Paljonko leikkaus maksoi?

kiinnostunut köyhä

Vastatkaa hyvät sukupuolenkorjausleikkauksen läpikäyneet, että paljonko koko prosessi psykiatreineen, lausuntoineen, hormonihoitoineen ja leikkauksineen tuli maksamaan? Paljonko KELA/ jokin muu instanssi korvasi kuluista?

33

12888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Transsade trans

      Matkoineen, poliklinikkamaksuineen kaikkineen tulee maksamaan vain joitain satoja euroja, mutta on asioita, joita varsinainen hoitojärjestelmä ei kata. Esimerkiksi neulaepilaatioon on helppo saada uppoamaan monia tuhansia euroja, ja jos kasvoja pitää operoida, hinta kohoaa nopeasti päälle kymmenen tuhannen. Siihen verrattuna Suomessa tehdyn korjausleikkauksen kulut ovat pikkuhiluja.

    • Hanna-tyttö

      Eihän ne summat isoja ole, mutta niitä kertyy hiljalleen vuosien varrella.

      Tutkimukset eivät maksa, vain matkakulujen omavastuuosuuden, KELA palauttaa loput. Helsingissä joudutaan käymään useammin, joten tästäkin kertyy maksua jos asuu kauempana. Psykiatrien ja psykologien tutkimukset kuuluvat tähän tutkimusvaiheeseen ja ovat siten maksuttomia.

      Diagnoosin jälkeen alkaa hoitovaihe, jolloin käydään pari kertaa vuodessa hormonilääkärillä ja se maksaa normaalin poliklinikkamaksun. Jos partaa pitää poistaa, musta parta poistetaan laserepilaatiolla Helsingissä ja joka käynniltä rokotetaan 22€ poliklinikkamaksu (5 2 kertaa) ja tietenkin taas matkakulut.

      Esrogeenit on kohtuuhintaisia ja alussa ne saa peruskorvattuna, puolen vuoden jälkeen erityiskorvattuna (toistaiseksi yläikäraja). Antiandrogeenit (kalliita) saa peruskorvauksella ja niiden käyttö päättyy hieman korjausleikkauksen jälkeen. Testosteronit ovat kalliimpia, korvauskäytäntö sama kuin estrogeeneilla. Tarkemmat hinnat löytyy Kelan lääkehausta.

      Korjausleikkaus maksaa 7-10 päivän normaalin sairaalapäivämaksun.

      Jos tarvitaan ääniterapiaa tai -hoitoja, siihen menee jokunen poliklinikkamaksu, hoitosarjamaksu ja mahdollisesti parin päivän sairaalamaksu.

      Kun uusi sukupuoli vahvistetaan toiseksi, henkilöpaperit (esim. ajokortti passi ym.) joutuu uusimaan. Jotkut vaihtavat nämä paperit jo nimen muututtua, joten papereiden uusintaan menee kaksinkertaiset maksut. Jotkut kaupat ym. rokottavat muutaman euron kanta-asiakaskorttien uusinnasta, samoin pankki bussiyhtiöt ym. Näistä muutaman euron maksuista kertyy laskua niistäkin.

      Sitten jos haluaa lisähoitoja hoitojärjestelmän ulkopuolelta, rahaa alkaa kulumaan paljonkin. Jos parta on vaaleaa, joutuu käymään kosmetologilla epilaatiossa ehkäpä 6-10 kertaa (30-80€/kerta). Jos haluaa poistaa vartalon karvoitusta, laserepilaatio yksityispuolella on kallista ja hoitokertoja tarvitaan paljon. Hiusten kasvattaminen lääkkeillä aiheuttaa jonkin verran lääkekuluja. Kaikenlainen muukin fiksaaminen (kasvot, rinnat ym.) maksaa paljon, joten jos haluaa täydellisen tuloksen, saa varautua erittäin suuriin kuluihin. Perushoidon sentään pystyy kustantamaan pienilläkin tuloilla koska hoidot jakautuvat usealle vuodelle.

      En ole uskaltanut pistää viivalle kaikkia kulujani, koska niitä on sentään kertynyt aikalailla vaikka en olekaan käyttänyt kalliita erikoishoitoja

      • hääh?

        "Jos parta on vaaleaa, joutuu käymään kosmetologilla epilaatiossa ehkäpä 6-10 kertaa (30-80€/kerta)."

        1. Käytännössä kaikilla on vaaleitakin karvoja, ellei ennen laseria niin sitten laserin vaikutuksesta. Jotkut karvat kuolevat, jotku vain vaalenevat.

        2. Jokainen karva täytyy käsitellä keskimäärin 2 kertaa että se kuolee, monet useammin koska ne eivät ole kriittisessä kasvuvaiheessa. Ihmiskasvoissa voi olla partakarvoja jopa 10 000 kappaletta. Tunnissa saadaan tuurilla käsiteltyä 300-400 kpl. Millaisella matematiikalla tämä saadaan muuttumaan 6-10 epilaatiokäynniksi?!


      • Hanna-tyttö
        hääh? kirjoitti:

        "Jos parta on vaaleaa, joutuu käymään kosmetologilla epilaatiossa ehkäpä 6-10 kertaa (30-80€/kerta)."

        1. Käytännössä kaikilla on vaaleitakin karvoja, ellei ennen laseria niin sitten laserin vaikutuksesta. Jotkut karvat kuolevat, jotku vain vaalenevat.

        2. Jokainen karva täytyy käsitellä keskimäärin 2 kertaa että se kuolee, monet useammin koska ne eivät ole kriittisessä kasvuvaiheessa. Ihmiskasvoissa voi olla partakarvoja jopa 10 000 kappaletta. Tunnissa saadaan tuurilla käsiteltyä 300-400 kpl. Millaisella matematiikalla tämä saadaan muuttumaan 6-10 epilaatiokäynniksi?!

        En uskonut ennen prosessia kun väitettiin että hormonihoito vähentää parrankasvua. Kyllähän se kasvava parta on yhtä paksua, mutta poistettu ei tule niin herkästi takaisin. Minulla oli kirjava parta, eli löytyi mustaa ja vaaleaa. Mustat on käytännössä saatu poistettua tuolla hoitojärjestelmän viidellä hoitokerralla. Loppuja fiksaillaan ylimääräisillä käynneillä, mutta hyvin todennäköisesti mustat on pois viimeistään tuolla seitsemällä kerralla jotka saadaan julkisella puolella. Neulaepilaatiossa on poistettu vaaleita karvoja seitsemän kertaa ja nyt joutuu odottelemaan pitkään että kasvaisi sen verran karvoja että kannattaa lähteä kosmetologille. Kyllähän tuo voi vaihdella eri ihmisillä, mutta uskoisin että oma esimerkkini on aika lähellä todellista sillä parrankasvuni oli voimakasta (ajeltava pahimmillaan kaksi kertaa päivässä).


      • vaikeuttavat
        Hanna-tyttö kirjoitti:

        En uskonut ennen prosessia kun väitettiin että hormonihoito vähentää parrankasvua. Kyllähän se kasvava parta on yhtä paksua, mutta poistettu ei tule niin herkästi takaisin. Minulla oli kirjava parta, eli löytyi mustaa ja vaaleaa. Mustat on käytännössä saatu poistettua tuolla hoitojärjestelmän viidellä hoitokerralla. Loppuja fiksaillaan ylimääräisillä käynneillä, mutta hyvin todennäköisesti mustat on pois viimeistään tuolla seitsemällä kerralla jotka saadaan julkisella puolella. Neulaepilaatiossa on poistettu vaaleita karvoja seitsemän kertaa ja nyt joutuu odottelemaan pitkään että kasvaisi sen verran karvoja että kannattaa lähteä kosmetologille. Kyllähän tuo voi vaihdella eri ihmisillä, mutta uskoisin että oma esimerkkini on aika lähellä todellista sillä parrankasvuni oli voimakasta (ajeltava pahimmillaan kaksi kertaa päivässä).

        Arvioit karvojenpoiston kustannukset aivan alakanttiin. Itse olen käynyt laserissa 20 kertaa ja 50 kertaa neulaepilaatiossa. Silti karvoja on vielä paljon. Jos haluaisin poistaa kaikki, minun pitäisi käydä vieläkin ehkä 100 kertaa neulaepilaatiossa. Hormonit ovat _vaikeuttaneet_ karvojenpoistoa, koska iho ei enää kestä ja vaalentuneet karvat eivät lähde laserissa.


      • vaikeuttavat kirjoitti:

        Arvioit karvojenpoiston kustannukset aivan alakanttiin. Itse olen käynyt laserissa 20 kertaa ja 50 kertaa neulaepilaatiossa. Silti karvoja on vielä paljon. Jos haluaisin poistaa kaikki, minun pitäisi käydä vieläkin ehkä 100 kertaa neulaepilaatiossa. Hormonit ovat _vaikeuttaneet_ karvojenpoistoa, koska iho ei enää kestä ja vaalentuneet karvat eivät lähde laserissa.

        oli omaan piikkiin 8 kertaa Lauttasaaren Sairaala Laserin diodilaserissa, jossa kävin 2 kertaa ennen hormonieni aloitusta. Onneksi, koska jälki oli aivan kamala. Onneksi oli paksu norsun nahka.

        Kustannuksia tuli 2 * 239 6 * 194 = 1642 euroa. Eli vanha mummon kymppitonni. Yhdeksäs laseri oli tehokas ristiverisiinkin karvoihini. Se oli Töölön sairaalan aleksandriittilaser. Hinta 22 e

        Lisäksi olen ollut neulassa 16 tuntia. Olen maksanut kolme 6 tunnin pakettia a 265 eli siihenkin on mennyt jo 795 euroa. Lisäksi olen käräytellyt kerran Lauttasaaressa rinta ja vatsakarvat, 200 e sekä IPL:llä kolme kertaa käsivarret a 100 e siitä siis 500 euroa.

        Ja mulla valkoisia vielä riittää. Arvioin että 30 tuntia on aika oikea määrä neulalle.


      • P-L
        Heli.Ilwes kirjoitti:

        oli omaan piikkiin 8 kertaa Lauttasaaren Sairaala Laserin diodilaserissa, jossa kävin 2 kertaa ennen hormonieni aloitusta. Onneksi, koska jälki oli aivan kamala. Onneksi oli paksu norsun nahka.

        Kustannuksia tuli 2 * 239 6 * 194 = 1642 euroa. Eli vanha mummon kymppitonni. Yhdeksäs laseri oli tehokas ristiverisiinkin karvoihini. Se oli Töölön sairaalan aleksandriittilaser. Hinta 22 e

        Lisäksi olen ollut neulassa 16 tuntia. Olen maksanut kolme 6 tunnin pakettia a 265 eli siihenkin on mennyt jo 795 euroa. Lisäksi olen käräytellyt kerran Lauttasaaressa rinta ja vatsakarvat, 200 e sekä IPL:llä kolme kertaa käsivarret a 100 e siitä siis 500 euroa.

        Ja mulla valkoisia vielä riittää. Arvioin että 30 tuntia on aika oikea määrä neulalle.

        Niin yksilöllistä tämä on niin kuin kaikki muukin. Itse kävin ennen HRT:tä, viime keväänä Lauttasaaressa kolme kertaa (140-160e/kerta) ja sen jälkeen piti alkaa oottaa "uuden sadon" kypsymistä. Nyt kuuden kuukauden HRT:n jälkeen ei karvoja käytännössä ole käsivarsissa, keskivartalossa, eikä edes jaloissakaan kun joitakin hentoja vaaleita. "Naamakarvoja" nyt pitää vielä käydä poistattamassa töölössä muutamaan otteesseen, kun niitä mustia on vielä jonkin verran tullut. Kaulassa on myös jonkin verran sellaisia häiritseviä "piikkejä" mutta niitä ei kunnolla edes näe. Karvankasvu minulla oli ennen normaalia ja ikääkin minulla on jo ihan tarpeeksi, ettei sekään ole ollut vaikuttamassa asiaan mitenkään myönteisesti. Pitää myös muistaa etteivät monet biologiset naisetkaan täysin karvattomia ole :D


      • taneli...
        Hanna-tyttö kirjoitti:

        En uskonut ennen prosessia kun väitettiin että hormonihoito vähentää parrankasvua. Kyllähän se kasvava parta on yhtä paksua, mutta poistettu ei tule niin herkästi takaisin. Minulla oli kirjava parta, eli löytyi mustaa ja vaaleaa. Mustat on käytännössä saatu poistettua tuolla hoitojärjestelmän viidellä hoitokerralla. Loppuja fiksaillaan ylimääräisillä käynneillä, mutta hyvin todennäköisesti mustat on pois viimeistään tuolla seitsemällä kerralla jotka saadaan julkisella puolella. Neulaepilaatiossa on poistettu vaaleita karvoja seitsemän kertaa ja nyt joutuu odottelemaan pitkään että kasvaisi sen verran karvoja että kannattaa lähteä kosmetologille. Kyllähän tuo voi vaihdella eri ihmisillä, mutta uskoisin että oma esimerkkini on aika lähellä todellista sillä parrankasvuni oli voimakasta (ajeltava pahimmillaan kaksi kertaa päivässä).

        Näytähän nyt sitten kuvasi meille, että nähdään onko kaikesta vaivasta ja rahanmenosta ollut jotakin hyötyäkin. Sellainen Before and After valokuvat olis jees.


      • Hanna-tyttö
        taneli... kirjoitti:

        Näytähän nyt sitten kuvasi meille, että nähdään onko kaikesta vaivasta ja rahanmenosta ollut jotakin hyötyäkin. Sellainen Before and After valokuvat olis jees.

        En varmalla näytä mitään kuvia. Onhan se nähty mitä siitä seuraa. Sen jälkeen reposteltaisiin ulkonäköä vaikka olenkin normaalin naisen näköinen. Lisäksi haluan elää ihan tavallisena naisena ilman "tanelien" huutelua kadulla.


      • yksilöllistä
        P-L kirjoitti:

        Niin yksilöllistä tämä on niin kuin kaikki muukin. Itse kävin ennen HRT:tä, viime keväänä Lauttasaaressa kolme kertaa (140-160e/kerta) ja sen jälkeen piti alkaa oottaa "uuden sadon" kypsymistä. Nyt kuuden kuukauden HRT:n jälkeen ei karvoja käytännössä ole käsivarsissa, keskivartalossa, eikä edes jaloissakaan kun joitakin hentoja vaaleita. "Naamakarvoja" nyt pitää vielä käydä poistattamassa töölössä muutamaan otteesseen, kun niitä mustia on vielä jonkin verran tullut. Kaulassa on myös jonkin verran sellaisia häiritseviä "piikkejä" mutta niitä ei kunnolla edes näe. Karvankasvu minulla oli ennen normaalia ja ikääkin minulla on jo ihan tarpeeksi, ettei sekään ole ollut vaikuttamassa asiaan mitenkään myönteisesti. Pitää myös muistaa etteivät monet biologiset naisetkaan täysin karvattomia ole :D

        Koska ei minullekaan ole tehty muuta kuin muutaman kerran tuhhautettu Töölöössä laserilla kasvokarvoja. Tummia ei ole enää juuri lainkaan. Ite en ole maksanut muuta kuin poliklinikkamaksut, jos nyt niitäkään.

        Kyllä kannattaa ensin katsoa mitä rohdot vaikuttavat, ennekuin syytää euroja tolkuttomasti pohjattomaan karvakaivoon. Bodysta käytännössä katoaa kaikki ylimääräinen karvoitus hormonien vaikutuksen nseurauksena.

        Varmaan poikkeuksiakin on, tiijä häntä ja täältä tähän :o


      • melax
        Hanna-tyttö kirjoitti:

        En uskonut ennen prosessia kun väitettiin että hormonihoito vähentää parrankasvua. Kyllähän se kasvava parta on yhtä paksua, mutta poistettu ei tule niin herkästi takaisin. Minulla oli kirjava parta, eli löytyi mustaa ja vaaleaa. Mustat on käytännössä saatu poistettua tuolla hoitojärjestelmän viidellä hoitokerralla. Loppuja fiksaillaan ylimääräisillä käynneillä, mutta hyvin todennäköisesti mustat on pois viimeistään tuolla seitsemällä kerralla jotka saadaan julkisella puolella. Neulaepilaatiossa on poistettu vaaleita karvoja seitsemän kertaa ja nyt joutuu odottelemaan pitkään että kasvaisi sen verran karvoja että kannattaa lähteä kosmetologille. Kyllähän tuo voi vaihdella eri ihmisillä, mutta uskoisin että oma esimerkkini on aika lähellä todellista sillä parrankasvuni oli voimakasta (ajeltava pahimmillaan kaksi kertaa päivässä).

        Minulla taas on tuttava piirissäni mies ,joka halusi tulla naiseksi.Leikkautti itsensä ja koko aikahan niitä hormoonihoitoja on.Epilaatiot maksoi sosiaalihuolto ,kuin myös tämän leikkauksen.
        Eli kyll ne yhteiskunnan veroilla nää on hoidettu,jos ihminen on työtön.


      • Myös muilla

        "Jos parta on vaaleaa, joutuu käymään kosmetologilla epilaatiossa ehkäpä 6-10 kertaa (30-80€/kerta)."

        Katsopa vain tarkkaan luomunaisia. Ei heitä vaaleat partajouhet hirvitä, eivätkä he kuluta varojaan täysin tyhjänpäiväisiin karvojen tuhoamiseen.
        Tummat partakarvat on saatava tuhotuksi, mutta kevyt vaalea karvoitus on hoidettavissa muillakin tavoin kuin rahalla.


      • Myös muilla kirjoitti:

        "Jos parta on vaaleaa, joutuu käymään kosmetologilla epilaatiossa ehkäpä 6-10 kertaa (30-80€/kerta)."

        Katsopa vain tarkkaan luomunaisia. Ei heitä vaaleat partajouhet hirvitä, eivätkä he kuluta varojaan täysin tyhjänpäiväisiin karvojen tuhoamiseen.
        Tummat partakarvat on saatava tuhotuksi, mutta kevyt vaalea karvoitus on hoidettavissa muillakin tavoin kuin rahalla.

        ovat kyllä minulla jouhia, joihin laser ei tehonnut. Kyllä ne pitää polttaa. Eri asia on tuo nukka tai hiuksentapainen, jota itsekin haluan jättää poskien yläosaan. Se tekee naisen kissamaiseksi. :) Partakarva on aivan eri juttu. Se kasvaakin epämääräisesti ja on kiharaa. Ainakin minulla.


      • vai mitä?
        Myös muilla kirjoitti:

        "Jos parta on vaaleaa, joutuu käymään kosmetologilla epilaatiossa ehkäpä 6-10 kertaa (30-80€/kerta)."

        Katsopa vain tarkkaan luomunaisia. Ei heitä vaaleat partajouhet hirvitä, eivätkä he kuluta varojaan täysin tyhjänpäiväisiin karvojen tuhoamiseen.
        Tummat partakarvat on saatava tuhotuksi, mutta kevyt vaalea karvoitus on hoidettavissa muillakin tavoin kuin rahalla.

        Oletko koskaan nähnyt blondia miestä jolla on oikein vahva vaalea parta? Luuletko tosiaan, että kukaan on läpimenevä jos naamassa kasvaa paksuja jouhia? Heräisit jo haistelemaan kahvia.


      • melax
        melax kirjoitti:

        Minulla taas on tuttava piirissäni mies ,joka halusi tulla naiseksi.Leikkautti itsensä ja koko aikahan niitä hormoonihoitoja on.Epilaatiot maksoi sosiaalihuolto ,kuin myös tämän leikkauksen.
        Eli kyll ne yhteiskunnan veroilla nää on hoidettu,jos ihminen on työtön.

        Juu kyll se näin on .Monet tai yksi ainakin kenen tunnen,luulee itsestään mielestäni enempi mitä onkaan.
        Kun katselee kuvia transuista ,niin miehiähän he,vaikka kuinka yrittäisivät naisellistua .Aina jokin paikka sen paljastaa.
        Mut se kai heidän "illuusionsa", ei mun päänsärky.
        Sääli vain ,kun yritetään sitä mitä ei olla.
        Raskastakin se kai näille ,jotka koettavat kaikin voimin ja tavoin muuttaa itseään naisesta mieheksi.
        Ihmettelen kyllä psykiatriaa tänä päivänä Suomessa, he tekee diagnoosin siitä,mitä potilas puhuu.Siis parempaa näyttöä ei ole...
        Ja ne peruuttamattomat toimenpiteet?
        HUh, koskahan tulee muutos ?


      • taneli...
        Hanna-tyttö kirjoitti:

        En varmalla näytä mitään kuvia. Onhan se nähty mitä siitä seuraa. Sen jälkeen reposteltaisiin ulkonäköä vaikka olenkin normaalin naisen näköinen. Lisäksi haluan elää ihan tavallisena naisena ilman "tanelien" huutelua kadulla.

        Toitotat jatkuvasti sitä transseksualisuuttasi, mutta et uskalla edes näyttäytyä meille sellaisena miltä nykyään näytät. Veikkaanpa että pieleen on mennyt systeemit sinunkin kohdallasi.


      • Hanna-tyttö
        taneli... kirjoitti:

        Toitotat jatkuvasti sitä transseksualisuuttasi, mutta et uskalla edes näyttäytyä meille sellaisena miltä nykyään näytät. Veikkaanpa että pieleen on mennyt systeemit sinunkin kohdallasi.

        Ei ole systeemit menneet pieleen hiukkaakaan. Olen ihan tyytyväinen saamiini hoitoihin ja niiden tuloksiin. Vaikka kuinka yllytät ja vinoilet, niin en näytä kuviani täällä. Haluan elää tavallista naisen elämää ilman peräänhuutelijoita. Kukaan ei tunnista minua transnaiseksi kadulla, ellei tiedä taustaani. Siksi en halua sitä julkistaa kaiken maailman taneleille.


      • tietoa
        melax kirjoitti:

        Juu kyll se näin on .Monet tai yksi ainakin kenen tunnen,luulee itsestään mielestäni enempi mitä onkaan.
        Kun katselee kuvia transuista ,niin miehiähän he,vaikka kuinka yrittäisivät naisellistua .Aina jokin paikka sen paljastaa.
        Mut se kai heidän "illuusionsa", ei mun päänsärky.
        Sääli vain ,kun yritetään sitä mitä ei olla.
        Raskastakin se kai näille ,jotka koettavat kaikin voimin ja tavoin muuttaa itseään naisesta mieheksi.
        Ihmettelen kyllä psykiatriaa tänä päivänä Suomessa, he tekee diagnoosin siitä,mitä potilas puhuu.Siis parempaa näyttöä ei ole...
        Ja ne peruuttamattomat toimenpiteet?
        HUh, koskahan tulee muutos ?

        Jokaisen oma asiahan se on mitä on ja miksi itsensä tuntee. Et ilmeisesti ymmärrä sitä, että transsukupuolinen ihminen todellakin ensin yrittää olla sitä mitä ei ole, eli elää siinä vääräksi kokemassaan kehossa ja se jos mikä on todella raskasta. Mikä mielestäsi sitten on sitä parempaa näyttöä, kuin transsukupuolisen itsensä kertoma kokemus omasta itsestään? Kukaan muu kun ei voi sanoa miltä toisesta tuntuu. Miksi ne transhoitoon hakeutuvan toimenpiteet sinua huolettavat? Henkilö joka tuohon päätökseen tulee ja hakeutuu hoitoihin, on varmasti miettinyt asioita todella monelta kantilta ja kokee prosessin läpikäytyään varmasti elämänlaatunsa kohentuneen. Epäilen, että kadulla kävellessäsi et edes tunnistaisi transhoidot läpikäynyttä vastaan tulevaa miestä transmieheksi. Sinun ehkä kannattaisi sille psykiatrille puhua asiasta, kun se sinua niin tuntuu häiritsevän ja tunnut siitä kuitenkin päänsärkyä saavan. Vain omaa elämääsi voit kontrolloida, et muiden. Tyydy siis siihen.


      • lgliouispr
        melax kirjoitti:

        Minulla taas on tuttava piirissäni mies ,joka halusi tulla naiseksi.Leikkautti itsensä ja koko aikahan niitä hormoonihoitoja on.Epilaatiot maksoi sosiaalihuolto ,kuin myös tämän leikkauksen.
        Eli kyll ne yhteiskunnan veroilla nää on hoidettu,jos ihminen on työtön.

        "Eli kyll ne yhteiskunnan veroilla nää on hoidettu,jos ihminen on työtön."

        Mutta jos tämä ihminen ei menisi korjaushoitoihin, hän olisi hyvin suurella todennäköisyydellä loppuelämänsä yhteiskunnan elätettävänä. Kun hän korjaa sukupuolensa oikeaksi, hän pystyy elämään täysipainoista elämää ja todennäköisesti palaa työelämään ja maksaa tulevina vuosina veroina kulunsa takaisin yhteiskunnalle.


    • kaikki meni

      Epilaatioihin meni 10000 euroa, leikkauksiin toinen mokoma, hormoneihin vain muutama satanen vuodessa, lopputilanteessa vielä vähemmän. Kela korvasi osan Androcurista ja yhden reissun Tampereelle, ei muuta.
      Eli auton hinta menee kyllä helposti...mutta mieluummin kävelen naisena kuin ajan autoa miehenä.

      • ljljkjhk

        Tietenkin rahaa saa palamaan rajusti, jos ei käytä normaalia hoitojärjestelmää. Kyllähän minäkin nopeuttaisin prosessia, mikäli rahaa olisi kuin roskaa, mutta nyt käytän ensisijaisesti hoitojärjestelmän palvelut ja säästän omat rahani muihin oheishoitoihin. Eli mieluummin otan epilaatiot ja korjausleikkaukset ym. hoitojärjestelmästä vaikkakin prosessi venähtää sen takia pidemmäksi.


    • kiitollinen köyhä

      Kiitän kovasti kaikkia asiallisesti vastanneita. Sain paljon tarpeellista infoa ja jonkinlaisen yleiskäsityksen mihin kaikkeen pitää varata rahaa.

    • Tarpeenko

      Voi vittu, mitä kaikkea se yhteiskunta maksaa.

      • pikkurahojavertailtaessa

        Aivan! Joku ryyppää maksansa pilalle ja saa uuden siirtoleikkauksessa. Tai vetää röökiä posket lommolla ja sitten yhteiskunta maksaa kalliita syöpähoitoja. Tai joku syö itsensä läskiksi ja saa diabeteksen, kelan korvaamia lääkkeitä käytetään loppuelämä ja lopuksi vielä muita kalliitakin hoitoja.


      • Val66

        Niin kaikkea sitä saa vastineena maksamilleen veroille, et ihan käy kybällä kun tällainen perusasia on hukassa!


    • Anonyymi

      10.00

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe