The Best Fantasy Writers TOP 10

fantasy_guy

Tässä on oma TOP 10 -listani:
1. George R.R. Martin (kukapa ei pitäisi A Song of Ice and Fire -saagasta)
2. Robin Hobb
3. Steven Erikson
4. David Farland
5. Terry Goodkind
6. Robert Jordan
7. Melanie Rawn
8. Greg Keyes
9. Robert Newcomb
10. Sarah Ash

Olen sitä mieltä, GRRM on ansainnut ykköspaikan, koska hänen kirjansa ovat aivan toisella tasolla kuin muut tämän alan kirjat. GRRM:n kirjat edustavat realistista fantasiaa parhaimmillaan ja ne sopivat erinomaisesti aikuiseen makuun.

Toisella ja kolmannella sijalla oleva Hobb ja Erikson ovat myös hyviä ja omaperäisiä kirjoittajia. Pidän erityisesti Hobbin The Farseer Trilogy -saagasta, mutta myös The Liveship Traders ja The Soldier Son Trilogy saavat hyvät pisteet. Eriksonin kirjat ovat kiehtovia ja todella mielenkiintoisia kirjoja aikuiseen makuun.

31

3586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ******

      Robert Holdstockin Alkumetsä kamppailee kyllä tasavahvasti ykköspaikasta. Jäljempänä tulevat kirjat ovat sitten niin ja näin.

    • George Martinista en kinastele, mutta mihin unohtuivat J.R.R.Tolkien, Ray Bradbury ja H.P.ovecraft?

      • fantasy_guy

        Mielestäni Tolkien on tavallaan itsestään selvyys, joten sitä ei tarvi edes mainita. Kaikkihan sen tietävät, että The Lord of the Rings on alan parhaimmistoa.

        H.P. Lovecraftia en kyllä nostaisi fantasiakirjailijaksi, koska hän on kirjoittanut enimmäkseen Cthulhu-kauhua ja dark fantasya. Pidän todella paljon hänen novelleista, mutta ne eivät ole "aitoa fantasiaa".


      • ******
        fantasy_guy kirjoitti:

        Mielestäni Tolkien on tavallaan itsestään selvyys, joten sitä ei tarvi edes mainita. Kaikkihan sen tietävät, että The Lord of the Rings on alan parhaimmistoa.

        H.P. Lovecraftia en kyllä nostaisi fantasiakirjailijaksi, koska hän on kirjoittanut enimmäkseen Cthulhu-kauhua ja dark fantasya. Pidän todella paljon hänen novelleista, mutta ne eivät ole "aitoa fantasiaa".

        Virkistävää nähdä, ettei Tolkienia tungeta jokaiseen koloseen. Itse asiassa Tolkien ei edes ole kovin hyvä kirjailija, mutta kritisoimisesta on muodostunut taboo. Tolkienin ansio on rikkaan rotuvalikoiman esittäminen, mutta eeppisiä juonia yms. ideoita on sen jälkeen ilmistynyt tiheästi. Vähän kuin ihmiset haukkuvat frontpagea, mutta eivät pysty keksimään järkeviä argumentteja.


      • ****** kirjoitti:

        Virkistävää nähdä, ettei Tolkienia tungeta jokaiseen koloseen. Itse asiassa Tolkien ei edes ole kovin hyvä kirjailija, mutta kritisoimisesta on muodostunut taboo. Tolkienin ansio on rikkaan rotuvalikoiman esittäminen, mutta eeppisiä juonia yms. ideoita on sen jälkeen ilmistynyt tiheästi. Vähän kuin ihmiset haukkuvat frontpagea, mutta eivät pysty keksimään järkeviä argumentteja.

        Kirjoitit, että Tolkienin jälkeen on ilmestynyt eeppisiä juonia jne. Tietenkin on, mutta se ei vähennä Tolkienin ansiota. Edelläkävijän ongelma ovat perässähiihtäjät, jotka saavat hänet tuntumaan tavanomaiselta.

        Minusta Tolkienin kieli, sen kerronnan eeppisyys, nostaa hänet huipulle. Hänen johtotähtenäänhän olivat pohjoismaiset saagat ja Kalevala.


      • ******
        sharyn kirjoitti:

        Kirjoitit, että Tolkienin jälkeen on ilmestynyt eeppisiä juonia jne. Tietenkin on, mutta se ei vähennä Tolkienin ansiota. Edelläkävijän ongelma ovat perässähiihtäjät, jotka saavat hänet tuntumaan tavanomaiselta.

        Minusta Tolkienin kieli, sen kerronnan eeppisyys, nostaa hänet huipulle. Hänen johtotähtenäänhän olivat pohjoismaiset saagat ja Kalevala.

        Totta. "Jäljittelijät" eivät sinällään laske Tolkienin arvoa, pikemminkin lisäävät sitä. Tässä on kuitenkin hassu juttu. Kun kysytään hyviä kirjailijoita, lähtökohtana on nykypäivän viihvytysarvo. Olivatpa Tolkienin kirjalliset ansiot kuinka korkeita hyvänsä, nykyisin ne eivät ole kovin poikkeuksellisia.


      • sff-fani
        ****** kirjoitti:

        Totta. "Jäljittelijät" eivät sinällään laske Tolkienin arvoa, pikemminkin lisäävät sitä. Tässä on kuitenkin hassu juttu. Kun kysytään hyviä kirjailijoita, lähtökohtana on nykypäivän viihvytysarvo. Olivatpa Tolkienin kirjalliset ansiot kuinka korkeita hyvänsä, nykyisin ne eivät ole kovin poikkeuksellisia.

        Minusta Tolkienin arvoa ei voi vähätellä. Hänen kirjalliset ansionsa ovat ainutlaatuisia ja kirjat ovat kielellisesti rikkaita, massiivisesta historiasta puhumattakaan.


      • sff-fani
        sff-fani kirjoitti:

        Minusta Tolkienin arvoa ei voi vähätellä. Hänen kirjalliset ansionsa ovat ainutlaatuisia ja kirjat ovat kielellisesti rikkaita, massiivisesta historiasta puhumattakaan.

        Nykypäivänä Tolkienia ei valitettavasti taideta arvostaa kovin paljon, koska vauhdikkuus ja yksinkertaisuus tuntuvat viehättävän ihmisiä. Jostain syystä eeppiset, monimutkaiset ja kielellisesti korkeatasoiset fantasiakirjat ovat ehkä hieman liian vaativia joillekin ihmisille.

        No, onneksi löytyy vielä niitäkin, jotka ovat sitä mieltä, että fantasiakirjan on oltava laadukas joka suhteessa.


    • sff-fani

      Tuo on kyllä aika lähellä omaa listaani, mutta Tolkien pitäisi olla listalla, vaikka hän olisikin itsestään selvyys. En myöskään unohtaisi Ursula K. Le Guinia, enkä Raymond E. Feistia tai Terry Brooksia.

      Sharyn mainitsi Bradburyn ja Lovecraftin. Olen kyllä samaa mieltä fantasy_guyn kanssa, että he ovat muun alan kirjailijoita (enempi scifiä ja kauhua), vaikka heidän tarinoissaan on fantasiaelementtejä.

      • Minulla on aina ollut vaikeuksia näissä erotteluissa. Aikoinaan scifipiireissä tarjoilin perustelua, jonka mukaan valoa nopeampi avaruusalus on juuri yhtä fantastinen kuin lohikäärmekin, niin että vain "kova" scifi on tosi scifiä, muussa on fantasiaelementtejä. Ja tietysti minua vastaan väitettiin. En tiedä vieläkään..

        Joka tapauksessa "The Dream-Quest of Unknown Kadath" on minusta silkkaa fantasiaa...


      • sff-fani
        sharyn kirjoitti:

        Minulla on aina ollut vaikeuksia näissä erotteluissa. Aikoinaan scifipiireissä tarjoilin perustelua, jonka mukaan valoa nopeampi avaruusalus on juuri yhtä fantastinen kuin lohikäärmekin, niin että vain "kova" scifi on tosi scifiä, muussa on fantasiaelementtejä. Ja tietysti minua vastaan väitettiin. En tiedä vieläkään..

        Joka tapauksessa "The Dream-Quest of Unknown Kadath" on minusta silkkaa fantasiaa...

        The Dream-Quest of Unknown Kadath lienee lähimpänä fantasiaa kuin mikään muu HPL:n tuotanto. Muut novellit (The Haunter of the Dark, Dagon, Herbert West - Re-Animator, At the Mountains of Madness, The Rats in the Wall, The Colour Out of Space jne) ovat kauhua/scifiä.


      • sff-fani
        sff-fani kirjoitti:

        The Dream-Quest of Unknown Kadath lienee lähimpänä fantasiaa kuin mikään muu HPL:n tuotanto. Muut novellit (The Haunter of the Dark, Dagon, Herbert West - Re-Animator, At the Mountains of Madness, The Rats in the Wall, The Colour Out of Space jne) ovat kauhua/scifiä.

        Vielä jatkona voisi mainostaa, että jos joku on kiinnostunut HPL:n tuotannosta, suosittelen lämpimästi lukemaan Omnibus 1-3 kirjat, joissa on aika kattava määrä HPL:n novelleja.


    • Jepulisjeee

      1. JRR Tolkien
      2. Steven Erikson
      3. George RR Martin
      4. Terry Pratchett
      5. Robert Jordan

      Hobb, Feist, Goodkind, etc. on vähän turhan yksiulotteisia ja geneerisiä mulle (sitä samaa "nuori sankari, joka toteuttaa ennalta määrättyä suurta kohtaloaan.." sabluunaa). Tosin Hobb:lta en ole muuta lukenut kuin The Farseer Trilogy:n..

      • sff-fani

        Pratchettia en nostaisi ihan noin ylös. Hänen kirjat ovat ihan hauskoja, mutta jotain niistä puuttuu. Ne ovat enemmän huumorikirjoja kuin "vakavasti otettavaa" fantasiaa.


      • The Rat

        > Hobb, Feist, Goodkind, etc. on vähän turhan yksiulotteisia ja
        > geneerisiä mulle (sitä samaa "nuori sankari, joka toteuttaa ennalta
        > määrättyä suurta kohtaloaan.." sabluunaa).

        > 5. Robert Jordan

        Ööö???

        Noista muuten on tuttuja vain Tolkien ja Pratchett... Martinia pitäisi ehkä lukea, mutta voi olla ikävä yllätys (yleensä jos jotain kehutaan, siihen ei ole syytä). :)


      • The Rat kirjoitti:

        > Hobb, Feist, Goodkind, etc. on vähän turhan yksiulotteisia ja
        > geneerisiä mulle (sitä samaa "nuori sankari, joka toteuttaa ennalta
        > määrättyä suurta kohtaloaan.." sabluunaa).

        > 5. Robert Jordan

        Ööö???

        Noista muuten on tuttuja vain Tolkien ja Pratchett... Martinia pitäisi ehkä lukea, mutta voi olla ikävä yllätys (yleensä jos jotain kehutaan, siihen ei ole syytä). :)

        Tällä kertaa kehuihin on syytä. Martin on erilainen. On muuten pitkän linjan scifi-krijailija.


      • The Rat
        sharyn kirjoitti:

        Tällä kertaa kehuihin on syytä. Martin on erilainen. On muuten pitkän linjan scifi-krijailija.

        Erilaisuus ei ole itseisarvo...

        Mutta tietysti tekee hyvästä kirjasta loistavan. :)


      • sff-fani
        The Rat kirjoitti:

        > Hobb, Feist, Goodkind, etc. on vähän turhan yksiulotteisia ja
        > geneerisiä mulle (sitä samaa "nuori sankari, joka toteuttaa ennalta
        > määrättyä suurta kohtaloaan.." sabluunaa).

        > 5. Robert Jordan

        Ööö???

        Noista muuten on tuttuja vain Tolkien ja Pratchett... Martinia pitäisi ehkä lukea, mutta voi olla ikävä yllätys (yleensä jos jotain kehutaan, siihen ei ole syytä). :)

        Kyllä Martinia kannattaa lukea. Martinin kirjat ovat erilaisia ja niihin jää helposti koukkuun. Varoituksena voisi kuitenkin mainita, että Martinin kirjat on kirjoitettu aikuisille, joten ne eivät ole lasten kirjoja.


      • The Rat
        sff-fani kirjoitti:

        Kyllä Martinia kannattaa lukea. Martinin kirjat ovat erilaisia ja niihin jää helposti koukkuun. Varoituksena voisi kuitenkin mainita, että Martinin kirjat on kirjoitettu aikuisille, joten ne eivät ole lasten kirjoja.

        Harvapa lapsille kirjoitettu teos enää nykyään puhutteleen, vielä harvempi nuorille suunnattu.

        Tiganan luin. Nuortenkirja, periaatteessa ihan ok, mutta ei mitenkään mieleenpainuva (itse asiassa ostin nuo kaksi osaa itselleni kun kympillä sai - ehkä vähän kallis, mutta onhan siinä kivat kannet :D).


      • Jepulisjeee
        sff-fani kirjoitti:

        Pratchettia en nostaisi ihan noin ylös. Hänen kirjat ovat ihan hauskoja, mutta jotain niistä puuttuu. Ne ovat enemmän huumorikirjoja kuin "vakavasti otettavaa" fantasiaa.

        Noh, se olikin minun listani, eli ei mitään vaikket omaasi kelpuuttaisikaan huumorifantasiaa.. ;-)


    • mmh2

      1, Neil Gaiman, etenkin sarjakuva Sandman, mutta kirjat ja etenkin novellit ovat myös hyviä
      2, Steven Brust
      3, Lois McMaster Bujold vaikka tykkään hänen scifi sarjastaan enemmän kuin fantasiasta
      4, Jacqueline Carey
      5, Roger Zelazny
      6, Terry Pratchett
      7, Thomas Malory
      8, Guy Gavriel Kay
      9, Gregory J. Keyes Age of Unreason sarja.
      10, Patricia McKillip

      Olen lukenut Martinia, Brooksia, Tolkienia ym. ja yksinkertaisesti en pidä yhdestäkään niistä niin paljoa, että olisivat listalleni päässeet.

    • Terry-fani

      ...mie diggaan Terry Pratchettistä koska sen kirjat melkeen tappa mut nauruun

      • hahaha!!!!!

        Samaa mielt! Terry Pratchett on hauska ja fiksu fantasiakomedia kirjailia joka osaa vääntää sanansa niin että nuoriakin voisi kiinnostaa ja silti lähettää viestin perille. Monet pratchett'in kirjat olen lukenut kertaalleen jos toiseenkin ja ehdottomat lempihahmoni ovat KUOLEMA, Esme Säävirkku , Samuel Vimes ja Lord Veterani


      • FantasiaPoju

        No, eipä tuo Terry Pratchett nyt niin kovin hyvä ole. :( Hyvää huumoria, mutta ei muuta.

        Pidän enemmän toisesta Terrystä, eli Brooksin Terrystä. :) Paljon parempi kirjailija kuin TP.


    • R.A.Salvatore sekä Elaine Cunningham?? Molemmilta tulee loistavaa fantasiaa??

    • tähhäh

      Kuka haluaa realistista fantasiaa? Eikö fantasian pitäisi olla nimenomaan fantastista, sen takiahan sitä kutsutaan fantasiaksi?

    • fantasiafani♥

      Kyllä tuo Christopher Paolini on paras ja toinen on Brandon Mull. Paolinin kirjoja ovat
      Perillinen-sarja ja Mullin on Myyttihovi- sarja, suosittelen♥♥♥

    • Pohjoisen Pihlaja

      George on kyllä ansainnut paikkansa, rakastan tapaa jolla George "piilottaa" vastaukset näkyviin, esim. Jonin syntyperä, Petyrin motiivit ja Sansan tod.näk tulevaisuus.
      Suomalaisista Helena Variksen kirjat ovat kauniin mystisiä ja lyyrisia.

    • Timo I

      Mainitsemisen arvioisia ovat mielestäni lisäksi mm.

      Joe Abercrombie - First Law -trilogia ja jatko-osat
      R Scott Bakker - Prince of Nothing -sarja
      Brandon Sanderson - Mistborn ja Stormlight Archives -sarjat
      Glen Cook - Black Company -sarja
      Jim Buther - Dresden Files -sarja

    • ElnaMarie

      1. Professori J.R.R. Tolkien
      Kirjoitti ensimmäisen "modernin" fantasia kirjan taru sormusten herrasta lisäsi siihen hobitin & silmarilionin... Menee kyllä ehdottomasti George Martinin edelle. Tolkien kirjoitti kirjojensa hahmoille omat rodut, uskonnon, historian ja parikin eri kieltä mitä mikään muu kirjailija ei ole tehnyt. Toiseksi ehkä Christoppher paolini tai martini..

    • Soturikissa

      Näistä olen tykännyt:

      J. R. R. Tolkien
      Terry Pratchett
      R. A. Salvatore (johon tosin kyllästyin)
      J. S. Meresmaa (etenkin novellit ovat hyviä)
      Lordi Dunsany
      Scott Lynch
      Emmi Itäranta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe