nivelrikko

tietoa janoava

Koiralla todettiin nivelrikko takajalassa.Kyseessä kun on iso rotu, ei tullut yllätyksenä. Mut haluisin tietää miten muilla nivelrikkoisten koirien kanssa on mennyt? Meillä ei ole ylipainoa,joka on hyvä. Poika on 8 vuotias.Nyt annan sille nestemmäistä nivelten toimivuutta auttavaa lääkettä ja syötän b-vitamiinia.Kuinkahan pitkään voidaan mennä näin?!Tietty tiedän että se on yksillöllistä,että se voi mennä nopeastikkin huonommaks tai pysyä kuolemaan asti näin.Välillä ontuu, ei varaa täysin aina siihen.Mut vetreytyy kävellessä ihan hyvin.Nyt lenkkejä tehään tiheämmin mutta lyhyitä.=)

12

1609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

löysin juuri sellainsen kuin Glugosamin. Viikon olen nyt syöttänyt sitä vanhuksilleni. Ainakin kannattaa kokeilla.

• tietoa janoava

Pitetään korvan taakse..kaikkea kannattaa kokeilla.

• sheltti

Äitilläni on sheltti, jolla ei ole ylipainoa, mutta jostain syystä sillä on kuitenkin nivelrikko. Ajattelin kysyä tässä samassa ketjussa sellaista, että voisiko liikunta auttaa?

Eläinlääkäri oli sanonut, ettei sen kanssa saa enää tehdä pitkiä lenkkejä ja koiralle syötetään nykyään dieettinappuloita jota annetaan säälittävän pieni määrä. Nivelrikko oli kuitenkin levinnyt molempiin takajalkoihin ja sillä on nyt myös lonkkavika. Oliko eläinlääkäri väärässä? Entä jos liikunnan vähentäminen ja "kevytruoka" onkin pahentanut vain?

Ihmisilläkin auttaa liikunta moneen vaivaan. Voisiko agility auttaa vai eikö sitä missään nimessä suositella? Agilitya olisi muutenkin kiva kokeilla, mutta onko se liian rankkaa meininkiä?

• tietoa janoava

No itse olen saanut sellaista tietoa että liikuntaa pitää vähentää, ettei se pahenna asiaa.Ei saa rasittaa liikaa.Eli itse en suosittelisi.Mutta oon tavallinen kaduntallaaja..=)ja ison koiran omistaja.
        Sitten on sanottu että nukkumapaikka saisi olla mielellään pehmeä.Meillä rontti on nukkunut aina mun vieressä, et se asia on hoidossa.=)Ja tosta ruuasta..et jos koira tuntuu laihtuvan, niin sit ruokaa kannattaa lisätä tai vaihtaa ruokaa.mutta kunhan ei tulisi ylipainoa,joka taas sitten rasittaa niveltä.Kyllä nivelrikkoisenkin koiran pitää saada kaikki tarpeellinen.

• tietoa janoava

Eikös liikunta missä on pehmeä vastus, ole nivelrikkoisille ihmisillekkin hyvästä.Et VAADIN KOIRA UIMAHALLEJA!!!=)))

• sheltti
        tietoa janoava kirjoitti:

No itse olen saanut sellaista tietoa että liikuntaa pitää vähentää, ettei se pahenna asiaa.Ei saa rasittaa liikaa.Eli itse en suosittelisi.Mutta oon tavallinen kaduntallaaja..=)ja ison koiran omistaja.
        Sitten on sanottu että nukkumapaikka saisi olla mielellään pehmeä.Meillä rontti on nukkunut aina mun vieressä, et se asia on hoidossa.=)Ja tosta ruuasta..et jos koira tuntuu laihtuvan, niin sit ruokaa kannattaa lisätä tai vaihtaa ruokaa.mutta kunhan ei tulisi ylipainoa,joka taas sitten rasittaa niveltä.Kyllä nivelrikkoisenkin koiran pitää saada kaikki tarpeellinen.

Niin tosiaan mua huolestuttaa, että eihän se elämä ole kohta yhtään kivaa, kun pahaa ruokaa ja sitäkin vähän, eikä enää pitkiä lenkkejä :( Koiralla on ollut tähän mennessä paljon surua. Ensin marsumme kuolema (ne olivat sydänystävät), valeraskaus, allergiat ja nyt nämä. Valeraskaus aiheutti sille kipua ja masennusta, jonka vuoksi sille tehtiin kohdun poisto. Onneksi se on nyt oma iloinen itsensä :) Se sai uuden pedin kun vanha jäi pieneksi, semmoinen tosi pehmoinen peti. Paino pysyy samana.

• Lumihukka

Oikeanlainen liikunta on hyväksi, ei pitkiä lenkkejä kovalla alustalla (asfaltti), ei hyppimisiä (agility ei ole paras vaihtoehto). Uiminen olisi todellakin se paras vaihtoehto, mutta talvisin vähän vaikea toteuttaa. Joissain eläinlääkäreissä on uima-allas koirille vesiterapiaa varten, mutta eipä tuo arkielämään auta.
        Nivelrikkoinen koira kuitenkin tarvitsisi hyvän lihaskunnon, jotta lihakset tukevat sairaita niveliä. Eli useita lenkkejä päivässä, jos mahdollista, niin suurin osa vaikka metsässä, nurmikoilla, pelloilla, pehmeä alusta antaa enemmän töitä lihaksille (tasapainoilua kävellessä), mutta ei anna niin kovia iskuja nivelille.
        Lihasten hieronta on myös hyvästä, mutta ei ihan siitä rikkoisen nivelen päältä vaan ympärillä olevien tukilihasten hieronta. Ja ihan hellää pyörittelyä kämmenellä, ei mitään urheiluhierontaa.. :)

• vesikoirat
        tietoa janoava kirjoitti:

Eikös liikunta missä on pehmeä vastus, ole nivelrikkoisille ihmisillekkin hyvästä.Et VAADIN KOIRA UIMAHALLEJA!!!=)))

Ainakin pääkaupunkiseudulla on koirien "uimahalleja". Eli vesiterapia-altaita. Esim. pieneläinklinikan kipuklinikalla.

• fys
        Lumihukka kirjoitti:

Oikeanlainen liikunta on hyväksi, ei pitkiä lenkkejä kovalla alustalla (asfaltti), ei hyppimisiä (agility ei ole paras vaihtoehto). Uiminen olisi todellakin se paras vaihtoehto, mutta talvisin vähän vaikea toteuttaa. Joissain eläinlääkäreissä on uima-allas koirille vesiterapiaa varten, mutta eipä tuo arkielämään auta.
        Nivelrikkoinen koira kuitenkin tarvitsisi hyvän lihaskunnon, jotta lihakset tukevat sairaita niveliä. Eli useita lenkkejä päivässä, jos mahdollista, niin suurin osa vaikka metsässä, nurmikoilla, pelloilla, pehmeä alusta antaa enemmän töitä lihaksille (tasapainoilua kävellessä), mutta ei anna niin kovia iskuja nivelille.
        Lihasten hieronta on myös hyvästä, mutta ei ihan siitä rikkoisen nivelen päältä vaan ympärillä olevien tukilihasten hieronta. Ja ihan hellää pyörittelyä kämmenellä, ei mitään urheiluhierontaa.. :)

Koiran fysioterapia voi sisältää myös vesiterapiaa, joten siitä on arkielämään apua. Jos siis vie koiransa fysioterapeutille.

• tietoa janoava
        fys kirjoitti:

Koiran fysioterapia voi sisältää myös vesiterapiaa, joten siitä on arkielämään apua. Jos siis vie koiransa fysioterapeutille.

Onkos kellään ensikäden tietoa Tampereen suunnalla olevista terapia-altaista?Onko kauhian hintavaa ja korvaako vakuutus?Ei muutakuin eniron sivuille...=) Mut kyl kokeilen jos persaus kestää..yksin kun joutuu kaiken maksaan.mitä ei tekis oman pojan takia.=)Kiitos ja haukahdus.

• nää toimii

Mulla myös 60kg koira jolla E/E lonkat ja 3/3 kyynärät. Syötän MSM, C-vitamiini, Kondroitiini ja Glukosamiini -jauheita, loistavilla tuloksilla. Valmisteitä on monia ja itse käytän hevosille tarkoitettua Condrobalansia (jonka lisänä siis c-vita ja MSM), kun otuskin on aika kookas ja pienemmät purkit tulee kohtuuttoman hintaisiksi pidemmällä aikavälillä. Monissa purkeissa puhutaan kuuriluontoisesta käytöstä, itse olen syöttänyt jatkuvana jo vuoden päivät, haittavaikutuksia ei ole ollut. . .
      -tsemppiä ja pitkää ikää-

• nalle

Olen nelli 12v belgari. Emänttä totesi minulla nyt kevällä nivelrikkon, ontuille silloin tällöin.Takajalkani eivät aina toimi, mutta päivä kerralla mennään, ja turbo ruuvi täysillä. Kun emänttä osti luotas kauppasta mulle litozin kapseleita,ne ovaat autaneet mua. Semppiä pojalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2198
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe