Vinkkejä New Yorkiin

matkustavalle

Suunnitelemme mieheni kanssa matkaa New Yorkiin kenties ensi kesänä. Kumpikaan meistä ei ole siellä aiemmin käynyt, joten jos jollakin olisi antaa kaupungista joitakin kullanarvoisia neuvoja, niin otetaan ilolla vastaan. Esim. minkälainen on hintataso, miten kaupungissa kannattaa liikkua, mitkä nähtävyydet ainakin on pakko käydä katsomassa ja niiden hintoja, ym. Kiitos paljon jo etukäteen, jos joku viitsii vastata! :)

29

43381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeviz

      New York on tosi hyvä kaupunkikohde, varsinkin jos haluaa shoppailla. New York on länsimainen suurkaupunki ja hintataso tietysti sen mukainen, eli mikään ei ole sikahalpaa (jos on odottaa jotain Thaimaan hintatasoa niin saa pettyä) mutta kun suunnittelee tekemisensä ja asumisensa tarkkaan niin kyllä melko tiukallakin budjetilla pärjää. Itse olin Nykissä syyskuussa 2 viikkoa omatoimimatkalla ja asuin hostellissa. Minulla meni kahdessa viikossa noin 550 euroa asumiseen, ruokaan ja sisäänpääsymaksuihin. Visalla vingutin sitten ostokset: vaatteet, kengät ym. Jos haluaa asua kunnon hotellissa keskustassa ja syödä hienoissa ravintoloissa niin selvää on että rahaa palaa. ja liikkumisesta sen verran että metro on tosi edullinen, nopea, kätevä ja turvallinen. Myös busseilla pääsee mutta ovat hitaita. Ja taksilla tietty mutta se on jo huomattavasti kalliimpaa metroon verrattuna. Nähtävyyksiä on paljon, kannattaa lukea vaikka jotain opaskirjaa ja päättää itse mitä haluaa nähdä. Museoita kaupungissa on paljon ja varmaan jokaiseen makuun löytyy jotakin. Suosittelen myös käymään muissa kaupunginosissa kuin Manhattanilla, New York kun on niin paljon muutakin kuin Manhattanin pintaliito.

      • ---

        Ja vielä tuohon liikkumiseen...Jos matkat eivät ole kovin pitkiä ja tykkää kävellä, niin kävellenhän tuolla on tosi kätevää liikkua. Eksyminen on mahdotonta ja näkee samalla maisemia.


    • ...............

      tammi: näe ja koe -sarjan kirja new york on hyvä, juurikaan muuta ette peruslomalla tarvitse (tai vaikka olisitte reissussa 3kk niin riittää silti tekemistä sen kirjan vinkkien perusteella). sieltä löytyy kaikki tieto ja käytännön vinkit matkustukseen/liikkumiseen, ruokailuun, shoppailuun yms liittyvistä sekä tietysti kaikki ehdottomat nähtävyydet hintatietoineen. ainakin suomalaisesta kirjakaupasta saa, oliskohan joku 29e.

    • Minä vain

      Olin viime kesänä käymässä New Yorkissa ja voin sanoa, että on todellakin näkemisen arvoinen kaupunki.Pelkästään siellä oleminen on elämys. Itse ainakin nautin suunnattomasti kaupungin hengestä ja oli hienoa pelkästään pysähtyä katselemaan ihmisiä.New York ei kuitenkaan ole sellainen kuin esim. sinkkuelämää sarja näyttää...kaupungissa on varsinkin kesällä paljon turisteja ja ihmiset ovat aivan tavallisia shortseihin ja t-paitaan pukeutuvia ihmisiä.New Yorkissa voisi viettää aikaa vaikka kuinka paljon sillä näkemistä ja kokemista on vaikka kuinka. Hintataso on todellakin melko korkea ja varsinkin kesäisin hotellihuoneista saa pulittaa melko paljon. Itse asuimme aivan Times squarella ja hotellimme oli todella tasokas joten hinta oli sen mukainen...Kuljimme paljon jalkaisin, mutta käytimme myös taksia, joka oli mielestäni kohtuuhintainen. Paikkoja joita on pakko nähdä ovat Central park,Vapauden patsas, empire state bilding, times square, macy`s...kannattaa myös käydä sohossa ja little italyssä kävelemässä, jos vain ehtii. Itse kävimme myös katsomassa musikaalin brodwaylla, joka oli upea kokemus.Ravintoloita ja kahviloita on joka kulmassa ja kaupat ovat auki läpi yön. New York on todellakin kaupunki joka ei nuku koskaan.

    • ainakin

      - kiertoajelu Manhattanilla sinisillä tai punaisilla bussilla
      - baseball- ottelu, pitkäveteinen mutta avartava kokemus
      - John Lennonin ampumispaikka Dakota-talon edessä ja muistomerkki
      - Gound Zero, ent World Trade Center
      - Wall Street ja pörssialue yleensä
      - Brooklynin silta
      - Rockefeller center, Conon O*brianin fanikauppa
      - YK:n päämaja
      Tässä muutama, jotka itse kävin katsomassa ja paljon muuta oman maun mukaan

      • ainakin

        näihin, eli MoMaan ja Empire State Buildingiin ja Broadwayn johonkin musikaaliin.

        Keskuspuisto on myös nähtävä ja sen riksakuskeilta voi puhua hevosajelun alennettuun hintaan. Voipa nähdä vielä fimitähtiä lenkillä.

        Metro on nopea ja helppo tapa liikkua, tosin siinä ei näe maisemia, mutta paikallista porukkaa kylläkin.

        Ground Zerolla ei nyt ole mitään näkemistä enää.

        Rockefeller Centerin luistinrata on kivaa katseltavaa talvisin. Fifth Avenue kannattaa ihan kävellä läpi ja käydä kahvilla vaikkapa 42. kadun Central Stationilla.

        Omalta osaltani kirjakaupoissa voisin viettää tunteja. Siinä mielessä kiva kaupunki, että ei hetkeksikään tule mieleen, että mitähän nyt tekisin.


    • Nykissä

      Olin aikoinaan viikon Nykissä kun kiersin Pohjois-Amerikkaa Greyhoundin bussilla. Saavuttiin bussilla Kanadan puolelta Nykiin New Jerseyn kautta. Silhuetti oli aika valtava kun New York näkyi bussin ikkunasta aamulla auringonnousun aikaan! Vähän jännitti:). Sitten sukelsimme tunneliin ja kun nousimme maan pinnalle olimme suoraa New Yorker-hotellin edessä Manhattanilla. Bussi kurvasi asemalle ja hyppäsimme rinkat selässä pois. Lähdimme etsimään majapaikkaa. Kävelimme ensin info-pisteeseen josta saimme edullisten majapaikkojen osoitteita. Lähdimme kävelemään yhteen hostelliin keskuspuiston vieressä ja saimme huoneen sieltä. Se oli joku YMCA. Ihan hyvä paikka. New Yorkiin on helppo tutustua ihan vaikka kävellen, niinkuin me tehtiin. Lisäksi kierrettiin Apple Toursin busseilla ja Manhattanin ympäri lautalla, matka kesti 3 tuntia ja näki Nykiä mereltä päin. Silloin oli kaksoistornitkin vielä pystyssä. Viikossa ehtii hyvin kiertää New Yorkissa. Ruokapaikkoja on lähes joka kadun kulmassa, eikä hintataso päätä huimaa. Siellä on mahdollisuus myös ottaa helikopterilennätyksiä vaikka öiseen aikaan. Oli meidän budjetille liian kallista mutta varmaan vaikuttavan näköistä! New Yorkin jälkeen matkamme jatkui takaisin Kanadan puolelle, eipä juuri enää tuntunut miltään esim. Montreal Ison Omenan jälkeen. Mutta Toronto on kiva paikka myös. Sellaisen eron huomasi myös että Kanada on kuin Suomi, siisteydessä ja kaikessa. USA on pikkaisen "rähjäisempi". Asunnottomia on paljon Nykissä, siellä ne makaa katujen varsilla vaan peittojen alla. Se oli aika surullista. Mitään vaaratilanteita ei tapahtunut koko matkan aikana, vaikka kuukausi pyörittiin Pohjois-Amerikassa ja siitä viikko Nykissä. Suosittelen ehdottomasti Nykiä ja hyvä kamera mukaan että saa paljon kuvia. Vapaudenpatsas jäi kokematta. Nyt menisin kyllä sinnekin. Mutta Apple Toursin bussit kiersivät ympäri Manhattania ja Harlemiinkin kurkistettiin. Tuliaisiin ja vaateostoksiin varaisin ehkä hieman enemmän rahaa myöskin, budjettti oli aika tiukka kun piti vielä selvitä pari kolme viikkoa Amerikassa muutenkin.

      • Nykissä

        Oltiin myös Empire State Buildingin katolla. Aika hulppeat näköalat 400 metristä! Sinne maksettiin ala-aulassa joku tiketti ja sitten hissillä vaan ylös. Vartijoitahan Nykissä on myös paljon, auloissa ja joka puolella näissä isoissa rakennuksissa.


      • nyyrok
        Nykissä kirjoitti:

        Oltiin myös Empire State Buildingin katolla. Aika hulppeat näköalat 400 metristä! Sinne maksettiin ala-aulassa joku tiketti ja sitten hissillä vaan ylös. Vartijoitahan Nykissä on myös paljon, auloissa ja joka puolella näissä isoissa rakennuksissa.

        village täynnä hyviä pieniä klubeja ala rock
        sohon alue päiväs aikaan ihan sitä itteään
        ai ja jossai n 1ja 2sen välillä ala kaupungilla
        on sauna jota suosittelen


      • epämääräistä
        nyyrok kirjoitti:

        village täynnä hyviä pieniä klubeja ala rock
        sohon alue päiväs aikaan ihan sitä itteään
        ai ja jossai n 1ja 2sen välillä ala kaupungilla
        on sauna jota suosittelen

        Ehkä tulevaisuudessa voisit kirjoittaa niin että siitä tajuaa mitä tarkoitetaan.


    • jonkun verran

      Itse kerran käyneenä sanoisin, että Vapaudenpatsas ei ollut sen suurempi kokemus vierestä katsottuna kuin mantereeltakaan käsin. Eli sen jättäisin ehkä pois. Viikossa ehtii kyllä yllättävän paljon, jos on tehokas. Ostimme eka päivänä 7 pv:n metrolipun, ja käytimme sitä ahkerasti. Ylimääräistä ei paljon kannata kävellä, koska käveltävää riittää isossa kaupungissa joka tapauksessa. Metro oli kätevä, halpa ja nopea. Edellisissä viesteissä mainittu matkaopas on kyllä hyvä investointi, kannattaa tutustua siihen jo kotona. Chinatown on ehdottomasti näkemisen arvoinen kohde. Ja tosiaan koko Manhattan vaikka vaan istuisi ja katselisi. Voi että, kylläpä tekisi mieleni taas New Yorkiin... Hyvää matkaa!

      • Anna-Maria

        Itse katselin kauhulla Vapaudenpatsaalle pääsyn ja museosaaren hintoja, eihän se nyt "niin kummoinen" ole. Ellei ole asiasta tosissaan kiinnostunut!

        Itse aloitin matkani ilmaisella lautalla Staten Islandiin josta näkee kivasti Vapaudenpatsaan ja kaupungin skylinen.

        Metrot 1 tai 9 -> South Ferry tai kävelymatka joltain Wall Streetin lähiasemalta. Esim. Rector Street tai Bowling Green.
        Lautat kulkevat n. puolen tunnin päästä ja takaisin pääset samalla lautalla kun vain astut ulos ja takaisin sisään.
        Ei odotteluja tai maksuja!


    • Harlem Heights

      pakollinen juttu: yksi Harlemin 600:sta gospelkirkosta ! Kolmen tunnin lauletut messut, tunnelma taattu! Abyssinian Baptist Church esim.
      Paras tapa on ostaa valmismatka bruncheineen, niin mahtuu varmasti kirkkoon sisälle. Omatoimimatkaajat kun yleensä jäävät kadulle, elleivät mene jonottamaan aikaisin aamulla.
      Turistitoimistosta noin 60th streetiltä saa kaikki mahdolliset tiedot ja ideat ja alennusliput, sinne kantsii mennä ekana Nycissä.

    • shores_n

      New York tippeja:

      -Jos haluatte mennä Broadwaylle musikaaliin niin kehoitan menemaan Times Squaren ticket boothiin (7avenue ja 42street) jonottamaan halvempia lippuja (aamulla jonoon 10 jalkeen matinea 2-3pm esityksiin tai jonoon jalkeen 3pm ilta 7-8pm esityksiin). tai toinen vaihtoehto ja erittain hyvaksi katsomani myoskin on menna suoraan teatterin box-officeen ostamaan lippuja hyvissa ajoin kyseisen paivan esitykseen.
      Suuret musikaalit ovat mahtavia! itse pidin ja voin siis suositella "Lion Kingia", "Phantom of the operaa", "Fiddler on the Roof", "Mamma Mia"!
      Off-broadwaylla ja offoff-broadwaylla paljon myoskin hyvia esityksia, niita vaan pitaa osata loytaa. Ehdoton ykkonen on Blue Man Group! Myos uusi off-musikaali SHout!The Mod Musical on erittain hyva!

      -SoHo, East Village ja NoHon alue ovat enemman rauhallisempia ja eurooppalaistyylisempia kuin Times Squaren turistivilina. SoHo kannattaa ehdottomasti kayda lapi! Erittain hyvia ostospaikkoja=)

      -Wtc-alue(Ground Zero) kannattaa toki kayda katsomassa ja vieressa hyva shoppailumesta Century 21 (halvalla varsinkin laukkuja ym.)

      -Vapauden patsaalle paasee Battery parkista lahtevilla veneilla. varaudu jonottamaan pitkaan. onhan saari sinansa nakemisen arvoinen, mutta patsaalle paasee vaan jalustalle asti, ei enaa sisalle. jos patsas ei ole niin tarkea, etka jaksa jonottaa ja maksaa niin kehoitan menemaan Staten Island Ferrylla. yhteensa tunnin matka edes takaisin staten islandille, jolloin naet vapauden patsaan merelta ohi mennessanne. lautta on taysin ilmainen ja hyva kuvauspaikka patsasta ajatellen ja samoin manhattania paasette ihastelemaan merelta, suosittelen :)

      -Empire state building on kylla nakemisen arvoinen, tai siis sielta kasin uskomattomat nakoalat! siella taytyy vaan varautua jonottamaan pitkaan,USA on jonotuksen luvattu maa ja sen nama ihmiset osaavat kylla hienosti, ei ohitteluja ;) sanoisin kuitenkin, etta jos jono ulos asti kadulle, en ehka lahtisi jonoon silla kestaa silloin ainakin 4 tuntia ennenkuin olette ylhaalla. yrita siina tapauksessa myohemmin tai toisena paivana.

      -Brooklyn bridge on myos kavelemisen arvoinen, ainakin kauniina paivana. voittehan menna esim. metrolla brooklynin puolelle ja kavella sillan takaisin manhattanille :) sillan kupeessa myos kuuluisa upea ravintola, joka valitettavasti vaan aika kallis, mutta jos mahtuu/pääsee vaikka terassille drinksuille ja samalla ihastelemaan maisemaa :)

      -NBC-studioilla kannattaa kayda ja siten samalla koko Rockefeller centerilla. ei maksa mitaan ellei halua opastettua kierrosta. Late night Conan O?Brian shown saattaa päästä jos menet aikaisin aamulla jonottamaan ja on tuuria.

      -metrokortti kannattaa ostaa. (kay seka bussiin, etta metroon) niitä on eri hintaisia riippuen kuinka paljon käytät. junaan erikseen omat liput.

      -Central park on tietysti ehdoton paikka myos kayda, ainakin etelapuoli. voit kavella toki itseksesi ristiin rastiin, mutta ne riksa-
      ajelut on ihan kohtuhintasia kun viela vahan tingit hintaa kuskilta.lahtevat siita columbus circle:lta. siita lahtee myos hevosajeluita, mutta kalliimpia ja paljon lyhyempi matka. riksalla saat parempaa kuvaa ja nakee hyvia paikkoja. oppaat(pyorakuski siis) yleensa opiskelijoita ja jaksavat selittaa ja kertoa puistosta paljon juttuja. pysahtyy aina valilla, jolloin paasette kuvaamaan ja katselemaan paikkoja esim. frendien suihkulahde, srtawberry fields ja lennonin muistomerkki ym.ym. puistossa aina ja paljon kaikkia tosi hyvia katutaiteilijoita ja esiintyjia, joita kannattaa jaada ihastelemaan. tanssijoita, bandeja jne.

      -Nykistä löytyy myos maailman upeimpia museoita. parhaimmat ovat mielestani valtava, upea Metropolitan museum of art, jonne ei tarvitse maksaa taytta sisaanpaasya vaikka silta vaikuttaisi. museoon voi maksaa vaan ns. "donation" hinnan, mika tarkoittaa sita, etta voitte antaa esim. vaikka vaan 1-2$ per hlo. kyltit hamaavat ja kehoittavat maksamaan tayden sis.
      paasyn, mutta ala maksako silla turisit aina menevat siihen halpaan.

      -toinen upea museo on MOMA (modernin taiteen museo), jonne taas pitaa kyllakin maksaa kiltisti taysi saisaanpaasymaksu (muistaakseni 14$.. ehka)

      - muita nahtavia paikkoja: Metropolitan Opera, joka kannattaa katsoa ainakin ulkoa pain. se on kyllä sisältäkin upea ja jos vaan kiinnostaa nähdä joku opera tai baletti niin suosittelen ehdottomasti! usein liput operaan ovat paljon halvempiakin kuin esim. broadwaylle. ainakin jos ostaa niitä halvimpia lippuja. ja opera talo siitä hyvä, että sieltä näkee ylhäältäkin ihan hyvin. Yk:n paamaja.. jos kiinnostaa ja aikaa jaa (paasee myos sisalle, ei maksa mitaan), vanha kuuluisa Flatiron building on hauska naky ulkoapain ja voi esim.kayda tyylikkailla aperitiiveilla sisalla loungessa.

      -Little italy ja China town ovat taynna ihmisia, mutta hyvia shoppailu paikkoja ja varsinkin little italyssa ihania ravintoloita terasseineen :)

      -yhteyslippuja on ostettavissa moniin paikkoihin (ainakin just empire, statue of liberty, bussikiertoajelu ja jotain muuta viela) mutta kannattaa sitte miettia niita paketteja hyodyttaako sua ja kannattaako ostaa..

      - ravintoloita loytyy joka lahtoon, makuun ja hintaan. usein onneksi ulkopuolella listat ja hinnat, joten voi katsoa ennenkuin astuu sisaan, ettei tarvitse maksaa itseaan kipeaksi.

      - rannat: löytyy monia! suosituimmat ja suurimmat ehkäpä Jones Beach (pääsee junalla) ja Coney Island Beach, jonne pääsee metrolla. siellä on myös huvipuisto.

      - Bronx Zoo. suuri eläintarha. pääsee suoraan metrolla. muuten välttäisin bronxissa liikkumista, eikä siellä oikeastaan muuta nähtävää olekaan.

      Ja jos ei jotain paikkaa loyda heti,kysykaa ihmeessa! Kaikki ihmiset ovat erittain ystavallisia!=)
      hauskaa matkaa!

    • Laura I.

      Minä olen menossa nyt uudeksi vuodeksi kaikkiaan neljättä kertaa.

      Parasta Nykissä on se, että se on maailman suurimpia kaupunkeja, mutta ihmiset ovat avuliaita ja ihania. Joka kerta olen ollut reissussa itsekseni, mutta yksin ei ole tarvinnut olla ja nykyään minulla on siellä jo pari kaveriakin.

      Itselleni must-juttuja on Empire State Building, jonne kannattaa mennä kirkkaalla ilmalla ja heti aamusta (kun aukeaa) ettei tarvitse jonottaa.

      Toinen, mikä kannattaa kokea on Brooklyn Bridgen kävely.

      Sitten jos shoppailusta tykkää, ja on aikaa niin bussiterminaalista pääsee dösällä Woodbury Common Outletiin, siellä on merkkivaatteita todella edullisesti.

      Olen kävellyt suurinpiirtein koko kaupungin, mm. 33. kadulta Central Parkin läpi Harlemiin. Harlemissa en tuntenut oloani mitenkään super-mukavaksi, mutta en myöskään kokenut sitä vaaralliseksi. Suosittelen ehdottomasti retkiä pois Manhattanilta, ja itse aion nyt yöpyä Queensissä vain avartaakseni näkökulmaa.

      Queensissä, Long Island Cityssä on upeita graffiteja, jotka kannattaa käydä tsekkaamassa.

      Paras tapa liikkua on subway, jos on koko viikon niin se 7 (vai oliko se 10?) päivän lippu on paras valinta.
      Ja jos ei ole varma tai eksyy, niin ihmiset auttavat mielellään.

      Aamiaiseksi pitää ostaa bagel ja lounaaksi pizza slice, edes kerran :) Viime kerralla söin tuon satsin joka ikinen päivä eikä yhtään kyllästyttänyt.

      Times Squarella on turisti-info, jossa voi käydä netissä lukemassa sähköpostit ja sieltä voi lähettää myös videoviestejä, mutta toki parasta infossa on se info eli sinne vaan jos ei ole varmaa mitä tehdä tai miten päästä mihinkin.

