Liikenneyrittäjäkurssi

haaveilija33N

Onko kukaan suorittanut liikenneyrittäjäkurssia..millaiset päivät, millainen tentti..onko tavan pulliaisella mahiksia läpäistä?

23

11149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vabis

      Itse kävin kurssin toukokuussa. Opiskelijoita oli 22 joista 9 pääsi ensimmäisellä yrityksellä läpi. Päivät 8-17. Tentti helppo jos on valmiiksi jotain tietoa yritysmaailmasta ja autohommista. Miksi edes meinasit mennä kurssille? Keksi jotain viisaampaa tekemistä että varmasti saat palkan itsellesi.

      • haaveilija33N

        Tässä tapauksessa kysymyksessä sukupolvenvaihdos...joten tiedän kyllä siitä palkan saavani..ja jopa paremmin kuin nykyisin..Mutta kunu liikennelupaa ei enää voi siirtää, on se kurssi käytävä itse, että voi firman omiin nimiin ottaa...siksi sinne mentävä...no apua...mahdankohan selvitä siitä...??


      • Charles F. Goodnight
        haaveilija33N kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kysymyksessä sukupolvenvaihdos...joten tiedän kyllä siitä palkan saavani..ja jopa paremmin kuin nykyisin..Mutta kunu liikennelupaa ei enää voi siirtää, on se kurssi käytävä itse, että voi firman omiin nimiin ottaa...siksi sinne mentävä...no apua...mahdankohan selvitä siitä...??

        Jos toinen kotimainen on hallussa voi harkita seuraavaa:

        http://www.vocana.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=59

        Kokonaiskustannus, Ruotsissa suoritettavasta tentistä huolimatta, huomattavasti pienempi kuin täysin kotimaisella kurssilla. Ja kelpaa ihan siinä missä kotimaan kurssikin.


      • haaveilija33N
        Charles F. Goodnight kirjoitti:

        Jos toinen kotimainen on hallussa voi harkita seuraavaa:

        http://www.vocana.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=59

        Kokonaiskustannus, Ruotsissa suoritettavasta tentistä huolimatta, huomattavasti pienempi kuin täysin kotimaisella kurssilla. Ja kelpaa ihan siinä missä kotimaan kurssikin.

        En kyllä niin hyvin ruotsia taida...Mutta paniikkia pukkaa, jos noin pieni prosentti läpäisee..ja aika kallis sekin tutkintomaksu..sen kai joutuu sit maksamaan niin monesti kuin koittaa tenttiä..?


      • loppukokeen uusia
        haaveilija33N kirjoitti:

        En kyllä niin hyvin ruotsia taida...Mutta paniikkia pukkaa, jos noin pieni prosentti läpäisee..ja aika kallis sekin tutkintomaksu..sen kai joutuu sit maksamaan niin monesti kuin koittaa tenttiä..?

        ainakin kertaalleen. Ei se niin vaikea ole kuin edellinen väitti. Minun kurssiporukastani pääsi läpi arviolta 25 henkeä reilusta kolmestakymmenestä. Jos tunnilla seuraa ja tehtävät tekee niin ei ole mitään ongelmaa loppukokeen kanssa.


      • -klup-
        loppukokeen uusia kirjoitti:

        ainakin kertaalleen. Ei se niin vaikea ole kuin edellinen väitti. Minun kurssiporukastani pääsi läpi arviolta 25 henkeä reilusta kolmestakymmenestä. Jos tunnilla seuraa ja tehtävät tekee niin ei ole mitään ongelmaa loppukokeen kanssa.

        Mä kanssa ihmettelin tuota yhden viestin kertomaa läpäisymäärää. Muistaakseni meitä oli likemmäs 50, silloin suoritettiin koti- ja ulkomaa erikseen, ja kyllä suurin osa (=liki kaikki) pääsi reippaasti läpi. Kun viitsii asiaan perehtyä, niin ei homma yhteen tenttiin kaadu.


      • henki pihisee
        haaveilija33N kirjoitti:

        Tässä tapauksessa kysymyksessä sukupolvenvaihdos...joten tiedän kyllä siitä palkan saavani..ja jopa paremmin kuin nykyisin..Mutta kunu liikennelupaa ei enää voi siirtää, on se kurssi käytävä itse, että voi firman omiin nimiin ottaa...siksi sinne mentävä...no apua...mahdankohan selvitä siitä...??

        Olisiko mahdollista, että nykyinen autoilija vielä tavalla tai toisella jatkaisi mukana toiminnassa?
        Vaihtoehto 1: jos hänellä on yhteisölupa, niin silloin häneltä löytyy myös pätevyys uuden yhtiösi liikenteestä vastaavaksi henkilöksi.
        Vaihtoehto 2: Jos hänellä on kotimaan lupa, niin ota hänet osakkaaksi uuteen yhtiöösi (= yhtiömuodon muutos), jolloin kotimaanluvan saat sille uudelle yhtiölle vanhan luvan uusimisena.
        Jos ihan oikeasti meinaat ryhtyä kuljetusyrittäjäksi, niin ilmoittaudu sinne kurssille, lue ne 2000€:n mapit ja mene kokeeseen. Jos kerran osaat nettiäkin käyttää, niin pääset kyllä siitäkin läpi :)


      • haaveilija33N
        henki pihisee kirjoitti:

        Olisiko mahdollista, että nykyinen autoilija vielä tavalla tai toisella jatkaisi mukana toiminnassa?
        Vaihtoehto 1: jos hänellä on yhteisölupa, niin silloin häneltä löytyy myös pätevyys uuden yhtiösi liikenteestä vastaavaksi henkilöksi.
        Vaihtoehto 2: Jos hänellä on kotimaan lupa, niin ota hänet osakkaaksi uuteen yhtiöösi (= yhtiömuodon muutos), jolloin kotimaanluvan saat sille uudelle yhtiölle vanhan luvan uusimisena.
        Jos ihan oikeasti meinaat ryhtyä kuljetusyrittäjäksi, niin ilmoittaudu sinne kurssille, lue ne 2000€:n mapit ja mene kokeeseen. Jos kerran osaat nettiäkin käyttää, niin pääset kyllä siitäkin läpi :)

        No oli kyllä tarkoitus työllistää vanhaa omistajaa vielä pari vuotta...eli siis lupa olisi toimia periaatteessa niinkauan..
        Onko siis niin, että jos lupa on haettu firman nimiin, ja kyseisen kurssin suorittanut poistuu firmasta, luvalla saa vielä jatkaa? Sitäkö tarkoitit?
        No voikos sen luvan sitten taas viidenvuoden päästä uusia..?
        Eikös se ole hieman hölmöä..sittenhän ei ole ketään "pätevää" (yhteiskunnan näkökulmasta katsottuna)joka vastaa liikenteestä?


      • haaveilija33N
        -klup- kirjoitti:

        Mä kanssa ihmettelin tuota yhden viestin kertomaa läpäisymäärää. Muistaakseni meitä oli likemmäs 50, silloin suoritettiin koti- ja ulkomaa erikseen, ja kyllä suurin osa (=liki kaikki) pääsi reippaasti läpi. Kun viitsii asiaan perehtyä, niin ei homma yhteen tenttiin kaadu.

        No johan helpotti...ajattelin jo, että pitää haudata koko juttu..ja samalla harmittaa, jos hyvä business menee vieraalle...

        Siispä helmikuussa Ouluun....


      • henki pihisee
        haaveilija33N kirjoitti:

        No oli kyllä tarkoitus työllistää vanhaa omistajaa vielä pari vuotta...eli siis lupa olisi toimia periaatteessa niinkauan..
        Onko siis niin, että jos lupa on haettu firman nimiin, ja kyseisen kurssin suorittanut poistuu firmasta, luvalla saa vielä jatkaa? Sitäkö tarkoitit?
        No voikos sen luvan sitten taas viidenvuoden päästä uusia..?
        Eikös se ole hieman hölmöä..sittenhän ei ole ketään "pätevää" (yhteiskunnan näkökulmasta katsottuna)joka vastaa liikenteestä?

        Niin ainakin sen pari vuotta voit sitä nykyistä luvanhaltijaa hyödyntää. Mikäli hän sitten haluaa kokonaan irti "busineksesta" niin olet sen edessä, että kurssi on käytävä. Eli luvan "takana" on aina oltava nimetty henkilö vaikka lupa myönnetäänkin firmalle. Mikäänhän ei estä pappaa jatkamasta liikenteestä vastaavana hautaan asti ( 1vuosi). Osakkaaksi tarvit hänet ainoastaan jos hänellä nyt on kotimaan lupa eikä yhteisölupaa.


      • haaveilija33N
        henki pihisee kirjoitti:

        Niin ainakin sen pari vuotta voit sitä nykyistä luvanhaltijaa hyödyntää. Mikäli hän sitten haluaa kokonaan irti "busineksesta" niin olet sen edessä, että kurssi on käytävä. Eli luvan "takana" on aina oltava nimetty henkilö vaikka lupa myönnetäänkin firmalle. Mikäänhän ei estä pappaa jatkamasta liikenteestä vastaavana hautaan asti ( 1vuosi). Osakkaaksi tarvit hänet ainoastaan jos hänellä nyt on kotimaan lupa eikä yhteisölupaa.

        Mutta kun pitää perustaa uusi oy, että saa ostettua vanhat pois, niin jos otan vanhuksen siihen palkalliseksi, voiko hän hakea sitä lupaa yrityksen nimiin...Se kyllä tahtoisi vielä olla ajossa mukana muutaman vuoden..

        Äh..mulle pitää kyllä rautalangasta vääntää nämä jutut.. :)


      • henki pihisee
        haaveilija33N kirjoitti:

        Mutta kun pitää perustaa uusi oy, että saa ostettua vanhat pois, niin jos otan vanhuksen siihen palkalliseksi, voiko hän hakea sitä lupaa yrityksen nimiin...Se kyllä tahtoisi vielä olla ajossa mukana muutaman vuoden..

        Äh..mulle pitää kyllä rautalangasta vääntää nämä jutut.. :)

        Näinhän se menee!
        Siis jos sinä perustat uuden Oy:n, niin voit hakea yhtiölle uutta yhteisölupaa niin, että pappa on yrityksen liikenteestä vastaavana henkilönä. (Siis sillä edellytyksellä että papalla pätevyydet täyttyy) Mikäli sillä nykyisellä yrityksellä ei ole yhteisölupaa vaan "vanha" kotimaan liikennelupa, niin se on "uusittavissa" yhtiömuodon muutoksen yhteydessä, jolloin vanha yhtiö (tmi, ky, ay tms) muutetaan osakeyhtiöksi. Tällöin kannattaa keskustella kirjanpitäjän kanssa käytännön järjestelyistä.
        Se että nykyisellä yrittäjällä on kotimaalupa ei automaattisesti tarkoita sitä, että hänellä olisi riittävä pätevyys yhteisölupaan, vaan saattaa olla että saadakseen sen hän joutuu täydentämään "oppimääräänsä" ulkomaanliikenteen osalta.


      • haaveilija33N
        henki pihisee kirjoitti:

        Näinhän se menee!
        Siis jos sinä perustat uuden Oy:n, niin voit hakea yhtiölle uutta yhteisölupaa niin, että pappa on yrityksen liikenteestä vastaavana henkilönä. (Siis sillä edellytyksellä että papalla pätevyydet täyttyy) Mikäli sillä nykyisellä yrityksellä ei ole yhteisölupaa vaan "vanha" kotimaan liikennelupa, niin se on "uusittavissa" yhtiömuodon muutoksen yhteydessä, jolloin vanha yhtiö (tmi, ky, ay tms) muutetaan osakeyhtiöksi. Tällöin kannattaa keskustella kirjanpitäjän kanssa käytännön järjestelyistä.
        Se että nykyisellä yrittäjällä on kotimaalupa ei automaattisesti tarkoita sitä, että hänellä olisi riittävä pätevyys yhteisölupaan, vaan saattaa olla että saadakseen sen hän joutuu täydentämään "oppimääräänsä" ulkomaanliikenteen osalta.

        ..että jaksat valistaa tietämätöntä.. :)

        Luvan laadusta en tiedä, mutta kotimaassa vain liikennöidään, ja yritys toiminut parikymmentävuotta, joten en tiedä mikä silloin aikojen alussa on lupatilanne ollut..
        Yritys on tällähetkellä oy, jollaisen itse perustaisin siis uuden..(sillä sitten saan lainan uuden oy:n nimiin ja voin ostaa "papan" firman)

        Mutta..asiaa selvitellään, ja tilitoimisto tekee laskelmat ymsyms, joten eiköhän tässä päästä kohtapuoliin yrittämäänkin..
        :)


      • henki pihisee
        haaveilija33N kirjoitti:

        ..että jaksat valistaa tietämätöntä.. :)

        Luvan laadusta en tiedä, mutta kotimaassa vain liikennöidään, ja yritys toiminut parikymmentävuotta, joten en tiedä mikä silloin aikojen alussa on lupatilanne ollut..
        Yritys on tällähetkellä oy, jollaisen itse perustaisin siis uuden..(sillä sitten saan lainan uuden oy:n nimiin ja voin ostaa "papan" firman)

        Mutta..asiaa selvitellään, ja tilitoimisto tekee laskelmat ymsyms, joten eiköhän tässä päästä kohtapuoliin yrittämäänkin..
        :)

        Itse olen sitä mieltä että sinun kannattaa ehdottomasti itse mennä sinne kurssille. Saat sieltä sellaista lainsäädäntö- ja verotietoa, jota et sieltä aurinkolipan takaa saa.

        Tuossa yrityskaupassa kannattaa huomioida seikka, että nykyisen yrittäjän lopettaessa liiketoimintansa, hän saa myydä auton/autot sinulle ilman ALV:tä. Tämä on asia joka kannattaa tuoda esille ja jota tilitoimistokaan ei välttämättä osaa ottaa huomioon. Asia on varsin merkittävä rahoitusneuvotteluja käydessäsi, koska tällöin pääset 22% pinemmällä rahoituksella yrittämisen alkuun.


      • haaveilija33N
        henki pihisee kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä että sinun kannattaa ehdottomasti itse mennä sinne kurssille. Saat sieltä sellaista lainsäädäntö- ja verotietoa, jota et sieltä aurinkolipan takaa saa.

        Tuossa yrityskaupassa kannattaa huomioida seikka, että nykyisen yrittäjän lopettaessa liiketoimintansa, hän saa myydä auton/autot sinulle ilman ALV:tä. Tämä on asia joka kannattaa tuoda esille ja jota tilitoimistokaan ei välttämättä osaa ottaa huomioon. Asia on varsin merkittävä rahoitusneuvotteluja käydessäsi, koska tällöin pääset 22% pinemmällä rahoituksella yrittämisen alkuun.

        sen kurssin jossainvaiheessa käymään...kun papasta aika jättää... :)

        Hmm...pitää mainita...vaikken tiedä miten sen auton hinta siinä eritellään, jos se on määritellyt summan jolla koko roska irtoaa...ja kun se autokin on ihan uusi...siitä vielä velkaakin..

        ARGH%¤%&//%¤#""!! nämä on hankalia juttuja...


      • -klup-
        haaveilija33N kirjoitti:

        ..että jaksat valistaa tietämätöntä.. :)

        Luvan laadusta en tiedä, mutta kotimaassa vain liikennöidään, ja yritys toiminut parikymmentävuotta, joten en tiedä mikä silloin aikojen alussa on lupatilanne ollut..
        Yritys on tällähetkellä oy, jollaisen itse perustaisin siis uuden..(sillä sitten saan lainan uuden oy:n nimiin ja voin ostaa "papan" firman)

        Mutta..asiaa selvitellään, ja tilitoimisto tekee laskelmat ymsyms, joten eiköhän tässä päästä kohtapuoliin yrittämäänkin..
        :)

        Moi!
        Sullahan on liikenneluvat olemassa, ja luvastahan se selviää että mikä lupa on. En muista, milloin luparakenne muuttui, 90-luvun alkupuolella vielä suoritettiin erikseen koti- ja ulkomaa, joten jos lupa on kovinkin vanha ja olette aina toimineet kotimaassa, niin lienee kotimaan lupa.
        Mä olen kanssa sitä mieltä, että käy kurssi jos on mahdollisuus - siellä voi oppiakin paljon. Minä tosin aikoinaan päätin kurssin jälkeen, etten ikinä perusta kuljetusliikettä, mutta ei se mulle ihan todellinen vaihtoehto palkkatyölle ehkä ole ollutkaan. (Kävin siis muuhun opiskeluuni liittyen nämä kurssit ja tutkinnot)


      • haaveilija33N
        -klup- kirjoitti:

        Moi!
        Sullahan on liikenneluvat olemassa, ja luvastahan se selviää että mikä lupa on. En muista, milloin luparakenne muuttui, 90-luvun alkupuolella vielä suoritettiin erikseen koti- ja ulkomaa, joten jos lupa on kovinkin vanha ja olette aina toimineet kotimaassa, niin lienee kotimaan lupa.
        Mä olen kanssa sitä mieltä, että käy kurssi jos on mahdollisuus - siellä voi oppiakin paljon. Minä tosin aikoinaan päätin kurssin jälkeen, etten ikinä perusta kuljetusliikettä, mutta ei se mulle ihan todellinen vaihtoehto palkkatyölle ehkä ole ollutkaan. (Kävin siis muuhun opiskeluuni liittyen nämä kurssit ja tutkinnot)

        kun mennä, jos minut sinne hyväksytään..ja jos saan jostain rahat..sekin vielä..mahtaa se lupa olla sellainen kotimaanlupa, sillä yritys on toiminut jo 15v..ja vain kotimaassa...joten..nähtäväksi jää..

        Valmiin yrityksen kun saa, joka on toimiva, niin hyvillä mielin voi toiminnan aloittaa.. :)


      • henki pihisee
        haaveilija33N kirjoitti:

        kun mennä, jos minut sinne hyväksytään..ja jos saan jostain rahat..sekin vielä..mahtaa se lupa olla sellainen kotimaanlupa, sillä yritys on toiminut jo 15v..ja vain kotimaassa...joten..nähtäväksi jää..

        Valmiin yrityksen kun saa, joka on toimiva, niin hyvillä mielin voi toiminnan aloittaa.. :)

        Kurssille pääsyn kanssa ei ongelmia ole - läpäisy toki teetttää töitä, mutta motivaatiota varmaan riittää. Rahoituskokonaisuutta kun mietit, niin huomaat, että kurssimaksu näyttelee varsin pientä osaa koko hankkeen rahoituksessa. Ota huomioon kauppoja tehdessäsi, että alkuvaiheen kulut ovat merkittävästi tuloja suuremmat, joten joudut varmaankin neuvottelemaan pankkiherran kanssa myös käyttöpääoman rahoituksesta!


      • haaveilija33N
        henki pihisee kirjoitti:

        Kurssille pääsyn kanssa ei ongelmia ole - läpäisy toki teetttää töitä, mutta motivaatiota varmaan riittää. Rahoituskokonaisuutta kun mietit, niin huomaat, että kurssimaksu näyttelee varsin pientä osaa koko hankkeen rahoituksessa. Ota huomioon kauppoja tehdessäsi, että alkuvaiheen kulut ovat merkittävästi tuloja suuremmat, joten joudut varmaankin neuvottelemaan pankkiherran kanssa myös käyttöpääoman rahoituksesta!

        laskea ne kulut yms.
        Kun on tuttu ja turvallinen tilitoimisto, joka osaa hoitaa kaiken, annan ilomielin heidän tehdä laskelmat ja sen, miten paljon rahaa tarvitaan että homma lähtee pyörimään. Itse olen ollut ko. firmassa töissä 15 vuotta, tehnyt paperitöitä, joten jonkunlainen käsitys kaikista menoista ja tuloista on..

        Huh...mutta alku aina hankalaa...ja lopussa kiitos.... ;)


      • haaveilija33N
        henki pihisee kirjoitti:

        Olisiko mahdollista, että nykyinen autoilija vielä tavalla tai toisella jatkaisi mukana toiminnassa?
        Vaihtoehto 1: jos hänellä on yhteisölupa, niin silloin häneltä löytyy myös pätevyys uuden yhtiösi liikenteestä vastaavaksi henkilöksi.
        Vaihtoehto 2: Jos hänellä on kotimaan lupa, niin ota hänet osakkaaksi uuteen yhtiöösi (= yhtiömuodon muutos), jolloin kotimaanluvan saat sille uudelle yhtiölle vanhan luvan uusimisena.
        Jos ihan oikeasti meinaat ryhtyä kuljetusyrittäjäksi, niin ilmoittaudu sinne kurssille, lue ne 2000€:n mapit ja mene kokeeseen. Jos kerran osaat nettiäkin käyttää, niin pääset kyllä siitäkin läpi :)

        pitää papalle antaa, että se hyväksytään liikenteestä vastaavaksi yrittäjäksi uuteen firmaan? Jos se muuten ei kuvioissa olisi mukana...


      • -klup-
        haaveilija33N kirjoitti:

        pitää papalle antaa, että se hyväksytään liikenteestä vastaavaksi yrittäjäksi uuteen firmaan? Jos se muuten ei kuvioissa olisi mukana...

        Nyt voin puhua ihan omiani, kun en ole asiaa aikoihin tutkinut, mutta eihän aikoinaan tarvinnut olla edes firmassa töissä, että saattoi olla liikenteestä vastaavana?


      • haaveilija33N
        -klup- kirjoitti:

        Nyt voin puhua ihan omiani, kun en ole asiaa aikoihin tutkinut, mutta eihän aikoinaan tarvinnut olla edes firmassa töissä, että saattoi olla liikenteestä vastaavana?

        ei sitä osakkuutta välttämättä vaaditakaan, mutta jotenkin sen henkilön pitäisi siinä toiminnassa olla mukana. Ja jos ei ole työntekijänä, olisiko varmempaa jos olisi osakkaana..kyseleekö sitä kukaan koskaan..??


    • jaku

      moi! Minä tiedän yhteisölupa kurssista suoritin just! lait sähköp. [email protected] niin neuvon sinua tai annan ainakin hyviä vinkkejä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe