Miestäni pyydettiin kummiksi ja nyt hänen pitää liittyä kirkkoon että voi ottaa vastaan tehtävän. Milloin lapsen kummien tiedot ilmoitetaan seurakunnalle?
missä vaiheessa kummit valitaan
5
842
Vastaukset
- Anneli 33
Eikö hänen pitäisi olla myös konfirmoitu. Itse olen kummi vaikka en kuulukkaan kirkkoon eli olin siellä missä kummitkin mutta nimeäni ei laitettu viralliseen kummilistaan..
Anneli- ....
ei tarvii olla konfirmoitu eikä kuuluu kirkkoonkaan, 2.kummin on pakko kuuluu kirkkoon ja olla konfirmoitu mut muitten kummien ei tarvii ja silti pitäs nimi olla kummilistal...
- kummiksi
.... kirjoitti:
ei tarvii olla konfirmoitu eikä kuuluu kirkkoonkaan, 2.kummin on pakko kuuluu kirkkoon ja olla konfirmoitu mut muitten kummien ei tarvii ja silti pitäs nimi olla kummilistal...
mihinkään kirjoihin tai kansiin, ellei ole seurakunnan jäsen ja konfirmoitu. "leikkikummeja" voi olla niin monta kuin vanhemmat haluavat kavereitaan nimetä, mutta virallisia virallisiin papereihin heistä ei tule. jos kummi eroaa kirkosta myöhemmin, kummius "säilyy", eli sitä ei oteta pois vaikkei enää kirkkoon kuuluisi. mutta tällöinkään ei enää uusia kummilapsia tule.
- juupajuuuu
.... kirjoitti:
2 kummin tosiaan pitää olla konfirmoituja ja kuulua kirkkoon. Muut kummit voivat kuulua muuhun kirkkokuntaan, mutta sellaiseen, joka hyväksyy luterilaisen kasteen. (esim. ortodoksit)
Kirkkoon kuulumaton ei pääse kummiksi, paitsi "leikki kummiksi" joita vanhemmat voi kyllä nimetä niin paljon kuin haluavat, mutta kirjoihin ei heitä merkitä.
- Julkisessa virassa oleva
Kummiksi ilmoitettavan henkilön tulee olla ev.lut. kirkon jäsen kastetilaisuuteen mennessä. Kummilta edellytetään lisäksi konfirmaatiota, ja konfirmaatio edellyttää rippikoulun suorittamista. Vastaavat asiat kuuluvat muutenkin asiaan, mikäli aikuinen liittyy kirkkoon. Mikäli kirkkoon kuulumaton on aiemmin kuulunut kirkkoon ja käynyt aikanaan rippikoulun, sitä ei tarvitse käydä uudelleen eikä varsinaista konfirmaatiota toisteta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172463
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70927Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää137872- 45851
- 59817
- 42796
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44765Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130704