Oikeaksi todistaminen?

pedantti kun olen

Kysyisin tarkentavaa kysymystä tuosta oikeaksi todistamisesta.

Eli kahden täysi-ikäisen henkilön allekirjoitukset nimenselvennyksellä. Mutta pitäisikö todistajista olla vielä enemmän tietoja, esim. puhelinnumero, osoite...? Soitellaanko noiden todistajien perään vai onko kyseessä ihan muodollisuus? Ja vielä, että voiko lähisukulaisia käyttää todistajina?

Kiitti jo etukäteen.

10

18777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin tällä kertaa

Lähden tästä työttömien talolle printtailemaan ja kopioimaan. Toivottavasti siellä on kaksi ystävällistä henkilöä, jotka todistavat allekirjoituksellaan ja nimenselvennyksellä. Aion säästää postimaksuissa viemällä hakemukset perille. Siinäkin vaiheessa voisin näyttää alkuperäiset. Minulle ei missään nimessä myöskään makseta palkkaa ilman, että näytän alkuperäiset jossain vaiheessa. Eiköhän tuo riitä.

• riittääääääää

Joo riittää

• kuinkas_se_menikään

Riittää, voi olla sukua. Tietenkin on kauniimpaa että sukunimet eivät ole samoja. Nehän vain todistaa että sinä itse teit allekirjoituksen ja sinä vastaat että kopion tiedot on validit.

• Mikrohiiri

Eiköhän se pidä tehdä ihan maistraatissa, eli he ottavat kopion ja laittavat siihen leiman päälle. Näin ainakin me olemme tehneet.

• julli patsasaho

Ei todellakaan pidä. Oikeaksi todistaminen on tapahtuma joka tehdään allekirjoituksesta - ei dokumentista.

• Valitusta harkitseva
        julli patsasaho kirjoitti:

Ei todellakaan pidä. Oikeaksi todistaminen on tapahtuma joka tehdään allekirjoituksesta - ei dokumentista.

Pitäisikö käydä kaupungintalolla tarkistamassa kaikki hakemusasiakirjat, jotta voisi itsekin tehdä kunnallisvalituksen vääränlaisesta todistuksesta. Vai tehdäänkö tämä joillekin oikein viran puolesta?

• taas....

Olen sitä mieltä, että ne todistajat voivat olla ketä tahansa. Kuitenkin ne oikeat todistukset pitää näyttää haastatteluvaiheessa. En minä ainakaan ketään palkkaisi ellen olisi itse nähnyt alkuperäisiä todistuksia!

En tiedä miten "oikeasti" sitten pitäisi tehdä. Mut ei sen mielestäni kauhean vakavaa ja virallista tarvitse olla.

• oikeudellisessa-vastu

Niin voi. Periaatteessa nämäkin henkilöt ovat kuitenkin oikeudellisessa vastuussa.

• sahanpuru

Saako Täti todistaa nikirjoituken ja selvennyksen

• 538297

Riippuu siitä, miten virallinen asia on kyseessä. Jos laki vaatii todistajia, heidän tulee olla esteettömiä, kuten testamenttia todistettaessa. Nyt taisi kuitenkin olla puhe vain jostakin tutkintotodistusten kopioiden todistelusta, jota ei ole säännelty. Niiden kanssa kelpuutetaan yleensä kaikki mahdollinen, jos ei erikseen sanota haluttavan viran puolesta oikeaksi todistamista, jolloin pitää käyttää maistraattia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2875
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      117
      1170
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      941
    4. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      907
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      895
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      867
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      824
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      820
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      143
      770
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      754
    Aihe