma on kova paikka ja pärjätäkseen täytyy tehdä itse töitä (en tarkoita tällä vain palkkatyötä). Vaan mistä ajattelit saavasi _varman_ tiedon asiaasi, täältäkö? Ehei, kyllä se varma tieto sieltä Kelasta tulee. Aikaa siinä kuluu, mutta tuskin sinäkään olet niin kiireinen jottet siihen voisi aikaasi kuluttaa. Jos se onkin vain tuo mainitsemasi laiskuus jonka takia et tietoa itse mene hakemaan niin huonosti alkaa mennä (tai menee jo). Kantsii opetella tekemään asioita itse. Alussa se tosin on hankalaa jos on oppinut saamaan kaiken valmiina, mutta loppujen lopuksi elämä on helpompaa kun itse tekee. Eikä ne Kelan tätit ja sedät sinua syö, ei ne pidä edes tyhmänä. Minäkin olen kysynyt jos minkälaista asiaa ja aina olen saanut asiallisen vastauksen.En antaisi.
Kyllä täälläkin jotkut fiksut ihmiset osaavat hyvää hyvyyttään antaa asiallisia neuvoja ja vinkkejä (kiitos neiti X), vaikka myönnetään, että vikahan oli tietysti minussa kun en tuolloin sunnuntai-iltana lähtenyt asiaa kelasta kysymään, kun se mieleeni jostain juolahti.
Jos koet, että sulla on varaa mollata toisia kun kysyvät kotoa käsin asioita sen sijaan, että lähtisivät tallailemaan useita kilometrejä vain selvittääkseen asian, jonka voi selvittää poistumatta kotoa, niin ole hyvä ja muista huomauttaa kaikkia ihmisiä aina, kun he käyttävät ihmisen elämää helpottavaa teknologiaa hyväkseen joka päiväisissä asioissa. Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä, sanotaan.
Ja sivuhuomautuksena, osaan todella hoitaa asiani itse. Jos olisin ollut tulen palavasti kysymäni tiedon tarpeessa, ja tarvinnut 100%:sen varmuuden asiaan, niin toki olisin lähtenyt asiaa selvittelemään muualta. Eli toisin kuin ilmeisesti luulet, en ole syntynyt isin kultalerssi suussa, eikä todellakaan mikään ole koskaan tullut valmiina. Aika radikaali oletus pelkästään sen perusteella, että kysyin asiaani julkisella foorumilla? - en saa selvää
En antaisi.
Kyllä täälläkin jotkut fiksut ihmiset osaavat hyvää hyvyyttään antaa asiallisia neuvoja ja vinkkejä (kiitos neiti X), vaikka myönnetään, että vikahan oli tietysti minussa kun en tuolloin sunnuntai-iltana lähtenyt asiaa kelasta kysymään, kun se mieleeni jostain juolahti.
Jos koet, että sulla on varaa mollata toisia kun kysyvät kotoa käsin asioita sen sijaan, että lähtisivät tallailemaan useita kilometrejä vain selvittääkseen asian, jonka voi selvittää poistumatta kotoa, niin ole hyvä ja muista huomauttaa kaikkia ihmisiä aina, kun he käyttävät ihmisen elämää helpottavaa teknologiaa hyväkseen joka päiväisissä asioissa. Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä, sanotaan.
Ja sivuhuomautuksena, osaan todella hoitaa asiani itse. Jos olisin ollut tulen palavasti kysymäni tiedon tarpeessa, ja tarvinnut 100%:sen varmuuden asiaan, niin toki olisin lähtenyt asiaa selvittelemään muualta. Eli toisin kuin ilmeisesti luulet, en ole syntynyt isin kultalerssi suussa, eikä todellakaan mikään ole koskaan tullut valmiina. Aika radikaali oletus pelkästään sen perusteella, että kysyin asiaani julkisella foorumilla?Edellinen kommentti ei ollut mollaava, ikävää jos asia kolahti nilkkaasi.
Oli tietenkin niin pakottava tarve kysyä ettet malttanut odottaa seuraavaan aamuun... Vai olisitko kenties unohtanut asian aamuun mennessä...? Niin ja ainakin minulla on puhelin jolla voin soittaa esim. Kelaan, ei tarvitse poistua kotoa eikä lähteä koulustakaan kesken päivän..
Mielestäni toit esille jo ensimmäisessä viestissä ettet osaa käyttää kunnolla nettiä hyväksesi "enkä näillä "hakkeritaidoillani" löytänyt vastausta kelan sivuilta."
Viisasko?
"Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä, sanotaan."
"Jos joku viisaampi tietäisi, olisin vastauksesta kiitollinen."
Hmmm... - vastaukset
Ihan tosi, ei varmaan kannata vastata tälläisten laiskojen ja tyhmien kysymyksiin kun noin ottaa voimille ja luonnon päälle.
Tulemme kyllä toimeen, kuten mainitsin, mutta ei näillä varoilla varsinaisesti herroiksi pääse elelemään. Ja enkö muka saisi hakea tukea, johon olisin oikeutettu? Kysyinkin, että onko mitään tälläistä tukea olemassa, en kysynyt lupaanne sen hakemiseen. Sehän se vasta tyhmää olisikin jättää "ilmainen" raha kelaan, vaikka olen siitä tavallaan jo kerran maksanut verojen muodossa.
Kyllä se valtio syytää sitä rahaa paljon itseänikin laiskemmille ihmisille, tuttavapiiristäkin löytyy tapauksia, joille kela maksaa lähes kaiken, kun eivät itse ole viitsineet edes peruskoulua käydä loppuun.No niin tästähän se riemu repes. Miks noi saa ja mä en...
Olet kuitenkin fiksu, terve, työ- ja opiskelukykyinen ihminen ja ilmeisesti tulonnekin ovat riittävät jotta elämänne on suhteellisen kunnossa.
Jos on oikeutettu johonkin rahaan, niin tottahan sitä kannattaa hakea. "Herroiksi" ei tukirahoilla kuitenkaan eletä.
Sitkeänä kaupunkitarinanahan tälläistä kyllä puhutaan, mutta kuka on työnsä tai omanelämänsä kautta asian todellisuuteen tutustunut tietää, että niin ei ole.
Erikseen on sitten rikollinen toiminta, josta voin sanoa, että kiinni jää ennemmin tai myöhemmin. Valitettavasti vaan ei kaupunkitarinat useinkaan kerro siitä miten sitten käy.
Tietysti on parempi kysellä vaikka keskustelupalstojen kautta mitkä ovat mahdollisuudet johonkin tukiin. Siinä säästää sekä omiaan että kelankin voimavaroja, etenkin kun olit jo etukäteen epävarma olisitko oikeutettu tukeen.
Jos nyt joku kyselemisestä ärsyyntyy, saattaa olla että, hän ei ole itse oikein sisäistänyt keskustelupalstojen ideaa.
Hyvää päivää ja tulevaisuutta Sinulle! - peikonlehdykkä
en saa selvää kirjoitti:
Edellinen kommentti ei ollut mollaava, ikävää jos asia kolahti nilkkaasi.
Oli tietenkin niin pakottava tarve kysyä ettet malttanut odottaa seuraavaan aamuun... Vai olisitko kenties unohtanut asian aamuun mennessä...? Niin ja ainakin minulla on puhelin jolla voin soittaa esim. Kelaan, ei tarvitse poistua kotoa eikä lähteä koulustakaan kesken päivän..
Mielestäni toit esille jo ensimmäisessä viestissä ettet osaa käyttää kunnolla nettiä hyväksesi "enkä näillä "hakkeritaidoillani" löytänyt vastausta kelan sivuilta."
Viisasko?
"Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä, sanotaan."
"Jos joku viisaampi tietäisi, olisin vastauksesta kiitollinen."
Hmmm...Sanotaanko, että tarve asian laidan selvittämiselle ei ollut niin suuri, että olisi pitänyt lähteä kelaan asti vaivaamaan ihmisiä (ja itseäni; kyse ei kuitenkaan ole laiskuudesta vaan energian suuntaamisesta muihin, tärkeämpiin asioihin). Sen sijaan oli kaikille vaivattomampaa tiedustella asiaa täällä, missä vastaaminen ja vaivannäkö perustuvat vapaaehtoisuuteen. Luultavasti olisin asian jo unohtanutkin, mikäli ei olisi tarvinnut ruveta vääntämään kättä siitä, mitä ja kuka täällä saa kysyä. Kummallista, että tällekin aiheelle on oikein oma palsta perustettu, kun kerta kaikki asiat selviävät kelasta tai vähintään sen sivuilta.
Myönnän auliisti, etten ole tietotekniikan suurin ihmelapsi. Luultavasti olisin kuitenkin tarpeeksi etsittyäni löytänyt tiedon myös kelan sivuilta, mutta jotenkin tämä nyt tuntui helpommalta vaihtoehdolta tähän tilanteeseen ja tarpeeseen.
En myöskään väittänyt olevani mitenkään keskivertoa älykkäämpi, vaan tuo sananlasku oli tarkoitettu kuvaamaan tiedontarpeeni ja tiedonhakutapani välistä funktiota.
Koska en koe olevani velvollinen selittelemään kysymyksiäni tai aikaisempia kirjoituksiani tämän enempää, on tämä viimeinen viestini tämän asian tiimoilta. Viihdyttäkää itseänne jotenkin muuten, kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713