Lentäminen ja verenpaine?

Koholla.

Joillekkin tyhmä kysymys mut olkoot, eli:
Minulla todettiin kohonnut verenpaine ja jouduin lääkitykselle, olen lähdössä pitkälle lennolle. Onko kellään kokemuksia, (varmasti on), että miten tulisi valmistautua lennolle vai onko mitään erityistä huomioitavaa? Yksiselitteistä vastausta ei lääkärini pystynyt antamaan.
Jospa täältä saisin asiallisen tiedon. Kiitos!

12

10752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistaa

      liikkua koneessa,itselläni saman tyyliset viat mutta paikalla ei pitkällä matkalla kannata istua lääkkeet käsimatkatavaroihin ja ei kun menoksi

    • tri. phil

      osannut neuvoa, niin täältähän saa asiantuntevaa apua vaivaan kun vaivaan.
      Lennolle valmistautuminenhan alkaa laukun pakkaamisella (jos on muutakin kun käsimatkatavarat), muuta neuvoa en osaa nyt antaa.

      • ole nero!

        Erinomaista kun näitä kaltaisiasi neroja jatkuvasti ilmaantuu!!?? Miten tulemmekaan toimeen ilman kaltaisiasi?
        No asiaan ymmärsin, että aloittaja haluaisi kokemuksen tietoa vastaavan kokeneilta henkilöiltä?
        Myös minä, sillä minunkaan lääkäriltä ei saannut vastausta? vaan hän totesi, että kun ei ole sairastunut ko. tautiin niin ei pysty sanomaan käytännöstä mitään koska ihmiset reagoivat eri tavoin, pysytään asiassa.


      • Anonyymi

        Olihan viksu vastaus....


    • mullakin

      Tuo ei haittaa pätkääkään!
      Syö lääkkeet ohjeen mukaan, vedä lentosukat
      jalkaan ja menoksi!
      Muista muuten liikkua koneessa. (kaiva "netistä"
      jumppaohjeet. Itte olen istunut monta kertaa
      11 - 13,5 h pätkiä ilman mitään ongelmaa.
      Ota muuten koneessa kengät pois ja vedä jalkaasi vanhat kunnon villasukat tilalle.

    • verenapinenen

      Jos syöt lääkkeesi ohjeiden mukaan ja jaloittelet koneessa silloin tällöin, riippuen matkan pituudesta. Muuten voit hyvin pyöritellä jalkateriä silloin tällöin matkan aikana jotta verenkierto paranee. Jos sinulla ei ole verenohennuslääkkeitä niin tuskinpa on mitään hätää.

      Hyvää matkaa.

      • naurattaa

        lentäjä lääkärit sotkee asiat. Verenpaine ja laskimotauti on eri juttu. Verenpaineessa ei tarvita välttämättä tukisukkia eikä lääkitystä lennon aikana kun lääke otetaan kerran vrk:ssa. Laskimotauti on jo eri juttu ja tarvitsee jopa lennon aikana lääkkeitä, tukisukat on pakolliset ja max tunnin istuminen. Ko tautiin kuolee maailmassa lennon aikan 100 000 ihmistä vuodessa. Verenpaineeseen ei kuole kukaan kunhan on hoidettu. Siis verenpaine/laskimotauti ei ole mitään tekemistä keskenään ja sanonkin näin lentäjä termein että sama kuin vertaa lentokonetta ja ruohonleikkuria.


      • Potilas X
        naurattaa kirjoitti:

        lentäjä lääkärit sotkee asiat. Verenpaine ja laskimotauti on eri juttu. Verenpaineessa ei tarvita välttämättä tukisukkia eikä lääkitystä lennon aikana kun lääke otetaan kerran vrk:ssa. Laskimotauti on jo eri juttu ja tarvitsee jopa lennon aikana lääkkeitä, tukisukat on pakolliset ja max tunnin istuminen. Ko tautiin kuolee maailmassa lennon aikan 100 000 ihmistä vuodessa. Verenpaineeseen ei kuole kukaan kunhan on hoidettu. Siis verenpaine/laskimotauti ei ole mitään tekemistä keskenään ja sanonkin näin lentäjä termein että sama kuin vertaa lentokonetta ja ruohonleikkuria.

        Kun mulla oli melko tuore verenpainelääkitys, niin jalat turposi jopa HEL-HAM lennolla (alta 2h) ihan meloneiksi. Nyt kun lääkitys on saatu sopivaksi ja vähennetty, niin ei ole mitään ongelmia, mutta ilman tukisukkia en lentomatkalle lähde, ne on ihan must.

        Alkoholia ei kannata juoda, se voi lisätä turvotusta, se sijaa hiilihapotonta vettä kannattaa ryystää minkä jaksaa.

        Hyvää matkaa!


      • Koholla
        Potilas X kirjoitti:

        Kun mulla oli melko tuore verenpainelääkitys, niin jalat turposi jopa HEL-HAM lennolla (alta 2h) ihan meloneiksi. Nyt kun lääkitys on saatu sopivaksi ja vähennetty, niin ei ole mitään ongelmia, mutta ilman tukisukkia en lentomatkalle lähde, ne on ihan must.

        Alkoholia ei kannata juoda, se voi lisätä turvotusta, se sijaa hiilihapotonta vettä kannattaa ryystää minkä jaksaa.

        Hyvää matkaa!

        Kiitän saamistani mieltäni helpottavista vastauksista, vaikka kuten alkuun totesin niin kysymys kuin kysymys tälläkin palstalla, yleensä, aina ottaa jotain pattiin nämä ussavuttomat mutta rauha heidänkin elämälle vaikkeivat tiedä mitä sillä tekevät.
        Minä lähden sukka kauppaan ja juon lennolla vettä, otan lääkkeeni sekä liikuttelen koipiani, tuskin voimistelemaan mahdun.
        Kiitoksia.


      • laskimotaudista
        naurattaa kirjoitti:

        lentäjä lääkärit sotkee asiat. Verenpaine ja laskimotauti on eri juttu. Verenpaineessa ei tarvita välttämättä tukisukkia eikä lääkitystä lennon aikana kun lääke otetaan kerran vrk:ssa. Laskimotauti on jo eri juttu ja tarvitsee jopa lennon aikana lääkkeitä, tukisukat on pakolliset ja max tunnin istuminen. Ko tautiin kuolee maailmassa lennon aikan 100 000 ihmistä vuodessa. Verenpaineeseen ei kuole kukaan kunhan on hoidettu. Siis verenpaine/laskimotauti ei ole mitään tekemistä keskenään ja sanonkin näin lentäjä termein että sama kuin vertaa lentokonetta ja ruohonleikkuria.

        mainitsin vaan jos on liikaa kolesteroolia niin silloin on veritulpan vaara ihan toinen kuin että pelkästään on kohonnut verenpaine.

        Minulla on verenpainetta ja lääkkeet mutta olen silti elänyt ihan normaalia elämää. Koleterooliarvot ovat minulla oikein hyvät.


      • ei mitään tekemistä
        laskimotaudista kirjoitti:

        mainitsin vaan jos on liikaa kolesteroolia niin silloin on veritulpan vaara ihan toinen kuin että pelkästään on kohonnut verenpaine.

        Minulla on verenpainetta ja lääkkeet mutta olen silti elänyt ihan normaalia elämää. Koleterooliarvot ovat minulla oikein hyvät.

        kolesteroolilla ja veritulpalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Infrakti liityy mutta veritulppa johtuu ihan eri jutusta josta sinulle on ihan turha sanoa. Vaikka kolesterooli olisi huippu hyvä niin voit saada veritulpan eli laskimotulpan, näin se on.Olipa laiha tai lihava niin tulppa voi tulla. Minä olen aktiivi urheilija ja sain vuosi sitten tulpan. Kolesterooli on 1.2. Ja muutenkin rasva % alle 1,5. Ja silti tulppa tuli kun veren hyytyminen on liian hyvä.


      • ruohonleikkuri
        naurattaa kirjoitti:

        lentäjä lääkärit sotkee asiat. Verenpaine ja laskimotauti on eri juttu. Verenpaineessa ei tarvita välttämättä tukisukkia eikä lääkitystä lennon aikana kun lääke otetaan kerran vrk:ssa. Laskimotauti on jo eri juttu ja tarvitsee jopa lennon aikana lääkkeitä, tukisukat on pakolliset ja max tunnin istuminen. Ko tautiin kuolee maailmassa lennon aikan 100 000 ihmistä vuodessa. Verenpaineeseen ei kuole kukaan kunhan on hoidettu. Siis verenpaine/laskimotauti ei ole mitään tekemistä keskenään ja sanonkin näin lentäjä termein että sama kuin vertaa lentokonetta ja ruohonleikkuria.

        Onpas ontuvia vertauksia. Kannattaa jutella lääkärin kanssa, mutta kerron miten minä ymmärsin asian. Verenpainelääke saattaa aiheuttaa turvotusta helteellä tai pitkään paikoillaan ollessa, koska lääke laajentaa verisuonia ja laskimosuonet eivät vie samaan tahtiin verta pois. Aspiriini ennen matkaa ja jaloittelua matkan aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe