mitä on uusnoituus

hämmentynyt

Teen koulua varten juttua uusnoituudesta uskontona. Olen etsinyt tietoa netistä, mutta mitä enemmän luen sitä sekavammaksi juttu menee.

Mitä siis on uusnoituus? Mitkä uskonnolliset suuntaukset lasketaan uusnoituuden alle? Vai onko uusnoituus minkään sortin uskonto ja tarkoitetaanko sillä lähinnä vain wiccaa?

Ensimmäisellä sivustolla sanotaan että wicca=uusnoituus, toisella sanotaan että kaikki wiccat eivät olekaan uusnoitia... Sitten puhutaan hieman shamanismistä, mutta siitäkään en oikein saanut selvyyttä, että onko se todella uusnoituutta? Entä yleisesti ottaen uuspakanuus ja luonnon uskonnot? Mitä siis uskonnossa pitää olla että se olisi uusnoituutta?

6

1196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thuleia Pohjatuuli

Uusnoituus on kattokäsite, jonka alta löytyy myös muita noituuden haaroja kuin wicca. Esim. Feri, vihreä noituus, jotkut perhetraditiot, strega...

Uupakanuus on jälleen kattokäsite, jonka alla luonnonuskonnot kuvaavat sellaisia uuspakanallisia uskontoja, jossa uskon fokuksessa on jollakin tavalla luonto. Esim. vuodenkierron juhlat, jumaluuden näkeminen immanenttina luonnossa.

Uuspakanallisia uskontoja on siis muitakin kuin rajatummat luonnonuskonnot.

www.pakanaverkko.fi (pakanuudesta)
      www.lehto-ry.org (enemmän luonnonuskonnoista)

• harmaavaris

Uusnoituus tarkoittaa kaytannossa kaikkia noidaksi itseaan nimittavia tai "noitauskovaisia". Kaikki noidat eivat ole wiccoja eivatka kaikki wiccat noitia, mutta yleensa wicca luetaan uusnoituudeksi. Teoriassa uusnoituutta ovat kaikki elamankatsomukset, jotka yrittavat rekonstruoida muinaisia ja ei niin muinaisia noituusmyytteja.

Eli siis uusnoituus on eraanlainen kattokasite, jonka alle monet elamankatsomukset, wicca mukaanlukien, niputetaan. Omana itsenaan uusnoituutta ei voi kylla pitaa uskontona imho, silla se kasittaa niin paljon eri asioita.

En tieda sitten onko shamanismi uusnoituutta, koska tietaakseni sita ei ole yritettykaan rekonstruoida silla shamanismin perinteet ovat jatkuneet melko vahvasti samanlaisina meidan paiviimme asti, eli se ei ole koskaan kadonnut minnekaan. Tosin joku shamanismin harjoittaja voisi valaista asiaa paremmin. :)

• kaikki tyyni

Noituus ja sen harrastaminen on kirkon piirissä se osa elämää joka menee papiston hilseen yli,eli kaikkinainen kirkon ulkopuolinen elämä.
        Nainen on klassinen noita vaikea tajuta ja älykäskin kuin piru......
        Uusnoituus ilmeisesti on teknologiaa,vieras tai uusi tuntematon.
        Hilavitkutin on papeista käytetty ilmaisu joka kuvaa heidän yksinkertaisuuttaan eli älyä.

• Saag Paneer

Noituus ei ole uskonto eikä maailmankatsomus, vaan yksinkertaisesti sarja menetelmiä, joita harjoittamalla noita eli noituuden harjoittaja ainakin itse uskoo kykenevänsä vaikuttamaan erilaisiin elämänilmiöihin tavoilla, jotka eivät ole tieteellisesti todistettuja ja joita tästä syystä arkikielessä nimitetään "yliluonnollisiksi".

Noituuteen liittyy usein maailmankatsomus, joka tavallaan selittää nämä menetelmät ja johon tukeutumalla noita kykenee toimimaan. Tällaisia maailmankatsomuksia esiintyy mm. shamanismissa, wiccalaisuudessa ja ns. vaihtoehtolääkinnän piirissä.

Itse edustan katsomusta, jota voisi kutsua vaikkapa "castanedalaiseksi noituudeksi". Se ei ole uskonto, mutta siihen liittyy tietynlainen maailmankatsomus ja uskomusjärjestelmä, jonka avulla selitetään lähinnä henkilön psyyken ympärillä tapahtuvia ilmiöitä.

Mikä noituudesta tekee sitten "uusnoituutta"? Ensinnäkin se, että se on tuonut tullessaan mm. parannusmenetelmiä, uskomuslääkintää, jolle ei löydy tukea lääketiteteellisestä tutkimuksesta - ainoastaan menetelmän taustalta löytyvästä uskomusjärjestelmästä. Toisekseen noituus on elänyt ja voinut hyvin koko ajan ainakin ennustusten ja taikauskoisten käsitysten muodossa, mutta vasta "uusnoituus" on ilmiönä nostanut esiin ihmisiä, jotka kutsuvat noituutta sen omalla nimellä ja enemmän tai vähemmän julkisesti tunnustautuvat noituuden harjoittajiksi.

• noituus
        Saag Paneer kirjoitti:

Noituus ei ole uskonto eikä maailmankatsomus, vaan yksinkertaisesti sarja menetelmiä, joita harjoittamalla noita eli noituuden harjoittaja ainakin itse uskoo kykenevänsä vaikuttamaan erilaisiin elämänilmiöihin tavoilla, jotka eivät ole tieteellisesti todistettuja ja joita tästä syystä arkikielessä nimitetään "yliluonnollisiksi".

Noituuteen liittyy usein maailmankatsomus, joka tavallaan selittää nämä menetelmät ja johon tukeutumalla noita kykenee toimimaan. Tällaisia maailmankatsomuksia esiintyy mm. shamanismissa, wiccalaisuudessa ja ns. vaihtoehtolääkinnän piirissä.

Itse edustan katsomusta, jota voisi kutsua vaikkapa "castanedalaiseksi noituudeksi". Se ei ole uskonto, mutta siihen liittyy tietynlainen maailmankatsomus ja uskomusjärjestelmä, jonka avulla selitetään lähinnä henkilön psyyken ympärillä tapahtuvia ilmiöitä.

Mikä noituudesta tekee sitten "uusnoituutta"? Ensinnäkin se, että se on tuonut tullessaan mm. parannusmenetelmiä, uskomuslääkintää, jolle ei löydy tukea lääketiteteellisestä tutkimuksesta - ainoastaan menetelmän taustalta löytyvästä uskomusjärjestelmästä. Toisekseen noituus on elänyt ja voinut hyvin koko ajan ainakin ennustusten ja taikauskoisten käsitysten muodossa, mutta vasta "uusnoituus" on ilmiönä nostanut esiin ihmisiä, jotka kutsuvat noituutta sen omalla nimellä ja enemmän tai vähemmän julkisesti tunnustautuvat noituuden harjoittajiksi.

Kyllä varmasti noituus on maailmankatsomus ja uskonto mitä suurimmassa määrin!! Voi olla, että se ei ole sitä sinulle, mutta älä yleistä. Noituudessa ja pakanismissa täytyy varoa yleistyksiä, sillä meitä löytyy joka lähtöön.Ja onneksi löytyy.

• Nimimerkki
        noituus kirjoitti:

Kyllä varmasti noituus on maailmankatsomus ja uskonto mitä suurimmassa määrin!! Voi olla, että se ei ole sitä sinulle, mutta älä yleistä. Noituudessa ja pakanismissa täytyy varoa yleistyksiä, sillä meitä löytyy joka lähtöön.Ja onneksi löytyy.

Eihän uusnoituus/noituus mikään uskonto ole.
        Kyllä, se on mun mielipide, mutta jos sanot olevasi noita, et kuulu mihinkään uskontoon, siinä tarkoituksessa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe