25.vuotopäivä

perhana!!

Menkat alkoi pari viikkoo myöhässä, ovat olleet epäsäännölliset jo kuukausia. Nyt on siis 25. vuotopäivä, alkuun vuosi pikkasen mutta nyt pari päivää kuin normaalit kuukautiset, kauankohan vielä valuu?
Kohtalotovereita, mummotaudin alkuko tämä on?
Ikää 50.

15

2061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

Mulla sama juttu 45v.Alkoivat aikaisin..Mutta oli kierukka siis T malli ja kun se poistettiin,vuodot loppui.Jos ei ole kierukkaa,mene heti lääkäriin,ettei olisi endometrioosia eli kohdun limakalvo kasvaa kohdun ulkopuolelle,se voi kasvaa vaikka peräsuoleenkin asti.Minä sain sitten pelkkää estrogeeniä ja sitä syötiin koko ajan ilman keskeytyksiä ja kohtu ym tarkastettiin joka vuosi UÄ;llä ,kuten nytkin,vaikka en enää mitään käytäkkään.Nyt yli60v ei huolen häivää enää...toistaiseksi..

• edellinen...

Eipä pitkä aika ole gynellä käynnistäni ja papakokeessa olin kuukausi sitten, kaikki ok.
        Pari vuotta sitten oli sama souvi, valui pikku vuotoa 2 kuukautta yhteen soittoon, ei löytynyt mitään (kai alkava 'mummotauti'), sain Primolutia joka tasoitti vuodon, se oli vain (mun mielestä) vaihtarien siirtoa eteenpäin, eli luulisin että nyt on sama edessä, eli pitäsi kai antaa valua vaan..olen kuullut että joillakin valuu kuukauden-kaksi ja sit loppuu kokonaan, toki voi tulla vielä vuodenkin päästä uudelleen.
        Muita oireita ei ole, ja kierukkaa ei oo ollu koskaan. Mutta pitäskö alkaa syömään rautatabletteja?

• samanlaista

Olen myös 50v ja kuukautiset kestivät melkein kuukauden heinäkuussa. Sitten ne oli pari kuukautta pois. Vuoto oli normaalia seuraavan kerran ja nyt lokakuussa vuotopäivien väli on kasvanut 28pv:stä 35. Kait tämä mummotaudin oireita on. Rinnat minulla on olleet jo ainakin kaksi vuotta kipeät ja turvoksissa. Vähän aikaa sitten nännit oli punaiset ja kipeät. Sitä on vain odotettava mitä seuraavaksi. Tietty olisihan se hyvä käydä lääkärissä tutkituttamassa itsensä jos huolestuttaa.

• alkup...

Joo rinnat on kans kipeet. Ja maha turvonnut. Mutta ei kuumia aaltoja, eikä unettomuutta, päinvastoin, viluttaa ja uni tulee hyvin.
        Kai tää on sit 'menoa'..kohti mummotautia. :)

• ens alkuun
        alkup... kirjoitti:

Joo rinnat on kans kipeet. Ja maha turvonnut. Mutta ei kuumia aaltoja, eikä unettomuutta, päinvastoin, viluttaa ja uni tulee hyvin.
        Kai tää on sit 'menoa'..kohti mummotautia. :)

ittelleni kuukautisten pois jääminen ja sit uudelleen tuleminen ja sit väliä taas jonkin aikaa ja ... eli harvoin ja hyvin epäsäännöllisin väliajoin, aikaa voi olla 4-6 kk välissä. Ittelleni tämä alkoi 47 vuotiaana ja se iski kuin kylmä rätti päin kasvoja; olin ajatellut vielä elää jotain 10 v. ilman vaihtareita. Nyt kamppailen kaikenlaisten oireiden kanssa: kuumia aaltoja, ärtyneisyyttä, unettomuutta, särkeviä niveliä yms.
        Kävin toki tutkituttamassa itteni, verikokeet ja terveystarkastus, ettei vain mistään sairaudesta ole kyse. Olen terve kuin pukki, mutta kuitenkin raihnainen ja hermoheikko. Vanhuus alkoi minulle yht´äkkiä ja se sapettaa. Tarvitsen kaiken tuen lähipiiristä ja toivottavasti se ymmärtää. Yritän kertoa olostani ja oireistani hyvin avoimesti. Toivottavasti yhteiskunta myös ottaa asian vakavasti. Mediassa pitäisi puhua avoimesti meidän naisten ikääntymisestä. Harriet Soveri-Finne voisi kirjoittaa artikkelin vaihdevuosissa olevista naisista. Uskoisin, että hän ymmärtää meitä ikääntyviä naisia.

• minä taas

ja sama jatkuu, ensviikolla pitänee kai käydä hakemassa jotain pillereitä millä vuoto loppuu..v-mäistä tämä vanhaksi tulo.

• luulen edessä

Joo kaavinta voi olla edessä, se helpottaa. sitä verenvuotoa ei voi pitää kauempaa, koska veren koostumus muuttuu.

• edell..
        luulen edessä kirjoitti:

Joo kaavinta voi olla edessä, se helpottaa. sitä verenvuotoa ei voi pitää kauempaa, koska veren koostumus muuttuu.

Viime kerralla jo 'peloteltiin' kaavinnalla mutta sitä ei kuitenkaan katsottu aiheelliseksi.
        Minkälainen se on, puhui silloin eka gyne että pikku toimenpide vaan, nukutus? kuin kauan sairaalassa?

• pääsee kotiin
        edell.. kirjoitti:

Viime kerralla jo 'peloteltiin' kaavinnalla mutta sitä ei kuitenkaan katsottu aiheelliseksi.
        Minkälainen se on, puhui silloin eka gyne että pikku toimenpide vaan, nukutus? kuin kauan sairaalassa?

Tehdään nukutuksessa, samana päivänä pääsee pois, mutta saattaja täytyy olla ja kotonakatsoja sen illan. Vuotoa ja pientä särkyä jälkikäteen voi esiintyä.

• juttu ja vaivaton
        pääsee kotiin kirjoitti:

Tehdään nukutuksessa, samana päivänä pääsee pois, mutta saattaja täytyy olla ja kotonakatsoja sen illan. Vuotoa ja pientä särkyä jälkikäteen voi esiintyä.

Toimenpide tehdään muutamassa minuutissa. Nukutus on yks humaus, ja saman tien kun on ohi on jo pirteä olo. Mulla ei ainakaan mitään huimausta ei mitään huonoa oloa, päinvastoin verenpaine heti alhaalla ja kipujakaan ei mitään. Verenvuotoa muutama päivä mutta ei kipuja silloinkaan ollut mulla.

Ja tietysti kevyt olo kun iso kohtu oli painanut ja vaivannut, kuin viidellä kuulla raskaana, jo muutaman kuukauden ajan.

• alkuper.
        juttu ja vaivaton kirjoitti:

Toimenpide tehdään muutamassa minuutissa. Nukutus on yks humaus, ja saman tien kun on ohi on jo pirteä olo. Mulla ei ainakaan mitään huimausta ei mitään huonoa oloa, päinvastoin verenpaine heti alhaalla ja kipujakaan ei mitään. Verenvuotoa muutama päivä mutta ei kipuja silloinkaan ollut mulla.

Ja tietysti kevyt olo kun iso kohtu oli painanut ja vaivannut, kuin viidellä kuulla raskaana, jo muutaman kuukauden ajan.

Mulla on kans tuo vatsa iso, kuin raskaana, mutta mitään painontunnetta tai kipua ei ole missään, valuu vaan, välillä tulee hyytymiä.
        Sitä mietin kun lääkäri yleensä kysyy minkälaista verta on tiputellut, kirkasta tai muunlaista, mitä eroa sillä on? Voiko se veri tulla eri paikasta, siis 'syvemmältä' tai kohdunkaulasta?

• kaksi kertaa
        alkuper. kirjoitti:

Mulla on kans tuo vatsa iso, kuin raskaana, mutta mitään painontunnetta tai kipua ei ole missään, valuu vaan, välillä tulee hyytymiä.
        Sitä mietin kun lääkäri yleensä kysyy minkälaista verta on tiputellut, kirkasta tai muunlaista, mitä eroa sillä on? Voiko se veri tulla eri paikasta, siis 'syvemmältä' tai kohdunkaulasta?

Minulla veri muuttui ihan ohkaiseksi, ja verinäytteissä oli jo muutosta veren koostumuksessa. Siis trombosyytti arvot heitti. Väri oli oranssia. Söin itse omaalotteisesti rautaa, joten rauta-arvo oli aika hyvä silti.

Verta hulvahti istullaankin selkäänpäin syöksynä, niin että vaatteistakin läpi meni selässä, niin että ei siteistä ollut apua.

Mene ihmeessä nyt lääkäriin, tohon voi kohta kuolla. Itselläni oli kuukauden ajan vuotoa kaksi kertaa. Keltarauhashormoni on nyt estämässä tilannetta uusiutumaan. Sain myös veren hyytymiseen tarkoitettavaa lääkettä sellaista lääkettä mitä käytetään verenvuotosairauksissa.

Ja jos pitää jatkuvia vuotoja on kuulema syöpävaara sanoi lääkäri.

• alkuper.
        kaksi kertaa kirjoitti:

Minulla veri muuttui ihan ohkaiseksi, ja verinäytteissä oli jo muutosta veren koostumuksessa. Siis trombosyytti arvot heitti. Väri oli oranssia. Söin itse omaalotteisesti rautaa, joten rauta-arvo oli aika hyvä silti.

Verta hulvahti istullaankin selkäänpäin syöksynä, niin että vaatteistakin läpi meni selässä, niin että ei siteistä ollut apua.

Mene ihmeessä nyt lääkäriin, tohon voi kohta kuolla. Itselläni oli kuukauden ajan vuotoa kaksi kertaa. Keltarauhashormoni on nyt estämässä tilannetta uusiutumaan. Sain myös veren hyytymiseen tarkoitettavaa lääkettä sellaista lääkettä mitä käytetään verenvuotosairauksissa.

Ja jos pitää jatkuvia vuotoja on kuulema syöpävaara sanoi lääkäri.

Eikai tähän sentään yhtäkkii kuole. :)
        Veri on mulla kuin kuukautisverta eikä sitä vaatteiden läpi tule, siteillä pärjään. Tosin ponnistuksessa kuten yskäistessä tulee 'läjä' siteeseen.
        Viime kerralla sain keltarauhashormoonia joka siis tasoitti vuodot, tai oikeestaan se vuoto on ns. tyhjennysvuotoa, 'tekokuukautiset'.
        Papakoe oli kaksi kuukautta sitten, ok. Siinä ei kylläkään näy mahdollinen kohdunrungonsyöpä.
        No huomenna otan yhteyttä lääkäriin.

• kannatan
        alkuper. kirjoitti:

Eikai tähän sentään yhtäkkii kuole. :)
        Veri on mulla kuin kuukautisverta eikä sitä vaatteiden läpi tule, siteillä pärjään. Tosin ponnistuksessa kuten yskäistessä tulee 'läjä' siteeseen.
        Viime kerralla sain keltarauhashormoonia joka siis tasoitti vuodot, tai oikeestaan se vuoto on ns. tyhjennysvuotoa, 'tekokuukautiset'.
        Papakoe oli kaksi kuukautta sitten, ok. Siinä ei kylläkään näy mahdollinen kohdunrungonsyöpä.
        No huomenna otan yhteyttä lääkäriin.

Lääkäriin vaan. Se verenkoostumuksen muutos on vakavaa, voi tulla muita sairauksia kun se veri menee niin ohkaseksi. Mulla oli ensin joku muu keltarauhashormoni, muttei auttanut. Nyt on primalut nor.

Mulla oli verenpaine huippukorkealla, sanottiin johtuvan tuosta vuototilasta. Se taas on vaarallista kun voi tulla esim. aivohalvaus, katkee verisuoni päästä. onko sulla kotimittaria, oletko mitannut?

Mulla oli läähättävä olo myös silloin.

• alkuper.
        kannatan kirjoitti:

Lääkäriin vaan. Se verenkoostumuksen muutos on vakavaa, voi tulla muita sairauksia kun se veri menee niin ohkaseksi. Mulla oli ensin joku muu keltarauhashormoni, muttei auttanut. Nyt on primalut nor.

Mulla oli verenpaine huippukorkealla, sanottiin johtuvan tuosta vuototilasta. Se taas on vaarallista kun voi tulla esim. aivohalvaus, katkee verisuoni päästä. onko sulla kotimittaria, oletko mitannut?

Mulla oli läähättävä olo myös silloin.

On mulla mittari, paine normaali, kesällä oli korkeampi mutta silloin ei vielä ollut vuotohäiriöitä.
        Ja olo on ihan ok, rautaa syön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      253
      4567
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      131
      2993
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2752
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1740
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1584
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      23
      1475
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      206
      1103
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      48
      1095
    Aihe