      Hintatasosta sellainen juttu, että olen asunut Manhattanilla kohtuullisessa hotellissa 45 eurolla yö, tosin normaaliminimi lienee 80 dollarin kieppeillä. Yleensä asun hostelleissa, edullisimmillaan ne ovat 25 dollarin pintaan yö. Ruoka on edullista, alkoholi ja tupakka kallista. Drinkki yökerhossa maksaa yli 15 dollaria, mutta yöelämä on sen arvoista. Jos poltatte niin ostakaa röökit mennessänne lentokentältä, Nykissä saa maksaa 6 dollaria askista.

      Viimeksi olin kahdeksan päivän reissulla ja maksoin lennoista ja majoituksesta yhteensä alle 450 euroa. Ruokaan meni keskimäärin 5 dollaria päivä, mutta olen aika pieniruokainen ja söin yleensä siis pitsaa ja vastaavaa enkä käynyt varsin ravintoloissa.

      Ai niin, käykää ehdottomasti tsekkaamassa seksimuseo! Sinne ja muuallekin sisäänpääsyt ovat varsin kohtuulliset. Olen käynyt myös katsomassa Stompin, ja voin suositella lämpimästi. Useasta mestasta saa opiskelija-alennusta, ja esim Stompissa näkörajoitepaikat olivat paljon edullisempia, mutta minä lyhyenä näin silti kaiken :)

      Hotelleista ja hostelleista saa kaikenmaailman brosyyrejä, joissa on alekuponkeja, joista on oikeasti hyötyä eli ne kannattaa selata läpi.

      • Kannattaako

        Hei!

        Myös me ollaan menossa uudeksi vuodeksi nykiin. Me tosin ollaan ensi kertalaisia. Olen yrittänyt saada kokemusperäistä tietoa Times Squaren uudesta vuodesta mutta huonolla menestyksellä. Onko sulla kokemusta Times Squaresta uutena vuotena? Tiedän, että paikan päällä kannattaa olla ajoissa päivällä jopa jo neljän aikoihin jos haluaa nähdä jotain. Tiedän myöskin, että paikalta ei voi poistua eikä sielä ole vessoja. Alkoholiakaan ei saisi olla. Haluaisinkin nyt tietää onko se vaivan arvoista? Emme myöskään haluaisi aivan selvin päin uutta vuotta juhlia vaikka ei tarkoituksena todellakaan ole perseitä vetää. Onko paikalle mahdollista salakuljettaa alkoholia. Entäs ruokailu yms.? Kaikki kokemukset ja vaihtoehdot ovat tervetulleita.


      • sinusta..
        Kannattaako kirjoitti:

        Hei!

        Myös me ollaan menossa uudeksi vuodeksi nykiin. Me tosin ollaan ensi kertalaisia. Olen yrittänyt saada kokemusperäistä tietoa Times Squaren uudesta vuodesta mutta huonolla menestyksellä. Onko sulla kokemusta Times Squaresta uutena vuotena? Tiedän, että paikan päällä kannattaa olla ajoissa päivällä jopa jo neljän aikoihin jos haluaa nähdä jotain. Tiedän myöskin, että paikalta ei voi poistua eikä sielä ole vessoja. Alkoholiakaan ei saisi olla. Haluaisinkin nyt tietää onko se vaivan arvoista? Emme myöskään haluaisi aivan selvin päin uutta vuotta juhlia vaikka ei tarkoituksena todellakaan ole perseitä vetää. Onko paikalle mahdollista salakuljettaa alkoholia. Entäs ruokailu yms.? Kaikki kokemukset ja vaihtoehdot ovat tervetulleita.

        Itse vietin uuden vuoden times squarella 2004. Saavuimme paikalle noin 10.30. Paikka jo niin taynna, ettei pallon pudotusta nahty. Sakot saimme avonaisesta paperipussissa olevasta kaljapullosta, siviilipukuiset kiertaa koko ajan. Ilotulitusta ei hyvin nahnyt, kun taivas on niin valoisa.. Telkkarista nakee paremmin.. Itse en varmaankaan toiste enaa vaivaudu. Kannattaa muistaa etta monet baarit, ravintolat ja klubit vaativat paikkavarauksia illaksi ja klubien sisaanpaasy maksut huimia ($100 - $200, joissakin paikossa takaa avoimen baarin, mutta ei kaikissa). Itse suuntaan mun downtown baariin, jossa tiedan menon olevan mahtava..


      • yksin.

        Onko tää joku uus muoti vai miks yksin matkustatte?


      • sulle
        yksin. kirjoitti:

        Onko tää joku uus muoti vai miks yksin matkustatte?

        Eiköhän kaikki saa matkustaa ihan just niinku tykkää.


      • Laura I.
        yksin. kirjoitti:

        Onko tää joku uus muoti vai miks yksin matkustatte?

        Mitä ehdottaisit vaihtoehdoksi? Parisuhteissa eläviä kavereita ei helposti saa mukaan kuukauden kiertomatkalle...


    • Msnewyork

      Oon muiden kommentoijien kanssa samaa mieltä tosta vapaudenpatsaasta, se ei ole niin suuri ja loistelias kuin aina sanotaan :p Oon ite aina pyrkinyt vähän välttelemään noin ns "pakollisia nähtävyyksiä", kun niitä nyt näkee aina kuvista, ja televisiosarjoista kotosallakin. Mutta kyllä aina matkaan kannattaa pari pakollista nähtävyyttä sisällyttää että voi sanoa käyneensä niissä :D . Mun oma vinkki on lähteä rohkeasti käymään manhattanin ulkopuolella, vaikka ihan new jerseyssä asti. Manhattanin lähellä Brooklyn on todella käymisen arvoinen, eikä ollenkaan niin vaarallinen ja paha paikka. Alueesta on muodostunut todellinen vaihtoehtopaikka, paljon pieniä kauppoja, kahviloita yms... Samoin bronxiin ja Harlemiin voi pienellä varovaisuudella mennä, molemmat ovat siistiytyneet huimasta viime vuosina. Mitä shoppailuun tulee niin ehdottomasti kannattaa käydä klassissa tavarataloissa, esim Bloomingdalessa. Mutta köyhä osa-aikaopiskelija kuten minä, niin eipä sieltä omalle kukkarolle hirveästi löydy mitään. Kannattaakin suunnata Kmarttiin tai Century 21seen, sieltä löytyy paljon helsingin kauppoja halvempia vaatteita. Kannattaa käydä tsekkaamassa vaikka http://www.lomailija.net/shoppailemaan-new-yorkiin/ , josta löytyy joitain vinkkejä. Ainiin, kun liikutte nykissä, niin metro on kyllä kaikkein kätevin, ja aika turvallinen myös yöaikaan. Asemilta löytyy valvottuja alueita, joissa voi turvallisesti odottaa metroa. New York ei ole ollenkaan niin vaarallinen kuin aina sanotaan. Se on itseasiassa yksi turvallisimmista kaupungeista jenkeissä. Ihan normaalilla kaupunkilaisjärjellä pärjää :)

      • .....

        Brooklynissa asustelee noin vajaa 3 miljoonaa ihmistä ja siellä on sellaisia alueita minne turistilla ei ole mitään asiaa.


      • Turha pelottelu pois
        ..... kirjoitti:

        Brooklynissa asustelee noin vajaa 3 miljoonaa ihmistä ja siellä on sellaisia alueita minne turistilla ei ole mitään asiaa.

        ...mutta eipä noihin "paikkoihin" tarvi ehdoin tahdoin mennä...
        ja noita ei turvallisia alueitahan löytyy joka maailman kolkasta

        niin kuin Msnewyork kirjoitti niin maalaisjärjellä pärjää kyllä, joten suosittelen
        lämpimästi Brooklynissä käymistä...


      • state of mind
        Turha pelottelu pois kirjoitti:

        ...mutta eipä noihin "paikkoihin" tarvi ehdoin tahdoin mennä...
        ja noita ei turvallisia alueitahan löytyy joka maailman kolkasta

        niin kuin Msnewyork kirjoitti niin maalaisjärjellä pärjää kyllä, joten suosittelen
        lämpimästi Brooklynissä käymistä...

        new yorkkiin kesällä ja juuri new jerseyn puolelle ku siellä on U2 konsertti.
        Tarkoitus on olla viikko nykissä ja Manhattanin puolella hotelli... miten noi kulkemiset ja mihin shoppailemaan?
        nähtävyyksistä haluan ainakin sinne luonnontieteelliseen vai mikä lie on, katsomaan dinon luita.


      • Omppulover
        state of mind kirjoitti:

        new yorkkiin kesällä ja juuri new jerseyn puolelle ku siellä on U2 konsertti.
        Tarkoitus on olla viikko nykissä ja Manhattanin puolella hotelli... miten noi kulkemiset ja mihin shoppailemaan?
        nähtävyyksistä haluan ainakin sinne luonnontieteelliseen vai mikä lie on, katsomaan dinon luita.

        Missä päin NJ tä Bono heittää keikan? Prudential Centerissä?? Vaiko josn muualla?
        Oltiin viime reissulla 4/2010 ja silloin käytiin NJ Devils peli katsomassa. Jerseyhin pääsee World Trade Centerin metroasemalta vaihtamalla NJ Transitin junaan tai ylempää Penn Stationilta junalla.
        Erittäin selkeästi opastettu ja paikalliset neuvovat kysymällä (osa jopa kysymättä) kun näkevät, että olette turisteja. Joo, mutta ihan keikkapaikastanne riippuen valitsisin lähtöasemani. Tässä osoite NJ Transitin koko operointi alueelle
        Jos olette NYC issä ansimmäistä kertaa, niin näin jälkeenpäin valitsisin itse Central Parkin hyvällä säällä, Manhattanin ympäri risteilyn (useita eri toimijoita) samalla näette vapauden patsaan ja ainakin mulle hlökohtaisesti riitti tämä niin ei tarvinnut mennä sinne erikseen... Ja jos oikein pihiksi haluat heittäytyä, niin metrocardilla pääset Staten Islandin lauttaan ja siinäkin näette vapaudenpatsasta riittämiin. Sitten joku musikaali Broadwayllä (mielipidekysymys varmaan, mutta suosittelen) Shoppailuun kannattaa varata joko päivä tai kaksi, riipppuen ihan budjetista ja onko yleensä shoppailutyyppiä. Salakapakat... Mainitsemastasi Museum of Natural History sta sen verran, että suosittelen ehdottomasti, mutta korostetusti --> Varatkaa siihen ihan koko päivä ja jos mahdollista, niin olkaa paikalla hyvissä ajoin, sillä jonoa alkaa muodostumaan jo hyvissä ajoin ennen aukeamis aikaa. Sisälle päästyänne näette edessänne pitkän lippumyyjien rivin, Niihin edelleen jonottamaan ja kun he myyvät kokopv.n lipun he kysyvät myös, haluatteko ostaa liput kuinka moneen erikois näyttelyyn? Älkää missään nimessä ottako kaikkia... ette ehdi käymään tai sitten "juoksette" lähes koko pv.n ettekä saa museosta parasta irti. Vaikka ette ottaisi yhtäkään erikoisnäyttelyä, niin teillä riittää kiertämistä koko päiväksi, I promise. Eikä ne sitäpaitsi ole mitään ihan kummallisia ne erikoiset. Dinot ovat ihan museon loppupäässä, muistaakseni 2 tai 3 krs. ja tietty aulassa pari.
        Käykää myös katsomassa aidon kokoinen sinivalasjäljennös, on aika mykistävä.

        Huh. sitähän kirjoittaisi vaikka romaanin näistä, mutta muistakaa... älkää ahnehtiko liikaa yhdellekään päivälle... Ette voi millään nähdä ja kokea kaikkea viikossa ettekä edes kahdessa.

        Oikein hyvät reissut teille. Me lähdetään taas helmikuussa 2011


      • Ol
        Omppulover kirjoitti:

        Missä päin NJ tä Bono heittää keikan? Prudential Centerissä?? Vaiko josn muualla?
        Oltiin viime reissulla 4/2010 ja silloin käytiin NJ Devils peli katsomassa. Jerseyhin pääsee World Trade Centerin metroasemalta vaihtamalla NJ Transitin junaan tai ylempää Penn Stationilta junalla.
        Erittäin selkeästi opastettu ja paikalliset neuvovat kysymällä (osa jopa kysymättä) kun näkevät, että olette turisteja. Joo, mutta ihan keikkapaikastanne riippuen valitsisin lähtöasemani. Tässä osoite NJ Transitin koko operointi alueelle
        Jos olette NYC issä ansimmäistä kertaa, niin näin jälkeenpäin valitsisin itse Central Parkin hyvällä säällä, Manhattanin ympäri risteilyn (useita eri toimijoita) samalla näette vapauden patsaan ja ainakin mulle hlökohtaisesti riitti tämä niin ei tarvinnut mennä sinne erikseen... Ja jos oikein pihiksi haluat heittäytyä, niin metrocardilla pääset Staten Islandin lauttaan ja siinäkin näette vapaudenpatsasta riittämiin. Sitten joku musikaali Broadwayllä (mielipidekysymys varmaan, mutta suosittelen) Shoppailuun kannattaa varata joko päivä tai kaksi, riipppuen ihan budjetista ja onko yleensä shoppailutyyppiä. Salakapakat... Mainitsemastasi Museum of Natural History sta sen verran, että suosittelen ehdottomasti, mutta korostetusti --> Varatkaa siihen ihan koko päivä ja jos mahdollista, niin olkaa paikalla hyvissä ajoin, sillä jonoa alkaa muodostumaan jo hyvissä ajoin ennen aukeamis aikaa. Sisälle päästyänne näette edessänne pitkän lippumyyjien rivin, Niihin edelleen jonottamaan ja kun he myyvät kokopv.n lipun he kysyvät myös, haluatteko ostaa liput kuinka moneen erikois näyttelyyn? Älkää missään nimessä ottako kaikkia... ette ehdi käymään tai sitten "juoksette" lähes koko pv.n ettekä saa museosta parasta irti. Vaikka ette ottaisi yhtäkään erikoisnäyttelyä, niin teillä riittää kiertämistä koko päiväksi, I promise. Eikä ne sitäpaitsi ole mitään ihan kummallisia ne erikoiset. Dinot ovat ihan museon loppupäässä, muistaakseni 2 tai 3 krs. ja tietty aulassa pari.
        Käykää myös katsomassa aidon kokoinen sinivalasjäljennös, on aika mykistävä.

        Huh. sitähän kirjoittaisi vaikka romaanin näistä, mutta muistakaa... älkää ahnehtiko liikaa yhdellekään päivälle... Ette voi millään nähdä ja kokea kaikkea viikossa ettekä edes kahdessa.

        Oikein hyvät reissut teille. Me lähdetään taas helmikuussa 2011

        http://www.njtransit.com/hp/hp_servlet.srv?hdnPageAction=HomePageTo


      • Ol
        Ol kirjoitti:

        http://www.njtransit.com/hp/hp_servlet.srv?hdnPageAction=HomePageTo

        Piti jo äsken mainita mutta unohdin, että hankalaksi nuo erikoiset tekee "aikataulutus"
        Kun otatte ne/niitä, niin lipunmyyjä laittaa niihin kelloajat mikä on tiedän aikanne mihinkin erikoisnäyttelyyn ja jos otatte niitä liikaa ja näytökset ovat pitkin päivää, niin ette ehdi kuin etsimään erikoisnäyttelyn paikkaa ehtiäksenne siihen oikeaan omaan aikaanne. Tästä pitkälti johtuu se, että muu museo vierailu kärsii pahasti. Korkeintaan yksi tai kaksi niitä.

        Niin ja kuitenkin mietitte nyt, että miksi tuo paasaa noista erikoisista koko-ajan...
        Juu... otettiin itse kaikki --> ja kärsittiin siitä sitten ;o)


      • VP
        Ol kirjoitti:

        Piti jo äsken mainita mutta unohdin, että hankalaksi nuo erikoiset tekee "aikataulutus"
        Kun otatte ne/niitä, niin lipunmyyjä laittaa niihin kelloajat mikä on tiedän aikanne mihinkin erikoisnäyttelyyn ja jos otatte niitä liikaa ja näytökset ovat pitkin päivää, niin ette ehdi kuin etsimään erikoisnäyttelyn paikkaa ehtiäksenne siihen oikeaan omaan aikaanne. Tästä pitkälti johtuu se, että muu museo vierailu kärsii pahasti. Korkeintaan yksi tai kaksi niitä.

        Niin ja kuitenkin mietitte nyt, että miksi tuo paasaa noista erikoisista koko-ajan...
        Juu... otettiin itse kaikki --> ja kärsittiin siitä sitten ;o)

        ... New York Pass. Meillä neljän hengen porukka näki ihan älyttömästi eikä tarvinnut miettiä rahaa. Must kohteet mielestäni Empire State Building, Top ofthe Rock ( käytiin pimeällä ), luonnontieteellinen museo, Moma, Guggenheim ( käveltiin lähinnä kierteet läpi ), Cirkle Line Cruises ja Metropolitan museo, joka suuruudessaan tyrmäsi. Kaikki paikat siis sisältyivät passiin ja käytiin osassa museoita vain muutamilla osastoilla, eikä väsytetty ihseämme ihan loppuun. Käytiin myös Madame Tussaud, King Tut, Poliisimuseo, Ny Skyride, jotka myös sisältyvät passiin, mutteivat olleet kummoisia. Myös ilmaiskohteet Central park (4 h pyöräily sisältyi passiin), Brooklynin silta, YK (opastettu kierros maksullinen), Battery Park olivat kivaja. WTC:n alue oli vain iso työmaa ja paikalliset ihmetteli, kun ei valmista näytä syntyvän. ESB rakennettiin kuulema aikoinaan vuodessa. Meillä oli käytössä viikon MetroCard ja käytettiin lähinnä linja-autoa niin nähtiin samalla maisemia.


      • on puhuttu täällä
        VP kirjoitti:

        ... New York Pass. Meillä neljän hengen porukka näki ihan älyttömästi eikä tarvinnut miettiä rahaa. Must kohteet mielestäni Empire State Building, Top ofthe Rock ( käytiin pimeällä ), luonnontieteellinen museo, Moma, Guggenheim ( käveltiin lähinnä kierteet läpi ), Cirkle Line Cruises ja Metropolitan museo, joka suuruudessaan tyrmäsi. Kaikki paikat siis sisältyivät passiin ja käytiin osassa museoita vain muutamilla osastoilla, eikä väsytetty ihseämme ihan loppuun. Käytiin myös Madame Tussaud, King Tut, Poliisimuseo, Ny Skyride, jotka myös sisältyvät passiin, mutteivat olleet kummoisia. Myös ilmaiskohteet Central park (4 h pyöräily sisältyi passiin), Brooklynin silta, YK (opastettu kierros maksullinen), Battery Park olivat kivaja. WTC:n alue oli vain iso työmaa ja paikalliset ihmetteli, kun ei valmista näytä syntyvän. ESB rakennettiin kuulema aikoinaan vuodessa. Meillä oli käytössä viikon MetroCard ja käytettiin lähinnä linja-autoa niin nähtiin samalla maisemia.

        ennenkin... ja niin kuin aiemminkin sanon myös nyt, että EN suosittele.
        Mielipiteitä varmasti monia ja kokemuksia, mutta jos passin ostaa, niin sitä on myös
        käytettävä mikäli aikoo saada siitä hyödyn irti. Ymmärrän kyllä jos kiertää noin kuin edellinen kirjoittaja, että raapaisee vähän pintaa kaikesta... eikä tämä ole pahalla kirjoitettu edellistä kirjoittajaa kohtaan, mutta minä ainakin tykkään tutkia kiinnostuksen kohteitani tarkasti. Esim.
        Top of the Rock... Rockefeller Center kun on paljon muutakin. Nopeasti kiertäen ja lähes kaikilla passin paikoilla käydessä saa mielestäni niin huonon kuvan itse kaupungista että... Tosin voi kyllä sitten sanoa käyneensä kaikkialla, mutta ei oikeastaan missään.

        Itse olen käynyt cityssä jo useamman kerran ja on oikeasti nähty ja koettu paljon. Ilman citypasseja sun muita ja kertaakaan ei ole jäänyt sellaista oloa, että voi, olisimmepa ostaneet sen passin, niin olisimme säästäneet. Ennemminkin on ajateltu niin, että
        näistäkään tän reissun kohteista moneenkaan ei olis päässyt passilla ja kun on laskettu kaikki pääsymaksut/hlö niin passi on aina tullut kalliimmaksi... parhaalla reissulla muistaakseni samanhintaiseksi. Jos laskee ny passin luettelosta kaikkia sis.pääsymaksuja ja katselee paikkoja mihin se käy, niin tulee varmasti sokeaksi ja ostaa passin... jälkeenpäin kannattanee sitten laskea monessako kohteessa tuli oikeasti käytyä ja mitä siellä tuli nähtyä vai tuliko vaan juostua, kun pitää ehtiä vielä muihinkin kohteisiin tänään... kutsuvat tuota New York paniikiksi, jota ei kannata kokea, joskin se voi olla vaikea välttää...

        Lyhyesti siis, että itse en ottaisi, mutta jokainen tietenkin tavallaan ja varmasti siinä säästää, mikäli juoksee kohteesta kohteeseen. Nauttiminen reissusta ja cityn sykkeestä puistonpenkillä istuen, jääkin sitten olemattomiin ja se minusta tässä mahtavassa kaupungissa on parasta eikä sitä saa millään passilla mistään ostettua.

        Miettikäähän tarkasti, ennenkuin ostatte näitä "passeja" mitä aiotte tehdä ja missä käydä
        ja erityisesti sitä haluatteko vain raapaista pintaa vai tutustua lähemmin.

        Nimim. Antipassi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3418
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2098
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1662
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1517
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1376
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1111
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1097
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      150
      933
    Aihe