Minulle on tulossa keskikokoisen koiran narttupentu ja nyt olen alkanut suunnittelemaan mitä ruokaa alan antamaan pennulle ja sitten myöhemmin neidin kasvaessa.
Alussa ilmeisesti pitäisi antaa samanlaista ruokaa kun kasvattaja on antanut. Ja sitten pikkuhiljaa muuttaa johonkin toiseen jos tahtoo. Taitaa kuitenkin olla turvallisinta pentuaika antaa pennun täysravintoa turvotettuna jotta saa kaiken tarvittavan...?
Kennelauton valikoimaan tutustuin nettisivuilla ja siellä oli kahta erilaista kuivapapanaa Jahti & Vahti sekä HauHau... Onko kellään kokemuksia näistä? Voisiko Papanoiden ohella antaa vähän raakaa lihaa? Tai toisin sanoen mitä voi pennulle syöttää?
Mietin että siten kun penturuokakausi on ohi että mitä sen jälkeen...? Onko fiksuinta valita joku kuivamuona vai alkaa kotiruokinnalle. Arveluttaa vaan se että saako koira kaiken tarvitsemansa ravintoaineet. Varmaan jokin ravintolisä on tarpeen. Kävi mielessä että jos toinen päivän ruoka olisi kuivapapanaa ja toinen raakaa lihaa ja jotain kasvissose,riisi...tms seosta. Ohjeita kaipaisin... Ja jonkinlaista listaa kasviksista ja hedelmistä sekä muutenkin ruoka-aineista joita koiralle voi antaa? Ja sellainen minua askarruttaa että täytyykö koiralle antaa vain kypsennettyjä kasviksia vai voiko kasvissose todella olla raaoista kasviksista? Tästä en ole tässä tietotulvassa ottanut selkoa mikäö on oikein.
Ja luut myös askarruttavat. Toisaalla sanotaan että luut tulisi kypsentää ja toisaalla että ei. Ja joitakin tiettyjä luita saa antaa ja toisia ei. Olisin kiitollinen jos joku asiaa paremmin tunteva voisi pikkasen auttaa..
Kiitos!=)
Ruokinnasta...
5
1265
Vastaukset
- käytössä
Jahti&Vahti penturuoka. Hyvää ja edullista minun mielestäni. Vehnätöntä kaikenlisäksi. Aion jatkaa Jahti&Vahdin syöttämistä jos vain koiralle maistuu jatkossakin. Tämän säkin jälkeen siirrytään "aikuisten" ruokaan. En osaa kertoa kokemuksia tuon kotiruuan/raakaravinnon suhteen, mutta itse olen ajatellut näillä näkymin perustaa ravinnon nappuloiden varaan, Niissä on tänä päivänä ymmärtääkseni riittävät vitamiinit ja muut ravintoaineet jotka koira tarvitsee. Ei pääse koira lihomaan kun tietää tarkalleen minkä verran ruoka sisältää mitäkin. Sitten lisänä silloin tällöin muuta, esim.luita, jauhelihaa jne. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä :-)
- tillyh
Suosittelen ruokkimaan pentua kasvattajan ohjeilla aluksi. Nappulamerkin voit toki vaihtaa jos haluat mutta pennun koti/raakaruoka vaatii asiaan kunnolla perehtymistä.
Turvota ruoka aluksi, jossain vaiheessa koira kuitenkin luultavasti kertoo, ettei enää halua syödä mössöä vaan kovia nappuloita :) Silloin lisää ruokaan vesi vasta juuri ennen tarjoilua.
Olen antanut kertoa itselleni (?), että noista kahdesta mainitsemastasi ruokamerkistä J&V olisi parempi/laadukkaampi vaihtoehto.
Nappuloiden lisäksi kannattaa ehdottomasti antaa raakaa jauhelihaa, naudan mahaa, possun sydäntä, pari kertaa viikossa raaka kananmunan keltuainen kuoret murskattuina ruoan sekaan, joka päivä pieni liraus kylmäpuristettua öljyä ja aloittaa varovasti hyvin sulavien luiden/rustojen syöttö. Hyvin sulavia ovat esim. broilerin siivet ja possun kylkirustot. Liraus laktoositonta piimää ei myöskään ole pahasta. Kerran viikossa keitettyä kalaa ruotoineen, vaikkapa muikkuja.
Itse päätät, mitä ryhdyt jatkossa koirallesi syöttämään.
Nappulat ovat varmastikin se helpoin ja vaivattomin tapa, mutta sisältää säilöntä/lisä/väriaineita sekä runsaasti koiralle hyödytöntä vatsantäytettä.
Kotiruokaan taas täytyy lisäillä erilaisia vitamiineja ja ravintolisiä, on myös työläämpi kuin nappula.
Raakaruoka (Barf) vaatii asiaan perehtymistä, vie julmetusti pakastintilaa, mutta koira voi takuulla hyvin ;) eikä syö mitään "ylimääräistä". Ruokavalioon ei tarvitse lisäillä purkista mitään ylimääräistä.
Koiralle voit antaa joko kypsennettyä tai raakaa kasvissosetta. Ero on siinä, millaisen ruokintatavan valitset...raakaruokailijalle sose täytyy ehdottomasti tehdä raa'oista kasviksista, jotta kaikki mahdolliset vitamiinit ym. ovat tallella.
Pääasiassa nappulaa syövän koiran sose voi ihan hyvin olla valmistettu keitetyistä ja muusatuista kasviksista.
Kaikki luut tulee syöttää raakana! Siis myös broileri. Ainoa poikkeus jotkin eläinkaupasta ostetut paistetut(?) suuret luut.
Kaikkia luita voi antaa, samoin kaikkia lihoja voi antaa. Kalan kypsentämistä suositellaan, jos ei pakastusaika täyty. Merikala ei tarvitse pakastusta eikä kypsentämistä.
Kyllä se siitä...;)- fanja84
Hauhau:sta ja J&V:stä ihan sen verran että hauhau on ihan merketti tavaraa, ei sisällä vvehnää mutta kaikkea muuta turhaa ja ylimääräistä senkin edestä. Se, että ruoka on vehnätöntä ei ole laadun tae!
Nappuloissa on tätä nykyä myös sen verran valinnan varaa että voi valita säilöntä/lisä/väriaineettomampaa vaihtoehtoa, jopa kohtuu hintaan. Osa ruuistahan voidaan käsittääkseni säilöä esim. e-vitamiinilla. korjatkaa jos olen väärässä.
Tälläisestä ruuastani suht. edullinen esimerkki on esim. pro formance.
Kuiva ruoka nappula kannattaa tietysti valita senkin mukaan mitä omalta paikkakunnalta saatavissa on. Niin ja mikäli paikkakunnallasi ei kasvattajan suosittelemaa ruokaa saa ja jos sillä tahdot jatkaa niin kannattaa jo etukäteen kysäistä että voitko jo pentua hakiessasi ostaa yhden isomman säkin pentu muonaa.
- Jeanette
Kannattaa sille pennullekin antaa kaikenlaista ruokaa jotta sitten myöhemmin tottuu kaikkeen.
Ite olen sekaruokinnan kannalla.
Meillä 5kk pentu Bento Kronen nappulaa,mutta muiden ruokien lisänä eli 1/3 ruoasta nappulaa 1/3 raakoja lihoja ja 1/3 kasviksia ja puuroja..näin saa varmasti tasapainoisen ja monipuolisen ruokavalion.
Luut kannattaa anta raakana,en näe mitään järkeä keitellä niitä koska eipä niille olla entis aikoinakaan niitä keitelty..
Toki jos haluaa ne voi keittää,kukin tyylillään.
Mutta itse olen raa'an kannalla,aivan kuten lihojen suhteenkin.
Pentu nappulaa voi ihan hyvin antaa tuonne vuoden ikään astikin,koska sinne asti sitä kasvua yleensä tapahtuu.
Meillä nappuloita ei juri turvoteltu enää 10vko iän jälkeen.
Aiva loistavasti neidin maha toimi,ei mitään ongelmia.
Mukavempi niitä tais olla raksutella.
Osta mielummin sitä Jahtia&Vahtia kun HauHau:ta.
Hauhau aiheuttaa monelle vaivoja,löysää ja haisevaa ulostetta ja jättimäisiä kasoja.
mitä myöhempää ikää tulee niin,kuten aiemmin sanoin,sekaruokinta on mielestäni paras,näin saa varmasti kaiken mitä pitääkin.
Meillä neiti syö hedelmiä,kasviksia,juureksia,piimää raejuustoo oikeastaan ihan kaikkea.
Kasvissoseita voi tehdä ihan raaoistakin ei sinänsä väliä. Soseisiin voi myös laittaa lähes mitä vaan,meillä ei ainakaan nirsoilla minkään suhteen.
Mitä luihin tulee niin kanan-ja possun luita ei välttämättä kannata antaa koska saattaa jäädä kurkkuun,niin ohuita ja teräviä.
edellisille koirille annoin niitäkin kun tiesin ettei ne hotki vaan jauho kyllä loppuun asti,ei puhettakaan että nykyiselle neidilla antaisin..
Tässä nyt jotain mitä omaan pikkumieleen tuli.Jos jotain kysyttää vielä niin mielelläni vastaan. - polvenkorkuinen?
Mikäli on, älä syötä penturuokaa enempää kuin 10-11 viikkoiseksi. Itse olen syöttänyt myös edesmenneille koirilleni melkein pelkkää nappularuokaa liotettuna, ja hyvin ovat voineet. Yhdelläkään koiristani ei ole ollut vatsa/ turkkiongelmia sen jälkeen kun joskus 10 vuotta sitten siirryin käyttämään korkealaatuisia kuivamuonia. Lisäksi koirani saavat puruluita, possunkorvia, kärsää ym. ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2744694Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442867Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k292851Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761801Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061654Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601429
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151180