Nähdä Napoli

ja kuolla

tarkoittaa ilmeisesti sitä että Napolia kauniinpaa ei ole olemassa joten sen näkemisen jälkeen voi vaikka kuolla eikä menetä mitään

22

7097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se....

      Sorrento ole Napolin lähellä.Palaja Sorrentoon

    • elossa79

      Ehkä tolla sanonnalla viitataankin Napolin liikenteeseen. Vieläkin ihmetyttää että selvisin sieltä hengissä.

      Napoli kaunis kaupunki...? No ainakin mielenkiintoinen.

      • Naples

        Napoliinhan palkattiin juuri 3000 poliisia lisää kitkemään rikollisuutta.


      • Nimetön

        Siis tolkuttoman likainen kaupunki. Siis suorastaan törkykasa.

        Liikenteestä ei voi edes puhua: Napolin liikenne on KAAOS. Siis todellinen äänten ja autojen ja mopedien ja bussien kakofonia.


        Mutta Sorrento, Capri ja Etna - ne teidän täytyy nähdä.
        Niissä on sitä jotain.


    • addeara

      Kyllä Napoli on kahdenkin näkemisen arvoinen kaupunki

      • tuntea ja kuolla

        - rikollisten keskinäinen välien selvittely osuu vielä turistiinkin. Bom! Silimien välliin reikä.


    • ihan

      Tuo sanonta on kyllä yhden paikallisen merkkihenkilön heittämä. Oli vähän suutahtanut saamastaan kohtelusta ja muutti naapuri pitäjään. Vanhemmiten rupesi vähän leppymään ja pohti, että sielä voisi vielä käydä ja sitten vois rauhassa viskata lusikan nurkkaan.
      Kaupungissa ei juuri ole nähtävää. On aika likainen ja liikenne on ihan hirveää. Sitä ei voi käsittää jos ei sitä koe, ja se ei ole mukava kokemus. Ihme, että hengissä ja ehjin nahoin selvisimme. Seudulla on kyllä ihan upeita maisemia esim. Vesuvius. Mutta ainoa nähtävyys sielä onkin luonnon maisemat jos ihminen ei ole niitä pilannut ja sotkenut.

    • Italia-fani

      "Nähdä Napoli ja kuolla" eli "Vedi Napoli e poi muori!" esiintyi jo lainauksena Goethen kuuluisassa 1700-luvun lopun "matkakirjassa" Viaggio in Italia, joka tietenkin viittaa Napoliin niin upeana paikkana, ettei sen jälkeen ole enää mitään parempaa nähtävänä.

      Itse olen Italia-fani ja minulla on läheiset yhteydet Italiaan. Käyn yleensä Napolissa ainakin 3 kertaa vuodessa, ja asustelen siellä paikallisten tuttavieni luona (asun myös itse Suomen ulkopuolella). Napoli on suomalaisesta näkökulmasta / suoraan Suomesta tulleelle kaoottinen ja likainen, jopa uhkaava. Mutta mutta… se on myös intensiivinen, kompleksinen, historiallinen, jännittävä, autenttinen, romanttinen ja kaunis.

      Kaupungissa on paljon nähtävää ja koettavaa, ja sen ympärillä ovat jotkut Euroopan kauneimmista paikoista, kuten Capri ja Ravello (unohtamatta Ischiaa, Sorrentoa, Positanoa jne…). Turistien määrä kaupungissa on kuitenkin vähäinen verrattuna esim. Roomaan tai Firenzeen. Napolia ei ole - onneksi - vielä siis "löydetty".

      Napolilaiset nauttivat elämän pienistä nautinnoista, ja hyvä ruoka on italialaisenkin mittapuun mukaan melkein pakkomielle. Napolissa voikin syödä upeasti - sekä vaatimattomissa trattorioissa että hienommissa paikoissa - ilman että budjetti siitä pahasti kärsii. Pullo oivaa paikallista viiniä maksaa saman kuin lasillinen Suomessa. Ja vain Napolissa ymmärtää miten hyvää pizza voi olla (kokeilkaa "peruspizza" Margheritaa, jossa on käytetty oikeaa, buffalon maitoon tehtyä mozzarellaa ja paikallisia pikku tomaatteja…taivaallista!).

      Kaupungissa on myös hyvät mahdollisuudet shoppailuun, etenkin vaatteita löytyy joka makuun ja hintaluokkaan olipa kyseessä sitten Cuccin vaatteet, Ferragamon kengät, Napolissa tehdyt edulliset mutta laatuisat puvut tai uusin nuorisomuoti (Napolissa nuorten osuus väestöstä on muuten paljon suurempi kuin Roomassa tai Pohjois-Italiassa).

      Napoli on miljoonakaupunki, jossa suurin osan sen asukkaista tekee normaalia työtä ja elää arkipäiväistä elämää, jossa mafialla/rikollisuudella ei ole osaa sen enempää kuin jossain Roomassakaan.

      "Normaali" turisti ei mafiaan liittyvään rikollisuuteen törmää. Mitä taskuvarkauteen tai vastaaviin ongelmiin tulee, minulle ei ole tapahtunut kaikkien näiden vuosien aikana mitään negatiivista (liikun kylläkin yleensä paikallisten kanssa). Napolissa ei myöskään törmää mm. örveltäviin humalaisiin tai agressiivisiin, humalaisiin teineihin kuten nimeltä mainitsemattomassa Pohjolan pääkaupungissa.

      Mutta kannattaa olla varovainen omaisuudestaan (niin kuin monessa muussakin isossa kaupungissa), etenkin jos sattuu olemaan "pellavapää-turisti". Eli varoitukset kalliiden kellojen jättämisestä hotellin säiloon jne. kannattaa ottaa tosissaan. Ja tietyille hämäräperäisille alueille ei kannata eksyä ainakaan illalla. Enkä suosittelisi myöskään autoilua Napolissa, joka vaatii hieman tottumista paikalliseen "dynamiikkaan" – ja parkkipaikkoja on usein melkein mahdotonta löytää.

      Eli suosittelen lämpimästi Napolia kaikille oma-aloitteisille matkaajille jotka eivät etsi "puleerattua turisti-Italiaa", vaan haluavat tutustua autenttiseen, sykkivään kaupunkiin, jolla on uskomattoman pitkä ja kiinnostava historia, mutta jonka asukkaat elävät tätä päivää – sekä hyvässä että pahassa. Buon viaggio!

      • nähtävyyksistä

        Olen kanssasi samaa mieltä noista Napolinlahden sekä muista Italian nähtävyyksistä. Ruoasta ja ihmisistä puhumattakaan. Tuosta sanonnasta olen kuullut version "Vedi Napoli e poi Muori", joka tarkoittaisi "Nähdä Napoli, sitten Muori". Muori on kylä Vesuviuksen juurella.


      • felixio
        nähtävyyksistä kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä noista Napolinlahden sekä muista Italian nähtävyyksistä. Ruoasta ja ihmisistä puhumattakaan. Tuosta sanonnasta olen kuullut version "Vedi Napoli e poi Muori", joka tarkoittaisi "Nähdä Napoli, sitten Muori". Muori on kylä Vesuviuksen juurella.

        Olen matkustanut, oikeastaan asustellut, Napolissa jonkin aikaa muutamia vuosia sitten. Rakastuin kaupunkiin. Sitä ei voi kuitenkaan suositella ihmisille, jotka haluavat nähdä kliseisen "matkailuopas-Italian". Napolissa elämänmeno on aitoa Etelä-Italialaista. Ylipäätään Italiaan ei kannata suunnata sellaisten turistien, jotka haluavat yliystävällistä "Soomipoika! Soomi! Jorma Kinnunen!" -tyylistä katukeittiöpalvelua a la Kreikka tai Kanarian saaret. Italiassa ystävällisyys tai sen puute on aitoa = se pitää tienata olemalla itse kohtelias ja ystävällinen.

        Mutta tarkoitukseni oli kirjoittaa tuosta "nähdä Napoli ja kuolla" -sanonnasta. Olen kuullut sille useamman selityksen. Uskottavimmalta tuntuu merkityksen muuttuminen sanonnasta "nähdä Napoli ja Morir(e)", kuitenkin muodossa "Vedere Napoli e Morire". Käännös voi tarkoittaa suoraan kumpaa tahansa. En ole lukenut Goethen matkakirjaa, siinä sanonta lienee siis muodossa "Vedi Napoli e poi muori"?
        Toinen mielenkiintoinen selitys sanonnalle on, että se tulisi jo Rooman valtakunnan ajoilta. Tuolloin Etelä-Italian länsirannikolla oli melko paha malaria -ongelma. Näin siis pohjoisesta matkaaville saattoi käydä kirjaimellisesti noin: Näkivät Napolin, sitten kuolivat matkalla tarttuneeseen malariaan.
        Romanttisin selitys lienee kuitenkin se, jossa elämän täyttymys on saavutettu, kun on käynyt Napolissa. Hautaan valmis olen siis minäkin:)


      • utina
        felixio kirjoitti:

        Olen matkustanut, oikeastaan asustellut, Napolissa jonkin aikaa muutamia vuosia sitten. Rakastuin kaupunkiin. Sitä ei voi kuitenkaan suositella ihmisille, jotka haluavat nähdä kliseisen "matkailuopas-Italian". Napolissa elämänmeno on aitoa Etelä-Italialaista. Ylipäätään Italiaan ei kannata suunnata sellaisten turistien, jotka haluavat yliystävällistä "Soomipoika! Soomi! Jorma Kinnunen!" -tyylistä katukeittiöpalvelua a la Kreikka tai Kanarian saaret. Italiassa ystävällisyys tai sen puute on aitoa = se pitää tienata olemalla itse kohtelias ja ystävällinen.

        Mutta tarkoitukseni oli kirjoittaa tuosta "nähdä Napoli ja kuolla" -sanonnasta. Olen kuullut sille useamman selityksen. Uskottavimmalta tuntuu merkityksen muuttuminen sanonnasta "nähdä Napoli ja Morir(e)", kuitenkin muodossa "Vedere Napoli e Morire". Käännös voi tarkoittaa suoraan kumpaa tahansa. En ole lukenut Goethen matkakirjaa, siinä sanonta lienee siis muodossa "Vedi Napoli e poi muori"?
        Toinen mielenkiintoinen selitys sanonnalle on, että se tulisi jo Rooman valtakunnan ajoilta. Tuolloin Etelä-Italian länsirannikolla oli melko paha malaria -ongelma. Näin siis pohjoisesta matkaaville saattoi käydä kirjaimellisesti noin: Näkivät Napolin, sitten kuolivat matkalla tarttuneeseen malariaan.
        Romanttisin selitys lienee kuitenkin se, jossa elämän täyttymys on saavutettu, kun on käynyt Napolissa. Hautaan valmis olen siis minäkin:)

        Tuosta sanonnasta minäkin olen kuullut version "Vedi Napoli e poi Muori", joka tarkoittaisi "Nähdä Napoli, sitten Muori". Muori on kylä Vesuviuksen juurella. Ja on siis ihan Napolin lähettyvillä.


      • Amalfissa

        Tätyytpä ssanoa myös sananen. Olen aikanaan asustellut Amalfissa ja vielä tänäkin päivänä palaan sinne joka pääsiäiseksi katsomaan kulkueet ja niihin valmistautumiset. Napolinseutu on eräs ystävällisimmistä Italian alueista eikä liikaa turistille tehty ehkä Sorrentoa lukuunottamatta. Jopa Positanossa ennen sesonkia voit elää ja olla sekä kokea osan kauneinta Italiaa.

        Tuossa eräs kirjoittaja sanoit perusasian Napolista: siellä täytyy ystävällisyys ansaita, mutta kun satsaat siihen edes vähäisen saat aina moninverroin takaisin. Napoli ei ole tyypillistä Italiaa elämäntyyliltään; sen kaoottisuus on tarkoin harkittua kuvastaen ihmisiä hyvin, sen ruoka on juuri ainoa oikea Campaniaan, sen melko vaatimattomat viinit ovat ainoita, jotka sopivat juuri siellä juotaviksi, se laskee suomalaisen itsesuojeluvaistoa juuri sopivassa määrin ja pakottaa pieneen harkittuun fatalismiin elämää kohtaan, joka on meille suojassa eläneille vain hyväksi. Napolia on aivan mahdotonta ja tarpeetonta pyrkiä muuttamaan, turistin moitteet jostain asiasta ovat vettä hanhen selässä. Napoli on napolialaisia varten, ei niinkään turisteja. He tulevat ja menevät, me jäämme ja pysymme. Vaikka Vesuviuksen rinteellä, otamme EU:n poismuuttorahat ja rakennamme sillä lisää neliöitä samaan paikkaan ja odotamme purkausta; ei meidän elinaikanamme!

        Jos saat napolilaisesta ystävän hän on valmis kuolemaan puolestasi - ainakin kuvaannollisesti. Siitä pitää napolilainen teatraalisuus huolen.


      • Olly
        utina kirjoitti:

        Tuosta sanonnasta minäkin olen kuullut version "Vedi Napoli e poi Muori", joka tarkoittaisi "Nähdä Napoli, sitten Muori". Muori on kylä Vesuviuksen juurella. Ja on siis ihan Napolin lähettyvillä.

        Tuo Muori taitaa olla legenda, ei löydy mistään kartasta...


      • Napolissa elämää
        Amalfissa kirjoitti:

        Tätyytpä ssanoa myös sananen. Olen aikanaan asustellut Amalfissa ja vielä tänäkin päivänä palaan sinne joka pääsiäiseksi katsomaan kulkueet ja niihin valmistautumiset. Napolinseutu on eräs ystävällisimmistä Italian alueista eikä liikaa turistille tehty ehkä Sorrentoa lukuunottamatta. Jopa Positanossa ennen sesonkia voit elää ja olla sekä kokea osan kauneinta Italiaa.

        Tuossa eräs kirjoittaja sanoit perusasian Napolista: siellä täytyy ystävällisyys ansaita, mutta kun satsaat siihen edes vähäisen saat aina moninverroin takaisin. Napoli ei ole tyypillistä Italiaa elämäntyyliltään; sen kaoottisuus on tarkoin harkittua kuvastaen ihmisiä hyvin, sen ruoka on juuri ainoa oikea Campaniaan, sen melko vaatimattomat viinit ovat ainoita, jotka sopivat juuri siellä juotaviksi, se laskee suomalaisen itsesuojeluvaistoa juuri sopivassa määrin ja pakottaa pieneen harkittuun fatalismiin elämää kohtaan, joka on meille suojassa eläneille vain hyväksi. Napolia on aivan mahdotonta ja tarpeetonta pyrkiä muuttamaan, turistin moitteet jostain asiasta ovat vettä hanhen selässä. Napoli on napolialaisia varten, ei niinkään turisteja. He tulevat ja menevät, me jäämme ja pysymme. Vaikka Vesuviuksen rinteellä, otamme EU:n poismuuttorahat ja rakennamme sillä lisää neliöitä samaan paikkaan ja odotamme purkausta; ei meidän elinaikanamme!

        Jos saat napolilaisesta ystävän hän on valmis kuolemaan puolestasi - ainakin kuvaannollisesti. Siitä pitää napolilainen teatraalisuus huolen.

        Ei voi kun lisätä et oikeassa olet ja turisti napolissa tuntee miten sirukortti on tuntematon.
        "Napoli on napolialaisia varten, ei niinkään turisteja"


    • Tautiiinko

      Nähdä Napoli ja kuolla - raadollisempi teoria lausahduksesta liittyy siihen että Napolilaisten porttojen luona vierailleet merimiehet saivat tappavan sukupuolitaudin. Mutta mene ja tiedä mikä teorioista on oikea.

    • RosaMaria

      Juuri Napolista palanneena, en voi muuta kuin ylistää kaupunkia! Sen ihana kaaottisuus, elämänmeno, liikenne, ystävälliset ihmiset, herkulliset pizzat ja viinit veivät kyllä sydämen mennessään! Nähtynä on myös Ischia, Sorrento, Positano, Amalfi ja Minori. Mutta Napoliin palaan uudestaan!

      Napoli sopii omatoimisille matkailijoille, mitään ei siellä ole tehty turisteja varten.
      Omaisuus pysyy tallessa, kun ei kovin käsilaukkua ja rahojaan heiluttele!

      Nähdä Napoli ja kuolla; minäkin siis olisin jo valmis hautaan!

      • jo kerran palannut

        Ainahan kuolema tulee oli sitten nähnyt Napolin tai ei!
        Napolista ainakin on hienot näkymät, vaikka itse kaupunki on törkyinen ja iso. Italian kolmanneksi suurin.
        Caprin saari ja Sorrenton niemi, Vesuvius ym vuoret.
        Amalfin rannikon huikaisevat maisemat, jotka eivät näy Napoliin, mutta joihin hyvät kulkuyhteydet Napolista.
        Yksi gummisetäkin sieltä juuri taas napattiin.
        Kaupoissa ei kannata antaa myyjän mennä takahuoneeseen pakkkaamaan, varmaan saa sekundaa. Meillekin kävi taas niin Sorrrentossa soittorasiakaupassa, kun ei muistettu olla tarkkana.(Laatikko mukamas väärän kokoinen.)
        Aikaisempi kerta oli vuosia sitten Ateenassa.
        No, pikku ostoksista ei isoa tappiota tullut, mutta oma hyväuskoisuus taas harmitti. Lomalla kun ei jaksa koko ajan olla epäluuloinen. Tuliaiset olenkin jo jättänyt minimiin ja vielä vähenee ennen kuin loppuu.


    • RosaMaria

      Napoli on miljoonakaupunki, menokin sen mukaista! Jos roskilta ja lialta ummistaa silmät, niin näkee sen "oikean kauneuden" (parin päivän jälkeen roskakasoja ei enää edes huomannut, kaikkeen tottuu...)!

      Napoliin kuulemma joko rakastuu tai vihastuu;)

      • Napolissa minä itse

        Niin tai löytyykö rikottuja pulloja, vertaa vaikka hietsuun kun koulut on päättynyt.
        Liikenne tuntuu kaaottiselta torvensoitteluineen, mutta se kai on ilmoitus he huomaa minut niinkuin napolissa huomataan asiaks.
        Ei voi kun istua aamulla kahville kapeassa katukahvilassa jossa pyykit kuivuu ja nauttia ystävällisestä palvelusta miten sinut huomataan vaikka hintana on 2ekee.


    • Capri-fani

      "Nähdä Napoli ja kuolla"

      Caprilla lomaillessani paikalliset kertoivat seuraavaa: Sanonta on syntynyt siitä, kun Carpin Monte Tiberiolla linnaa isännöinyt keisari Tiberius tyrkkäsi viholliset vuorelta alas mereen, ja viimeinen mitä viholliset näkivät ennen kuolemaansa, oli edessä avautuva Napoli.

    • jenniene

      Ei ole erillistä ketjua Caprille, joten laitan tähän. Napolistahan Caprille kuitenkin mennään - pääasiassa?

      Sinkkunainen Caprilla: onko ok, vai katsotaanko siellä nokanvarttapitkin tai kyttäileekö miehet (paikalliset siis)? Kohdellaanko ok vai yritetäänkö vedättää? Mikä on palvelujen kuten hotellit ja ravintolat englanninkielen taso?

      Lennot tuntuu olevan hintavia, mutta jos se on sen arvoista...

    • lomalle lompsis

      Lennot hintavia - mihin? Lufthansalla pääsee varsin kohtuuhinnalla yhden vaihdon kautta Napoliin (ei suoria Suomesta) tai sitten Norwegianilla hyvin edukkaasti Roomaan, josta erinopeuksisia ja -hintaisia junia Napoliin, josta toisella junalla Sorrentoon ja sieltä laivalla Caprille. Esim. näin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe