Mikä on passeli sauvanpituus luisteluhiihtoon 181cm pitkälle hiihtäjälle? Ostin viime talvena välineet, jossa sauvat olivat 155cm ja nyt tuntuvat auttamattomasti liian lyhyiltä. Harkinnassa on 160cm tai 165cm. Lienee tietysti suht helppo lyhentää vaikka vapaamittaisiksi, jos ostaa nuo pidemmät, mutta mitä te ammattilaiset asiasta tuumitte ;-)
Sauvan pituus
19
4584
Vastaukset
- suksittelija
...en oo mutta ajattelisin että sulla se 165 olis oikeampi pituus. Oon ite n.175 ja ostin just 160 eikä yhtää tuntunu liian pitkiltä. Ja lyhentää on aika helppo jos siltä tuntuu mutta pidentäminen onki sitte jo vaikeampaa... ja jonkunlaisia ohjeita löytyy esim. hiihtoliiton, swixin ym. sivuilta.
- jts
löytyy etsimällä!osta ylipitkät ja rupea lyhentämää sitte pikkuhiljaa alaspäin..oikea pituus riippuu monesta seikasta..tekniikka..voima..kehon rakenne..ym!
valitettavan moni lykkää liian pitkällä sauvalla tuolla kuntoradoilla!
pitkällä sauvalla ei pysty pitämään tempoa eikä hyödyntämään yläropan isoja lihasryhmiä!
työnnetään pelkillä käsillä..minä oon 170 senttinen pätkä..ja optimi luistelusauvan pituus on 152.5 senttii!
ja perinteisessä on pituus vähä yläkanttii koska tulee paljon tasatyöntöä..
- capri
oon 180 ja hiihdän 163 pitkällä sauvalla, lyhennetty
165 pituisesta.Kokeile miltä 165 tuntuu käytännössä. - hyt
nimittäin pertsan hiihtoon. kerroin on 0,85, eli sulle sopivat pertsan sauvat olis just tota pituutta, n 154cm, luisteluun sitten kerrotaankin 0,90, eli sulla n. 163 cm. Osta 165 cm ja jos tuntuu liian pitkiltä, ota pari senttiä pois.
Sanoo: Pentti Pee - Hiihtäjälupaus
...asiantuntevista vastauksistanne, huomenna menen kauppaan ja ostan ne 165:set. Leppoisia hiihtolenkkejä!
- evoevo
kipeytyy mulla silloin tällöin. Pituutta 164 ja luistelusauvan pituus 145, pitäsköhän kokeilla 147 tai 148 sauvoja.. ?
- jts
kasvatat sauvan pituutta jo tommone kolme-neljä senttiä muuttaa systeemiä aika paljo!
ja pitemmällä sauvalla alku puuduttaa olkapäänlihaksen!ja pitemmällä sauvalla tekniikka muuttuu oleellisesti!ja liian pitkällä taas ollaan liian pystyssä kuin rautakanki..
toi pituus on mun mielestä hyvä!mutta kokeile..parisenttiä lisää.. - evoevo
jts kirjoitti:
kasvatat sauvan pituutta jo tommone kolme-neljä senttiä muuttaa systeemiä aika paljo!
ja pitemmällä sauvalla alku puuduttaa olkapäänlihaksen!ja pitemmällä sauvalla tekniikka muuttuu oleellisesti!ja liian pitkällä taas ollaan liian pystyssä kuin rautakanki..
toi pituus on mun mielestä hyvä!mutta kokeile..parisenttiä lisää..lienee myös petraamisen varaa minulla, olen huomannut että kun nojaan hieman eteenpäin niin suksen liuttaminen helpompaa, ja saan paremmin vatsa ja selkälihakset mukaan vassulla..
Asia ei vielä ole mennyt selkäytimeen joutuu lenkillä varsinkin väsyneempänä ihan paneutumaan asiaan.
Kiitti vastauksesta, pitää testata kunhan sauvakauppaan asiaa :) - jts
evoevo kirjoitti:
lienee myös petraamisen varaa minulla, olen huomannut että kun nojaan hieman eteenpäin niin suksen liuttaminen helpompaa, ja saan paremmin vatsa ja selkälihakset mukaan vassulla..
Asia ei vielä ole mennyt selkäytimeen joutuu lenkillä varsinkin väsyneempänä ihan paneutumaan asiaan.
Kiitti vastauksesta, pitää testata kunhan sauvakauppaan asiaa :)oikeilla jäljillä..tällee alkutalvesta pitäs just kiinnittää toho tekniikkaa ym.suurta huomiota!
ensilumi kun tulee..suurin osa lähtee mäkimaastoon painamaan kuin sopulilauma..ja teknikka lähtee jo heti väärille urille!ja sitä on vaikee korjata sydäntalvella!
kyllä kannattaa tarkkailla suoritustaan kokoajan..etsii vielä rauhallisen paikan missä ei ole tungosta.. - evoevo
evoevo kirjoitti:
lienee myös petraamisen varaa minulla, olen huomannut että kun nojaan hieman eteenpäin niin suksen liuttaminen helpompaa, ja saan paremmin vatsa ja selkälihakset mukaan vassulla..
Kiitti vastauksesta, pitää testata kunhan sauvakauppaan asiaa :)se unohtu mainita, että lantiokin ainakin tuntuu olevan voimakkaammin mukana potkussa..
Tähän voi vaikuttaa myös huima parannus monoissa ja suksissa, mutta tämmöset on tällä hetkellä tuntemukset. Testi jatkuu kunhan vaimo tulee kotio, ladulle kokeilemaan ;)
- Pax
kuinka pitkät sulla sitten on perinteisen sauvat?
pitäisi ehkä ostaa itselle, kun on taas tullut uusia fiksun näköisiä sauvoja kauppoihin ? ja näytti siltä, että nuo luistelusauvat oli sattuneet ihan saman pituiset puolen sentin tarkuudella.- jts
lyhennelly ite niitä..mitähä ne ois?luulisin ett 145 cm on aika lähellä!
- jts
olitko sinä mikkelin suunnasta..miten lie tornimäki??
- Pax
jts kirjoitti:
olitko sinä mikkelin suunnasta..miten lie tornimäki??
nyt ei ole omaa havaintoa Tornimäestä, ei ole tullut vuosiin käydyksi siellä hiihtämässä. Kaupungilla kerrotaan, että kun mäellä on yksityinen vuokraaja, niin keskittyisi rinteeseen ja ladut eivät olisi oikein kunnossa, mutta pitänee käydä tarkistamassa joskus tilanne. Mutta Kalevankangas ja Urpola ovat huippukunnossa. Sunnuntaina ladut olivat jo kovin roskaisia, mutta tuo pieni lumisade ja tamppaus siihen korjasivat tilannetta huomattavasti.
- Hiihtohanski
jts kirjoitti:
lyhennelly ite niitä..mitähä ne ois?luulisin ett 145 cm on aika lähellä!
Saisinko lyhyen oppimäärän siitä miten sauvoja saa kätevimmin lyhennettyä.
- jts
Hiihtohanski kirjoitti:
Saisinko lyhyen oppimäärän siitä miten sauvoja saa kätevimmin lyhennettyä.
kahva pois sopivasti lämmittämällä..puhallin..kuuma vesi..yms.!
rautasahalla pätkä pois minkä haluaa!ja kannattaa ostaa purkki hunajaliimaa(saa urheiluliikkeestä) jota sitte sinne kahvan ja putken väliin..siinähä se on!
älä laita mitään superliimaa..se jymähtää sitte lopullisesti!
- Hiihtäjälupaus
...on selkeästi hakusessa näin alkutalvesta, tosin ei ole täällä etelässä hiihtouratkaan vielä aivan iskussaan, vähän on vielä lunta. Silti tuntuu, että varsinkin tasapaino on pahasti hakusessa. Tämä vielä korostuu varsinkin vasemman puolen kuokassa, joka on minulle selkeästi oikeaa heikompi. Onko teillä muilla molemmat puolet tasavahvoja? Ei taida muu auttaa kuin reenaaminen. ostin muuten 165cm sauvat, joita lyhennettiin parilla sentillä, hyvältä tuntuivat 14km koelenkillä.
- evoevo
olen huono neuvomaan tekniikassa, liian vähän kokemusta. Mutta itselle auttanut kuokassa kun yrittää pitää jalat mahdollsimman lähellä toisiaan ja työntää tasaisesti molemilta puolilta, ylävartaloa eteenpäin kallistamalla ja lantio pitäs saada pysymään ylhäällä.Puristus vatsalihaksilla ja selällä ettei kädet tee koko työtä.
Väkisellähän se on toinen puoli dominoiva, sitten kun ei ole tiukka mäki niin yritän hakea koko ajan sitä heikompaa puolta töihin... - jts
evoevo kirjoitti:
olen huono neuvomaan tekniikassa, liian vähän kokemusta. Mutta itselle auttanut kuokassa kun yrittää pitää jalat mahdollsimman lähellä toisiaan ja työntää tasaisesti molemilta puolilta, ylävartaloa eteenpäin kallistamalla ja lantio pitäs saada pysymään ylhäällä.Puristus vatsalihaksilla ja selällä ettei kädet tee koko työtä.
Väkisellähän se on toinen puoli dominoiva, sitten kun ei ole tiukka mäki niin yritän hakea koko ajan sitä heikompaa puolta töihin...noin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257017Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451295Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271102- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49875Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62867Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96836Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753