yksinhuoltajuus ja verotus

????????????

Onko yksinhuoltajilla pienempi veroprosentti kuin avo/avioliitossa elävillä? Erosin jokinaika sitten ja huolehdin kolmesta lapsesta, mutta veroa menee palkasta paljon...Onko helpotusta tiedossa???

4

1497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedossa

helpotusta. Yksinhuoltajavähennys samoin kuin lapsivähennys poistettiin verotuksesta kymmenkunta vuotta sitten.
      Näilläkin palstoilla paljon puhutut yksinhuoltajien tuet ja verohelpotukset ovat legendaa. Ainoastaan saat korotettua lapsilisää. Korotuksen osuus n. 30,- /lapsi/kk.

• Jossu¤

Vuonna 1990 sai viimeisen kerran verotuksen lapsivähennyksen.

Asia, joka on viime päivinä mietityttänyt yh-äitiä:
        Jos lapsi sairastuu, kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä lasta voi hoitaa molemmat vanhemmat 3 3 päivää kotona. Yksinhuoltajan lapsella on todellinen oikeus kuuden sijasta vain kolmeen päivään.

• vahvasti
        Jossu¤ kirjoitti:

Vuonna 1990 sai viimeisen kerran verotuksen lapsivähennyksen.

Asia, joka on viime päivinä mietityttänyt yh-äitiä:
        Jos lapsi sairastuu, kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä lasta voi hoitaa molemmat vanhemmat 3 3 päivää kotona. Yksinhuoltajan lapsella on todellinen oikeus kuuden sijasta vain kolmeen päivään.

Minulla on 91 syntynyt lapsi ja olen saanut jonkun kerran verovähennyksen, joten vähennys ei ole voinut poistua ennen hänen syntymäänsä
        v. -90.

Koska sosiaalipummeja haluttiin tukea, verovähennys poistettiin työssäkäyviltä ja nyt näemme tuloksen edessämme. Joten se siitä sitten. Lapsilisiin ei ikinä tehty niitä korotuksia joita luvattiin KAIKILLE lapsille verovähennyksen poistumisen jälkeen.

Veikkaan vuosiluvuksi 1994-1996 (Ahon hallituksen aikana). Paljon lähempänä ainakin kuin kuin tuo 1990.

• Jossu¤
        vahvasti kirjoitti:

Minulla on 91 syntynyt lapsi ja olen saanut jonkun kerran verovähennyksen, joten vähennys ei ole voinut poistua ennen hänen syntymäänsä
        v. -90.

Koska sosiaalipummeja haluttiin tukea, verovähennys poistettiin työssäkäyviltä ja nyt näemme tuloksen edessämme. Joten se siitä sitten. Lapsilisiin ei ikinä tehty niitä korotuksia joita luvattiin KAIKILLE lapsille verovähennyksen poistumisen jälkeen.

Veikkaan vuosiluvuksi 1994-1996 (Ahon hallituksen aikana). Paljon lähempänä ainakin kuin kuin tuo 1990.

Olet oikeassa, lapsivähennys oli muusta syystä vuoden -90 loppusuoralla muistissani.

"Lapsiperheiden taloudellisen tukijärjestelmän uudistaminen: Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 1994 alusta. Järjestelmää yksinkertaistettaisiin luopumalla verotuksen kautta annettavasta tuesta. Tuloverolakiin sisältyvät perhepoliittiset verovähennykset poistettaisiin. Näitä ovat ansiotulosta tehtävät kunnallisverotuksen lapsivähennys ja yksinhuoltajavähennys sekä valtionverotuksen lapsenhoitovähennys ja valtionverosta tehtävä elatusvelvollisuusvähennys. Vähennysten poistamisesta syntyviä säästöjä suunnattaisiin lapsilisäjärjestelmään, jota kehitettäisiin perhetuen yleisenä muotona. Esitys liittyy valtiontalouden tasapainottamista koskeviin ratkaisuihin. Ehdotukset kokonaisuutena tähtäävät siten edellä sanotun lisäksi perhetukeen kohdistuvien valtion menojen säästöön."

http://www.edilex.fi/content/virallistieto/he/19930075/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe