banaanikärpänen/mahlakärpänen

kysymyksiä

oon löytäny netistä tietoa näiden kärpästen tavoista muuten melkein kaiken, mut en mistään oo löytäny tietoa, että mihin nämä kärpäset munii ja näkeekö ne munat paljaalla silmällä? mulla näitä kärpäsiä näkyy keittiössä joku parisenkymmentä, oon kyllä jo saanu tapettua melkein kaiken, mut niitä tulee lisää koko ajan.
ois kiva löytää ne pesäpaikat, mut turha varmaan ettiä jos niitä ei voi ees nähdä.

22

34249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Banaanikärpäset viihtyy ainakin biojäteastiassa ja hedelmien ja sipulien ympärillä, joten kai ne sinne sitten munivatkin. Yksi keino päästä eroon banaanikärpäsistä on tehdä niille ansa: laita astiaan vettä, punaviinietikkaa (tavallinenkin etikka käy) ja astianpesuainetta. Toimii varmasti, olen itse kokeillut. Toinen keino on tyhjentää roskikset mahdollisimman usein ja pitää hedelmät ja sipulit jääkaapissa.

      • kyselijä

        tätä etikka juttua, mut ei sillä ollu ku 7 kärpästä ku taas kaljalautasella oli 13 kärpästä :)
        laitoin yhteen astiaan kaljaa sen verran että sitä oli vain vähä, niin sinne oli tieten munittu. näky sellasta vaaleaa sammakonkutumaista ainetta, liekkö sitä sit ollu. kärpäsiä ei enää keittiössä ees oo näkyny, vaihtanu tieten paikkaa.


      • kyselijä

        voiko nää munia ihan vaikka pöydälle, kaappeihin ym kuiviin paikkoihin?

        oon lukenu et munii esim kukkamultiin ja vaikka tyhjään limukkapulloon missä on vähä limukkaa pohjalla.


    • käyttöön

      Päästiin eroon kärpäsistä kärpäspaperin avulla. Sellainen paperi joka liimataan ikkunaan. Laitettiin muutama paperi keittiön ikkunoihin ja roskiksen viereen. Hävisivät noin viikossa-parissa.

      • kyselijä

        jos niitä kärpäsiä vielä tulee, tänä aamuna en oo vielä ainuttakaan nähny.


    • keino

      Meillä hävis noi kräpäset yhtä nopeesti kuin oli ilmestynykkin. Tavallaan tuurilla "keksin" hyvän keinon.. jäi punaviinipulloon puolisen desiä juomatta ja pullo pöydälle lojumaan.. sinne olivat menneet joukolla hukuttautumaan.

    • kaljan tai viinin

      tai minkä tahansa nesteen joukkoon, minne kärpäset menevätkin, tippa astianpesuainetta joukkoon.
      se poistaa pintajännityksen, jolloin itikat uppoavat ja hukkuvat.
      muuten vaan hedelmät viileäkaappiin jne, roskat pihalle ja hedelmien tai kasvisten kuoret yms pikkupusseihin ja ne tiukasti solmuun.

    • Hoover

      Itse olen havainnut imuroinnin tehokkaaksi keinoksi äkilliseen kärpäs-ongelmaan.

    • mk

      ei kai ne kuole sinne imurin pussiin, ainakin tuntuis siltä

    • Tehoaa

      Tuohon vesi-etikka-astianpesuaineseokseen kannattaa laittaa myös sokeria.

    • banskukärpäsen elo

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Banaanikärpänen

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Banaanikärpäsen_taudit

      Näin tappava kärpäsansa esimerkiksi suppilosta, jonka pohjalla on syöttinä pieni määrä jotakin käynyttä nestettä. Syötti voi olla esimerkiksi olutta, väkiviinaetikkaa tai punaviiniä, joka voi olla etikoitunuttakin. Pyydykseen joutuneet kärpäset eivät pääse suppilosta pois ja hukkuvat sinne. Syöttinesteen joukkoon voi lisätä myös astianpesuainetta. Se alentaa nesteen pintajännitystä ja edesauttaa siten kärpästen hukkumista.[13]

    • *Milla*

      Varma keino
      Laita pieneen astiaan (vaikka lasinen lastenruokapurkki) 1 cm:n ver-
      ran etikkaa (vaikka talousetikka), 1 cm verran nestemäistä astian-
      pesuainetta (esim. Fairy) ja 1 cm vettä, ja 1 tl sokeria. Jos kärpäsiä
      on paljon laita useampia purkkeja pöydille, hyllyille jne., vaihda seos
      ainakin viikon välein, koska vesi limettyy. Kahdessa viikossa pitäisi
      olla kaikki kärpäset poissa. Jos kärpäsiä on ikkunalasissa, ikkunoi-
      den pesun yhteydessä laita viimeiseen huuhteluveteen vähän etikkaa
      niin isommatkaan kärpäset eivät niissä viihdy.

    • hyi hitto mikä haju!

      Tarkoitatko perheen asukkeja? No ei varmaan siinä etikan kitkussa!

    • P.P.

      Ne munat on muuten jo valmiina esim. hedelmissä.
      Se on yksi syy miksi ne kannattaa pestä heti ja hyvin.

    • Jukka V.

      Ennen kuin menette ihan hysteeriseksi, niin ottakaa huomioon että noi on täysin vaarattomia ötököitä, jotka ei levitä mitään tauteja, joita voi huoletta syödä ja jotka katoaa huoneista itsestään pakkasten tultua.

    • pirkko6666

      Meillä näitä pörriäisiä on aika paljon! Aloin juuri jääkaapin siivous urakan. kaikki vähänkään vanhemman näköiset tomaatit sun muut äkkiä roskiin ja pihalle. mutta oletteko muut huomannet että nämä kärpäset yrittää kokoajan lentää nenäreikiin ja suuhun kun haukottelee esim. MISTÄ tämä johtuu. tuskin minä nyt niin pahalta haisen. ja oikein hirtvittää että kuinka monta aina öisin olen niellyt! ostan kohta liekinheittimen!

    • LoL

      Mä inhoan kyllä niitä -.-'
      Multa sattu jäämään viikoks roskis tyhjentämättä ku mentii mökille, nii arvatkapa oliko mukava niitä kärpäsiä hävittää.
      Niit oli varmaa 50 tai enenmmän ja liää tulee kokoaja.
      Oon lyöny niit kirjoil jne. mut ku ne litistyy joistai niist tulee punat möhjää...
      Yhes banaanikärpäsjutus kerrottii et ne lähtee viimeitää lokakuus, nii hei pia ei enää ee oo lokakuu! Vaik ne o vaarattomii nii vittu mua potuttaa ku ne paskakasat lentelee meil ympäriinsä! Oikeest voi vittu! Ja mä oon niinku 13v et aika hyvä mitäää viinietikkaa mennä hakee... Tekee kokoaja mieli alkaa itkee ja mä hakkaan vaa noit...
      Ja ku mä nukun nii ties kui mont kertaa ne runkkaa mun huonees!!!! Vittu! Sori puhun rumia!

      • banana hater

        huoneeni roskiksessa pesi pari kymmentä banaanikärpästä. vois kokeilla imuroida ne ;/ ne ovat kuitenkin todella ärsyttäviä vaikkakin harmittomia :((


      • Höhhhhhö

        Eikai viinietikan ostamiseen ole mitään ikäraaa? O.o


      • Zxc2

        Oletsä ihan pimee? Ja etikan ostamiseen ei ole mitään ikärajaa. Rauhoitu hyvä ihminen...vaikka tää tuleekin "vähän myöhässä."


    • kotitalousihmeitä

      Itselleni ei ole ko. elukoita ilmaantunut sillä säilytän juuri nämä öttiäiset välttääkseni kaikki hedelmät ja sipulit jääkaapissa ja vien roskat usein.

    • AELe

      Mikä tahansa makea ja houkutteleva mehu.olut,jugurtti yms.. hyvin nestemmäisenä ja tilkka pesuainetta sekaan, niin menevät hukuttamaan itsensä.
      Toinen hyvä keino on kärpäs liimapaperiarkin pala kirkkaan led lampun eteen ja taas ovat menyttä.
      Tehokkain on näiden yhdistelmä, eli valo/liimapaperin alle astia jossa on saippuanestettä, kun putoaa osa alas, niin hukkuvat tai kun menevät veteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe