umpiolasin huurtumisen esto

raksaaja--sh

Mulla on ulko-oven pielessä kapea umpiolasi-ikkuna ja se alkaa kostua jo -8 asteen pakkasella reunoistaan (sisäilman kosteudella 50%).

(karmin paksuus 170mm, seinän paksuus 350mm, lasipakettiu on noin 20cm seinän sisäpinnasta eli lämmöneristeen ulkoreunan kohdilla.

15 asteen pakkasella se kondensoi desilitran päivässä.

20 asteen pakkasella se menee jo reilusti jäähän.

Sain ongelman korjattua asentamalla ikkunan ja sen alumiinipokien ulkopuolelle 50mm parokin villaa.

Kondensoitumista ei enään tapahdu mutta vaimo ei ole tyytyväinen koska villa on esteettisesti rumaa eikä siitä näe läpi.

Onko parannusehdotuksia?

11

2490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottanut sellaisen

oven, missä on kolminkertainen umpiolasi!

• raksaaja--sh

Kyseessä on oven vieressä oleva fenestran ikkuna jossa on kolmikerrostehoselektiivilasi

• niin siirrä

Lämmöneristeen kohdalle.Mahdollisimman lähelle sisäpintaa.( )Ja tarkista ilmanvaihto.Tai asenna sisäpintaan ns,2k lasi.(lämpölasi)Ja jätä entinen lasi paikoilleen,tehden siihen tuuletus.(Nämä ovat vain minun ehdotuksia.)

• aabbccddee

Ota listat (tai mitä siellä ulkopuolella onkin) irti, ja laita uretaania lisää - tietyn tyyppisissä kiinteissä ikkunoissa ei ulkopuolella saa jäädä yhtään ilmarakoa listojen alle. (Ja jos siellä on villaeristys, vaihda se uretaaniksi kokonaan).

Valitse nyt jo talvilaadun urtsia ja laita vähän kerrallaan - leikkaamaan ei pitäisi joutua, muuten se ulkopinta on kuin sieni.

• joku vaan

Ihan sama seinärakenne ja samanlainen ikkuna juuri noin tehtynä ei huurru koskaan.
        Tosin lasi on kolminkertainen.
        Kuka tekee vielä kaksilasisia kiinteitä ikkunoita?

• joku vaan
        joku vaan kirjoitti:

Ihan sama seinärakenne ja samanlainen ikkuna juuri noin tehtynä ei huurru koskaan.
        Tosin lasi on kolminkertainen.
        Kuka tekee vielä kaksilasisia kiinteitä ikkunoita?

Ilmanvaihdon täytyy olla oikeasti säädetty, pieni alipaine talossa niin ongelma poistuu.

• raksaaja--sh

Koska huurtuminen tulee sen kolmikerroslasipakan sisäpintaan ongelmana ei ole ilmavuoto vaan se että lasin pintalämpö siellä ikkunan reunoilla ei ole kyllin korkea suhteessa huonekosteuteen.

50% suhteellinen huoneilman kosteus on kieltämättä noin 10% yli optimista.

Kyseinen ikkuna ei ollut paikallaan viime talvena mutta silloin huomasin että huoneilmankosteudella 35% (liiankin kuiva ilma) tapahtui kaikissa ikkunoissa huurtumista sisäpinnalla kun pakkanen ylitti 20. Eli ongelmaa on kaikissa alumiinikehyksisissä (Fenestra) lämpölasielementeissä.

Kunhan nostetaan kuun lopussa lattialämmöt normaalille asumistasolle ja ilmanvaihdoksi tulee muutakin kuin pelkkä tuuletus ja ilmankuivain niin tilanne voi parantua.

Tuntuu vaan siltä että tuon kapean ikkunan (lasipinta noin 15 cm leveä) kanssa minulla tulee olemaan ongelmia jatkossakin....

Niinkuin joku ehdottikin... luultavasti mun tarttee kevväällä repiä se alumiininen ulkokehys hiiteen sieltää ulkopuolelta & liimata jotain armaflex suikkua sinne ikkunan laitaosaan ja listoittaa puusta uusi ulkokehys.

Sinänsä ok koska ikkuna ja ovi ovat reilun katoksen alla sateelta suojassa, eikä ovessakaan mitään alumiinipintoja oo. Ihan vaan valkeaksi maalattua puuta/MDF:ää.

• nh1131

Onko lasielementin välissä alumiini- tai rosterilista, ja kuinka paksu 12mm tai 16mm.
        Onko ikkunoissa Argon kaasua ja ovatko ne tehoselektiivi tai tuplaselektiivi ikkunat.
        Luulen kyllä että ongelma poistuu kun nostat lämmöt normaali tasolle.
        Itse mietin samoja ongekmia kun suunnittelen ikkuna valintoja varsinkin isojen kiinteiden ikkunoiden osalta. Ilman vaihdolla voidaan myös vaikuttaa ilmavirtauksiin jotka huuhtelevat lasin pintaa ja näi ehkäisevät kosteuden syntyä. Eteisessä se voi olla hankala toteuttaa.

• raksaaja--sh
        nh1131 kirjoitti:

Onko lasielementin välissä alumiini- tai rosterilista, ja kuinka paksu 12mm tai 16mm.
        Onko ikkunoissa Argon kaasua ja ovatko ne tehoselektiivi tai tuplaselektiivi ikkunat.
        Luulen kyllä että ongelma poistuu kun nostat lämmöt normaali tasolle.
        Itse mietin samoja ongekmia kun suunnittelen ikkuna valintoja varsinkin isojen kiinteiden ikkunoiden osalta. Ilman vaihdolla voidaan myös vaikuttaa ilmavirtauksiin jotka huuhtelevat lasin pintaa ja näi ehkäisevät kosteuden syntyä. Eteisessä se voi olla hankala toteuttaa.

Lasielementin välissä on kait alumiinilista (himmeänpi lista kuin nuissa superlaseissa, superlaseissa siis ehkä rosteri).

Argonia ei ole.
        Selektiivi isommat ilmavälit (17-18mm) lasien välissä == tehoselektiivi

"Luulen kyllä että ongelma poistuu kun nostat lämmöt normaali tasolle. "

Kattelen talven yli ja teen korjaustoimet keväällä kun näen miten se toimi normaaleissa asuinoloissa.

Olen tyytyväinen etten enempää tuontyylisiä ikkunoita oistanut.

• nh1131
        raksaaja--sh kirjoitti:

Lasielementin välissä on kait alumiinilista (himmeänpi lista kuin nuissa superlaseissa, superlaseissa siis ehkä rosteri).

Argonia ei ole.
        Selektiivi isommat ilmavälit (17-18mm) lasien välissä == tehoselektiivi

"Luulen kyllä että ongelma poistuu kun nostat lämmöt normaali tasolle. "

Kattelen talven yli ja teen korjaustoimet keväällä kun näen miten se toimi normaaleissa asuinoloissa.

Olen tyytyväinen etten enempää tuontyylisiä ikkunoita oistanut.

Onko muiden kiinteiden ikkunoiden kanssa ollut samaa huurtumis ongelmaa?
        Millaisia ovat sinulla muut kiinteät ikkunat?

• raksaaja--sh
        nh1131 kirjoitti:

Onko muiden kiinteiden ikkunoiden kanssa ollut samaa huurtumis ongelmaa?
        Millaisia ovat sinulla muut kiinteät ikkunat?

Eli meillä kaikki muut ikkunat on avattavia. Siis uloin lasiväli on osittain tuulettuva ja sisempi lasiväli on suljettu/umpinainen.

Pahin kostumisilmiö on tuossa missä koko kolmen lasin pakka on suljettu.
        (ilma kiertää huonoiten alumiinireuna on suoraan ulkoilmaa vasten)

Minkähän verran joutuisi maksamaan lisää ikkunoista joissa tuon umpiolasin reunoissa olisi jonkinlainen kylmäsillan katkaiseva juttu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe