Oikeaksi todistaminen?

pedantti kun olen

Kysyisin tarkentavaa kysymystä tuosta oikeaksi todistamisesta.

Eli kahden täysi-ikäisen henkilön allekirjoitukset nimenselvennyksellä. Mutta pitäisikö todistajista olla vielä enemmän tietoja, esim. puhelinnumero, osoite...? Soitellaanko noiden todistajien perään vai onko kyseessä ihan muodollisuus? Ja vielä, että voiko lähisukulaisia käyttää todistajina?

Kiitti jo etukäteen.

10

18907

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin tällä kertaa

Lähden tästä työttömien talolle printtailemaan ja kopioimaan. Toivottavasti siellä on kaksi ystävällistä henkilöä, jotka todistavat allekirjoituksellaan ja nimenselvennyksellä. Aion säästää postimaksuissa viemällä hakemukset perille. Siinäkin vaiheessa voisin näyttää alkuperäiset. Minulle ei missään nimessä myöskään makseta palkkaa ilman, että näytän alkuperäiset jossain vaiheessa. Eiköhän tuo riitä.

• riittääääääää

Joo riittää

• kuinkas_se_menikään

Riittää, voi olla sukua. Tietenkin on kauniimpaa että sukunimet eivät ole samoja. Nehän vain todistaa että sinä itse teit allekirjoituksen ja sinä vastaat että kopion tiedot on validit.

• Mikrohiiri

Eiköhän se pidä tehdä ihan maistraatissa, eli he ottavat kopion ja laittavat siihen leiman päälle. Näin ainakin me olemme tehneet.

• julli patsasaho

Ei todellakaan pidä. Oikeaksi todistaminen on tapahtuma joka tehdään allekirjoituksesta - ei dokumentista.

• Valitusta harkitseva
        julli patsasaho kirjoitti:

Ei todellakaan pidä. Oikeaksi todistaminen on tapahtuma joka tehdään allekirjoituksesta - ei dokumentista.

Pitäisikö käydä kaupungintalolla tarkistamassa kaikki hakemusasiakirjat, jotta voisi itsekin tehdä kunnallisvalituksen vääränlaisesta todistuksesta. Vai tehdäänkö tämä joillekin oikein viran puolesta?

• taas....

Olen sitä mieltä, että ne todistajat voivat olla ketä tahansa. Kuitenkin ne oikeat todistukset pitää näyttää haastatteluvaiheessa. En minä ainakaan ketään palkkaisi ellen olisi itse nähnyt alkuperäisiä todistuksia!

En tiedä miten "oikeasti" sitten pitäisi tehdä. Mut ei sen mielestäni kauhean vakavaa ja virallista tarvitse olla.

• oikeudellisessa-vastu

Niin voi. Periaatteessa nämäkin henkilöt ovat kuitenkin oikeudellisessa vastuussa.

• sahanpuru

Saako Täti todistaa nikirjoituken ja selvennyksen

• 538297

Riippuu siitä, miten virallinen asia on kyseessä. Jos laki vaatii todistajia, heidän tulee olla esteettömiä, kuten testamenttia todistettaessa. Nyt taisi kuitenkin olla puhe vain jostakin tutkintotodistusten kopioiden todistelusta, jota ei ole säännelty. Niiden kanssa kelpuutetaan yleensä kaikki mahdollinen, jos ei erikseen sanota haluttavan viran puolesta oikeaksi todistamista, jolloin pitää käyttää maistraattia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      119
      2440
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      40
      1582
    3. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      644
      1028
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      106
      993
    5. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      962
    6. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      98
      916
    7. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      875
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      720
    9. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      70
      706
    10. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      31
      706
    Aihe