Kempeleen päiväkodissa

Näin siis täällä

Lapseni oli yhden päivän ajan hoidossa kyseisen kunnan päiväkodissa. Aamulla vastaanotto oli kiva ja lämmin ja tyttäreni jäi sinne mielellään.

Illalla häntä hakiessani kuulin kun hoitaja (iäkkäämpi ja kokenut) sanoi itkevälle n.2 vuotiaalle tytölle, että en ota syliin kun minulla on selkä kipeä, eikä mitenkään kauniiseen sävyyn. Hoitaja ei huomannut minun olemassaoloani taustalla ja olin aivan kauhistunut tilanteesta. Miksi kyseinen hoitaja sitten edes ollenkaan on työssä, jos hänen selkänsä on kipeä. Tyttölapsi pakkasessa seisoa itki ja oma tyttäreni oli istutettu rattaisiin.

Voi sitä itkun määrää kun kylmän lapsen kotiin sain vietyä. Sen raajat ja varmaat olivat aivan jääkylmänä. Hoitajaa ei todellakaan voi kehua. Tyttäreni ei koskaan ole tuolla tavalla itkenyt hoidon jälkeen ja vielä kylmissään. Uskomatonta touhua ja teki mieli tehdä ilmoitus kyseisestä hoitajasta.

Luulisi että siellä ulkona tehdään muutakin kuin vain seistään ja istutetaan lasta rattaissa ja huudatetaan ja itketetään lapsia...
Eikö siellä pitäisi vaikka laskea mäkeä tai potkia palloa tai muuten vaikka olla hippasta, jotta lapset eivät tylsisty ja palellu sinne ulos?

Ja mitä se lapsen hoito on jos lasta ei oteta syliin lapsen sitä pyytäessä??? Ei taatusti ammattitaitoista tai lapsirakasta.

Aivan uskomatonta touhua ja voitte olla varmoja, että seuraan tilannetta ja jatkossa otan takuuvarmasti yhteyttä esimieheesi.

14

2731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kiinnostaa tietää mikä päiväkoti on kyseessä? Olen itse Kempeleestä mutta työskentelen muualla lasten parissa. Välillä olen myös päiväkodissa ja tuo ei kuulostanut yhtään oudolta. Mua säälittää ihan sikana lapsi parat aina kun kylmät ilmat alkaa. On pakko olla ulkona jos hoitajat niin päättää. Kaikilla lapsilla ei oo tarpeeksi vaatetta ja palelevat ulkona. Tästä täytyy syyttää myös vanhempia. Laittakaa lapsille tarpeeksi vaatetta mukaan!!

      • Kempeleessä

        Kirkonkylällä oleva päiväkoti kyseessä.

        Olen toki samaa mieltä, että lapsille enemmän vaatetta mukaan hoitoon, mutta pitäisi niiden hoitajienkin ajatella minkälaisella koiranilmalla ne lapsirukat haalataan sinne seistä toljottamaan ja paleltumaan. Ei ihme että on nuhakierteitä ja korvatulehduksia.


    • holigi

      Minä olen myös joskus päiväkodilla töissä ja ikävä kyllä minullakin on huono selkä ja joudun välillä välttelemään nostelemisia. En aina viitsi hakea sairaslomaa koska joutuisin olemaan todella paljon poissa töistä. Lääkäri ja työnantaja ovat sanoneet että jos vaan voit mitenkään olla töissä niin tietty olet ja vältät niitä raskaimpia töitä. Ja näin teenkin!! Ja niin tekee moni muukin!! Läheskään aina ei saada tuuraajaa ja säästö syistä ei edes hommata. On parempi että "puolikuntoinen" hoitaja on töissä ja tekee sen minkä pystyy kuin yksi hoitaja puuttuisi kokonaan!

    • ei voi

      olla poissa töistäkään, kun sijaisia ei tietenkään palkata. Selkäkivutkin voivat olla aikamoisen pitkäkestoisia. Joskus voi olla tilanteita, ettei kertakaikkiaan voi keskittyä sylittämään yhtä lasta, jos ne muut jäisi vähemmälle valvonnalle. Ja jotkut lapset pyytävät syliin, mutta itkevät sitten sylissä entistä kovemmin, eli sylistä tulee enemmän haittatekijä lapsellekin. Ei kannattaisi ammattitaitoa ruveta arvostelemaan ellei tiedä tilanteesta ja syistä ja taustoista yhtään mitään.

      • Äippä

        Kyllä äidit tietävät ihan takuuvarmasti, mitä lasten hoitaminen on ja välillä se saattaa
        sattua selkäänkin.

        Mutta minkä kokemuksen se lapsi saa siitä tilanteesta, kun hoitaja tiuskaisee pienelle lapselle äkäisenä ettei voi ottaa syliin koska selkä kipeä. Miksei sitä voi selittää lapselle sievästi ja lohduttaa häntä vaikka vähän kädestä pitämällä tai päästä silittämällä ja kertomalla että pian äiti tulee sinua hakemaan. Miksi sitä lapsen itkua ei voi yrittää lohduttaa. Ymmärrän toki että joskus se lapsen itku saattaa olla pientä uhmittelua, mutta sillä tiuskimisella lapselle ei todellakaan pitkälle pötkitä. Hoitajan täytyisi olla rauhallinen ja ennenkaikkea turvallinen, jonka luo lapsen on hyvä tulla. Kelläpä nyt aina olisi se paras hetki ja päivä.

        Miettikääpä hoitajat näinpäin tätä asiaa. Pidemmälle pääsee, kun on vain kärsivällinen pienten lasten kanssa, lohduttaa ja hoivaa heitä. Ja muistaa kuunnella ja kertoa sievästi mikä asia ei nyt valitettavasti onnistu vaikka lapsi niin toivoisi!


      • mutta
        Äippä kirjoitti:

        Kyllä äidit tietävät ihan takuuvarmasti, mitä lasten hoitaminen on ja välillä se saattaa
        sattua selkäänkin.

        Mutta minkä kokemuksen se lapsi saa siitä tilanteesta, kun hoitaja tiuskaisee pienelle lapselle äkäisenä ettei voi ottaa syliin koska selkä kipeä. Miksei sitä voi selittää lapselle sievästi ja lohduttaa häntä vaikka vähän kädestä pitämällä tai päästä silittämällä ja kertomalla että pian äiti tulee sinua hakemaan. Miksi sitä lapsen itkua ei voi yrittää lohduttaa. Ymmärrän toki että joskus se lapsen itku saattaa olla pientä uhmittelua, mutta sillä tiuskimisella lapselle ei todellakaan pitkälle pötkitä. Hoitajan täytyisi olla rauhallinen ja ennenkaikkea turvallinen, jonka luo lapsen on hyvä tulla. Kelläpä nyt aina olisi se paras hetki ja päivä.

        Miettikääpä hoitajat näinpäin tätä asiaa. Pidemmälle pääsee, kun on vain kärsivällinen pienten lasten kanssa, lohduttaa ja hoivaa heitä. Ja muistaa kuunnella ja kertoa sievästi mikä asia ei nyt valitettavasti onnistu vaikka lapsi niin toivoisi!

        Miten paljon luulet tilanteesta ja taustoista tietäväsi, jos näet koko asiaa sen parin minuutin ajan, kun olet omaa lastasi hoidosta hakemassa? Tiedätkö todella, ettei ko. lasta oltaisi jo sylitetty, silitetty ja lohdutettu vaikka monta tuntia ennen sitä nimenomaista hetkeä?

        Minun lapseni vetäisi kiukkuraivarit kaupassa tuossa viime viikolla. Aikani selitin ettei nyt karkkia osteta, aikani rauhallisesti nostin kiljuvaa tenavaa pystyyn likaiselta lattialta, aikani kannoin kaikki karkit takaisin hyllyyn, mitä lapsi sieltä ostoskärryyn omin luvin haki. Lopulta tiuskaisin, että nyt riittää jo parkuminen, en jaksa kuulla enää ääntäkään. Sitten talutin väkisin rimpuilijan mukanani kassalle ja ulos kaupasta. Joku nainen minua pahasti katsoi. Hän ehkä sattui kuulemaan vain sen viimeisen tiuskauksen ja sen jälkeiset tapahtumat. Ehkä hän luuli tietävänsä taustat ja tilanteet, ja piti minua vain liian kärsimättömänä ja "huutavana" äitinä. Mene ja tiedä...

        Mitäpä luulet, onko mahdollista, ettet todella kaikkia taustoja ja tilanteita tiedä, jos et ole ollut näkemässäkään kuin yhden tilanteen?


    • työssä käyvä äiti 35

      joo täällä limingassa on myös sanotaanko että melkeinpä jokaisessa päiväkodissa sama meininki. aamulla kun lapsen vie, niin saa melkeinpä kurkku suorana huutaa huomenta sen kolme kertaa, ennenkuin viitsitään selkä kääntää ja vastata vaisusti huomenta vanhemmalle.

      yleensä käykin niin, että hoitaja ehkä huomaa, että jätän tyttöni hoitoon, mutta ei varmaan hajuakaan olenko jo lähtenyt vai en.

      minä myös olen ihmetellyt tätä, että kun limingassa on päiväkoteja ja tulee koko ajan uusia, niin mikä ihme on, että kun työntekijöitä palkataan,niin työhön ei voida ottaa ihan jostakin eri paikkakunnalta ihmisiä töihin.

      tämä on pieni paikkakunta ja täällä kaikki tietää toisten asioista kaiken. minä joutuin törmäämään semmoiseen tilanteeseen, kun me mieheni kanssa olimme hieman riidelleet, ja lapsi oli tietysti mennyt sanomaan siitä hoitajille, niin itse olin nurkan takana ja hoitaja kyseli lapseltani että "miksi ne riiteli, riiteleekö ne paljonki"?.. siis uskomatonta, mutta totta.

      täällä istutaan kahvikupin ääressä, ja mankka soi kovalla, lapset tekevät mitä tekevät.

      itseäni inhottaa juuri tämä, että asioita ei kysytä, eikä sanota vanhemmille suoraan vaan niitä sitten sumplitaan vanhempien selän takana, ja puhutaan p..k..a minkä keretään.

      ainut päiväkoti limingassa mistä olen kuullut pekkää positiivista on pappilanpellolla oleva uusi yksityinen päiväkoti. siellä kuulemma kaikki hoitajat ovat eri paikkakunnilta, ja kukaan ei pysty sumplimaan vanhempien elämää ja ristiriitoja, kun eivät tunne oikeastaan ketään kyseiseltä paikkakunnalta.

      myös päiväkodeissa joutuu törmäämään yllättävän monesti tilanteeseen, jossa hoitajat olettavat tietävänsä kaiken lapsista, koska ovat lukeneet kasvatustieteitä, mutta lapsen omat vanhemmat eivät tiedä tietystikkään lapsista mitään.

      tämmöstä limingassa.

      • äiti82

        tämän ilmiön minäkin olen huomannut, että jotenkin tarhan tätien on kamalan vaikea keskittyä siihen että ovat "paikalla" henkisesti EDES sen ajan kun lapsi viedään sinne. Mitä tapahtuukaan sitten kun emme ole paikalla.... siinäpä sitä jokaiselle miettimistä.


      • suu auki

      • Anonyymi
        äiti82 kirjoitti:

        tämän ilmiön minäkin olen huomannut, että jotenkin tarhan tätien on kamalan vaikea keskittyä siihen että ovat "paikalla" henkisesti EDES sen ajan kun lapsi viedään sinne. Mitä tapahtuukaan sitten kun emme ole paikalla.... siinäpä sitä jokaiselle miettimistä.

        Näköjään ylikylän pk:ssa edelleen samanlaista toimintaa kuin jo 16 vuotta sitten.


    • äiti82

      minä olin työharjoittelussa tampereella yhdessä tarhassa 6vko ja voin kertoa, että olin ainut joka pienten kanssa ulkona jotain teki, ja ylipäätään nosteli pystyyn. Tädit seisoivat ja juttelivat keskenään. Joka päivä joku lapsi itki ulkona, kylmää ja sitä ettei pysynyt pystyssä. Kukaan ei auttanut! Kannattaa miettiä kenellä lapsi on hoidossa. Isommat leillivät kyllä itsekin ulkona, mutta pienillä on asia erikseen.

      • minä vain

        Tuskin ulkoilun tarkoitus on pitää lapsia sylissä koko ajan? Pukekaa lapselle tarpeeksi päälle. Moni vanhempi ei tajua, että ulkoilu kuuluu päiväkoti rytmiin säällä kuin säällä. Ihmiset ei ole tehty sokerista. Ja varsinkin lapset rakastavat ulkoilua esim. vesikelillä.
        Ulkoilua yleensä aamupäivällä n. puoltoista tuntia ja koko se aika kun pitää jotain lasta sylissä niin varmasti tulee selät kipeeksi. Ja iltapäivällä toinen ulkoilu vielä.
        Ja siihen selkäkipuun palatakseni.. Oisko se parempi, että työntekijä sairaslomalla ja sijaista ei tilalle tule. Mietihän vähän????


      • vastauksesta
        minä vain kirjoitti:

        Tuskin ulkoilun tarkoitus on pitää lapsia sylissä koko ajan? Pukekaa lapselle tarpeeksi päälle. Moni vanhempi ei tajua, että ulkoilu kuuluu päiväkoti rytmiin säällä kuin säällä. Ihmiset ei ole tehty sokerista. Ja varsinkin lapset rakastavat ulkoilua esim. vesikelillä.
        Ulkoilua yleensä aamupäivällä n. puoltoista tuntia ja koko se aika kun pitää jotain lasta sylissä niin varmasti tulee selät kipeeksi. Ja iltapäivällä toinen ulkoilu vielä.
        Ja siihen selkäkipuun palatakseni.. Oisko se parempi, että työntekijä sairaslomalla ja sijaista ei tilalle tule. Mietihän vähän????

        kuulee, näkee ja haistaa sen kuinka laiskoja tädit ovat.
        Ettekö jo ala uskomaan ettei tädit siellä seisoskele lastemme takia, kyllä päiväkoti on hoitajien suojatyöpaikka.
        Kiersin tänään kuuden päiväkodin ympäristössä, eikä ainoassakaan oltu ulkona, tosiaan juu, lapset tykkää olla vesisateessa, mutta ei vaivaiset hoitajat.


      • aikaa...
        vastauksesta kirjoitti:

        kuulee, näkee ja haistaa sen kuinka laiskoja tädit ovat.
        Ettekö jo ala uskomaan ettei tädit siellä seisoskele lastemme takia, kyllä päiväkoti on hoitajien suojatyöpaikka.
        Kiersin tänään kuuden päiväkodin ympäristössä, eikä ainoassakaan oltu ulkona, tosiaan juu, lapset tykkää olla vesisateessa, mutta ei vaivaiset hoitajat.

        näyttää olevan, kun oikeen kuus päikkäriä ehdit vakoilla. Ei ole tainnut suojatyötä löytyä. Ei meilläkään oltu ulkona, mutta meillä olikin sisällä tosi kivat puuhat. Mutta sulle en kyllä niistä kerro, kateutesi vaan kasvaisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe