Laurea - LBD

Heppu5

Laureassahan siirryttiin kai tänä vuonna(?)siihen uuteen "LBD"- eli learning by developing" -oppimisjärjestelmään. Minulla alkavat ensi vuonna liiketalouden opiskelut Lauressa ,ja itselleni on hiukan epäselvä tuo järjestelmä...soitin jo aikaa sitten Laureaan ja kysyin asiasta ,mutta siellä vastasi joku melko kokematon ihminen,kai uusi siellä...jäivät kysymykseni todella avoimiksi. Laurean nettisivuiltakin olen lukenut aiheesta ,mutta moni asia jää varjoon. Eniten mietityttää, että monentenako vuonna voi opiskella uuden systeemin mukaan suuntautuvia opintoja? Varsinkin liiketaloudessa on tärkeää suuntautua johonkin osa-alueeseen koska liiketalous on itsessään niin laaja käsite johon sisältyy kaikenlaista. Kuulin jostain,että suuntautuvien opintojen aloitusta olisi siirretty uuden järjestelmän takia myöhemmäksi ja se huolestuttaa minua...ehtiikö tosiaan enää sitten kunnolla -siis oikeasti kunnolla - suuntautua tarpeeksi johonkin osa-alueeseen ,että voi sanoa olevansa siinä asiantuntija?
Ja miten tämä uusi "lbd" -järjestelmä OIKEASTI ilmenee opinnoissa, tarkoittaako se vain enemmän ryhmätöitä? Ei kai sentään??
Kiitos.

17

5749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trööt

Meillä savoniassa käytetään PBL:llää.. eli Proplem based learningia. Täysin hanurista koko systeemi.

• alempana........

on samasta aiheesta otsikko, joten kannattaa tutustua siihen. Itse voin sanoa, että ainakin liiketaloudessa ryhmätyöt lisääntyi ihan kiitettävästi

• Hippo.

ENNEN:

Opiskelija suunnitteli omat opintonsa alusta loppuun. Pakollisia kursseja ja myös isompia opintokokonaisuuksia pystyi itse valitsemaan. Ryhmien välillä sai itse tehdä valinnat ja muokata oman lukujärjestyksensä suhteellisen vapaasti. Pystyi esimerkiksi ottamaan pitkiä päiviä alkuviikolle ja pitämään perjantain vapaana, tai miten nyt ikinä sitten haluaakaan.

Opinnot rakentuivat ensin perusopinnoista, mutta niitä ei oltu mitenkään ryhmitelty. Pystyi siis lukemaan esimerkiksi markkinointia ja logistiikkaa samaan aikaan. Itse päätti mitä milloinkin halusi opiskella.

NYT:

Opinnot koostuvat aiheesta; teemasta. Aiheena voi olla vaikkapa verkostotalous ja kaikki jakson aikana luettavat opinnot liittyvät tavalla tai toisella kyseiseen aiheeseen. Jaksoja ei varsinaisesti kai enää edes ole, tai niiden vaihtuminen on portaittaista ja liukuvaa.

Opintoja ei valita itse, vaan lukujärjestys on alussa tehty valmiiksi. Myöhemmin kurssivalintoja voi tehdä, mutta perusidea pohjalla säilyy edelleen. Päivät koulurakennuksen sisällä pitenevät, koska läsnäolotuntien määrää on nostettu ja samalla on tullut läsnäolopakko, jota Laurea ei aiemmin käyttänyt kuin kielissä.

LbD tarkoittaa myös opetusrakenteen muutosta vapaammaksi. Töille ei esitetä valmiita raameja yhtä paljon kuin ennen, vaan opiskelijan täytyy itse kehittää ja luoda omat viitekehyksensä. Töitä tehdään vielä entistäkin enemmän oikeiden yritysten kanssa ihan oikeissa projekteissa. Ei leikitä että tehdään joku projekti, vaan käytännössä myös tehdään se. Opettajien avustuksella ja ohjauksella tietysti.

MIELIPIDE:

LbD:ssä on hyvää, mutta myös huonoakin. Pitkät päivät ja läsnäolopakko on sieltä ja syvältä. Oikeat projektit toisaalta motivoivat paremmin, kuin oppikirjan antama etätehtävä.

• woi woi woi

Se LBD on kyl ihan sieltä....

Tai siis idea vois olla paras mahdollinen jossain suorituksissa, mutta kun koko toteutus mättää ja pahasti. Ei ne opettajat edes osaa vetää niit juttui läpi kun pitäs...

Ja LBD sopii enemmän toisille aloille ku toisille. Ja ihan turha päsketi ekan vuoden opiskelijat laittaa heti ajattelemaan täysin KAIKKI ihan itse. Ei mitää opastusta, ohjausta tai tukea.HUH HUH!!!!

Ensin teoriaa kunnolla ja sitten omat sovellukset..NÄIN se menee!!

Ja monet opettajatkin on sitä mieltä, että ei tää ny oikeen toimi!!! Et repikää siitä nyt tosi kiva juttu!!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000023&posting=22000000020898123

• *naurua*

Täytyy kyllä nyt sinua parkaa vähän valaista.

Itse opiskelen laureassa toista vuotta, myös liiketaloutta, ja tuo LBD on pelkkää sontaa.

Käytännössä miten näkyy opinnoissa? EI MITENKÄÄN.

Tuo käytäntö oli jo voimassa kun itse aloitin opintoni, ja on edelleen. Se on hienosti printattu esitteisiin ja kerrotaan nettisivuilla yms ja meille pidettiin oikein mahtipontinen luentokin aiheesta - luennon sisältö? Tyhjää täynnä.

Laureassa kulkee tietyssä toimipisteessä mm. vitsi tästä aiheesta: "Learning by sleeping"......

Pelkkää sanahelinää jonka käytännönvaikutuksia ei oikeastaan ole - ei ainakaan niinä 1,5 vuotena jotka tulet opiskelmaan, sen voin sanoa usean opiskelutoverin voimin.

Korkeintaan jos jotain täytyy mainita, niin opettajien hommia on tuupattu opiskelijoiden niskoille - selvittäkää itse ja "kehittykää" (mites sitä kehittyy jos ei opeteta tiettyjä perusskeemoja..) Eli itselleen työtä tulee lisää, ja tietoa on vaikea etsiä kun ei edes tiedä mitä etsiä.

Ja syy miksi opettajat eivät vastaa kysymyksiisi? Koska hekään eivät aina tiedä mitä tuo käytännössä tai edes periaatteessa tarkoittaa :D

Eli stressi pois ja innolla opiskelemaan. Monet tosin ovat haukkuneet laurean pystyyn ja vaihtaneet opiskelupaikkaa toiseen amk:hon (lähipiiristä 7 ihmistä)...

• Heppu5

Kärjistettynä: onko Laurea siis aivan paska paikka opiskella? :D
        Jahas tämä lbd tuntuu siis olevan vain joku laurean mainoskikka...
        Onko opiskelu sitten edes laadukasta? Nyt joku kysyy mitä tarkoitan laadukkaalla heh...mutta omasta mielestänne laadukasta? Vaikka vaikeahan se tietenkin on vertailla jos ei muussa amk:ssa ole opiskellut :D mutta aina voi olla jokin mielipide asiasta.

• Kärjistetään!!!
        Heppu5 kirjoitti:

Kärjistettynä: onko Laurea siis aivan paska paikka opiskella? :D
        Jahas tämä lbd tuntuu siis olevan vain joku laurean mainoskikka...
        Onko opiskelu sitten edes laadukasta? Nyt joku kysyy mitä tarkoitan laadukkaalla heh...mutta omasta mielestänne laadukasta? Vaikka vaikeahan se tietenkin on vertailla jos ei muussa amk:ssa ole opiskellut :D mutta aina voi olla jokin mielipide asiasta.

Ihan paska koko homma!!!

Ja opiskelu ei ole laadukasta; saman pätevyyden saat ihan itse netistä ja kirjastosta ja kukaan ei vastaa jos kysyt jotain...paitsi tietenkin, että koita etsiä jostain.JEES!
        Ja koko LBD ottaa pirusti aikaa enemmän, että itse pääsis jyvälle asiasta. Mutta aikataulut on ihan samat ku ennenkin ja säännön mukainen valmistumisaika on ihan sama ku ennen.

Tulee vähän juostun kustu ja kirjoista oppii vaan "kannet"..ei mitään sisällöstä!

Koita siinä sitten olla ammattilainen!!
        Paperit laitan kyl vetää ihan just muualle, se on varma. Vittu tässä ekana vuonna mitään syöpälääkettä olla keksimässä vaan hakemassa pohjaa tiedolle ja taidolle..

Pistää vihaksi tommonen tuunailu saaatt""¤%¤%na...

• kuuuule
        Kärjistetään!!! kirjoitti:

Ihan paska koko homma!!!

Ja opiskelu ei ole laadukasta; saman pätevyyden saat ihan itse netistä ja kirjastosta ja kukaan ei vastaa jos kysyt jotain...paitsi tietenkin, että koita etsiä jostain.JEES!
        Ja koko LBD ottaa pirusti aikaa enemmän, että itse pääsis jyvälle asiasta. Mutta aikataulut on ihan samat ku ennenkin ja säännön mukainen valmistumisaika on ihan sama ku ennen.

Tulee vähän juostun kustu ja kirjoista oppii vaan "kannet"..ei mitään sisällöstä!

Paperit laitan kyl vetää ihan just muualle, se on varma. Vittu tässä ekana vuonna mitään syöpälääkettä olla keksimässä vaan hakemassa pohjaa tiedolle ja taidolle..

Tiedonhaku on tärkeetä osata ja portfolio työskentely on avain onneen.

• Iiro
        Kärjistetään!!! kirjoitti:

Ihan paska koko homma!!!

"saman pätevyyden saat ihan itse netistä ja kirjastosta..."

:D LOL!!

• LbD

>Itse opiskelen laureassa toista vuotta, myös >liiketaloutta, ja tuo LBD on pelkkää sontaa.
        >Käytännössä miten näkyy opinnoissa? EI MITENKÄÄN.

Hold your horses!! Jos se uusi opetussuunnitelma on otettu käyttöön syksyllä 2006, niin miten jollain 2005 aloittaneella muka on kokemusta asiasta?! Ei mitenkään!! Hän opiskelee sen VANHAN opetussuunnitelman mukaan tietysti.

Nimim. Parempaa tietoa asiasta

• kunnolla

ennenkuin alat mitään suurempia päätöksiä tehdä.
      Ja ei sitä koulua kannata vaihtaa sen perusteella, että koulussa opiskellaan lbd-menetelmällä. Ainakin itse tilánteessasi opiskelisin vuoden Laureassa ja sitten miettisin mitä tekisin jatkossa.
      Mutta muista, että sinä itse teet päätöksesi.

ja tosiaan Lbd on vain sananhelinää

• ja suuri floppi

Lbd ainakin meillä tarkoittaa, että kaikki oppiminen tapahtuu yksin tais siis ryhmässä yksin. Paperilla annetaan tehtävä ja sitten parin viikon päästä pitää olla vastaus rustattuna. Tosi kehittävää ja ohjaajilta ei ole apua saanut! No eikun nettiin ja copy-paste laulamaan....

• dupape

Laureassa on opintopalautteiden mukaan paskin opetus. Mikä ei yllätä kun tätä palstaa lukee.

• Blunk
        dupape kirjoitti:

Laureassa on opintopalautteiden mukaan paskin opetus. Mikä ei yllätä kun tätä palstaa lukee.

Ja tilastokeskuksen mukaan paras työllistymisaste AMK:sta opintojen jälkeen

• opettaja-3000
        dupape kirjoitti:

Myöskään se ei yllätä, että Laureassa on pääkaupunkiseudun huonoin oppilasaines.

• Blunk

Laurean LbD ei ole niin mullistava asia kuin alkuun kuulostaa. Itse olen vuoden opiskellut Laureassa LbD:n mukaan ja olen kokenut miten se näkyy käytännössä ja mitä se on teoriassa. LbD ei ole ajatuksena uusi ja sen erinlaisia variaatioita löytyy pitkin Suomea. Esim Hamkissa on vastaava opetusmenetelmä jollakin muulla nimellä. Suuntautuvia opintoja on suunnilleen saman verran kuin aikaisemmin. Ryhmätöitä Lbd teettää enemmän, mutta kuka oikeasti työelämässä tekisi asioita yksin? Nykypäivän työelämä on verkostoitunutta ja tieto-osaamista haetaan monelta osaajilta välillä yli yritysten rajapinotjen. Mielesttäni LbD antaa tähän hyvät valmiudet. Samalla opintojen aikana tehdään tutkimus ja kehitystyötä oikeille yrityksille ja siinä oppii valtavasti sekä saa kontakteja. LbD on loistava tapa opiskella, mutta se ei sovellu kaikille.

• KokemukseniLaureasta

Se on aivan paskaa. Koko Laurea on paska, kaduttaa etten vaihtanut pois ekana vuonna. Jos jotain hyvää sanottavaa, sain heti vakinaisen duunin hyvältä alalta. Syy tais olla siinä, että olin työskennellyt alalla jo pidempään sekä suorittanut harjoittelut kyseisellä alalla = kokemusta karttui.
      T. Onneksi valmistuin vuosi sitten

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe