Saankohan sanoa mielipiteeni suoraan? En tosiaankaan ymmärrä, miksi kaikki kuurot juoruavat kaikkea paskaa? Liioittelevat tai uskovat mielellään asian ja levittävät juoruja eteenpäin. Piru vieköön.
Kuurot, ettekö te ymmärrä ollenkaan, että joku loukattu voi nostaa syytteen kunnianloukkauksesta?
Siitä seuraa SAKOT tai VANKEUTTA, enintään kuusi kuukautta vankeutta. Voin hyvin varoittaa, että varokaa vähän.
Kuurot, koettakaa nyt lopettaa juoruilun, jättäkää heidät rauhaan ja kunnioittakaa ihmisten elämää.
Tiedän kyllä, että kuulevatkin osaavat juoruta, mutta kuulevien kaveripiiri saa tietää eikä muut tuntemattomat tiedä yhtään. Verrattuna kuuroihin: meitä on 5000 ja yli puolet saavat tietää ihmisten asioista, siispä osa tuntemattomista/tutuista tietää ihmisten asioista. Ei ole yhtään mukavaa. On joskus vaikea tutustua uusiin ihmisiin, koska on mahd. että he tiesivät etukäteen, koska ovat kuulleetkin jutun.
Sanotaan, että juoru joskus voittaa ensivaikutelman.
JUORU EI OLE ITSESELVYYS, se voi seurata mielen masennus, itsemurha, pelko, häpeä, kärsimystä loukatulle.
Juoru
21
3149
Vastaukset
- tosi on
totta että kuuroilla on niin pienet noi piirit, että juttu leviää kuin salama kirkkaalla taivaalla. Kun on pienet piirit niin hetken päästä kaikki kyllä tietää jutun mitä itse et ajatellut että se kulkeutuisi kovinkaan pitkälle näin se vaan menee, mutta se on säälittävää...
- nimetön_
...eikö kuuroilla ole muuta tekemistä kuin juoruta kaikkea sontaa?
- Kerrohan
Mitä niin pahaa susta on juoruttu, että tulee itsemurha mieleen?
Juoruilu on osa kanssakäymistä, ei sen ihmeempää. Suurin osa ihmisistä tajuaa suhtautua siihen varauksella. Mutta on vaan kiva päivittää välillä tietoja yhteisistä tutuista. Musta se on aika viatonta.
Eri asia on, jos ystävä pettää tosissaan luottamuksen ja kertoo asian, jonka on luvannut pitää salassa. Mutta että oikeutta ja sakkoja...huhhuh. Ystävyys siinä menee, ja sekin on usein riittävästi.- Raindropper
Kerrohan sinä nyt, että onko pahansuopa tai täysin perätön juoru niin sitten viaton? No eipäs se enää olekaan viatonta, vaan täysin väärin toisia ihmisiä kohtaan.
Ja millainen juoruilu on sitten osa kanssakäymistä,kun ei osaa edes keskustella maan ja taivaan väliltä? Kyllä sen huomaa heti,että kuka ei osaa keskustella maan ja taivaan väliltä kunnolla,vaan rupeaa sitä juoruilemaan vaikka siitä miten se Matti on mennyt treffailemaan naapurin muijaa ja sitä ja tätä. Ei kunnon maan ja taivaan välisten tapaisten keskusteluille tarvita mitään juoruilua.
Mitä yhteisistä tutuista tietojen päivittämiseen tulee, niin ainahan voi itse kysyä yhteisiltä tutuilta, että mitä heille kuuluu.
Valitettava tosiasia kuitenkin siinä on,että olen kyllä liikkuessani kuurojen piirissä huomannut joskus jopa perättömiä juoruja.Ja vieläpä on sellaisia ihmisiä,jotka haluavat uskoa ennemmin perättömiä juoruja. Eikö heidän mieleensä ole koskaan juolahtanut se järkevin ratkaisu, että kannattaa aina kysyä paikkaansapitävyydestä juuri siltä ihmiseltä,johon on kohdistunut perätön juoru. - en tosiaankaan kerro
... kuka nyt väitti, että harkitsen itsemurhaa? Ei voi muuta kuin sanoa: voi jessus.
Tietääkseni eräs (en mainitse nimeä, enkä myöskään vastata onko hän kuuleva vai kuuro jne.) tyyppi tappoi itsensä perättömän juorun takia. Hän oli masentunut syvästi jostain syystä eikä kestänyt enää kun hänestä puhuttiin paskaa. Ei vaan halunnut selvittää asiaa.
Voin sanoa, että juoruilu on vakava asia. - en tosiaankaan kerro
en tosiaankaan kerro kirjoitti:
... kuka nyt väitti, että harkitsen itsemurhaa? Ei voi muuta kuin sanoa: voi jessus.
Tietääkseni eräs (en mainitse nimeä, enkä myöskään vastata onko hän kuuleva vai kuuro jne.) tyyppi tappoi itsensä perättömän juorun takia. Hän oli masentunut syvästi jostain syystä eikä kestänyt enää kun hänestä puhuttiin paskaa. Ei vaan halunnut selvittää asiaa.
Voin sanoa, että juoruilu on vakava asia."Ei vaan halunnut selvittää asiaa."
--> siis piti: Ei vaan JAKSANUT selvittää asiaa.
- psyka
Eipäs yleistetä... ei jokainen kuurot juoruile pahaa. ON olemassa erilaisia ihmisiä, jotkut tykkäävät juoruta ja jotkut eivät. Juoru kuuluu normaaliin elämään. Väitätkö ettet sinä koskaan juorua?
Mä tiedän että minusta juoruttiin sekä hyvää että pahaa, mutta jatkan elämääni silti. Olen vahva ja kestän että minusta juorutaan. So what... nauran joskus minusta perättömille juoruille. Enkä jää murehtimaan. Ole sinäkin vahva. Voit aina sanoa juorujalle että toi on ihan rumaa, perätön, ym... niin se juoruja sit tajuaa lopettaa.- en tosiaankaan kerro
"Väitätkö ettet sinä koskaan juorua?"
Voin kyllä kertoa, että nuorena olen juorunnut, mutta satuin itsekin joutumaan juorujen uhriksi, musta on juoruttu perättömiä juoruja.
Sen jälkeen ymmärsin vasta HYVIN miltä loukatusta ihmisestä tuntui kun kyseisestä ihmisestä juoruttiin kaikkea paskaa.
Opin siis kunnioittamaan muiden elämää, enkä mielellään kuuntele juoruja.
"Mä tiedän että minusta juoruttiin sekä hyvää että pahaa, mutta jatkan elämääni silti. Olen vahva ja kestän että minusta juorutaan. So what... nauran joskus minusta perättömille juoruille. Enkä jää murehtimaan. Ole sinäkin vahva."
- mutta satutko tietämään, että tässä maailmassa on täynnä erilaisia ihmisiä, ovatpa he vahvoja, herkkiä, yliherkkiä, pahoja yms.
Osa ihmisistä eivät voi vaan nielaista perättömiä juoruja... - joka nauraa perättömille ju...
Ei se auta aina. Sanoit itsekin, että ihmiset ovat erilaisia.
Hyväksy sinäkin että joku ihminen voi olla heikko, joka ottaa kovin itseensä.
Kuinka voit ottaa psyka-sanan? Voisi luulla, että psyka-> psykologi tai psykatri joka yrittää ymmärtää
ja auttaa ihmisiä. - psyka
joka nauraa perättömille ju... kirjoitti:
Ei se auta aina. Sanoit itsekin, että ihmiset ovat erilaisia.
Hyväksy sinäkin että joku ihminen voi olla heikko, joka ottaa kovin itseensä.
Kuinka voit ottaa psyka-sanan? Voisi luulla, että psyka-> psykologi tai psykatri joka yrittää ymmärtää
ja auttaa ihmisiä.En sanonut että pitää nauraa perättömille juoruille. Vaan että minun kohdallani minä nauran. En sanonut että sun täytyy nauraa. Tajuan toki että jokainen on erilainen. Kannustin vaan välittämättä juoruista. Älä ota vakavasti nimimerkistäni. Kiitos.
- kuuro minäkin olen
Ei voi kuin sanoa: Suurin osa kuuroista on paskoja.
- Mä vain
Miksi kirjoitit, että KAIKKI KUUROT juoruavat.
Älä hyvä ihminen ala yleistää.
Etkös muka ole itse koskaan juorunnut vai?
Onhan se elämä joskus rankkaa pienessä yhteisössä. Ihan sama juttu se on pienellä paikkakunnalla jossa kaikki tuntevat toisensa. Juoruaa ne kuulevatkin. Mistä tietää vaikka jopa enemmän kuin me nollakorvat.- en tosiaankaan kerro
Oletko itsekin kuuro? Jos olet, niin luulisi että tiedät kyllä. Mutta jos olet kuuleva, väärä palsta, moikka.
- Mä vain
en tosiaankaan kerro kirjoitti:
Oletko itsekin kuuro? Jos olet, niin luulisi että tiedät kyllä. Mutta jos olet kuuleva, väärä palsta, moikka.
Minäkin olen kuuro mutta sitä mieltä että ei meidän yhteisömme mitenkään poikkea muista kuulevien yhteisöistä juoruamisen suhteen. Juorutaan niissäkin, työpaikoilla, kouluissa, kylissä jne.
Toisia muiden asiat kiinnostavat enemmän kuin toisia oli sitten kuuro tai kuuleva. Joillekin juoruaminen ja muiden kyttääminen on melkein elämän sisältö kun muuta ei ole. - en tosiaankaan kerro
"Miksi kirjoitit, että KAIKKI KUUROT juoruavat.
Älä hyvä ihminen ala yleistää.
Etkös muka ole itse koskaan juorunnut vai?"
- Taas sama kysymys, katso vastaustani psykan kysymykseen jos viitsit.
- aiheena Juoru
Tämä juttu oli eräässä luennossani, luennoitsijan tekstit:
Hei, me juoruillaan!
JOSKUS ME KAIKKI JUORUAMME. MYÖS MUUT EHKÄ JUORUAVAT MINUSTA TEISTÄ MEISTÄ.
JUORU ON NORMAALIA ELÄMÄSSÄ, VUOROVAIKUTUKSEN MUOTO.
KÄSITYKSIÄ ON ERILAISIA. HYVIÄ TAI PAHOJA JUORUJA.
KESKUSTELUAJASTA IHMISET JUORUAVAT VÄHINTÄÄN 20% JA OSA JOPA 75%.
JUORULLA ON VOIMAKAS VALTA. SE VOI TUHOTA JUORUN KOHTEEN MAINEEN. EHKÄ MYÖS JUORUAJA, JUORUN KUUNTELIJA JA JUORUN KOHDE VÄLISET SUHTEET.
JUORU VOI MYÖS PELASTAA JOITAKIN ASIOITA.
YLEENSÄ JUORUILUUN TAPA PUHUA SALAA TOISISTA, LIITTYY IHMISSUHTEIDEN HUONOON PUOLIIN. MUTTA JUORULLA ON MYÖS HYVÄ VAIKUTUS. HYVISTÄ VAIKUTUKSESTA KERROTAAN VÄHÄN MYÖHEMMIN.
ENNEN VANHAAN AIKAAN KESKIAIKANA JUORUMINEN OLI "PAHOLAISEN KIELI" JOKA LIETSOI ESIM. MUSTASUKKAISUUTTA. PAHA JUORU YHDISTETTIIN KATEUTEEN JA LAISKUUTEEN, SE OLI KUOLEMANSYNTI.
NYKYAIKANA MYÖS JUORUTAAN, SE JOHTUU TEKEMÄTTÖMYYDESTÄ TAI TYLSYYDESTÄ, JUORUJALLA EI OLE OMASSA ELÄMÄSSÄ MITÄÄN MIETITTÄVÄÄ KUN PITÄÄ LEVITTÄÄ JUORUJA.
JUORUJA OLI YRITETTY POISTAA LAIN AVULLA. ENGLANNISSA 1300-1700 LUVULLA JOKU KÄRÄHTÄNEET JUORUJAT JOUTUVAT JALKAPUUHUN HÄPEÄMÄÄN JA EHKÄ MYÖS MUITA JULMIA RANGAISTUKSIA.
NYKYAIKAAN LAKI VOI PUUTTUA ASIAAN JOS JUORUJA JUORUU KOKO AJAN SAMAA ASIAA TIETYSTÄ HENKILÖSTÄ MYÖS JUORU JOKA EI PIDÄ PAIKKAANSA. TIETTY HENKILÖ VOI HAASTAA OIKEUTEEN KUNNIALOUKKAUKSESTA.
JUORU, MITÄ SE OIKEASTI ON? JUORUN AIHE VOI OLLA MITÄ TAHANSA. SE ON "KESKUSTELUA" "JUTTELUA" "POHDIMME TOISTEN SYITÄ".
JUORU LIITETTIIN YLEENSÄ IHMISTEN YKSITYISIÄ ASIOITA.
IHMISET SEKOITTAVAT JUORU-HUHU KÄSITYKSEN, HUHU TARKOITTAA ASIAN LEVIÄMINEN MAAILMANLAAJUISESTI JA JUORU TARKOITTAA PIENEN PIIRIN YKSITYINEN JUTTELUA KESKUSTELUA JA ON HENKILÖKOHTAINEN.
JUORUN AIHEET MILLAISIA? JUORUN AIHEET VAIHTELEVAT. KESKIAJALLA SUOSITTU AIHE OLI IHMISTEN RAKKAUSELÄMÄ JA AVIOLIITON ULKOPUOLISET SUHTEET. NYKYÄÄN ENITEN JUORUN AIHEET OVAT JUOPOTTELUT, AVIORIKOKSET, TAPPELUT, RIKKAUS-KÖYHYYS ELI RAHA JA LAITTOMAT SEKSUAALISUHTEET.
KUKA ENITEN JUORUAA? NAISET VAI MIEHET? ENITEN AJATELLAAN YLEENSÄ NAISET JUORUAVAT. NAISTEN OMA HARRASTUS. MUTTA TOTUUS ON MIEHET MYÖS JUORUAA YHTÄ PALJON KUIN NAISET.
NAISET OVAT ILMEIKKÄITÄ KERTOJIA, JUTUISSA ENEMMÄN MERKITTÄVIÄ YKSITYISKOHTIA, MIEHILLÄ JUORUT TAVALLISTA.NAISET YRITTÄVÄT JUORUN AVULLA KESKUSTELEMAAN.
MONI TIETÄÄ NIMEN: JUORUÄMMÄ. SE JOHTUU NAISET JUORUAVAT TAHALLISEMMIN JA ILKEÄMMIN KUIN MIEHET.
JUORUN TYYPPI ON NAISELLINEN, SIKSI LIITETTIIN NAISIIN. MUTTA MIEHET JUORUAVAT YHTÄ PALJON KUIN NAISET.
NYT KERRON JUORUN HYVÄT PUOLET. IHMINEN TARVITSEE KUULUA RYHMÄÄN, JUORUN AVULLA PÄÄSEE RYHMÄÄN, RYHMÄ HYVÄKSYY IHMISEN JOUKKOON.
JUORU SITOO RYHMÄN YHTEEN. YSTÄVÄT JUORUAVAT, SE SITOO YSTÄVYYSSUHTEEN JATKUVUUTTA.
IHMISET TARVITSEVAT TIETOA ELÄMÄN TÄRKEIMMÄT YKSITYISIA TAPAHTUMIA, JUORU VARMISTAA TOISTEN LUOTTAMUKSIA, YSTÄVYYDEN LUOTTAMUKSIA.
OSA KAVERIT JUORUAVAT ENEMMÄN KUIN TOISET. JUORUILU VAATII MOLEMMINPUOLISTA LUOTTAMUSTA. SE ON VAIHTOSUHDE, TOINEN KERTOO JOS TOINEN MYÖS KERTOO JUORUJALLE JOTAIN.
IHMISET KÄSITTELEVÄT TUNTEITAAN/ONGELMIAAN JUORUN AVULLA(ESIM. YSTÄVÄNI ON MUKAVA, MUTTA MINUA HÄIRITSEE HÄNEN VIINANKÄYTTÖÄ-KERTOJA ON JUORUJA, KOSKA PURKAA TUNTEENSA YSTÄVÄN KOHTAAN, MUTTA KUULIJA TULKITSEE SEN JUORUKSI KOSKA SAI KUULLA ETTÄ YSTÄVÄ RYYPPÄÄ), MYÖS IHMISET OPPIVAT KÄSITTELEMÄÄN TUNTEITA/ONGELMIA JUORUN AVULLA (ESIM. KERTOJA KERTOO ETTÄ POIKAYSTÄVÄLLÄ ON HAISEVA JALAT, KÄVI LÄÄKÄRISSÄ, LÄÄKÄRI ANTOI VOITEEN JOKA HAJU HÄVISI, KUULIJA OTTI VINKIN SIITÄ KOSKA HÄNELLÄ TAI JOLLAKIN TUTTAVILLA ON MYÖS JALKAONGELMA JA PÄÄTTÄÄ MENNÄ LÄÄKÄRIIN-KERTOJA ON JUORUJA KOSKA KUULIJA SAA TIETÄÄ ETTÄ POIKAYSTÄVÄLLÄ ON JALKAONGELMA, MUTTA SAA APUA KERTOJALTA ETTÄ LÄÄKÄRI VOI AUTTAA).
HYVÄSSÄ SEURASSA JUORU TUTTAVISTAAN VOI OLLA HAUSKA JUTTU, MUTTA HUONO ILMAPIIRISSÄ SAMA JUORU VOI OLLA HUONO JUTTU.
JUORUAMINEN YHDISTÄÄ IHMISIÄ, TUKEE YSTÄVYYTTÄ TAI ON HAUSKA AJANVIETE. JUORUN KUULIJA KOKEE OLEVANSA LUOTTAMUKSEN ARVOINEN KOSKA JUORUJA USKOUTUU HÄNELLE. YSTÄVYYS-JUORU ON LUONNOLLINEN. YSTÄVIEN KESKEN JUORUILU ON SALLITTUA.
MEILLÄ ON TARVE TIETOA MUISTA IHMISISTÄ, JOTTA VOIMME TIETÄÄ MITEN KÄYTTÄYDYTÄÄN JUORUN KOHTEEN KANSSA, VOIMME VÄHENTÄÄ EPÄVARMUUTTA ERILAISISSA TILANTEISSA. JUORU "OPETTAA" MEITÄ KUINKA SUHTAUDUTAAN ERILAISIIN ASIOIHIN. JUORUN AVULLA VOIMME YMMÄRTÄÄ PAREMMIN OMAA ELÄMÄÄMME.
JUORUAVATKO TUNTEMATTOMAT IHMISET KESKENÄÄN? KYLLÄ ON MAHDOLLISTA MUTTA JUORUTAPA ON ERI. YSTÄVIEN KESKEN JUORU ON SYVEMPÄÄ YKSITYISKOHTAISIA, VIERAIDEN KANSSA EI MENNÄ YKSITYISKOHTAISIIN VAAN PINNALLISIA ASIOIHIN. MUTTA EI OLE YLEINEN ETTÄ TUNTEMATTOMAT JUORUAVAT KESKENÄÄN. KOSKA EIVÄT TUNNE TOISIAAN, ->LUOTTAMUS PUUTE.
JUORUJA, MILLAINEN HÄN ON? JUORUJA ON UTELIAS, AVOIN IHMINEN, TARKKASILMÄINEN, HUONO PUOLI LUONTEESTA JUORUJA VOI OLLA TYLSÄ JA ELÄMÄSSÄ EI TAPAHDU MITÄÄN ERIKOISIA ASIOITA. PAHATAHTOISELLA JUORUJALLA TAITAVA PELISILMÄ, HÄNELLÄ EI OLE EMPAATTISIA TUNTEITA, KYLMÄ IHMINEN. TAITAVA JUORUJA EI JÄÄ KIINNI.
JOS IHMINEN KOVA JUORUMAAN, TOISET IHMISET VOIVAT LEIMATA HÄNET "PAHAKSI". ON TODETTU ETTÄ ITÄSUOMALAISET JUORUAVAT ENEMMÄN KUIN LÄNSISUOMALAISET, KOSKA ITÄSUOMALAISET VILKKAITA PUHELIAITA IHMISIÄ, LÄNSISUOMALAISET OVAT SULKEUTUNEITA JA EI PUHU PALJON.
VOIMMEKO PUOLUSTAUTUA/ESTÄÄ JUORUISTA? SE ON HANKALA. IHMISET VOIVAT VAIKUTTAA JUORUN KULKUUN. JOS IHMISET SALLIVAT JUORUT, EIVÄT PUUTU SIIHEN, JUORU VOI JATKUA.
JOS HALUAA LOPETTAA JUORUILUN, ENSIMMÄINEN ASIA ON EI KERRO JUORUN ETEENPÄIN VAAN LOPETTAA SEN. TOINEN ASIA KUULIJA VOI PUUTTUA JUORUKERTOJAN ASIAAN, MOITTIA SIITÄ. TAI SANOA ETTÄ EN HALUA KUULLA JUORUJA. KUULIJA VOI POISTUA PAIKALTA. MYÖS EI ITSE ALOITA JUORUN KERTOMISEN.
JA VIIMEKSI: 10 KÄSKYSTÄ 8. KÄSKY, MIKÄ SE ON?
ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI. = ÄLÄ VALEHTELE, ÄLÄ PETÄ IHMISIÄ, ÄLÄ SAATA IHMISTÄ HUONOON MAINEESEEN, VAAN MEIDÄN PITÄÄ PUOLUSTAA, AJATELLA JA PUHUA IHMISISTÄ HYVÄÄ.
ME TE PÄÄTÄMME ONKO HELPPO TAI VAIKEAA PITÄÄ 8. KÄSKYÄ. - Josefson
Olen itse todennut aikaa sitten monen kuuron juoruilevan innokkkaasti ja jopa keksivän omasta päästään juttuja jostain ihmisestä - paikkansapitämättömiä. Välitän paskat jos noita juoruja levitellään kuurojen parissa, sillä heidän seuransa ei minua kiinnosta. Vaan kun mennään tota paska apuhumaanmyös kuuleville. Valheellisten juttujen kohteeksi joutuu yleensä joku kuuro, joka on jotenkin ei tarpeeksi arvovaltainen tms. "alempiarvoinen" josta on hyvä jauhaa paskaa. Kiitos mulle riitti.
- Willewartti
Olen itse todennut aikaa sitten monen kuuron juoruilevan innokkkaasti ja jopa keksivän omasta päästään juttuja jostain ihmisestä - paikkansapitämättömiä. Välitän paskat jos noita juoruja levitellään kuurojen parissa, sillä heidän seuransa ei minua kiinnosta. Vaan kun mennään tota paska apuhumaanmyös kuuleville. Valheellisten juttujen kohteeksi joutuu yleensä joku kuuro, joka on jotenkin ei tarpeeksi arvovaltainen tms. "alempiarvoinen" josta on hyvä jauhaa paskaa. Kiitos mulle riitti.
- vittuuntunut
70-luvulla syntyneet turkulaiset voisivat mun puolestani painua helvettiin ja PISTE
- Tietää
80-luvullakin syntyneet turkulaiset
- vittuuntunut
Tietää kirjoitti:
80-luvullakin syntyneet turkulaiset
80-luvulla syntyneet turkulaiset oppivat tavan 70-luvulla syntyneiltä turkulaisilta, hoh hoo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108