mökin hinta

raksas

Olisiko kellään heittää arvioita mitä maksaisi tollasen pohjaltaan 35 neliöisen hirsimökin rakentaminen. Paketti puuosineen, ikkunoineen ja kattohuovalla maksaa n.12 t € ja kokoaminen kokonaan itse. Perustukset tod. näk itse tehtynä, kaivikone tietenkin kaivamaan pohjaa. Mökin sisäiset sähkötyöt ulkopuolisen tekemänä. Paljollakohan pitäisi kertoa paketin hinta? Mukaan ei tarvitse laskea mitään kalusteita.

20

13928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-2,5,llä

      Alkaa olla lähellä totuutta.

    • sitä....

      kaivinkonetta noin pieneen tarvitsee. Jos ei nyt ihan "kivet nurkissa" riitä, niin ei kait siinä hirveesti pilareita tarvii. Eikös sen mökin toimittajalla ole sen perustuksen piirustuksia. Jos itse osaa sen mökin koota, osaa kait itse myös ne pilarit tehdä. Eikä maksa pajoo.

      • teettää

        aikuiskoulutuskeskuksen opettamalla naapurin miehellä. Ja pystyttää saman miehen avittamana itte. Koko lysti maksaa enintään 5000 e, kun ei ittelle laske palakkaa.


      • näin...

        Mökki 36/48
        21 pilaria tuli alle. Vähän leikkausta ja hiekkapatja alle. Voin sanoa että käsin olis menny 2vko siinä minkä kone teki tunnissa.


    • sähköt

      Voi olla kalliskin liittymät nimittäin. Muuten sähköt mökkiin riippuu tasosta voi päästää muutmalla tonnilla 5te.
      Perustukset ei maksa paljon 5te, josmitse tekee matalapilariperustukset.
      Mökkejä saa avimet käteen about 10-15 t€.
      Meillä oli tämä www.lehmuskorven.fi.

      • alkuperäinen6

        En ole vielä tonttia hommanut, tsekannut sopivan hintatason ja mistä päin miettinyt että tollanen 30-40 neliön mökki riittäisi. Siksi pohdinkin paljon pelkkään mökin pytytykseen menee rahaa paketin päälle. Eli sähkötyöt ja ajan säätämiseksi myös maatyöt ulkopuolisilla, loput onnistuu itse/talkoilla. Ja sähköliittymää ei siis tarvi laskea mukaan. Ja noi paketit mitä olen katsellut on 120 mm paksuisella hirrellä, siitä pienempää en ala tekemään.


      • paremminkin

        leikkimökin kaltaisia ne Lehmuskorven tuottamat "mökit"?


      • kesämökiksi
        paremminkin kirjoitti:

        leikkimökin kaltaisia ne Lehmuskorven tuottamat "mökit"?

        Meillä eristettiin mökki itse sisäpuolelta.
        Onhan se paksuhirsi näyttävämpi. Mutta harva valmistaja tekee kunnon pyöröhirttä eli yli 250 mm, jonka talviasuttava mökki vaatisi ilman eristeitä. Vastaava höylähirsi pitäisi olla 200 mm. Hintakin nousee kasinkertaiseksi verrattuna 92 mm, pelkistä materiaaleista. Avaimet käteen on se etu että kerkiää tehdä muutakin kuin 3 kesää mökkiä (naapureita seurannut).


      • alkuperäinen6
        kesämökiksi kirjoitti:

        Meillä eristettiin mökki itse sisäpuolelta.
        Onhan se paksuhirsi näyttävämpi. Mutta harva valmistaja tekee kunnon pyöröhirttä eli yli 250 mm, jonka talviasuttava mökki vaatisi ilman eristeitä. Vastaava höylähirsi pitäisi olla 200 mm. Hintakin nousee kasinkertaiseksi verrattuna 92 mm, pelkistä materiaaleista. Avaimet käteen on se etu että kerkiää tehdä muutakin kuin 3 kesää mökkiä (naapureita seurannut).

        Minkälaisen eristyksen laitoitte ja käytättekö mökkiä koskaan talvella? Lähinnä erillinen sauna avaimet käteen systeemillä voisi olla mietittävä ratkaisu, voisi sitten rakentaa "päämökin" ilman saunaa ja kunnolla paksummasta 145 mm > tavarasta.


      • juupa
        alkuperäinen6 kirjoitti:

        Minkälaisen eristyksen laitoitte ja käytättekö mökkiä koskaan talvella? Lähinnä erillinen sauna avaimet käteen systeemillä voisi olla mietittävä ratkaisu, voisi sitten rakentaa "päämökin" ilman saunaa ja kunnolla paksummasta 145 mm > tavarasta.

        Meillä päämökissä eristeet. Saunaan ei kannata laittaa eristeitä kosteusongelmien takia. Meillä puulattia ja tuloilma kiukaan päälle (ei lattian rajaan pakkasella) ja poisto yli metrin korkeammalta katon rajasta. Sauna on mukava pakkasellakin ja lämpiää nopeasti. Meillä mökissä on eristeet sisäseinällä 5 cm villaa höyrysulku ja 25 mm hirsijäljitelmä sisäseinänä.
        Siis jos seinä on 92mm 50mm 25mm paksu se vastaa lämpöarvoiltaan yli 200 mm höylähirttä. Talvella käymme harvoin, mutta tonne -10c OK. Pohjassa ja katossa eristettä 200 mm. Tuulikaappi sekä paremmat ikkunat auttaisi. Talvella on hyvä olla ei muuratut takat ja piippu jos mökkiä käytetään silloin tällöin. Muuten hornit voi haljeta jos nopeasti lämmitetään esim. perjantai-iltana tultaessa.


    • nupaha

      Pohjapinta-ala on 7*7 parvi kok neliöt n 75.
      Paketin hinta oli 34t€, jossa mukana varasto.
      Hinnaksi tuli lopuksi n 50t€ eli noin 1,5 kertaa paketti.
      Kirvesmies oli palkattuna ja sen apuna niin paljon kuin viikonloppuisin pääsi, aika paljon. Sähkötyöt, kaikki maalaustyöt ja putkityöt tehtiin itte.

    • nykyään mökkiläinen

      Viime kesänä rakensin 25 m2 saunatuvan. Paketti ilman huopia maksoi ~ 10 000 eur. Tein kunnon laattaperustuksen lattialämmityksellä. Kirvesmiehet teki töitä n. 4 000 eurolla. Loppukustannus kaikkinensa n. 23 000 eur. Elikkä se perussääntö että paketti * 2 .
      Toinen juttu on tontin muu rakentaminen maatöineen...

      • 60 vuatta vanha ukko

        tehda mokkia lautarakenteisena,ja eristeena kayttaa sahanpurua,kun ennen wanhaan?


      • näinon..,..
        60 vuatta vanha ukko kirjoitti:

        tehda mokkia lautarakenteisena,ja eristeena kayttaa sahanpurua,kun ennen wanhaan?

        Paras mökki tulee nimenomaan laudasta ja 2x4 ja 2x6 tavarasta, mutta sahanpurut voi korvata aidolla lasivillalla. Lautarakenteinen huolella eristetty mökki on hirsimökkiä lämpimämpi.


      • jkkg
        näinon..,.. kirjoitti:

        Paras mökki tulee nimenomaan laudasta ja 2x4 ja 2x6 tavarasta, mutta sahanpurut voi korvata aidolla lasivillalla. Lautarakenteinen huolella eristetty mökki on hirsimökkiä lämpimämpi.

        Kaveri rakensi pitkästä tavarasta mökin eli villa väliin ja muovi sisäpuolelle paneelin alle.

        Onneton ratkaisu se muovi jos talvella mökki kylmillään. Sisällä haisee home, vaatteet haisevat.
        Asukas ei niin huomaa sitä kun tottunut hajuun.

        Muovin tilalle ehdottomasti tervapaperi että hengittää. Hirsimökissä ei ole homeongelmia.
        Edellyttää että perustus on rossipohjalla min 60 cm ilmavälillä


      • Anonyymi
        jkkg kirjoitti:

        Kaveri rakensi pitkästä tavarasta mökin eli villa väliin ja muovi sisäpuolelle paneelin alle.

        Onneton ratkaisu se muovi jos talvella mökki kylmillään. Sisällä haisee home, vaatteet haisevat.
        Asukas ei niin huomaa sitä kun tottunut hajuun.

        Muovin tilalle ehdottomasti tervapaperi että hengittää. Hirsimökissä ei ole homeongelmia.
        Edellyttää että perustus on rossipohjalla min 60 cm ilmavälillä

        Rossipohjan minimikorkeushan on 800mm.


    • remppareino

      appivanhemmat osti tontin jolla oli jo perustukset, jätevesisysteemit ja tie perille . siihen tilattiin 4 tuuman hirsikehikko n. 40m2 parvi. toimitukseen kuului kehikon kasaus ja vesikaton asennus n.15 000€. (hirsityö varila) siitä eteenpäin tehtiin itse. kattopellit n.2000€ (ruukki) ikkunat n.3000€, (puutyöverstas kyrönlahti) takka 2000€. (rautia) sitte muihin tilpehööreihin n.5000€
      eli taisi tulla 27000€ nuo hinnat aika suurpiirteisesti muisteltuna...

      sauna ( pieni huone) tehtiin itse erillisenä. n 5000€

    • Anonyymi

      10" hirsimökkejä ketkä tekee? minkä ostasit?

    • Anonyymi

      kunnon tukeista sauna niin ei tarvitse eristää? 10m2 pukkareineen tupineen. sitten mökkiin pienempi hirsi? edullisesti?

    • Anonyymi

      2500€ neliöltä maksaa nykyään mökin teko ulkopuoliselta tilattuna eli tapauksessasi noin 90.000€.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2558
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      1660
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1620
    4. 79
      1301
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1035
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      966
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      47
      924
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      850
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      823
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      64
      800
    Aihe