Renault Midlum

Mitä mieltä?

Kuljettajan paikka ensi kertaa mitä itse oon pieniä kuorma-autoja ajanut niin aivan helvetin hyvä.

Penkissä on myös ominaisuus että se laskee automaattisesti penkin alas kun sitä ei käytetä.

Kuljettajan paikka on hyvä esimerkki että hyvän ajoergonomian voi tehdä kun vaan viitsii. Hyvä ajoernomia on kun penkkia ja muita ei välttämättä tarvitse edes säätää erikokoisilla kuljettajilla vaan se on jo perus hyvä säätämättäkin!!!

Miinusta tulee hieman korkealla olevasta ekasta rappusesta vai oliko niitä vain yksi mutta kuitenkin.

Ajamassani yksilössä oli kyllä paljon asioita kohdillaan kuten siinä oli wepasto, ilmastointi, automaattivaihteet, radion säätimet erillisessä viiksessä ja näyttö mittaristossa jne. Ei voi paljoo enempää enää vaatiakkaan kun vertaa edellisiin kuorma-autoihin. Tosi hyvä ajaa, lyhyen akselin välin tuoma kiemurteleminen ja perän pidon menetyksen herkkyys on miltei poissa. Ilmajousitus on hyvä mutta maanteille (80km/h) nopeuksiin midlum ei ole hyvä koska se ei kulje suoraan hetkeäkään ja mittariston nopeusjakauma ei ole Suomeen sopiva, siinä on parittomat luvut isolla.

0-5 asteikolla ainakin 4 arvosanaksi tällä kokemuksella. Uskomattoman positiivinen, löi melkein 6-o erään toisen merkin uuden ison kuorma-auton, mersun sanotaan se nyt.

5

5571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltymyksiä

      On välillä tullut tuurattua Midlumilla, jota käytetään pääasiassa tunneliautona. Kokemukset on olleet todella hyvät, pienestä koostaan huolimatta auto on ajo-ominaisuuksiltaan ison luokkaa ja kuljettajan työympäristöön on paneuduttu, namiskat ja nippelit ovat oudommankin kuljettajan löydettävissä heti, miinusta lähinnä ajopiirturin hankalasta paikasta vasemman polven edessä. Radion säätimet viiksessä on kätevät, mykistys kun käy helposti ja nopeasti näppäämällä ja - namiskat pohjaan yhtä aikaisesti ja radiokin yleensä pelaa, joskus taas ei, kuulemma tyyppivika.

      Rappuset eivät kyllä mielestäni ole korkealla, vakiotyökalussani Mersun Axorissa ne mielestäni ovat käsittämättömän korkealla jopa pussit alhaalla, Rellussa vaan tuppaa lumet ja jäät kertymään rappuun niin, että välillä on tosi liukasta nousta hyttiin, jos ei ole ensin noita putsannut.

      Meidän Rellu on sen verran vanhempaa kalliberia, että on varustettu jäykällä etuakselilla, mikä tuo toki jämäkkyyttä. Eli ei kiemurtele ja 120 km/h on äkkiä lasissa ihan vahingossa jos ei pidä varaansa. Mutta keveys ja pikkupyörät toki tuovat itsensä esiin liukkaalla kelillä, jarrutusmatkat venyvät huomattavasti pidemmäksi kuin esim. isommalla Premiumilla ja liikkeelle lähtö jäisiltä pihoilta ylämäkeen lähinnä tuskaa, pito katoaa heti lukotkin päällä vaikka vauhtia olisikin.

      Itse ajelen pääsääntöisesti uudella Axorilla ja minusta nämä kaksi painivat niin eri sarjoissa, ettei näitä voi verrata. Pienemmistä Mersuista on kokemuksia vain vanhemmista 15xx-sarjalaisista, jotka ovat meluisia ja käsittämättömän velttoja tai sitten olen saanut alleni loppuunajettuja versioita. Premiumilla ajelen myös välillä, mutta kyllä Axor peittoaa senkin, vaikkakin Premium ihan hyvä auto onkin ajaa.

      Itse voisin kallistua arvoasteikolla ihan tuonne 5:een asti, kyllä Midlum on mielestäni paras pikkuauto jolla olen ajanut. Peittoaa Volvon vastaavat ja Ivecon Eurocarco taas muistuttaa lähinnä keinutuolia, alusta on susi ja jarrut oudot.

      • nyt uusi

        fl volvo(rellu)on hyväntuntunen,hiljaisempi kuin rellu.Mutta samoja autoja ovat,makuasia.


    • mitä mieltä?

      Sivupeilit joista näkeekin jotain kun lisänä on vielä erikeen molemmin puolin laajakulmapeilitkin.

      Sivuikkunat on pitkät joten näköesteitä ei ole heti vieressä ja ikkunat toimi sähköllä.

      Seuraava lista on sitten haukkumista jos kokemuksia pääsee kertymään midlumista vielä joskus.

    • rubicscube

      kolmen vuoden kokemuksella voinen kommentoida. Eli perus jakoautona toki kokonaismassasta/tehosta riippuen pätevä peli. Ajomissani yksilöissä on ollut manuaalinen 5-6 pakki vaihteisto, tehoa 150, 180, 220 ja 270hv ja kok.massa 8, 12 ja 16tn. Viisivaihteisena pidän vaihteiden välityksiä riittämättöminä pituutensa takia, (8.150 ja 12.180) voimaa ei vain tunnu riittävän täysillä painoilla ajettaessa. Kuusivaihtiesena voimaa on riittävästi, myös 12.180selle versiolle. 12.220 on kuitenkin huomattavasti pirteämpi, luonnollisesti.

      Hytissä on samaa volvon aikaisempien fl7-12, fh/fm-sarjoille. Nappulat löytyy hyvin ja symbolit on selkeitä. Radion erillinen käyttöviiksi ratin alla on henkilöautoista tuttua ja turvallista. On sitten muitakin hyviä oivalluksia kuten puolipäivähytin 'lasiseinä'. Näkee hyvin taaksensa yli 90asteen risteyksissä. Ajoergonomian saaminen erilaisilla penkeillä on oma taiteen lajinsa mutta kyllä sen löytää. Joissakin penkinjousitus ei pysy välttämättä mukana vaan alas 'tippumisen' jälkeen penkki 'jämähtää' ylös ja tippuu sitten normaaliin säätöön tasaisesti tien epätasaisuusksien jälkeen, ei hyvä.

      Miinuksia on sitten on mielestäni eurooppalaisittain kylmä tyhjäkäynti näin talvella. Toinen miinus tulee peileistä varsinkin 2,6 leveän korirakenteen kanssa (umpikaappi, kok.siv.aukeava ja perälauta). Peilien varret eivät ole riittävän pitkät, ei näe oikein hyvin taakse. Kaipaisin kyllä peruutuskameran.

      Muuten yleisesti renaultin midlum on, noita pieniä 'puuteita', lukuun ottamatta (0-5) arvosanalla 4, hyvä. Toki jokainen auto on yksilö.

      • kyllä paskan

        uskoo punnihtemata...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1265
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      830
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe