Välivuosi on haitarista

lusmuAJA

Lukion jälkeen oli aivan mieletön fiilis: Jee, mä oon ylioppilas. Fiilis jatkui viikon kirjoitusten jälkeen. Loppukesällä sitten tajusin, että enhän mä ole mihinkään päässyt. Joulun aikaan otin itseäni niskasta kiinni ja suuntasin valmennuskurssille. Kai kuvittelin, että se auttaisi minua. Mutta kun ei auttanut. En ollut tarpeeksi motivoitunut. Kuitenkin tuntui, että ovet aukenevat, kun olen maksanut siitä. En päässyt sinne, minne halusin. Olin hakenut ammattikorkeaan. Mutta kun ei vain yhtään kiinnostanut, joten en ottanut paikkaa vastaan. Nyt olen tajunnut, että heh, vietän toista välivuotta. Tämä on niin haitarista. En varmaan koskaan pääse sinne, minne haluan. 2 vuotta elämästä käytännössä tuhlattu. Aika kuluu nopeasti. Ei ainakaan motivoi se, että kaverit ovat jo opintojen puolessa välissä, kun mietin, mitä tulen elämässäni tekemään.

5

1486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masseeenttuunu

      Mulla on jo menossa neljäs välivuosi periaatteessa, tosin kaksi vuotta niistä olen opiskellut väärää alaa amk:ssa. Samoin pari vuottta olen hakenut yliopistoon, mutta vielä ei ole tärpännyt. Huomaan tänä aikana masentuneeni, ei oikein huvita nähdä kavereita, käydä baareissa saatikka seurustella. Töissä on käytävä, jotta saan maksettua vuokran ja pikkaisen säästettyä mahdollisia opiskeluvuosia ajatellen. Aikaa olisi lukea pääsykokeisiin, mutta kun vapaa-aika menee meilkeinpä nukkumiseen, kun ei jaksa eikä huvita:(

    • hanuri soi

      En vieläkään tiedä mikä olisin isona, joten olen tehnyt sitä sun tätä hanttihommaa.

      On vaikeaa, kun pitää laittaa lomakkeisiin "ammatti" enkä oikein tiedä mitä siihen laittaisin.

    • kolme välivuotta

      kolme välivuotta takana ja tuhlattu kallista aikaa..tai no yksi vuosi meni asepalveluksessa mutta kumminkin.mitään ei sinänsä käteen ole jääny tästä ajasta.nyt lähden tammikuussa kouluun hankkimaan toista ammattia..

      • sitten tehneet

        tänä aikana? siis välivuosinanne?
        Tää on nyt mun ensimmäinen ja toivottavasti se ainut välivuosi. En oo tehny oikeastaan yhtään mitään. Mietin että miltäköhän tää näyttää papereissa ja mitäköhän ne sitten keväällä pääsykokeissa on tästä mieltä. :(
        Oon ollu vain yhen kuukauden työharjoittelussa, iltapäiväkerhossa. Köyhää.
        Mulla ei ole mitään havaintoa mitä voisin edes tehä. Töitä on niin hankala jotenkin.. edes hakea. kun en ole koskaan oikeen ollut töissä.

        Olisi kiva jos joku voisi kertoa kaikista omista välivuosi kokemuksistaan.

        Ite haluaisin kamalasti lähteä aupairiksi, mutta un sitten jäisi kaikki pääsykokeet keväällä käymättä ja sehän tarkoittaisi sitä että olisin tasan tarkkaan samassa tilanteessa tasan vuoden päästä.


      • inttiä odotellessa..
        sitten tehneet kirjoitti:

        tänä aikana? siis välivuosinanne?
        Tää on nyt mun ensimmäinen ja toivottavasti se ainut välivuosi. En oo tehny oikeastaan yhtään mitään. Mietin että miltäköhän tää näyttää papereissa ja mitäköhän ne sitten keväällä pääsykokeissa on tästä mieltä. :(
        Oon ollu vain yhen kuukauden työharjoittelussa, iltapäiväkerhossa. Köyhää.
        Mulla ei ole mitään havaintoa mitä voisin edes tehä. Töitä on niin hankala jotenkin.. edes hakea. kun en ole koskaan oikeen ollut töissä.

        Olisi kiva jos joku voisi kertoa kaikista omista välivuosi kokemuksistaan.

        Ite haluaisin kamalasti lähteä aupairiksi, mutta un sitten jäisi kaikki pääsykokeet keväällä käymättä ja sehän tarkoittaisi sitä että olisin tasan tarkkaan samassa tilanteessa tasan vuoden päästä.

        Minulla on ensimmäinen välivuosi lukion jälkeen menossa. Olen kuitenkin menossa inttiin 8.1 joten ei ihan "laiskottelu"-vuodeksi voi sanoa. Viime kesällä en tiennyt oikein mitä tehdä, en halunnut jatkaa suoraan yliopistolle, opintoputkea jatkamaan. Hain kuitenkin sinne ja sain paikan valmiiksi, joten joku turva minullakin on sitten puolen vuoden päästä, jos en minnekkään muualle keksi hakea. Kesän lopuksi päätin lähteä Ruotsiin.

        Lähdin sitten ruotsiin neljäksi kuukaudeksi töihin. Asunnon sain "sponsoroituna" tutuilta, työpaikan kävin hakemassa paikan päältä ensimmäisinä päivinä siellä jo asuessani. Eihän homma siivousta kummoisempaa ollut, mutta saipahan ainakin työkokemusta, samalla kielitaitoa.

        Edelliselle kirjoittajalle terveisiä, en itse ollut ollut missään töissä (jos sukulaisten talkoita ei lasketa:)) tuota Ruotsin reissua ennen. Olin aika paniikissa, kun minun piti mennä ensimmäisinä päivinä hakemaan työpaikkaa, melkein ilman kielitaitoa (no mitä nyt koulussa on joutunut "pakkopullana" opiskelemaan:). Tajusin kuitenkin, että itse minun on ne työt hankittava, ei minua kukaan tule kotoa hakemaan. Menin siis suoraan yhden firman henkilöstöpäällikölle(?) juttelemaan, työn sain melkein heti kättelyssä. Ensimmäisestä työnhakukokemuksestani jäi siis melkoisen positiivinen kuva. Jännää siinä oli se, kun en osannut kovin hyvin kieltä, niin jouduin puhumaan hyvin yksinkertaisesti, enkä pystynyt käyttämään minkäänlaisia muodollisuuksia. Koko tapahtumasta jäi hyvin leppoisa fiilis, kun ei ollut semmosta "kankeilua" kuten olin kuvitellut. Sanoisin että ku mennee vaan kysymään, niin varmasti ainakin jotakin töitä löytyy Suomesta, jos löytyy suomalaiselle Ruotsistakin:) Jos ei ole minkäänlaista koulutusta, niin sehän rajoittaa tietenkin aika monia työpaikkoja, MUTTA! Eihän välivuoden tarkoituksena kuitenkaan ole, että jäädään loppuelämäksi töihin. Enemmänkin se on miettimisaikaa ja elämänkokemusta tarjoava aika.

        Au pairiksi jos nyt vielä haluat lähtä, tai pääset, niin ehdottomasti kannattaa lähteä! Minulla on yksi kaveri joka on au pairina, hänellä on myöskin pääsykokeet edessä. Hän oli saanut sovittua lomista pääsykokeiden aikaan ja au pair -perhe oli luvannut myös maksaa lentoliput pääsykokeisiin hänelle! Luulen että pääsykokeet eivät ole este au pairiudelle, ainoastaan vain järjestelykysymys.

        Olen sitä mieltä, että tässä iässä, lukion jälkeen, on ehkä parasta aikaa tehä mitä huvittaa. Opiskelemaan ja sen myötä vakituiseen työelämään kyllä ehtii vähän myöhemminkin!

        Lopuksi anteeksi vielä jokseenkin epäselvästä tekstistä, mutta tässä vaiheessa iltaa/aamua aivot eivät kykene järkevämpään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1475
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1040
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe