Minkälainen systeemi vaatii kondensaattorin?
Auttaisiko esim. spl dig 1450 spl V12S
systeemiä kondensaattori millään lailla vai onko
nuo konkat ihan huuhaa juttuja. Mitä se konkka
oikein tekee?
Kondensaattori?
27
10449
Vastaukset
- Hemi
Kondensaattori auttaa kaikkia järjestelmiä, missä
on erillinen vahvistin. Se toimii ikään kuin
jännite varastona eli kun akku ei kykene antamaan
virtaa nopeisiin muutoksiin, niin kondensaattori
tekee sen. Kondensaattori kannattaa ostaa aina,
mutta on EHDOTON hankinta esim. silloin kun valot
välkkyvät basson tahtiin...- Arvuutusmasiina
"kun akku ei kykene antamaan virtaa nopeisiin
muutoksiin, niin kondensaattori tekee sen. "
Akusta kyllä riittää virtaa, se ei notku
kovinkaan helposti.
Valojen välkkyminen basson tahdissa johtuu
virtajohtojen jännitehäviöistä. Siihen auttaa
kondensaattori, kun se kytketään mahdollisimman
lähelle vahvistinta. - Hemi
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"kun akku ei kykene antamaan virtaa nopeisiin
muutoksiin, niin kondensaattori tekee sen. "
Akusta kyllä riittää virtaa, se ei notku
kovinkaan helposti.
Valojen välkkyminen basson tahdissa johtuu
virtajohtojen jännitehäviöistä. Siihen auttaa
kondensaattori, kun se kytketään mahdollisimman
lähelle vahvistinta.Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
melko helposti jos on käytössä vähänkään
tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
jossain vikaa ja paljon. - Arvuutusmasiina
Hemi kirjoitti:
Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
melko helposti jos on käytössä vähänkään
tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
jossain vikaa ja paljon."Auton akku on normaalisti n.60A."
Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
ymmärtänet idean.
" vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
volttimittarilla mitatessa. "
Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
tipu.
Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
hiukan, palataan sitten asiaan. - Hemi
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Auton akku on normaalisti n.60A."
Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
ymmärtänet idean.
" vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
volttimittarilla mitatessa. "
Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
tipu.
Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
hiukan, palataan sitten asiaan.Miten sitten selität että jos auton valot vilkkuu
basson tahtiin??? Kerro minulle se!
KONDENSAATTORIN TEHTÄVÄ ON TASATA JÄNNITTEEN
VAIHTELUITA. Se on taivaan tosi.
Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse valmistun
parin vuoden päästä sähköpuolen inssiksi. - Hemi
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Auton akku on normaalisti n.60A."
Siis mitä se on? Tarkoittanet akun kapasiteettia,
joka ilmoitetaan ampeeritunteina (Ah). Esim 60 Ah
akku pystyy syöttämään 10 A virtaa 6 tuntia,
ennenkuin sen napajännite on tippunut liian
alhaiseksi. Vastaavasti 1 A virtaa saadaan 60 h.
Käytännössä se ei mene pilkulleen näin, mutta
ymmärtänet idean.
" vaikka 150A niin on taivaan tosi että jännite
tippuu taatusti. Tämä on helposti havaittavissa
volttimittarilla mitatessa. "
Mutta mittaapas suoraan akun navoista, niin eipä
tipu.
Sinun kannattaisi kerrata sähkötekniikkaa vielä
hiukan, palataan sitten asiaan.Ehkä sotkin hieman tässä vietissä pari asiaa
keskenään. - Arvuutusmasiina
Hemi kirjoitti:
Miten sitten selität että jos auton valot vilkkuu
basson tahtiin??? Kerro minulle se!
KONDENSAATTORIN TEHTÄVÄ ON TASATA JÄNNITTEEN
VAIHTELUITA. Se on taivaan tosi.
Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse valmistun
parin vuoden päästä sähköpuolen inssiksi."Miten sitten selität että jos auton valot
vilkkuu basson tahtiin??? "
Väärästä kytkennästä.
Vahvistimen virtajohtoa ei ole kytketty suoraan
akun napaan, vaan esim. sulakerasiaan tms.
Silloin vahvistimen ottama virta aiheuttaa
jännitehäviön siinä pisteessä, josta otetaan
käyttöjännite auton valoille ja muille laitteille.
Suurikulutuksiset laitteet täytyy kytkeä oman
sulakkeen kautta suoraan akun napaan, silloin
jännitteet pysyvät kohdallaan.
Ja jos valot edelleen välkkyvät, kannattaa akun
kunto ja varaustila tarkistaa.
" Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse
valmistun parin vuoden päästä sähköpuolen
inssiksi. "
No, itse olen tehnyt näitä juttuja työkseni vasta
reilun 10 vuotta...tekniikka on kehittynyt sinä
aikana, mutta perusasiat ja kaavat pysyvät
edelleen samoina. - Hemi
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Miten sitten selität että jos auton valot
vilkkuu basson tahtiin??? "
Väärästä kytkennästä.
Vahvistimen virtajohtoa ei ole kytketty suoraan
akun napaan, vaan esim. sulakerasiaan tms.
Silloin vahvistimen ottama virta aiheuttaa
jännitehäviön siinä pisteessä, josta otetaan
käyttöjännite auton valoille ja muille laitteille.
Suurikulutuksiset laitteet täytyy kytkeä oman
sulakkeen kautta suoraan akun napaan, silloin
jännitteet pysyvät kohdallaan.
Ja jos valot edelleen välkkyvät, kannattaa akun
kunto ja varaustila tarkistaa.
" Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse
valmistun parin vuoden päästä sähköpuolen
inssiksi. "
No, itse olen tehnyt näitä juttuja työkseni vasta
reilun 10 vuotta...tekniikka on kehittynyt sinä
aikana, mutta perusasiat ja kaavat pysyvät
edelleen samoina.Jos olet kerran ammattilainen autohifin alalla
niin kannattaa käydä sivuilla mitkä ovatkin
sinulle jo varmaan tutut auto-sound.net -
tekniset artikkelit - virtajärjestelmät -
virtakondensaattori. Että ihan vain tiedoksi että
valot voivat välkkyä, vaikka kaikki olisi tehty
oikein. Nyt asian pitäisi olla selvä? Pystyykö
ammattilainen myöntämään olleensa väärässä? - Arvuutusmasiina
Hemi kirjoitti:
Jos olet kerran ammattilainen autohifin alalla
niin kannattaa käydä sivuilla mitkä ovatkin
sinulle jo varmaan tutut auto-sound.net -
tekniset artikkelit - virtajärjestelmät -
virtakondensaattori. Että ihan vain tiedoksi että
valot voivat välkkyä, vaikka kaikki olisi tehty
oikein. Nyt asian pitäisi olla selvä? Pystyykö
ammattilainen myöntämään olleensa väärässä?Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.
Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.
Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
puolelle. - Hemi
Arvuutusmasiina kirjoitti:
Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.
Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.
Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
puolelle.Kertokaapa muut lukiat mielipiteenne. Itse omaan
asiasta oma kohtaisia kokemuksia ja tiedän että
näin on, mutta entä muut?
Ja kuka idiootti yrittää kytkeä esim. 25neliön
johdinta sulapesään? Valot voivat välkkyä jos
virran kulutus on niin suuri että laturi ei pysty
antamaan niin paljoa virtaa. Mutta tämä tästä.
Kommentoikaa nyt muutkin.
Itse olen puhunut koko ajan OIKEIN TEHDYISTÄ
KYTKENNÖISTÄ. - Hemi
Arvuutusmasiina kirjoitti:
Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.
Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.
Ei enempää tästä aiheesta, menee jankkaamisen
puolelle.Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? - Arvuutusmasiina
Hemi kirjoitti:
Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein???"Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "
Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.
Piste. - 5V. harrastanut
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "
Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.
Piste.<Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.
<Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.
Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
oikein niin kondensaattori on turha.
Vaikka "ammattilainen" oletkin niin tutustu
asioihin ennen kuin alat niistä toisia neuvomaan. - Hemi
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Ja jos näin kerran on niin miksi kaikissa FASCAN
kisoissa kilpailevissa autoissa on
kondensaattori/useita? Eivätkö maamme parhaat
autohifistit osaa tehdä kytkentöjä oikein??? "
Olenko jossain vaiheessa kirjoittanut
kondensaattoreiden olevan turhia? En ole.
Piste.Alla suoralainaus auto-soundin tekniiknisistä
artikkeleista:
"Virtakondensaattorin tarkoitus on tasata
vahvistimen äkillisten ja suurten virtapiikkien
aiheuttamaa jännitteenvaihtelua. Jos esimerkiksi
mittari- tai ohjelmalähteen valaistus vilkkuu
bassojen tahdissa, on virtakondensaattori
tarpeen."
Tätä jos joku ei osaa tulkita niin olkoon se
hänen ongelmansa. - Signing off
5V. harrastanut kirjoitti:
<Myönnän olevani väärässä. Mutta vasta sitten kun
sellainen tilanne tulee.
<Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.
Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
oikein niin kondensaattori on turha.
Vaikka "ammattilainen" oletkin niin tutustu
asioihin ennen kuin alat niistä toisia neuvomaan.<Jos kytkennät on tehty oikein, ei valojen
välkkymistä tapahdu. Piste.
Tässähän sanot selvästi että jos kytkennät on
oikein niin kondensaattori on turha.
-- Vastaus --
Oikein tehtyyn kytkentään voidaan käyttää myös
kondensaattoreita, lisäakkuja yms.
That's it. - J
Hemi kirjoitti:
Höpö höpö. Akunjännite notkahtaa loppujen lopuksi
melko helposti jos on käytössä vähänkään
tehokkaampi/virtasyöpömpi vahvistin. Mietippäs
virran kulutusta autossa: Ajovalot=10-20A muut
puhaltimet, takalasinlämmittimet jne. Auton akku
on normaalisti n.60A. Miten voit ottaa 60A akusta
esim 150A ettei jännite tipu??? Ja jos vahvistin
ottaa virtaa esim. 80A tai jos on useita
vahvistimia, vaikka 150A niin on taivaan tosi
että jännite tippuu taatusti. Tämä on helposti
havaittavissa volttimittarilla mitatessa. Jos
johdotus on asiallinen eli vähintään 25neliön
johtoa niin ei sitä virtaa nyt johdoissa 5-6m
matkalla nyt niin paljoa huku tai sitten on
jossain vikaa ja paljon.... ei saa notkahtaa mitenkään "helposti". Akkujen kuormituskokeessa niistä vedetään 3 kertaista nimellistuntivirtaa (esim 60 Ah akulla 3*60A = 180A) ja jännite ei saa tippua alle 90% nimellisarvosta 60 sekunnin kuluessa. Muuten akku on sökö. Tai siis ei ihan vielä sökö, mutta käynnistysongelmia on odotettavissa ensi talvena.
Kysy vaikka akkukauppiaalta. - Anonyymi
Arvuutusmasiina kirjoitti:
"Miten sitten selität että jos auton valot
vilkkuu basson tahtiin??? "
Väärästä kytkennästä.
Vahvistimen virtajohtoa ei ole kytketty suoraan
akun napaan, vaan esim. sulakerasiaan tms.
Silloin vahvistimen ottama virta aiheuttaa
jännitehäviön siinä pisteessä, josta otetaan
käyttöjännite auton valoille ja muille laitteille.
Suurikulutuksiset laitteet täytyy kytkeä oman
sulakkeen kautta suoraan akun napaan, silloin
jännitteet pysyvät kohdallaan.
Ja jos valot edelleen välkkyvät, kannattaa akun
kunto ja varaustila tarkistaa.
" Ps. Kenenhän se kannatta kerrata, itse
valmistun parin vuoden päästä sähköpuolen
inssiksi. "
No, itse olen tehnyt näitä juttuja työkseni vasta
reilun 10 vuotta...tekniikka on kehittynyt sinä
aikana, mutta perusasiat ja kaavat pysyvät
edelleen samoina.Hei pakko kommentoida että olet väärässä vaikka kytkentä on tehty oikein valot vilkkuu johtuu liian suurista jännite muutoksista itellä on kaksi akkua ja valot vilkkuu mutta johtuu koska minulla on kaksi vahvistinta ja subbarit voivat ottaa jopa 1800w olen tosiaan kanssa harkinnut konkan hankintaa. Mutta tästä foorumista ei taida olla apua koska jos väität että valot ei voi vilkkua jännitemuutoksen takia vaan väärästä kytkennästä minulla menee akulta niin paksut johdot että runko sulaa ennemmin poikki kun johto ? Et voi väittää että valojen vilkkuminen johtuu väärästå kytkennästå ja jos edelleen väität kannattaa ehkä lopettaa tälläset hommat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei pakko kommentoida että olet väärässä vaikka kytkentä on tehty oikein valot vilkkuu johtuu liian suurista jännite muutoksista itellä on kaksi akkua ja valot vilkkuu mutta johtuu koska minulla on kaksi vahvistinta ja subbarit voivat ottaa jopa 1800w olen tosiaan kanssa harkinnut konkan hankintaa. Mutta tästä foorumista ei taida olla apua koska jos väität että valot ei voi vilkkua jännitemuutoksen takia vaan väärästä kytkennästä minulla menee akulta niin paksut johdot että runko sulaa ennemmin poikki kun johto ? Et voi väittää että valojen vilkkuminen johtuu väärästå kytkennästå ja jos edelleen väität kannattaa ehkä lopettaa tälläset hommat
Pakko kommentoida että olet melkein 18 vuotta myöhässä
- Zle
eli itse asian olen ymmärtänyt näin. Jos
vahvistin on kytketty suoraan akkuun 2cm
johdoilla, voi kondensaattorin ehkä
kyseenalaistaa. Tosin silloinkin voi ongelmia
olla, sillä akku ei pysty luovuttamaan virtaa
niin nopeasti kuin kondensaattori.
Kondensaattorin tarkoitus on antaa virtaa
nopeasti silloin kun vahvistin sitä huutaa, ja
pitkien virtajohtojen kautta ei akku pysty
syöttämään vahvistimelle riittävän nopeaa
virtapiikkiä. Ja oikein kytkettynä valot eivät
tosiaankaan vilku, vaikka kuulee, että vahvistin
tarvitsisi lisää virtaa nopeissa transienteissa.
esim patarummut. Vahvistimen omista konkista
juuri ja juuri riittää virtaa ensimmäiseen
tömähdykseen, mutta seuraavat alkavat puuroutua.
Siis silloin kun soitetaan isoa kovaa..
n 5m virtajohdot 35mm^2, kahta subbaria syöttää
Autostudion cd2200..- Hemi
Muuten noin, mutta auton akku ei ehdi reagoida
tarpeeksi nopeasti jännitteen muutoksiin olivatpa
johdot sitten 1 tai 6m pitkät. Ja Autostudiot on
todellisia virta syöppöjä... - jotain tietävä
Muistetaanpa sitten vielä vaimennuskertoimen
merkitys bassotoistoon. Autostudion vahvistimilla
ko. kerroin ei ole paras mahdollinen - Zle
jotain tietävä kirjoitti:
Muistetaanpa sitten vielä vaimennuskertoimen
merkitys bassotoistoon. Autostudion vahvistimilla
ko. kerroin ei ole paras mahdollinense käsittääkseni ilmenee paremmin matalilla
taajuuksilla, kun suhteellisen pitkään
(verrattuna iskuihin) tulee samaa taajuutta.
Elementti (vahvistin siis oikeasti) ei enää
täysin seuraa signaalia ja kuulostaa hiukan
veltolta. Korjatkaa jos olen metsässä.. - AkuissaOnEroja
Hemi kirjoitti:
Muuten noin, mutta auton akku ei ehdi reagoida
tarpeeksi nopeasti jännitteen muutoksiin olivatpa
johdot sitten 1 tai 6m pitkät. Ja Autostudiot on
todellisia virta syöppöjä..."Muuten noin, mutta auton akku ei ehdi reagoida tarpeeksi nopeasti jännitteen muutoksiin olivatpa johdot sitten 1 tai 6m pitkät. Ja Autostudiot ontodellisia virta syöppöjä... "
Akuissakin on eroja. Tietääkseni autohifistien suosiossa ovat esim. Optima akut, joiden sisäinen vastus on sen verta pieni että ovat melkein kuin kondensaattoreita. Kylmäkäynnistysvirrat ovat niillä 800 amppeerin paikkeilla.
- Riku
Minkä takia kondensaattori pitää asentaa
mahdollisimman lähelle kajareita. Vaikuttaako se
äänen vaiheeseen vai liittyykö se jotenkin virran
jakaantumiseen kajareiden kesken?- Polo
Mahdollisimman lähelle vahvistimia! Jotta ei
tulisi virtahäviöitä johtojen takia
- nutiv..tiranut
Valot vilkkuu ja vahvistin kärähtää. Laittakaa se kondensaattori muuten käy kalliiks. Virtapiikit/ylijännitteet ei käräytä vahvistinta koska sulake palaa vahvistimesta. Alijännite tekee tuhoja. Vahvistin tarttee 12v
- Anonyymi
Suu vaahdossa jauhetaan 18 vuotta vanhoja keskusteluja ymmärtämättä edes tekniikan perusteita.
Valmistuikohan Hemi koskaan.. 😀
Huudellaan tasolla: Betoni pöllyää valaessa (kun ei tiedä että siihen kuuluu sekoittaa vesi)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852277Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172244Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen111658- 1041458
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921396Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1551239Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2561037- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174893