Keratoconus + piilolinssit

konna

Minulla todettiin kc jokin aikaa sitten. Silmälääkäri suositteli näin aluksi kovia piilolinssejä.
Optikkoni sanoi joissakin tapauksissa sairaanhoitopiirin korvaavan linssien hankinnan, muttei osannut sanoa Jyväskylän tilanteesta mitään.
Onko kellään tietoa asiasta ? Kiitos.

6

4857

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jammy2

Joissain yhteyksissä rajana on 0.3:n näkö.
      Onko tilanteesi se, että silmälaseilla ei saa riittävää korjausta? Jotkut lääkärit ovat sitä mieltä, että piilolaseja pitää välttää mahdollisimman pitkään. Toiset taas suosittelevat niitä keratokonuksen pysäyttämiseksi, joka tuskin pitää paikkansa. Kovat piilolinssit voivat myös olla hankalat.

• kaisa..

Keratoconukseen nimenomaan suositellaan kovia piilolinssejä, normalisoivat sarveiskalvon muotoa, ja voivat jopa jarruttaa/estää sairauden etenemistä.mun käsityksen mukaan ei korvata, mutta esim. silmälääkärit osaavat neuvoa mistä niitä kovia linssejä saa. Kuulemma käytössä lähes yhtä mukavat kuin pehmeätkin, kun niihin tottuu

• Jammy2

Kovat piilolinssit ovat toki keratoconuksen normaali hoitomuoto. Nykyinen käsitys on kyllä, että ne eivät jarruta/pysäytä sairautta. Päinvastaisiakin vanhakantaisia mielipiteitä löytyy. Ennen kaikkea niitä käytetään näkemisen vuoksi. Yhä useampi on sitä mieltä, että jos niillä on joku muu vaikutus, niin se on haitallinen. Tästä kyllä löytyy tietoa netistä. Netistä voi lukea kyllä myös kertomuksia siitä, miten hankaliksi ne koetaan.
        Suomessa on hyvin vähän keskustelua uusista hoitomuodoista, jotka pysäyttävät keratokonuksen. Näön parantuminen vaihtelee, mutta muut normaalit apukeinot ovat käytettävissä. Useissa Euroopan maissa tämä hoitomuoto on käytössä, mutta tuskin Suomessa.

• kokemuksella
        Jammy2 kirjoitti:

Kovat piilolinssit ovat toki keratoconuksen normaali hoitomuoto. Nykyinen käsitys on kyllä, että ne eivät jarruta/pysäytä sairautta. Päinvastaisiakin vanhakantaisia mielipiteitä löytyy. Ennen kaikkea niitä käytetään näkemisen vuoksi. Yhä useampi on sitä mieltä, että jos niillä on joku muu vaikutus, niin se on haitallinen. Tästä kyllä löytyy tietoa netistä. Netistä voi lukea kyllä myös kertomuksia siitä, miten hankaliksi ne koetaan.
        Suomessa on hyvin vähän keskustelua uusista hoitomuodoista, jotka pysäyttävät keratokonuksen. Näön parantuminen vaihtelee, mutta muut normaalit apukeinot ovat käytettävissä. Useissa Euroopan maissa tämä hoitomuoto on käytössä, mutta tuskin Suomessa.

Itse olen käyttänyt päivittäin 16 vuoden ajan kovia piilolinssejä keratoconuksen vuoksi.Onhan näissä omat hankaluutensa mutta hyvin näihin on tottunut,tosin esim.tuulisella säällä linsseihin menee helposti pölyä,joka tuntuu varsin inhottavalta.
        Ensimmäiset piilolinssini korvattiin 90-luvun alussa vielä VALTAVA-lain kautta,mutta laman vuoksi tämä etuus poistettiin,joten omasta pussistani joudun nämä nykyisin maksamaan.Linssipari itselläni maksaa yli 400 euroa.
        Oma asiansa on sitten löytää pätevä optikko,joka osaa sovittaa sinulle oikeat linssit,koska linssin muoto ja kaarevuus määräävät sen,millainen näkö sulle saadaan ja ainakin itselläni linssit ovat aina tehtaan tilaustavaraa.
        Sinulla on kuitenkin todennäköisesti vielä KC niin alussa,että todennäköisesti sinulle saadaan näkö vielä standardilinssien avulla.

• c",)

Minulla myös kyseinen silmäsairaus vasemmassa silmässä =/
      linssin vahvuus BC 6.70 DIA 9.30 SPH -7.00
      käytin sitä alkuun aikani mutta koin sen liian hankalaksi kaikkee sitä joutuuki kärsimään...!
      kyl ainaki mulle korvattiin kaikki linssit sun muut sydeemit.kävin kuopiossa kysillä.

• *Mimma*

Hei ja mukavaa talvipäivää!

Viestini tulenee viiveellä, mutta vastailen kuitenkin... ajattelin näemmä tiedustella samalla olisitko kiinnostunut vaihtamaan ajatuksia - sairaudesta.

Kysymykseesi palaillen - Minulla on ollut kahdet kovat piilolinssit ja olen saanut molempiin Keski-Suomen keskussairaalasta maksusitoomuksen. En siis ole tarvinnut maksaa niitä itse. Maskusitoomuksen on pannut viereille hoitava lääkäri. Hoidossa olen käynyt yksiyisellä eli Puistosairaalan silmälääkäreillä, nykyisessä Mehiläisessä.

Minulle voi meilailla: [email protected]

Hangenhohdetta päivääsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      2865
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      237
      1527
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1396
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1312
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      147
      1162
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1118
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      116
      940
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe