Lohkolämppäri

Radiomann

Onkos kellään B-Zafirassa toimivaa lohkoläppäriä? Minulle asensivat sellaisen säteilylämmittimen, enkä tosiaan huomaa sillä mitään vaikutusta, vaikka lämmitin on ollut yön yli päällä on moottori täysin kylmä. Samoin sisäänpuhallusilma on ulkokylmää aika kauan ajoon lähdön jälkeen. Näin talvikäytössä kyllä muutenin kaipaa moottorin lämpömittaria, olisikohan jotain Motonet-patenttia tähän vaivaan?

9

4396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zavira

      tuo on ja kyllä sen pitäisi öljyt lämmittää. Kokeile öljypohjaa kädellä jonkunajan kuluttua lämmityksen kytkemisestä, pitäisi kyllä olla selvästi lämpöinen jos kerta toimii.

      Mikään parashan tuo ei ole mutta turvaa kyllä moottorin kovilla pakkasilla kulumiselta. Itse lohkoa tuo ei lämmitä josta johtuu että lämmintä ilmaa ei ala tulemaan siihen malliin kuin perinteisessä lohkolämmitetyssä jossa lämmitetään jäähdytysnestettä moottorin lokissa.

      Ainoa konsti on asentaa sisätilan lämmitin autoon jolla homman saa pelaamaan aika mukavasti.
      Lokilämmitintä autoon ei voi asentaa koska loki on alumiinia ja letkulämmitin sotkee moottorin kylmäkäynnistys elektroniikkaa.

      Säteilylämmittemellä kyllä pärjää mutta sitä on pidettävä pitempään päällä kuin perinteistä lämmitintä ja tuo mainitsemani sisätilan lämmitin on lähes välttämätön.

      Nykyaikaisissa autoissa järkijään homma pelaa näin, valitettavasti.

      • Calix

        Calixilla on joihinkin moottoreihin letkulämmittimet, joka myös pyörittää jäähdytysnestettä. Kesällä vastasivat sähköpostilla, ettei heillä ole määritelty lämmitintä Opelin uuteen 1.8 moottoriin ollenkaan. Eli myivät ei-oota. Neuvoi ottamaan suosiolla kilpailijan säteilylämmittimen. Voit kysellä asiaa Suomen Calixilta, josko olisivat selvittäneet letkulämppärin sopivuutta Opelin kanssa.

        Säteilylämmitin tosiaan lämmittää öljypohjan pintaa eli ei se kovalla pakkasella tee muuta kun pitää öljyn edes vähän juoksevana. Jäähdytysneste on jääkylmää edelleen, jonka vuoksi auto ei lämpene yhtään nopeammin. Jos itse sähkön maksaa, niin tuskin kannattaa käyttää.

        Paras moottorinlämmitin on oma lämmin autotalli. Pysyy koko auto tasaisen lämpöisenä ja ikkunat raappaamatta auki. Mutta se ei tosiaankaan ole halpa lämmittää, mutta pakko pitää vähän lämpöä siellä kuitenkin on auto siellä tai ei.


      • Zafirasti

        säteilylämppärissä ( defa 412891 ? ) ?
        Voikohan sitä pitää alle 0-kelillä päällä vaikka kellon ympäri ilman että se lämmittää liikaa öljyjä? Vai alkaako öljyt lämppärin kohdalla "kiehumaan" ?
        Kun ei sitä teho tietoa tunnu löytyvän mistään.


      • jii---jii
        Zafirasti kirjoitti:

        säteilylämppärissä ( defa 412891 ? ) ?
        Voikohan sitä pitää alle 0-kelillä päällä vaikka kellon ympäri ilman että se lämmittää liikaa öljyjä? Vai alkaako öljyt lämppärin kohdalla "kiehumaan" ?
        Kun ei sitä teho tietoa tunnu löytyvän mistään.

        saa tuolla säteily leikkikalulla öljyjä liian kuumaksi vaikka pitäisit jatkuvasti päällä,meillä
        oli ostaessa sosätilä lämppäri paikalla,ja sekin niin pieni tehoinen,ettei kunnolla lämmitä edes
        -3 asteessa,mutta eihän ton tarkoituskaan ole kun avata ikkunat suurimmasta huurteesta.


      • lapatossut
        Zafirasti kirjoitti:

        säteilylämppärissä ( defa 412891 ? ) ?
        Voikohan sitä pitää alle 0-kelillä päällä vaikka kellon ympäri ilman että se lämmittää liikaa öljyjä? Vai alkaako öljyt lämppärin kohdalla "kiehumaan" ?
        Kun ei sitä teho tietoa tunnu löytyvän mistään.

        säteilylämmittimessä on n450-500w paikkeilla ja se on teholtaa hiukan heikompi kuin perinteinen lohkoöämmitin.

        Ei sillä öljyä kiehumaan saa, mutta ei siitä kyllä mitään hyötyäkään ole koko ajan lämmittää viehän se kumminkin sähköä ja itse lämmitinkin saattaa moisesta ottaa nokkiinsa. Suositus on kovemmilla pakkasilla eli -20-30c pitää 3 tuntia lämmityksessä ja alle -20 riittää 2-2,5 tuntia että paras hyöty saavutetaan.

        Tuo lämmitin ei auta mitään itse mootorin lämpiämiseen eli lämmityslaite ei ala puhaltamaan aikaisemmin lämmintä niinkuin tapahtuu perinteisen lohkolämmittimen kohdalla jos sitä pitää kauemmin päällä. Säteilylämmittimen kanssa kannattaa olla sisätilan lämmitin että hyttikin on lämmin lähdettäessä, tuolla lailla talvesta selviää.


      • zafirasti
        lapatossut kirjoitti:

        säteilylämmittimessä on n450-500w paikkeilla ja se on teholtaa hiukan heikompi kuin perinteinen lohkoöämmitin.

        Ei sillä öljyä kiehumaan saa, mutta ei siitä kyllä mitään hyötyäkään ole koko ajan lämmittää viehän se kumminkin sähköä ja itse lämmitinkin saattaa moisesta ottaa nokkiinsa. Suositus on kovemmilla pakkasilla eli -20-30c pitää 3 tuntia lämmityksessä ja alle -20 riittää 2-2,5 tuntia että paras hyöty saavutetaan.

        Tuo lämmitin ei auta mitään itse mootorin lämpiämiseen eli lämmityslaite ei ala puhaltamaan aikaisemmin lämmintä niinkuin tapahtuu perinteisen lohkolämmittimen kohdalla jos sitä pitää kauemmin päällä. Säteilylämmittimen kanssa kannattaa olla sisätilan lämmitin että hyttikin on lämmin lähdettäessä, tuolla lailla talvesta selviää.

        pari tuntia tuntuu olevan näillä keleillä aika hyvä , ja sisälämppärikin ehtii hyvin toimia.


    • Autonomi

      Minulla on Zafira B 1.9CDTI:ssä sekä säteilylämmitin että letkulämmitin ja toimii ongelmitta. Sain tingattua letkulämpärin kun tilaussopimuksessa luki lohkolämmitin - eivät sitten poistaneet tuota säteilylämppäriä - ehkä ideaalinen ratkaisu?

      Saabilla on muuten lohkolämppäri samalle moottorille (1.9 CDTI) - Zafirassa ei onnistu lohkiksen asennus, koska jotain estettä on ns. pakkastulpan kohdalla. Bensamoottoreissa letkulämppärissäö voi olla ongelmia, mutta esim Calix myy kiertovesipumppusettiä jolla homman pitäisi toimia - tässä pumpussa virta tulee ulkoiselta muuntajalta joten ei rasita akkua. Halvempi kuitekin kuin webasto jossa pumppu sitten toimii akkuvirralla.

      • ZaFi

        Juuri tuota olen etsinyt! Kerrotko mihin letkuun se lammitin on laitettu ja toimiiko se tosiaan ilman Calixin pumppusarjaa!
        Ajattelin itse ostaa Calixin 1kW PH-letkulämppärin ja sen pumppusarjan ja laittaa kummatkin sisälämppärin vesikiertoon: pumppu termostaatikotelon lähelle letkuun ja itse lämmitin paluupuolelle mustan metalliputken ja pakokaasujen kierrätysjäähdyttimen (tai mikä se onkaan) väliin. Itse lämmitin alas jäähdyttimen puhaltimen taakse vasemman pyörän viereen.


    • toimii

      Eipä ole mulla sisän tuleva ilma kylmää kylmällä säällä liikkeelle lähtiessä. Tämä on ihan fiksusti tehty, koska automaatti-ilmastointi alkaa puskea ilmaa vasta sitten sisään kun sieltä tulee auton sisälömpötilaa lämpöisempää. Muutaman kilometrin ajon jälkeen puhallin vasta kiihdyttää eli ei sieltä ihan raakakylmää edes puhalleta sisään. Tietenkin, jos on lasit huurussa joutuu manuaalilla puhaltamaan sitä kylmempää sisään. Mutta eihän ne ole huurussa, jos on sisälämppäri ollut päällä.

      Työpaikalla lämppäri on nyt 8 tuntia päällä kun ei täällä ole mitään ajastimia. Kyllä moottolämpö ajotietokoneen diagnostiikka näytön mukaan oli tässä jokunen aamu sitten pelkällä säteilylämmittimellä muistaakseni 16 (lämpötila päivittyy näytölle samalla hetkellä kun vääntää avaimesta auton käyntiin, joten pitää heti katsoa) käynnistäessä moottoria kun ulkolämpötila näytti oli noin -7 astetta. Eli kyllä se peruslämmön näköjään pitää päällä, muttei kyllä sillä 2 tunnin lämmityksellä tai millään pätkivällä tolppasähköllä varmaankaan. Muttei kukaan omalla kustannuksella jatkuvasti lämmitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      97
      2050
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      423
      1588
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1313
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1126
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      73
      1072
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1035
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      999
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      969
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      249
      950
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe