Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kirja lapselle lahjaksi?

Millllla

Heippa!

Olen itse todella kova lukemaan ja rakastan kirjoja. Minulla on ekaluokkalaiset kummilapset, tyttö ja poika, ja mietinkin josko ostaisin heille lahjaksi jotkut kirjat. En oikein pidä näistä nykyajan kirjoista; ennemmin ostaisin jonkun hyvän klassikon. Siinäpä se, että en oikein tiedä mikä olisi lasten mieleen! Kumpikaan ei vielä osaa lukea, mutta oppivathan he jossain vaiheessa... ehkä innostuisivat lukemaan :) Niinpä kaipaisinkin mielipiteitänne. Tytölle tuntuu olevan helpompi ostaa, mutta tuntuu että poika on kiinnostunut vain jostain hirviöjutuista jne mistä en tiedä mitään.. :)
Pitävätkö lapset esim Astrid Lingrenin klassikoista? (ronja ryövärintytär, peppi jne..).

Jotenkin en osaa arvioida, millainen kirja sopisi minkäkin ikäiselle. Osa tuntuu niin lapselliselta, osa liian monimutkaiselta.. Itseni mielestä esim. Anni Polvan Tiina-kirjat ovat ihania, mutta osaavatko nykyajan lapset sellaisia enää arvostaa?

Kiitos mielipiteistänne :-)

4

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,.,.,

      Itse olen pienestä pitäen tykäänyt Heinahattu ja Vilttitossu kirjoista ja Ella-kirjoista. Luen niitä vieläkin, vaikka ikää on tullut hieman lisää :)

      • Mami-57

        Hei!Mitenkäs olisi Peppi-kirjat ja Keijut-kirjat, tyttöä ajatellen. Poikien mielenkiinnoista ei minullakaan ole oikein tietoa. Kun sinä vastasit minulle Kouluvuoteni kirjaa koskevassa kysymyksessä, niin missähän päin Suomea olit nähnyt sen ko. kirjan? Minä todella haluaisin sen kirjan.


    • ajankohtaisia

      nytkin kiusaamisasian takia.

    • ...

      Ehdottaisin pojalle ja yhtä hyvin tytöllekin Risto Räppääjä -kirjoja. Ne on tosi hauskoja ja viihdyttävät aikuistakin lukijaa :)

      Jos haluat jotain jouluaiheista, niin esim. Kuono kohti joulua -kirja vaikuttaa ihanalta! Itse ostin kahdelle sisarukselle yhteiseksi Urpon ja TUrpon joulun. Nämä molemmat ovat tietääkseni ihan uusi kirjoja, joten ei ole niin todennäköistä, että lapsille jo on kirjat.

      Klassikko on tietysti klassikko. Pepin ja Ronjan ym. tarinat on usein kuitenkin kuultu ja nähty jo ehkä montakin kertaa. Uusi kirja/tarina tarjoaa uusia elämyksiä ja rikastuttaa lasten sekä vanhempien lastenkirjallisuuden tietämystä ;) Lapset myös ehkä saavat innostuksen kirjoihin ja lukemiseen, kun huomaavat kuinka lukematomia tarinoita on maailmassa. Ethän itsekään kovana lukijana aina lue Tuntematonta sotilasta tms. ;)

      Tiina-kirjat on ehkä vähän vanhemmille kuin 7-vuotiaille. Varmasti nykyajan lapsi arvostaa vanhojakin kirjoja. Ne saavat ehkä erityistä (tunne)arvoa, kun kummitätikin on niitä lukenut lapsuudessaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe