Miestäni pyydettiin kummiksi ja nyt hänen pitää liittyä kirkkoon että voi ottaa vastaan tehtävän. Milloin lapsen kummien tiedot ilmoitetaan seurakunnalle?
missä vaiheessa kummit valitaan
5
829
Vastaukset
- Anneli 33
Eikö hänen pitäisi olla myös konfirmoitu. Itse olen kummi vaikka en kuulukkaan kirkkoon eli olin siellä missä kummitkin mutta nimeäni ei laitettu viralliseen kummilistaan..
Anneli- ....
ei tarvii olla konfirmoitu eikä kuuluu kirkkoonkaan, 2.kummin on pakko kuuluu kirkkoon ja olla konfirmoitu mut muitten kummien ei tarvii ja silti pitäs nimi olla kummilistal...
- kummiksi
.... kirjoitti:
ei tarvii olla konfirmoitu eikä kuuluu kirkkoonkaan, 2.kummin on pakko kuuluu kirkkoon ja olla konfirmoitu mut muitten kummien ei tarvii ja silti pitäs nimi olla kummilistal...
mihinkään kirjoihin tai kansiin, ellei ole seurakunnan jäsen ja konfirmoitu. "leikkikummeja" voi olla niin monta kuin vanhemmat haluavat kavereitaan nimetä, mutta virallisia virallisiin papereihin heistä ei tule. jos kummi eroaa kirkosta myöhemmin, kummius "säilyy", eli sitä ei oteta pois vaikkei enää kirkkoon kuuluisi. mutta tällöinkään ei enää uusia kummilapsia tule.
- juupajuuuu
.... kirjoitti:
2 kummin tosiaan pitää olla konfirmoituja ja kuulua kirkkoon. Muut kummit voivat kuulua muuhun kirkkokuntaan, mutta sellaiseen, joka hyväksyy luterilaisen kasteen. (esim. ortodoksit)
Kirkkoon kuulumaton ei pääse kummiksi, paitsi "leikki kummiksi" joita vanhemmat voi kyllä nimetä niin paljon kuin haluavat, mutta kirjoihin ei heitä merkitä.
- Julkisessa virassa oleva
Kummiksi ilmoitettavan henkilön tulee olla ev.lut. kirkon jäsen kastetilaisuuteen mennessä. Kummilta edellytetään lisäksi konfirmaatiota, ja konfirmaatio edellyttää rippikoulun suorittamista. Vastaavat asiat kuuluvat muutenkin asiaan, mikäli aikuinen liittyy kirkkoon. Mikäli kirkkoon kuulumaton on aiemmin kuulunut kirkkoon ja käynyt aikanaan rippikoulun, sitä ei tarvitse käydä uudelleen eikä varsinaista konfirmaatiota toisteta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338586Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17846Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68716- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36647