Palveluohjaajan toimenkuva

hakisko

Mitä palveluohjaaja tekee ja paljonko on palkka? Lähinnä siis näissä isommissa firmoissa kuten Sol, ISS, L&T.

34

17755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zipzip

      palveluohjaaja on työpaikalla se joka vastaa että homma toimii ja työt tulee tehtyä,huolehtii että pesuaineita,välineitä yms on tarpeeksi,hän siivoaa myös ja yms..palkka riippuu siitä missä olet töissä ja mihin kalleusluokkaan kuuluu.

      • kokopäiväisesti?

        Siivoaako palveluohjaaja itse joka päivä saman verran mitä muutkin? Ja muut työt siinä ohessa? Vai onko esim. siivous puolet ja muut työt puolet?


      • kohteesta
        kokopäiväisesti? kirjoitti:

        Siivoaako palveluohjaaja itse joka päivä saman verran mitä muutkin? Ja muut työt siinä ohessa? Vai onko esim. siivous puolet ja muut työt puolet?

        Usein palveluohjaaja joutuu tuuraamaan kaikkia poissaolevia työntekijöitä. Jos paikka on iso ja flunssa iskee vaikka kymmeneen työntekijään, niin siinä ei paljoa muita töitä ehdi tekemään.


    • ent .ohjaaja

      älä hae paikkaa.Kuten tuossa edellä jo tuli selväksi, sinun niskaasi kaatuu tuuraukset.

    • suurimpiin

      tähyilet, niin sanon, että koiran virka. Sun työtahtis tulee olemaan sitä luokkaa ettet ehdi edes kahvikupposta ryystään kunnolla ja kotiin päästyäsi oot väsynyt ku märkä rätti. Uskottelet itelles nyt, että höpö vaan niin se on jotta korkeitaan 1/2v.- 1v. jaksat, ja sen jälkeen oot tosi vittuuntunut koko touhuun , katos muista!! pomot ei sun jaksamista ees halua kuunnella.

      • kokenut...

        pelkkää siivousta hienolla nimikkeellä, tarviketoimitukset kuitenkin niin harvoin ettei niissä mene kuin 1 pv/kk, pahimmassa tapauksessa olet todella kusessa kun useampi jättää tulematta..niin että en suosittele. Tuo nimikkeillä kikkailu(esim SOL) on tosi naurettavaa, työhän on aina vain sitä siivousta...


      • *ohjaaja*
        kokenut... kirjoitti:

        pelkkää siivousta hienolla nimikkeellä, tarviketoimitukset kuitenkin niin harvoin ettei niissä mene kuin 1 pv/kk, pahimmassa tapauksessa olet todella kusessa kun useampi jättää tulematta..niin että en suosittele. Tuo nimikkeillä kikkailu(esim SOL) on tosi naurettavaa, työhän on aina vain sitä siivousta...

        Kyllä joka firmassa toimenkuva riippuu ihan esimiehestä, oon itse SOLilla ohjaajana ja on kyllä muutakin tekemistä kuin siivous. Siivoan ehkä puolet työajastani, toinen puoli on laadunseurantaa, tavaran vientiä, työvuorojen tekoa ym. ym. Palkka sais kyllä olla parempi...


      • siistijä
        *ohjaaja* kirjoitti:

        Kyllä joka firmassa toimenkuva riippuu ihan esimiehestä, oon itse SOLilla ohjaajana ja on kyllä muutakin tekemistä kuin siivous. Siivoan ehkä puolet työajastani, toinen puoli on laadunseurantaa, tavaran vientiä, työvuorojen tekoa ym. ym. Palkka sais kyllä olla parempi...

        paljonko ohjaajan palkka sitten on?


      • ent ohjaaja
        siistijä kirjoitti:

        paljonko ohjaajan palkka sitten on?

        Olin ISS:llä ohjaajana pääkaupunkiseudulla, työnkuvani oli siivous, (jos oli kauheesti porukkaa pois) esimiehen tuurausta, palkat, töiden organisointi, opastu, ohjaus, startit, rekrytointi esimiehen kanssa, laskutus ja tavaran tilaukset ja toimitukset.. Eli kaikki maan ja taivaan väliltä.. Neuvottelin ittelleni henkilökohtaisen palkan.. mut työn kuva vaihtelee eri firmoilla, jopa ISS:llä on erillaisia käytäntöjä, riippuu esimiehestä.. itselläni oli kauhee esimies, siksi lähdin pois..


      • palv.ohjastaja
        ent ohjaaja kirjoitti:

        Olin ISS:llä ohjaajana pääkaupunkiseudulla, työnkuvani oli siivous, (jos oli kauheesti porukkaa pois) esimiehen tuurausta, palkat, töiden organisointi, opastu, ohjaus, startit, rekrytointi esimiehen kanssa, laskutus ja tavaran tilaukset ja toimitukset.. Eli kaikki maan ja taivaan väliltä.. Neuvottelin ittelleni henkilökohtaisen palkan.. mut työn kuva vaihtelee eri firmoilla, jopa ISS:llä on erillaisia käytäntöjä, riippuu esimiehestä.. itselläni oli kauhee esimies, siksi lähdin pois..

        Ei tänä päivänä alalla kun alalla edes työnjohtajat voi välttyä työnteolta.
        Sellainen joka hakee Palveluohjaajaksi sen toki ymmärtää,ja sellainen joka ei ymmärrä kuvittelee että pelkällä pomoilulla selviää .
        Mutta tosiasia on se että tänä päivänä kaikkialla on kilpailu kiristynyt ja mistään turhasta seisoskelusta ei kukaan maksaa centtiäkään!
        Mutta sellaiselle järkevälle ihmiselle joka ymmärtää ottaa pestin tilaisuus saada työkokemusta kyseisestä työstä ja se on suuri asia myöhemmin elämässä,ei tarvitse käydä pomo kouluja vaan kouliintua käytännön kokemuksella,siis jos joku sattuu pääsemään ilman asianmukaista koulutusta heti uutena tulokkaana kyseiselle pallille.


      • laatuseuranta
        palv.ohjastaja kirjoitti:

        Ei tänä päivänä alalla kun alalla edes työnjohtajat voi välttyä työnteolta.
        Sellainen joka hakee Palveluohjaajaksi sen toki ymmärtää,ja sellainen joka ei ymmärrä kuvittelee että pelkällä pomoilulla selviää .
        Mutta tosiasia on se että tänä päivänä kaikkialla on kilpailu kiristynyt ja mistään turhasta seisoskelusta ei kukaan maksaa centtiäkään!
        Mutta sellaiselle järkevälle ihmiselle joka ymmärtää ottaa pestin tilaisuus saada työkokemusta kyseisestä työstä ja se on suuri asia myöhemmin elämässä,ei tarvitse käydä pomo kouluja vaan kouliintua käytännön kokemuksella,siis jos joku sattuu pääsemään ilman asianmukaista koulutusta heti uutena tulokkaana kyseiselle pallille.

        ole työtä? Opastaminen? Perehdyttäminen? Varastoseuranta, palaverit, asiakastapaamiset, lisämyynti?
        Mielestäni on, mutta jonku mielstä se on lorvimista, seisoskelua ja luumuilua :)


      • köh köh köh
        laatuseuranta kirjoitti:

        ole työtä? Opastaminen? Perehdyttäminen? Varastoseuranta, palaverit, asiakastapaamiset, lisämyynti?
        Mielestäni on, mutta jonku mielstä se on lorvimista, seisoskelua ja luumuilua :)

        Kyllähän ne kaikki työtä ovat,mutta jos olen realistinen niin kuinka moni palveluohjaaja saa tehdä pelkästään kyseisiä töitä,kysyn vaan?
        Minulla on vankka kokemus ja tiedän että palveluohjaajat tekevät itse kovasti siivoustöitä sekä hoitavat edellä mainittuja hommia siinä sivussa.
        Täytyy olla realistinen,mutta jos jossain firmassa palveluohjaan päivään ei kuulu kuin työhönopastaminen,asiakaskäynnit,tavarankuljetukset niin on löytyänyt hyvän firman.


      • tällä hetkellä
        köh köh köh kirjoitti:

        Kyllähän ne kaikki työtä ovat,mutta jos olen realistinen niin kuinka moni palveluohjaaja saa tehdä pelkästään kyseisiä töitä,kysyn vaan?
        Minulla on vankka kokemus ja tiedän että palveluohjaajat tekevät itse kovasti siivoustöitä sekä hoitavat edellä mainittuja hommia siinä sivussa.
        Täytyy olla realistinen,mutta jos jossain firmassa palveluohjaan päivään ei kuulu kuin työhönopastaminen,asiakaskäynnit,tavarankuljetukset niin on löytyänyt hyvän firman.

        Siivoan max. puolet työajasta, jos joku on poissa ja saan kohteeseen työntekijän se pistetään aina ennen palveluohjaajaa tuuraamaan. Eikä se työntekijän saaminen ole mahdotonta.
        Tuurailen esimiestä, hoidan tarvittaessa palkkoja. Organisoin työvuoroja kentällä, palkkaan ihmisiä, hoidan keikkojen järjestelyt, tavarantilaukset, mutta huom. me emme kuljeta tavaroita kohteisiin.
        Työni on mukava, esimieheni on mukava, käymme melkein päivittäin läpi kohteiden tapahtumia, homma toimii. Monipuolinen työ kaikenkaikkiaan. Palkka tosin vois olla isompikin =/


      • vaan
        tällä hetkellä kirjoitti:

        Siivoan max. puolet työajasta, jos joku on poissa ja saan kohteeseen työntekijän se pistetään aina ennen palveluohjaajaa tuuraamaan. Eikä se työntekijän saaminen ole mahdotonta.
        Tuurailen esimiestä, hoidan tarvittaessa palkkoja. Organisoin työvuoroja kentällä, palkkaan ihmisiä, hoidan keikkojen järjestelyt, tavarantilaukset, mutta huom. me emme kuljeta tavaroita kohteisiin.
        Työni on mukava, esimieheni on mukava, käymme melkein päivittäin läpi kohteiden tapahtumia, homma toimii. Monipuolinen työ kaikenkaikkiaan. Palkka tosin vois olla isompikin =/

        Yksi onnellinen! Onnea, toivottavasti saat olla samassa työpaikassa pitkään.


      • *ohjaaja*
        siistijä kirjoitti:

        paljonko ohjaajan palkka sitten on?

        Palkkani on noin 1400€ kuukaudessa, ilman lisiä. Päivystyskorvaukset ja satunnaiset ylityöt tietysti nostaa sitä toisinaan. Ja tietysti jos esimies on poissa niin lisiä tulee vähän enemmän.


      • sdfsdd
        tällä hetkellä kirjoitti:

        Siivoan max. puolet työajasta, jos joku on poissa ja saan kohteeseen työntekijän se pistetään aina ennen palveluohjaajaa tuuraamaan. Eikä se työntekijän saaminen ole mahdotonta.
        Tuurailen esimiestä, hoidan tarvittaessa palkkoja. Organisoin työvuoroja kentällä, palkkaan ihmisiä, hoidan keikkojen järjestelyt, tavarantilaukset, mutta huom. me emme kuljeta tavaroita kohteisiin.
        Työni on mukava, esimieheni on mukava, käymme melkein päivittäin läpi kohteiden tapahtumia, homma toimii. Monipuolinen työ kaikenkaikkiaan. Palkka tosin vois olla isompikin =/

        on palveluesimiehen juoksupoika, joka pistetään tekee kaikki ns. likainen työ. ainakin näin meillä rtk-palvelulla. kun tavallisesta rivisiivoojasta tulee palveluohjaaja, ja se vielä kihahtaa hattuun, niin hoh hoijaaaaaa.


    • palkollinen

      Palkkaahan tästä pitäis enemmän saada, ehdottomasti!!!! Mut helpommin sanottu ku tehty!

      • minä olen

        voi vitun luuserit.sehän titteli on sama ku tuuraaja samalla palkalla


    • never that is!

      joo en suosittele näille iss, l&T Sol..sivusta seuranneena siivoojana voin sanoa, että aika ajoin, on ihme jos ei ole hiljaisempaa työrintamalla. Ihan sikana hommia mitä pomo ei ehi tehdä, buukataan sulle.tilaukset laidasta laitaan, kaikki opastus, perehdytys, laadun valvontakin, siivous työn ohjaaminen, vaikeiden ja mahd. asioiden selvittäminen, pomon oikea käsi, tuuraat parhaimmillasi yhen pvn aikana 5-6 työnt. Ihan loppuun palaa siinä hullun hommassa..ei ehi kunnolla ees kusella käydä, ja eväitä syyä, kun puhelin soi jatkuvaan, ja miljoona asiaa polosella muistettavana. palkka ihan surkea tietysti. JOka asiassa saa olla samaa mieltä pomon kanssa, muuten oot aina riidoissa sen kanssa.

      • ex-palveluohjaaja

        Palveluohjaajan hommat:
        -kuljettaa aina(24/7) päivystyspuhelinta mukana,mutta ei yleensä saa päivystyslisiä
        -ottaa asiakaspalautteet vastaan (yleensä aina negatiivista palautetta ja myös vapaa-aikana)
        -siivoaa
        -hommaa tuuraajat, kun työntekijät ilmoittavat ohjaajalle olevansa sairaana(yleensä klo 5 aamulla tai myöhään illalla,jolloin tuuraajaa ei yleensä saa,ja tästä syystä joutuu kuulemaan asiakasvalituksia tekemättömistä töistä)
        -opastaa työntekijöitä
        -suunnittelee peruspesu aikataulut
        -tekee tavaratilaukset
        -ym,ym,ym mitä esimies ei tee
        -saa yleensä palkkaa vain noin 9e/tunti
        -työpuheluista vapaa-aikana ei saa palkkaa

        Sinuna en lähtisi alle 10 euron tuntipalkoilla missään tapauksessa niihin hommiin. Jos kuitenkin lähdet niin ole tarkkana että saat päivystyslisät ja kaiken mikä kuuluukin.


    • \o/

      Ohjaajan työnkuva riippuu myös oikeastaan siitä ihmisen pätevyydestä ja älykkyydestä. Tyhjäpää ei esimiehen oikeanan kätenä pärjää, ja mikäli järki ei leikkaa, niin varmasti työ koostuu pelkästään siivoustehtävistä, sillä muut asiat saattaisit vain sotkea.

      Ja tuosta asiakaspalautteesta sun muusta. Hoitakaa ne työnne hyvin ja toivottavasti esimiestasolla asiat organisoidaan hyvin, niin sitä palautetta ei tule ja puhelimet on iltaisin ja usein päivisinkin ihan hiljaa.
      Ps. Työpuhelinta ei ole pakko kantaa mukana vapaa-ajalla, ja jos asioita hoidat työajan ulkopuolella, on se palkallista työaikaa. Ei kai kukaan hoida työasioita palkatta? Päivystyskorvausta tulee maksaa silloin, jos vaaditaan puhelimen mukana pitämistä ja siihen aina vastaamista. 1,37€/h on päivystyskorvauksen suuruus minkä voi tarkastaa TES:stä.

      Sen verran vielä, että minun ohjaajani ei ainakaan tarvitse tuurata 5-6 ihmisen töitä päivän aikana, vaan me yhdessä mietimme tuurauskuviot ja mikäli siellä on enemmän töitä, niin esimies lähtee ihan itsekin kentälle auttamaan ohjaajaa. Näin ainakin itse teen. Ohjaaja ei ole sama asia kuin orja, vaan tärkeä voimavara päivittäisessä työssä.

    • Alaan kyllästynyt

      Olen itsekkin samaa mieltä että ohjaaja on se kenet työnnetään joka paikkaan ja joutuu kentällä tekemään kaiken. Palkka on huono, ammattitaidosta ei haluta maksaa. Nykyisin on suurissa ja pienissä firmoissa paljon kouluttamatonta väkeä niin esimiehinä kuin ohjaajina ei tarvitse maksaa sopimuksen mukaista palkkaa kun ei ole koulutusta. Itse olen ollut alalla kauan ja olen sitämieltä ettei nykyisin koulutusta arvosteta, otetaan kouluttamatonta väkeä ja maksetaan pientä harjoittelijan palkkaa.
      Ammattiliiton pitäisi myöskin herätä ja miettiä mitä moisen eteen voisi tehdä, vaikka minä itse olen täysin pettynyt tämän alan ammattiliittoon, ne ei ole saannut mitään radikaalia aikaiseksi tällä alalla.

    • sivustaseuraan88

      Olen useita vuosia seurannut palveluohjaajien toimintaa eri siivousfirmoilla. Keskeinen homma näyttää olevan valehtelu. Valehdellaan palkoista tehtävistä ja muista ja aina työntekijän vahingoksi. Samalla lirkutellaan ja mielistellään. Tosiasiaksi jää, että palkoista aina puuttuu ja töitä teetetään yli sopimusten. Nämä ns. palveluohjaajat tuntuvat olevan kykenemättömiä organisoimaan mitään, kaikki heidän touhunsa menee pieleen, esimiehilleen he tietysti syyttävät työntekijöitä. Olen monesti miettinyt, mistä nämä yksilöt onnistutaan rekrytoimaan.

      • Ohjaajat kunniaan

        Kai muistat, että palveluohjaaja ja palveluesimies ovat eri asia.
        Esimies tekee kanssasi työsopimuksen ja laittaa palkkasi palkanlaskijalle maksuun (ainakin useimmissa tilanteissa). Se, jos palkastasi jää jotain, syy tuskin on ohjaajassa?
        Ja sitten vielä näistä töiden organisoinnista... Ohjaajat ovat melko usein yksin tämän asian kanssa, tukea harvemmin tulee esimieheltä tai työntekijöitä, jos heiltä kysyy mielipidettä. Useimmiten vastaus on vain "en minä tiedä", tai "en mä ainakaan". Töiden/tuurauksien järjestely pitää tapahtua nopeasti, ainakin oma työkohteeni (asiakas) vaati sitä. Ei kertakaikkiaan ole aikaa pyöritellä asioita, ei edes 30 minuuttia.
        Toki, olen kyllä itsekin törmännyt muutamaan kaikkitietävään päällepäsmäri k*sipää ohjaajaan, mutta yleistää ei saa!
        Palkka ei ole missään nimessä riittävä, eikä kunnioitusta tule samassa tiimissä toimivilta siivoojilta, vaikka itse jakelen kiitosta harvasen päivä. Mutta näinhän tämä menee. Enpä ole itsekään esimiehelleni kiitosta antanut hänen työstään....


    • 155

      itse isoimmalla siivousalan yrityksellä palveluohjaajana.
      palkka 13e lisät/h

      tällä tuntipalkalla pidän ihan mielelläni työpuhelinta jopa yöpöydällä. Firma (53 maassa toimiva ja yli satavuotias) maksaa työaikana matkat, pomo kehoittaa pitämään mahdolliset kertyneet ylityöt vapaan silloin kun itse tuntuu parhaalta.
      Totta, että negatiiviset palautteet tulevat minun hoidettavikseni, samoin tuurakset ja usein tuhat muuta tehtävää päivän aikana, mutta silti rakastan työtäni. 12 vuoden kokemuksella voin sanoa, että esimieheni ovat olleet reiluja, osa jopa ihania, palkka tulee oikein ja ajallaan toisin kuin esim l&t:llä ja solilla, meidän siivoojamme ovat ihania ja aina iloisia ja vielä kertaakaan ei ole harmittanut töihinlähtö.

      Jos ohjaajan työ harmittaa, sinusta ei vain ole siihen.

      • ilmainen orja

        Siis 13e/h pidät jopa työpuhelinta auki 24h. Eli sulla ei ole mitään vapaa-aikaa ja vapaa-ajalla hoidat töitäsi ihan ilmaiseksi?


    • rappusiivooja

      Saatko 13 euroa jokaiselta työtunnilta vai lasketaanko todelliset tekemäsi työtunnit ja palkkasesi tulee 2 euroa tunti?
      Totta kai pidät työpuhelimen päällä, kun pidät vapaata kertyneistä ylitöistä?

      Minä saan siivoojana vähän yli 11 euroa tunti ja jokainen ylityötunti maksetaan selvänä rahana.

      Taivas etten voi ymmärtää teitä marttyyrityöntekijöitä? Pitää niin nuoleskella pomoa ettei uskalleta vaatia edes lakisääteisiä ylitöitä.

      • Hölmöläiset!

        Joo, on ne hienoja nämä ihmiset jotka ei "ehdi" pitämään taukoja ja työpuhelin on korvan vieressä öisinkin. HIENOA, hyvä! Itse olen myös ohjaaja ja pidän kyllä huolen siitä että tauot pidetään ja työpuhelin on äänettömällä vapaa-ajalla. Miksi painaisin pollaani vapaa-ajalla, kun palkkakin on mitä on.... Nyt vähän ryhtiä ohjaajat ja pidetään kiinni omista oikeuksista!


      • JosuliHosuli

        Kuulostaa hyvältä, rappusiivooja. Millä firmalla olet töissä? Olen pienehköllä fimalla palvelu-ohjaajana, palkka 10,50/h kun omistaja oli sitä mieltä että 11€/h on liikaa. Noh, palkkaa tulen vaatimaan lisää heti kun 4 kk koeaika loppuu! Kuulemman palkkaa on nostettu muillakin palvelu-ohjaajilla koeajan jälkeen. Mietä palvelu-ohjaajia on 3 kpl tuossa firmassa ja yhdelle heistä maksetaan kiinteää palkkaa joka on 2100/kk, ja kuulemman ainoa firmassa.


    • Anonyymi

      Mulle tarjottiin palvelu ohjaajan paikkaa. Olen tällä hetkellä ihan normi siivoojana 14e tuntipalkalla. Onko nuo ohjaajan palkat edelleen noin surkeita? Luulin että niillä olis edes muutaman euron parempi palkka. Työn kuva on kuitenkin aika kiireinen tähän nykyiseen verrattuna

      • Anonyymi

        14 euroa tunnilta on tosi hyvä palkka. Minä olen ollut siivoojana 20:stä asti (nyt 51) ja opiskelin ammatin 2007. Tuntipalkka sotella 12,63 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14 euroa tunnilta on tosi hyvä palkka. Minä olen ollut siivoojana 20:stä asti (nyt 51) ja opiskelin ammatin 2007. Tuntipalkka sotella 12,63 euroa.

        *Tässä otettiin huomioon kokemus/ikälisä. Jos saisin tuon 14 euroa tunnilta niin olisin enemmän kuin onnellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        *Tässä otettiin huomioon kokemus/ikälisä. Jos saisin tuon 14 euroa tunnilta niin olisin enemmän kuin onnellinen.

        Ja muuten: sote alalla siivousesimies ei tuuraa.Outoa.


    • Anonyymi

      Ei kannata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2150
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1260
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe