MURREKETJU

monica

Mie ajattelinkii et, mitä myö tuol alhaal tehhää, ku kukaa ei meitä nääkkää.

Nonii, nyt myö polkastaa tää ketju käyntii,
ja avataa taas uus sivu.

Mennää sit taas yhös etteenpäi, koha saatas kaikkii murteita mukkaa, joku kaipas Rauma murretta.....Eiks sielt oo nyt kettää tulos mukkaa?...

Täst miu viel piti sannoo et, on se hyvä ku, meil tääl on se kantaporukka, joka uskollisest jaksaa kirjotella. En nyt lähe niitä luetteloimaa, mut kyl kaikki sen tietääki.

Otetaa nyt sellane meininki, et vastailla kaikkien kirjotuksii, kuka vaa ehtii. Onha se mukavaa ku kirjottaa et, saap vastauksenkii.

No nyt männää sakilla etteenpäi, tulkaa kaik mukkaa.

119

6360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silminnäkijä

Oot sie monica milloinka kiivent Viipuri linna tornii? Siithä näky se Nuutinpoja passas. Mut siitä näky niin ikkää Pietarin tie sielt Patterimäen takkaa! Oot sie kiivent?

• nyt miu on sanottava et, en oo kiivent.Miksikö, no sentähe ko mie oon vaa käynt synymäs siel. Oonks mie olt 2-3v.
        Mut oon kuult et, Viipur ol kaunis kaupunki ja oon mie kuult siint tornistakkii!

Käinhä mie yhe kerra siel kotpaikal, mäntii koko lapskatras, ja otettii "hömpsyt" siin kotpihas.
        Herraisä ko siin ol tunneta ko oltii kotpaikal, siin mie kahtoin isän tekemii rappusii, ja ajattelin et ku viimeks astuin siihe nii, oli miu jalka vähä toisen kokone.

Mut ku sie kysyit miulta Viipurilinnan tornist nii, sie oot varmast käynt ja kiivent ne raput?Muistat sie paljokkii Karjalast?

• Silminnäkijä
        monica kirjoitti:

nyt miu on sanottava et, en oo kiivent.Miksikö, no sentähe ko mie oon vaa käynt synymäs siel. Oonks mie olt 2-3v.
        Mut oon kuult et, Viipur ol kaunis kaupunki ja oon mie kuult siint tornistakkii!

Käinhä mie yhe kerra siel kotpaikal, mäntii koko lapskatras, ja otettii "hömpsyt" siin kotpihas.
        Herraisä ko siin ol tunneta ko oltii kotpaikal, siin mie kahtoin isän tekemii rappusii, ja ajattelin et ku viimeks astuin siihe nii, oli miu jalka vähä toisen kokone.

Mut ku sie kysyit miulta Viipurilinnan tornist nii, sie oot varmast käynt ja kiivent ne raput?Muistat sie paljokkii Karjalast?

Mie ravasin 90 luvu aluss Viipuri katuja viikkotolkull. Osasin venättä ja näin kui hyö oli muuttaneet katuje nimet. Juteinin kavust oli tullu Turgenjevin katu ja Agricolan kavust Pushkinin katu. Meiän katu oli pommitettu pois, mut siin vieress luki Ulitsa Nekrasova. Ulitsa meinaa katua ja Nekrasov on kuuluisa rinoilija, ei siin mittää.
        Siit kaupungist, Viipurist mie tiiän paljo tarinoita. Mut jääkööt unohuksiin koko rauniokasa!

• Silminnäkijä kirjoitti:

Mie ravasin 90 luvu aluss Viipuri katuja viikkotolkull. Osasin venättä ja näin kui hyö oli muuttaneet katuje nimet. Juteinin kavust oli tullu Turgenjevin katu ja Agricolan kavust Pushkinin katu. Meiän katu oli pommitettu pois, mut siin vieress luki Ulitsa Nekrasova. Ulitsa meinaa katua ja Nekrasov on kuuluisa rinoilija, ei siin mittää.
        Siit kaupungist, Viipurist mie tiiän paljo tarinoita. Mut jääkööt unohuksiin koko rauniokasa!

Mitä sie sit Viipuris ravasit? onks kuitenkkii nii et, siul on jäänt lapsuus ajalt nii kauniit muistot, et sie oot jäänt kaipaamaa ko muistit katuje nimmiiki.
        Oon mie TW- näht Viipurist kuvia, ja kyl sie oikees oot, on se niiku rauniokasa.

On se ihme ettei siel maas osata töitä tehä, annetaa rapistuu kaik.Onha suomalaiset korjaamas ja entisöimäs raja takan nytkii, kyl mie sitä vähä ihmettelen!! En mie muust tietäs mut ku TW- on tult.

• Silminnäkijä
        monica kirjoitti:

Mitä sie sit Viipuris ravasit? onks kuitenkkii nii et, siul on jäänt lapsuus ajalt nii kauniit muistot, et sie oot jäänt kaipaamaa ko muistit katuje nimmiiki.
        Oon mie TW- näht Viipurist kuvia, ja kyl sie oikees oot, on se niiku rauniokasa.

On se ihme ettei siel maas osata töitä tehä, annetaa rapistuu kaik.Onha suomalaiset korjaamas ja entisöimäs raja takan nytkii, kyl mie sitä vähä ihmettelen!! En mie muust tietäs mut ku TW- on tult.

Miul pomo sano että ku sie et ällyy pelätä mittää ja ossaat venättä, nii mee kassomaa voipko Viipuris tehhä näitä meiän hommii. Mie kokkeilemmaa säilyypkö siel hengis. Hyvinhä mie, join tsaijuu paikallisis kuppilois ja haastelin ihmisten kans. Nii olivat hyö samallaisii ku immeiset ylleensä. Enhä mie mikkää vakoilija ollu vaikka sitä työtä teinki.

Miul pomo sano että ku sie et ällyy pelätä mittää ja ossaat venättä, nii mee kassomaa voipko Viipuris tehhä näitä meiän hommii. Mie kokkeilemmaa säilyypkö siel hengis. Hyvinhä mie, join tsaijuu paikallisis kuppilois ja haastelin ihmisten kans. Nii olivat hyö samallaisii ku immeiset ylleensä. Enhä mie mikkää vakoilija ollu vaikka sitä työtä teinki.

Mite kummas sie oot oppint venäjää? Sithä siul ol hyvä olla siel ko osaat kieltäkkii. Sait asioist selvää. Henkiriepukii säily, vaik ei kaikil siel säilykkää. Sitä mie vaa et, ko uskalsitkkii olla siel.

Katoha ko mie en oo käynt ko yhö kerra Karjalas kahtomas, ja sekkii korves, miu kotpaikka, nii mie en tiijä mitä on tsaiju. Onks se jottai "höpökömpiäistä"?

• Silminnäkijä
        monica kirjoitti:

Mite kummas sie oot oppint venäjää? Sithä siul ol hyvä olla siel ko osaat kieltäkkii. Sait asioist selvää. Henkiriepukii säily, vaik ei kaikil siel säilykkää. Sitä mie vaa et, ko uskalsitkkii olla siel.

Katoha ko mie en oo käynt ko yhö kerra Karjalas kahtomas, ja sekkii korves, miu kotpaikka, nii mie en tiijä mitä on tsaiju. Onks se jottai "höpökömpiäistä"?

Rauta oli vari sillo ku veräjät Venäjäl avattii. Tekijäl tulluo jottai, tekemättömäl ei mittiä. Tie kerra, kaso kahest, sanottii, ja mie kasomaan. Yhen Uuven vuojen yön mie vietin Viipurin kavuilla rupujoukon seassa ja kuule monica sie et voi kuvitella millane viinaralli käi. Siihe leikkii miu ei passant yhtyä.

Ai se venäjän kieli. Miu issäin ja tätein ol olleet paljonki vanhal venäjäl, mie kuulin sitä lapsest alkain. Ja mie oon muutenki kielihullu. Ain pittää olla petin vieres jonkin maan kielikirja ja kaiken maailman linguaphonet. Meil on sellane sukuvika. Pojan tyär melskaa japanii.

Se tsaiju on teetä. Jos millo ei juuva taaria tai viinaksia nii tsaijua kuiteski.

Rauta oli vari sillo ku veräjät Venäjäl avattii. Tekijäl tulluo jottai, tekemättömäl ei mittiä. Tie kerra, kaso kahest, sanottii, ja mie kasomaan. Yhen Uuven vuojen yön mie vietin Viipurin kavuilla rupujoukon seassa ja kuule monica sie et voi kuvitella millane viinaralli käi. Siihe leikkii miu ei passant yhtyä.

Ai se venäjän kieli. Miu issäin ja tätein ol olleet paljonki vanhal venäjäl, mie kuulin sitä lapsest alkain. Ja mie oon muutenki kielihullu. Ain pittää olla petin vieres jonkin maan kielikirja ja kaiken maailman linguaphonet. Meil on sellane sukuvika. Pojan tyär melskaa japanii.

Se tsaiju on teetä. Jos millo ei juuva taaria tai viinaksia nii tsaijua kuiteski.

ko sie sanoit mukavast et,,,,,tekijäl tulloo jottai, tekemättömäl ei mittää, tie kerra kaso kahest,,,,Mut kyl se on viisaast sanottu. Onks se oikei Karjalaine sanapars?

Mite ihmees sie jouvuit sin rupusakkii? Vai teitsie jonkinmoise tutkimusmatkan? Olha se hyvä et erkanit hyvis ajois. Ei piä mennä joka paikkaa.

Siehä oot aikamoine kiel pää, teijä suvus on sit tuurii, ei tarvihe päntätä, ku kielii lukkoo, jääp vähemmälläkkii päähä.

No teetähä se tsaiju oliki, ei siel passaa paljo muuta juuvakkaa.

• Silminnäkijä
        monica kirjoitti:

ko sie sanoit mukavast et,,,,,tekijäl tulloo jottai, tekemättömäl ei mittää, tie kerra kaso kahest,,,,Mut kyl se on viisaast sanottu. Onks se oikei Karjalaine sanapars?

Mite ihmees sie jouvuit sin rupusakkii? Vai teitsie jonkinmoise tutkimusmatkan? Olha se hyvä et erkanit hyvis ajois. Ei piä mennä joka paikkaa.

Siehä oot aikamoine kiel pää, teijä suvus on sit tuurii, ei tarvihe päntätä, ku kielii lukkoo, jääp vähemmälläkkii päähä.

No teetähä se tsaiju oliki, ei siel passaa paljo muuta juuvakkaa.

Miekää en ou huastant sen enemp karjalaa kui muitakaa kielii vuosikymmenee, jotenk karussa ovat sanat ja parret. Nyt huviksei lähin sulle vastailee. Ei taho tulla mittäi. Miul oli kirjailijatuttu, viipurlaisii hääki ja kova Vennään ystävä. Meil oli paljo jutskailtavvaa. Ku hiä käi lähtemiä, enne ku kuol pois Alzheimeriin, meil ol rutkast aikaa.

Se miu yölline seikkailu Viipuri kavuilla liittyi siihe tehtävään. Miun piti työnantajalle selvittää, millasta siel ol nii yöllä ku päivälläki.

• Silminnäkijä
        Silminnäkijä kirjoitti:

Miekää en ou huastant sen enemp karjalaa kui muitakaa kielii vuosikymmenee, jotenk karussa ovat sanat ja parret. Nyt huviksei lähin sulle vastailee. Ei taho tulla mittäi. Miul oli kirjailijatuttu, viipurlaisii hääki ja kova Vennään ystävä. Meil oli paljo jutskailtavvaa. Ku hiä käi lähtemiä, enne ku kuol pois Alzheimeriin, meil ol rutkast aikaa.

Se miu yölline seikkailu Viipuri kavuilla liittyi siihe tehtävään. Miun piti työnantajalle selvittää, millasta siel ol nii yöllä ku päivälläki.

Älähä mittäi, radioss justii huastettii ett suomi-karjala-suomi sanakirja on suatettu mualimaan. Senhä mie hankinki.

Mut kyl siult käyp aika hyvi tää karjala murre tai oisko kiel. eiks vaa oo aika mukava haastella ku tullee lapsuus mielee.

Siu pittää vaa haatella tääl murreketjuskii, nii huomaat et ain muistuu mielee, joku uus sana. Mut sie laitat Venäjää joukkoo.

Sie kerroit et siul ol kirjailija tuttu siel, no se ol varmast mielekiintone tuttavuus. Hyöhä tietää paljo asijoita, jäit varmast kaipaamaa?

On se Alzheimeri vaikija sairaus. Hyväisä ku silt välttys. Huomasit sie hänes mittää oireita pikkuhiljaa tuleva?

No sie sait sit selvää yö ja päivä elämäst? Hyötyks siint sit työantaja? Oliha se varmast vaarallista työtä. Olit sie kauva Venäjäl työs?

Kyl se Suomi-karjala- Suomi kirja pittää ostaa et löytyy ne unohtunneetki sanat,
        Nyt mie lopetan ja lähen asioil.

• opastuja
        Silminnäkijä kirjoitti:

Älähä mittäi, radioss justii huastettii ett suomi-karjala-suomi sanakirja on suatettu mualimaan. Senhä mie hankinki.

Karjalan sanakirjassa ei ole kyse suomen kielen karjalan murteesta, vaan ihan omasta karjalan kielestä, jota puhuttiin ennen sotia Laatokan pohjoispuolisessa Raja-Karjalassa ja vastaavalla alueella silloisen itärajan takana.

• Julia

tänne yläreunaan!
      Yleensä saaraan ollakki kaikkein alahal me ikääntyneemmät ihmiset. Viä palaan tohon aiheseen kuinka meittiä sorretaan, vaikka ollaan
      suurilukunen äänestäjäkunta vaaleissaki.
      Nykkun on Eruskuntavaalikki tulossa, nin aattelin, että tempastas jotenkin huamiooherättävällä tavalla.
      Sitä lakkoireaa kehittelen viä.
      Aatteles ny jos alettais siihen istumalakkoon onnikassa. Jukupliut kun tulis makee ohjelma telkkariin. Kuttuttas MOT tekeen juttua kuinka kunniallisella tyällä eläkeensä ansainneita pakotetaan istumaan. Mää en oo koskaan aikasemmin esiintyny telkkarissa ja rupeisin miälelläni siihen osaan kun poliisi raahaa mua istuun. Mää haraisin vastaan ja kiljusin, että mua ette viä.
      Heräis kansan syvät rivikki ottaan kantaa ja syntys oikein kansalaisliike oikeuksiaan pualustavista vanhuksista. Tosin mää en oo kyä viä vanhus varsinaisesti, mutta tartteeks hyvässä asiaohjelmassa kaikki nin totta ollakkan.
      Seksilakon jo alotin - näköjään.
      Meinaan kun ei oo Lokarikan mua eres virtuaalipussannu, sukupualiyhteyrestä puhumattakan. Siittä Lokarista on tullu sirkulainen, sellanen tulen niälijä.
      Tulenliaskaa vaan kutittelee ja sille puhuu, eikä mua huamaa enää ollenkan. Vai viarastaakohan se sitten mun kuuluisuuttani, kun tuun tutuks siinä MOTIN-ohjelmassa.
      Osaa ne suuren mailman miähekki ujostella.

• Lokari1

Mut kuh mää olen ajatelu senkih asjan nii et, turhaahan semonen mielikuvitus pusaaaminen onkih , melkeen kuh valehtelis itelensä.

Meinaan sen pusun saannin.

Kyl seh niin mun mielestänih meneeki paljo paremin kuh saaaa kiinni oikeen hyvin korvista ja sitten nuoaleee koko naaaman.

Tota ekös semonen pusu oleki romaan -inen -tinen vai kuinka seh pitäs sanova...

Siinä onkih sitten sitä intova ja muutakih himoja jah tunteita mukana oikeen perusteelisesti kuh tekee ihan luomuna meinaan mun mielestänih nääs.

Emää mikään sirkuslaineh ole nehän on melkeen ulkomaan elävijä kaikki nimistänsä päätelin vaan semostakih arvailin.

Kyl mulle taaskih kävi huoano tuuri kuh alot sen seksi lakonkih.

Mullahan olis ollu mun mielestäni paljokih paree ehrotus sen lakon aiheesta, lujepas tuolta mun vastauksestani tuolta mun erelisestä kirjotuksestani seh mun ehrotus...

Sano sitten mitenkä sää sen mun hyvän ehrotukseni olet ajatellu....

Kyl siihen saa toisekin sanova mielipiteeensä mun puolestani , emää ollenkan pahaa tykää vaikka sekin asija mietitäis oikeen isolla porukalla .

Nääs sillon se tulis hyvin seulotuva onko hyvä vai menikö huoanoks.

Mää toivonkih et suveen menesä olet alkanuh rikkuriksi taikka muuten olet lopetanuh sen seksilakkos.

Mää jäänkih nytten vartoileen miten seh mun ehrotuksenih hyväksytään vai hyljätäänköhän seh.

Mää toivotankih kaiklen terveisijä jah menen keitään päivä kahveet itelenih.
        Terv: Lokari1.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Mut kuh mää olen ajatelu senkih asjan nii et, turhaahan semonen mielikuvitus pusaaaminen onkih , melkeen kuh valehtelis itelensä.

Meinaan sen pusun saannin.

Kyl seh niin mun mielestänih meneeki paljo paremin kuh saaaa kiinni oikeen hyvin korvista ja sitten nuoaleee koko naaaman.

Tota ekös semonen pusu oleki romaan -inen -tinen vai kuinka seh pitäs sanova...

Siinä onkih sitten sitä intova ja muutakih himoja jah tunteita mukana oikeen perusteelisesti kuh tekee ihan luomuna meinaan mun mielestänih nääs.

Emää mikään sirkuslaineh ole nehän on melkeen ulkomaan elävijä kaikki nimistänsä päätelin vaan semostakih arvailin.

Kyl mulle taaskih kävi huoano tuuri kuh alot sen seksi lakonkih.

Mullahan olis ollu mun mielestäni paljokih paree ehrotus sen lakon aiheesta, lujepas tuolta mun vastauksestani tuolta mun erelisestä kirjotuksestani seh mun ehrotus...

Sano sitten mitenkä sää sen mun hyvän ehrotukseni olet ajatellu....

Kyl siihen saa toisekin sanova mielipiteeensä mun puolestani , emää ollenkan pahaa tykää vaikka sekin asija mietitäis oikeen isolla porukalla .

Nääs sillon se tulis hyvin seulotuva onko hyvä vai menikö huoanoks.

Mää toivonkih et suveen menesä olet alkanuh rikkuriksi taikka muuten olet lopetanuh sen seksilakkos.

Mää jäänkih nytten vartoileen miten seh mun ehrotuksenih hyväksytään vai hyljätäänköhän seh.

Mää toivotankih kaiklen terveisijä jah menen keitään päivä kahveet itelenih.

Sehän on yliveto!
        Kuin mää en itte sitä keksiny. Kun tutustuin siihen sun ehrotuksees, nin nymmää oon oikein intoa täynnä, sen asian aatetta täynnä paremmin sanottuna.
        Mikään kyä ei oo nin viisas kun mailmaa nähny miäs.
        Alan miälikuvissani paneutuun sen lakon toteuttamiseen ja sen yksitiskohtiin. Aivan tässä nuartuu kun saa taaskin olla mukana pyärittämässä tän yhteiskunnan rattaita, olla ninkun sellanan aktiiviväestöön kuuluva, vaikka ollaanki eläkeläisiä.
        Nymmää lähren tohon lähipysäkille vartoon "nysseä", kun meen uimahalliin aamu-uinnille. On mulla omaki auto, mutta ajan talvella vähemmän. Ajatko sää paljon? No ajat tiätty, eihän amerikkalaiset kävele metriäkän, jos vaan voi autolla mennä. Paljonko siä maksaa toi polttoaine litralta? Ootsää ajanu Vekasiin pelaan viimeaikoina? Entä voittanu? Koitas ny voittaa, että voit suvella sitten irrotella jonkun kivan suamalaisen eläkeläislikan kanssa. Sulle sopis mun miälestä semmonen vaalee ja pikkusen pyäree likka.
        Mä meen ny imaan, moikka!

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Sehän on yliveto!
        Kuin mää en itte sitä keksiny. Kun tutustuin siihen sun ehrotuksees, nin nymmää oon oikein intoa täynnä, sen asian aatetta täynnä paremmin sanottuna.
        Mikään kyä ei oo nin viisas kun mailmaa nähny miäs.
        Alan miälikuvissani paneutuun sen lakon toteuttamiseen ja sen yksitiskohtiin. Aivan tässä nuartuu kun saa taaskin olla mukana pyärittämässä tän yhteiskunnan rattaita, olla ninkun sellanan aktiiviväestöön kuuluva, vaikka ollaanki eläkeläisiä.
        Nymmää lähren tohon lähipysäkille vartoon "nysseä", kun meen uimahalliin aamu-uinnille. On mulla omaki auto, mutta ajan talvella vähemmän. Ajatko sää paljon? No ajat tiätty, eihän amerikkalaiset kävele metriäkän, jos vaan voi autolla mennä. Paljonko siä maksaa toi polttoaine litralta? Ootsää ajanu Vekasiin pelaan viimeaikoina? Entä voittanu? Koitas ny voittaa, että voit suvella sitten irrotella jonkun kivan suamalaisen eläkeläislikan kanssa. Sulle sopis mun miälestä semmonen vaalee ja pikkusen pyäree likka.
        Mä meen ny imaan, moikka!

Mitenkäs kaikki toiset siihenon otaneet kantaa?

Meinaan olis mukava vaan saara tietää kuinkas seh mun ehrotus saa tulta alensa?

Pitäsköhän ihan panna kalluppi tosta mun ehrotamastanih lakkoasijasta, melkeen kaikstahan niiren kallupijen tekijöiten pitää saara selvä.

Jos määkin olisin tän kerran utelijas, nääs kuh mää en ol koskaan mitään ehrotusta tehnykkän ,,, no terkotan tieätystikih lakosta, kyl mää joitakin muiren laisija ehrotuksija olen tehnykin varsinkih sillon nuorempana , melko useinki...

Harvoin kyl neekään meni suostumisen puoleesta läpi.
        Sitä kieltävää ei sanaa sainkih kuulla monella eri kielellä , helkutin suuri ihme et mää ymmärsinkin niinkih montaaa kieltä.

Mää nytten olen vähän ajatelukih et oliskohan menny peremmin jos en olis yritänykkän ymärtää.

Semoset asijat nyh onkih jääneet jo unholaan, mut vieläkih hyväsä muistisani ja mielesäni.

Kyl mää tosijaan haluaisin saara tietää mitä toiset siitä mun ehrotuksestanih ovatten mieltä.
        Terv; Lokari1.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Mitenkäs kaikki toiset siihenon otaneet kantaa?

Meinaan olis mukava vaan saara tietää kuinkas seh mun ehrotus saa tulta alensa?

Pitäsköhän ihan panna kalluppi tosta mun ehrotamastanih lakkoasijasta, melkeen kaikstahan niiren kallupijen tekijöiten pitää saara selvä.

Jos määkin olisin tän kerran utelijas, nääs kuh mää en ol koskaan mitään ehrotusta tehnykkän ,,, no terkotan tieätystikih lakosta, kyl mää joitakin muiren laisija ehrotuksija olen tehnykin varsinkih sillon nuorempana , melko useinki...

Harvoin kyl neekään meni suostumisen puoleesta läpi.
        Sitä kieltävää ei sanaa sainkih kuulla monella eri kielellä , helkutin suuri ihme et mää ymmärsinkin niinkih montaaa kieltä.

Mää nytten olen vähän ajatelukih et oliskohan menny peremmin jos en olis yritänykkän ymärtää.

Semoset asijat nyh onkih jääneet jo unholaan, mut vieläkih hyväsä muistisani ja mielesäni.

Kyl mää tosijaan haluaisin saara tietää mitä toiset siitä mun ehrotuksestanih ovatten mieltä.
        Terv; Lokari1.

Me voitettiin mun matematiikkani mukaan tää äänestys, vai oliko se vaan ehrotus.
        Eli nyssitten lakkoon, vai oliko se rikkuriksi, mutta sitä samaa kivaa varmaan tarkotetaan.
        Mää oon alottanu silleen pehmeesti.
        Kattelen porn....lakkoaiheista filmimateriaalia ja kuuntelen seksikästä lakkomarrsimusaa.

Nymmää meen kolaan lunta ja laitan kuulokkeet korville, piänen rarion taskuun ja musiikin tahrissa tyäskentelen. Oloki tuntuu aika vallankumoukselliselta. Piänistä puroista tulee suuria jokia ja mää pirän sun ajan tasalla miten täälä Tampereen pualella eristytään.
        Oikeestaan kun ny aivan totta puhun, nin mää en tiärä tarkalleen minkä pualesta on mentykän parrikaareille, mutta tartteeks sitä eres tiätää, kunhan on säpinää ja saaraan ottaa kantaa ja rähinöirä vallitsevia oloja vastaan. On se p.....een väärin kaikki tässäki maassa.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Me voitettiin mun matematiikkani mukaan tää äänestys, vai oliko se vaan ehrotus.
        Eli nyssitten lakkoon, vai oliko se rikkuriksi, mutta sitä samaa kivaa varmaan tarkotetaan.
        Mää oon alottanu silleen pehmeesti.
        Kattelen porn....lakkoaiheista filmimateriaalia ja kuuntelen seksikästä lakkomarrsimusaa.

Nymmää meen kolaan lunta ja laitan kuulokkeet korville, piänen rarion taskuun ja musiikin tahrissa tyäskentelen. Oloki tuntuu aika vallankumoukselliselta. Piänistä puroista tulee suuria jokia ja mää pirän sun ajan tasalla miten täälä Tampereen pualella eristytään.
        Oikeestaan kun ny aivan totta puhun, nin mää en tiärä tarkalleen minkä pualesta on mentykän parrikaareille, mutta tartteeks sitä eres tiätää, kunhan on säpinää ja saaraan ottaa kantaa ja rähinöirä vallitsevia oloja vastaan. On se p.....een väärin kaikki tässäki maassa.

Mää nytten kyl luulenki tota, en osanukan sanova tarpeeks selvästi sitä mun ehrotustanih.....

Nyt oliskin varmaankih paree et joku vikkelämpi aivoneh tekis kans oman ehrotuksensa, kuh toi mun jäi jotenkih keskenteko seksi, nääs kuh mää olen vähän hiras mitään tommosija ehrotuksija oikeeseen muotoon panemaan näin kirjoitamallakih.

Mää kuh olenkih semosesa luulossa et sitä ei oikeen kukaan ymmärtänykkän , no joo toi moonika visiinkih sen sai suoamenettuva .

Pankaa nyt omija ehrotuksijanna , ei mun mielestä lakot kyl ole mitään mukavija.
        Neh seksi lakot kaikista pahimpija luulisinki?

Eikä yksistänsä mieähille , kyl siitä naeiasekinn varmaan on saaneet osansa.... ainakih joku % naeisista?

Jos kaikki oppis jätään sen ei sanan käytön vähän vähemälle niih varmaan olis elämä paljo mukavampaa...

Tota määhän ehrotin et jätetäs se ei sana pois kuh jotain mukavaa puhetta seksistä tulee , jah semoseen lakoon mentäs.
        Tota eihän sitä lakoonkan tarvittis mennä kuh muistas vaan sen ettei sanos sitä ei sanaa ihan heti nääs.
        Nääs kuh rumassaki kontissa voi olle hyvät eväät, sanovat jokkut vanhemat ja viisaamat.

Mää kyl luulen ja olen melkeen varmakih et ihan turhaanhan mää mitään ehrotelenkih, nääs kuh kukaan ei ol eres äänestänyh siittä mun ehrotuksestani.

Mää jäänki nytten vartoomaan mitä tähän sanotaan.

Taitaakih tulla pitkä orotus mullen....
        Heippä vaan kaikki tutut ja salarakaat, mää lähren kahville nyh.

• Vakkasuomest

Ei Rauma mittä murrett ol! Se on kiäl!
      Turu murre taas o mielialahäiriö, sanova.
      Mää en tiär, ko mää ole siit pualest välist, Vakka-Suamest.
      Siält se Heliki niit värsyjäs kirjotta. Mää ole niit kyl luken.

Mää ole joskus tätä teirä palsa luken, mut ko melke kaikk ova karjalaissi tai sit Tampereelt, ni mää tunne oloni nii pal orvoks.
      Sitä paite tämä meirä puhe o pualeks nuatti. Sitä pitä laulat, ei tätä lukemisell klaarat.

Milläs karjalainenki tätä läns-suamalaist kiält laulama pysty! Mää sano, että mahrottoma eres siin olla.

• ala eres koittaan puhua mitään muuta murretta,
        tääki meinaa mennä miälestä pois ,ku ei täälä oo ketään tampereelta päin, meitä suamalaisi kyäo tääläkin nääs mutta ne on ympäri suamee,(meinaan
        täälä ruattissa)ja ei tähän tartte muttaku lukutaitoo,tähän hommaan.

mää en kyä rupee mihinkään lakkoon nääs ku mulla o kokemusta suamesta ettei siittä ollu mitää hyätyä.

• Raumaltakkii juttuu. Mukavalt tuo kuulostaa, vaik on jotenki et niiko sanat loppus keske.
        Vai mite mie sen sanosin.

Älä nyt kuule poistu täält, on oikei hyvä ku on montaa murretta. Sit voip joku mukkii innostuu sielpäi tulemaa mukkaa.

Katoha nytkii on 5 sorttii, ku siekkii oot mukan.Kuuleha jos mie sanon mielpitteeni nii miust se kuulostaa ku Turun murre?? mut entiiä mite se "laulamal" puhutaa. Siinäpä vasta taito, joho ei Karjalaine pysty.

• ullamirjami kirjoitti:

ala eres koittaan puhua mitään muuta murretta,
        tääki meinaa mennä miälestä pois ,ku ei täälä oo ketään tampereelta päin, meitä suamalaisi kyäo tääläkin nääs mutta ne on ympäri suamee,(meinaan

mää en kyä rupee mihinkään lakkoon nääs ku mulla o kokemusta suamesta ettei siittä ollu mitää hyätyä.

vaik tykkäänkii tuost Turu ja Rauma murteest, jotenkii ne kuulostaa nii erilaiselt.

Ai sie puhut Tamperetta, kuule kyl se unohtuu jos ei puhu. Siks tää murrepalsta onkii hyvä et voi "vetreyttää" (muistella). Siulko ei oo siel kaverii joka puhuis sammaa murretta.

No sie sanoit ettet lämpene Lokarin ehotuksel. Miekää en tiiä ku en oo elläissäin olt missää lakos. Mimmosta se oiskaa?. Sit siin vois olla sekki puol et, mie voisin olla rikkuri:)) Jos hyvi sattuu.

Eiks se olt nii et ain pittää olla ihmisiks, mut jos inahtaakaa nimelt vaik lemme leikit, se on mennyttä meininkiä.

Katoha ullamirjami, älä viel sano viimosta sannaa,täst voip tulla viel hauskaaki. Ollaa mukan vaa,
        Jospa Lokar keksii viel jottai lisämausteita.

• olavi...

jaarituksii luin nuorena sillon opin lukemaan rauma kielt. ettei vaan opi vielä puhumaanki.

• olavi... kirjoitti:

jaarituksii luin nuorena sillon opin lukemaan rauma kielt. ettei vaan opi vielä puhumaanki.

Koitaha opetella tääl murreketjus se onkii iha paikallaan.
        Myö ootetaa lisää Raumalaista. Oo rohkee vaa, ja mukan murteella.

• olavi321
        monica kirjoitti:

juttuja luen mielellään enkä kuuntle populism puheit, luen mitä lystään. Humori ja ilo onniis.

• olavi321 kirjoitti:

juttuja luen mielellään enkä kuuntle populism puheit, luen mitä lystään. Humori ja ilo onniis.

Pitäis osata tähäki vastata, muttei oo tult luettuu Heli kirjotuksii, nii paha on ottaa kantaa. Sit mie sanon et,lue sie miukkii eest. Näinikkää huumoril sanottun.

• uzma-m

olis kyl kiva lukkee,mu isa ol Raumlaissii mut en mnaa oppinu sita se ol ni sukkel kial ja o unohtunu taal maailma meril.Luonikast jatko vaa.

• Lokari1
        monica kirjoitti:

vaik tykkäänkii tuost Turu ja Rauma murteest, jotenkii ne kuulostaa nii erilaiselt.

Ai sie puhut Tamperetta, kuule kyl se unohtuu jos ei puhu. Siks tää murrepalsta onkii hyvä et voi "vetreyttää" (muistella). Siulko ei oo siel kaverii joka puhuis sammaa murretta.

No sie sanoit ettet lämpene Lokarin ehotuksel. Miekää en tiiä ku en oo elläissäin olt missää lakos. Mimmosta se oiskaa?. Sit siin vois olla sekki puol et, mie voisin olla rikkuri:)) Jos hyvi sattuu.

Eiks se olt nii et ain pittää olla ihmisiks, mut jos inahtaakaa nimelt vaik lemme leikit, se on mennyttä meininkiä.

Katoha ullamirjami, älä viel sano viimosta sannaa,täst voip tulla viel hauskaaki. Ollaa mukan vaa,
        Jospa Lokar keksii viel jottai lisämausteita.

Nytten on tullu tieroksenih et on 1 mun ehrotustanih hyväksynyh ja 1 ei ol sitä huolinu ja sitten 1 vielä on tuumimasa mitä siihen sanos.

Koitakaas nyh toiseki sanova jotakih.

Tää lakko ehrotuksenih meneeki tällä malilla vesi perä seksi.

Emää muuta siinä ehrotanukkan kuh et jos joku ehrotaa seksijä niin on semosesa lakosa et sanoo koskaan ei, vaan juuh kyl sekin asaja hyvin kävis.

Katokaas nyt kuh mulla ainaskih on ollu niiren ei vatauksijen kanssa ihan tunkoksen asti ihmettelemistä ja harmija.

Sanokaas nyh kaikki mielipitteenne.

Salarakaskan ei ol sanonu yhtään mitään, no terveijä sulle ainaskih.

• Lokari1 kirjoitti:

Nytten on tullu tieroksenih et on 1 mun ehrotustanih hyväksynyh ja 1 ei ol sitä huolinu ja sitten 1 vielä on tuumimasa mitä siihen sanos.

Koitakaas nyh toiseki sanova jotakih.

Tää lakko ehrotuksenih meneeki tällä malilla vesi perä seksi.

Emää muuta siinä ehrotanukkan kuh et jos joku ehrotaa seksijä niin on semosesa lakosa et sanoo koskaan ei, vaan juuh kyl sekin asaja hyvin kävis.

Katokaas nyt kuh mulla ainaskih on ollu niiren ei vatauksijen kanssa ihan tunkoksen asti ihmettelemistä ja harmija.

Sanokaas nyh kaikki mielipitteenne.

Salarakaskan ei ol sanonu yhtään mitään, no terveijä sulle ainaskih.

Sie olit ajatellu tän asian niin et, jokkane vastaa siul juuuuu, ku mainitaa sekxi.

Sitko suvel tuut suomee on siul sekxii tarjol. Sanoitha sie et ku ain olet joutunt kuulemmaa,, ei,, niis asiois.

Nyt saisit syvämmen kyllyyvestä nauttii ku naiset sannoo juuuu. ja sekxii riittäs.

Kuule Lokar, mie hyppään täst kelkast pois, ko mie tulkitsin tään näi. Eikä taija väärä tulkinta ollakkaa.

Voi mite viisaast oot tän asian miettint. Nyt on siu salarakkail näytön paikka...

• Lokari1
        monica kirjoitti:

Sie olit ajatellu tän asian niin et, jokkane vastaa siul juuuuu, ku mainitaa sekxi.

Sitko suvel tuut suomee on siul sekxii tarjol. Sanoitha sie et ku ain olet joutunt kuulemmaa,, ei,, niis asiois.

Nyt saisit syvämmen kyllyyvestä nauttii ku naiset sannoo juuuu. ja sekxii riittäs.

Kuule Lokar, mie hyppään täst kelkast pois, ko mie tulkitsin tään näi. Eikä taija väärä tulkinta ollakkaa.

Voi mite viisaast oot tän asian miettint. Nyt on siu salarakkail näytön paikka...

Muttet äänestänykän mitä mieältä olet , tosta mun ehrotuksestanih.
        Tota mitäs varten säää moonica lekasta poies hypäät nyt kuh asijat on hyvälle alulle saatu?

Kyl mää olen topresta aina nauttinukih , joka kerta kuh on käynyh hyvä tuuri ja sanoneet juuh.
        Kyl seh tosijansa onkin ollu liika harvoin kuh kukaan niih on sanonu mullen.

Meinaan en mää sitä valehrellu yhtään, puutetta on ollu melkeen koko elämäni meinaan nääs.

Nytten mää menen nukumaan ja visiinkih nään kauniita unijakih enskesästä nääs.

• olavi321
        monica kirjoitti:

mutta kirijottaa en. Eihän täälläkään oululaisia taija olla, vai onko näkyny itellä seki on aikalailla unohtunu muualla ollessa.

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

Mää e kattonu nii tarkkaa tota lakko hommaa. Mää luulen et lakot ny o menny muatista tällä ikkää.
        Voisha se olla keksin syämis lakko. Eihä siinä o ku yhre kirjaime ero. Nääsku toi keksi soi mukavasti korvaanki. Sanooha ne nauravanki ku Hankokeksi. Mää taira vaa jättää noi keksit pois.Joo lakko ku lakko.

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

mää jäi miättii tota juuu sannaa. Mu miälestä se soppii sannoo vasta ku o varma jostaki. Tiätysti se jollekki soppii koska vaa, mut mää oo siinä vähä erimiältä. Pittää ens kattoo ettei tartte kattuu. Joku sano evaa muista kuka. Mää tykkään sen ollee hyvä ohje.

• tulenlieskat kirjoitti:

mää jäi miättii tota juuu sannaa. Mu miälestä se soppii sannoo vasta ku o varma jostaki. Tiätysti se jollekki soppii koska vaa, mut mää oo siinä vähä erimiältä. Pittää ens kattoo ettei tartte kattuu. Joku sano evaa muista kuka. Mää tykkään sen ollee hyvä ohje.

otaha pien riski, älä ihmees tuumaa lia kaua. Eihä elämä tähä kaavu, mukavaha on olla siunkkii salarakkaana mukan.

Katoha siint voip aina pelastuu, jos pupu männöö "pöksyy" ja alkaa jänistää:)) Nii oot sit rikkuri.

Kyl miust siun kannattaa olla mukan, äläkä ota tosissas, miust nää männöö pikkujoulu piikkii, ko pukitkii alkaa liikkuu.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Misäs sää oikeen olet kuh ei ol kuulunuh mitään susta pitkään aikaan?
        Et sunkaan sää vaan ol kaatunuh liukailla karuilla kulkijessas?

Sehän on vaan yks sano kaikkijan muiren joukosa, kyl mää susta tykään sanot nyh juu taikka ei , sehän on ihan sun omamielipire nääs.

Toi juuulija kyl sano ihan heti et juuh , mut mää en tieräkän olikos seh tosisansa jah ymrsiköhän ollenkaan mun ajatustanih.

Määs kuh mulla toi ulosanti on aika hirasta ja esitelykih melkosen sekavaa, juuh meinaan nääs.

Kyl sää voisit sen juuh sanova mulle jah jos et musta tykkäis niih sillon voisit jokusen yöän jälkeen antaa kenkän kuvan mun persuksille , nääs mää olen tottunukin joh semosen käytäntymiseen naeisilta elämänih aikana.

Tota tarkotin sanova et ei sekään nyh mikään ouronlaineh asja mulle olis sultakaaan .

Toivosinkih etten semosta käsittelyä sais mut , mistäs sitä tommosijakaan asijoita oikein voikaan saara torella tietoonsa muuten kuh kokeilemala.

Eiks seh niin oleki?

Katotas nyh kumpiko kerkijää kirjotaan ensten, nääs kuh toi juulijakih on jotenkih kilpailusa mukana.
        Mää ihmetelenkih kovasti ettei kukaan ole siihen mun ehrotukseeni sanonukan paljokan mitään.

Ai niih sanohan toi moonika et söö olet vähän hiras ja sano jotain muutakih, mut en nyh saa mieleeni mitenkä seh asja menikän.

• Se pitää vissi paikkas mitä sanosi.

• Vakkasuamest
        ullamirjami kirjoitti:

ala eres koittaan puhua mitään muuta murretta,

Mää luvi Sinikka Nopola kirja "Se on myähästä ny" tosa iltalukemiseksen.

Mää havaitti, ett tamperelaises murttes on kans nuatti. Meina, että mää iha kuulisi sen nuatin tosa puhes, mut em mää vaa pystysis sitä puhuma.
        Ei se tul näkyvi näi kirjotettun, ja mää luule, ett murtte kirjottamine on nii pal vaikkia, ko ei ol oikke mittän sääntöi, kuis sitä kirjoteta. Pitä vaa korvakuulolt jotta kirjotta.
        Nopola on pelkistän sopivaste, nii ett helppo tämmse vakkasuamalaisenki on siitä selvä saara.

• Catleija2

Mää tunnusta heti, ett mää kuuntelin tota Turun rario satta ja siell tunnettu turkulaine huuliveikko Markku Heikkilä kertos tämötti uutissi muunmuass:

"Turus on avettu simmonen kauppa misä myyrään asustei molemmil, naisil ja koiril. Ekonomi Karlssoni yritti täst jotta huumori heil koto vääntä isänpäivälounaal mut hänet haukuttiin kahrelt taholt."

Nii ett ei se äijä pal ääntäs kuuluvil saanu.
      terve vaa taas ja jatkaka hauskoi juttujann.

• Voi mokoma mikä huuleheitto, ei pitäis kaikkii kokkella, nii siin sit käi.

Ompa mukava et siekkii oot mukan, joskus ain on mieles mis se Catleijakii on murteesa kans??Siekö puhut Karjalan ja Tuurun murretta molempii.

Mie jo tuol sanoinkii et, miust Turun ja Rauman murre on niiko melkei yhtä. Onks mie kovi vääräs?

Tuuha sieki aina sillo tällö mukkaa, ois nii mukavaa, ei ne jutut tarvi pitkii olla, kuha jottai virkkaa.

• Vakkasuamest
        monica kirjoitti:

Voi mokoma mikä huuleheitto, ei pitäis kaikkii kokkella, nii siin sit käi.

Ompa mukava et siekkii oot mukan, joskus ain on mieles mis se Catleijakii on murteesa kans??Siekö puhut Karjalan ja Tuurun murretta molempii.

Mie jo tuol sanoinkii et, miust Turun ja Rauman murre on niiko melkei yhtä. Onks mie kovi vääräs?

Tuuha sieki aina sillo tällö mukkaa, ois nii mukavaa, ei ne jutut tarvi pitkii olla, kuha jottai virkkaa.

Jos kysytä, ett onk Kuapio ja Mikkeli murttel jottai eroavaisuuksi, niin aito paikkakuntalaine heti o sanomas, ett on ko yö ja päivä. Mutt ei muut mittä huama. Ne ero ko ova sellsi nyanssei.
        Sama se on täsä Länsi-Suame murtteill.

Mää ole nii monta ajast´aikka sitt lähten siält pois, ett en nii varma tiär, kuin pal virheit mää ite teen.
        Kirjottamine ko on viäl vaikkeamppa ko puhumine.

Sit ko tappa vanha tutu, ko on siält kotosi, niin puhe ruppe luistama sill oikkial tavall. Ko tääll Helsinkiss on pakko puhuta paikallisell kiälell, ett saa ittesä ymmärretyks, ni kyl maar lapsuuren kiäl unehtuu pois.

• fiiuliN

Sää ossaat tätä Turu murret paljo paremmi ku mää vaik oot paljo nuoremp.
        Ku tuli karjalast paattisille vuonna -44, nii sillo puhuin karjalaisittai koton ja yritin möngertää turu murret toiste kaverien kanss.
        Tämmäseks sekasotkuks mun murteeni on mänt.

• uzma-m
        monica kirjoitti:

Voi mokoma mikä huuleheitto, ei pitäis kaikkii kokkella, nii siin sit käi.

sukkel flikka ku luule rauma kialt turu murteeks,
        ei meit raumlaissi sunka voi muihi sekottaa,ni vaa o

• uzma-m kirjoitti:

sukkel flikka ku luule rauma kialt turu murteeks,
        ei meit raumlaissi sunka voi muihi sekottaa,ni vaa o

nii mie ajattelin, miustako ne on vähän niiku samansorttisii.Mut nythä sie annoit taijonäytteen.Ei pitäis männä vertaamaa, jokkane ku on omasa puolest. On se niikii,et se oma murre on nii tuttuu, et soraäänet erottuu het paikal.

On se mukavan sorttista tuo Rauma murre, kyl mie siint tykkään, vaik siin niiko niellää se sanan loppuosa, tai mite sen sanos, se vaa jääp jonnekkii.

• Vakkasuamest kirjoitti:

Jos kysytä, ett onk Kuapio ja Mikkeli murttel jottai eroavaisuuksi, niin aito paikkakuntalaine heti o sanomas, ett on ko yö ja päivä. Mutt ei muut mittä huama. Ne ero ko ova sellsi nyanssei.
        Sama se on täsä Länsi-Suame murtteill.

Mää ole nii monta ajast´aikka sitt lähten siält pois, ett en nii varma tiär, kuin pal virheit mää ite teen.
        Kirjottamine ko on viäl vaikkeamppa ko puhumine.

Sit ko tappa vanha tutu, ko on siält kotosi, niin puhe ruppe luistama sill oikkial tavall. Ko tääll Helsinkiss on pakko puhuta paikallisell kiälell, ett saa ittesä ymmärretyks, ni kyl maar lapsuuren kiäl unehtuu pois.

oikei sen selvittää. Se käyp kaikil samalviisii et se alkuperäne murre jääp pois tuol maailmal, ja tarttuu uutta tilalle.

Siks onkii miu mielest tärkeetä vähä vaalii sitä kotkylän murretta. Sehä tahtoo unohtuu muute kokonaa.

Kummasti se vaa muistuu mielee se omakii murre ku on toine jonka kans haastaa. Miekii ku oon lähtent Karjalast nii nuoren etten muista mittää murteest, muuta ku sen mitä tääl kotont oon kuult.

Sit mie oon huomant senkii et tarttuu muuta murretta joukkoo, ko sitä tarpeeks kuuntelee ja lukkee. Niiko sotkeentuu. Silviisii käyp muillekkii.

• Vakkasuamest
        fiiuliN kirjoitti:

Sää ossaat tätä Turu murret paljo paremmi ku mää vaik oot paljo nuoremp.
        Ku tuli karjalast paattisille vuonna -44, nii sillo puhuin karjalaisittai koton ja yritin möngertää turu murret toiste kaverien kanss.
        Tämmäseks sekasotkuks mun murteeni on mänt.

Kun mää oli siin jotta kaheksa tai kymmenvuatias, nin evako tuliva siihe kylä misä mää asusi. Niit oli pali emämpi ko meit muit, ja karjala kiäl sinkoili ilmass ko kesäsare. Mun koto ol sillo ihan muuall ko Vakkasuamesa. Ei menny ko vähä aikka, ku mää jo puhusin ko syntperäne uuraalaine, mist ne koulukaveri oliva.
        Karjalan murre hersys ihan luannikkast. Ei siin mittä.

Sit mää muuti sinn Vakkasuamehe. Ko mää meni koulu, niin mää melkein jouruin johonki poikotti, ko ihmise sanosiva, ett mää ole niin ylppi.
        Mää kummastelema, että mite nii.
        "No ko sää puhu kirjakiält, mikä sää luule olevas", sanosiva muut.
        Mist kummast mää olsin osann sitä murret puhuta, ko en ollu ikän koko paikas enne ollu.
        Pakko oli siihe aikka oppita vaa, ko kaikki puhusiva täll viisii.

Nyt o kyll maalima muuttunn, emmää usko, että siell enä joka kaver praata vallan tätä murrett, mutt kyll se tul mulle kumminki tutuks niin vuasin, ko siäl asusi.

Ja mun äitin, ko oli iha oikkiast ylppi, ja ei siis halunn oppi kiält ollenka, nii hän rupesis laulama sill nuatill, millä siäll puhuta. Ei hän sitä ite huamann, mut muut pani kyll merkill.
        Se on niin tarttuvaist.

• etsivivä-amadeus
        Vakkasuamest kirjoitti:

Kun mää oli siin jotta kaheksa tai kymmenvuatias, nin evako tuliva siihe kylä misä mää asusi. Niit oli pali emämpi ko meit muit, ja karjala kiäl sinkoili ilmass ko kesäsare. Mun koto ol sillo ihan muuall ko Vakkasuamesa. Ei menny ko vähä aikka, ku mää jo puhusin ko syntperäne uuraalaine, mist ne koulukaveri oliva.
        Karjalan murre hersys ihan luannikkast. Ei siin mittä.

Sit mää muuti sinn Vakkasuamehe. Ko mää meni koulu, niin mää melkein jouruin johonki poikotti, ko ihmise sanosiva, ett mää ole niin ylppi.
        Mää kummastelema, että mite nii.
        "No ko sää puhu kirjakiält, mikä sää luule olevas", sanosiva muut.
        Mist kummast mää olsin osann sitä murret puhuta, ko en ollu ikän koko paikas enne ollu.
        Pakko oli siihe aikka oppita vaa, ko kaikki puhusiva täll viisii.

Nyt o kyll maalima muuttunn, emmää usko, että siell enä joka kaver praata vallan tätä murrett, mutt kyll se tul mulle kumminki tutuks niin vuasin, ko siäl asusi.

Ja mun äitin, ko oli iha oikkiast ylppi, ja ei siis halunn oppi kiält ollenka, nii hän rupesis laulama sill nuatill, millä siäll puhuta. Ei hän sitä ite huamann, mut muut pani kyll merkill.
        Se on niin tarttuvaist.

Äetmuor lähetti aena tavarata,ku laeva ol Suomekamaralla.Kerra lähetti sokeria Raomalta.
        Poja soetti ovkelloa,piin kortteeria sillo Jyväskylässä.
        Ehä minä mittää ymmärtännä siitä puhheesta,mitä ne puhu.Sitä tul nii hättäesesti,seisoo toljotin ovella ja äemistelin.
        Saeha minä viimein selevee heiän tarkotusperistää,suatii sokersäkki kellarii(kerrostalo)
        Oleha minä joskus lukena niitä Nortamo juarituksia.Muka niitä ol lukkee.
        Täytyski tuas laenata laenastosta noeta murrekirjoja.
        Muka ku on suatu uusia murteita ja kirjotuksia ketjuu,se on mukavoo amateus

• Vakkasuamest
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Äetmuor lähetti aena tavarata,ku laeva ol Suomekamaralla.Kerra lähetti sokeria Raomalta.
        Poja soetti ovkelloa,piin kortteeria sillo Jyväskylässä.
        Ehä minä mittää ymmärtännä siitä puhheesta,mitä ne puhu.Sitä tul nii hättäesesti,seisoo toljotin ovella ja äemistelin.
        Saeha minä viimein selevee heiän tarkotusperistää,suatii sokersäkki kellarii(kerrostalo)
        Oleha minä joskus lukena niitä Nortamo juarituksia.Muka niitä ol lukkee.
        Täytyski tuas laenata laenastosta noeta murrekirjoja.
        Muka ku on suatu uusia murteita ja kirjotuksia ketjuu,se on mukavoo amateus

Murrekirjois o vaa sellane vika, ett ne pitä lukke ääne. Ei tekstist muute selvä saa.
        Mää ole joskus luken ko olen yksi koton. Eihä sitä viattoma perhe kärsimyksi saa lisät huanoll murtte väännöll.
        Mikkä ei ol kamalamppa, ko ihminen ko luulee osaavas jottan murret, joka ei ole sen oma.

Siin suhttes yleiskiäl on hyvä, ko sitä kaikk jotenki ymmärtävä.

Murrekirjois o vaa sellane vika, ett ne pitä lukke ääne. Ei tekstist muute selvä saa.
        Mää ole joskus luken ko olen yksi koton. Eihä sitä viattoma perhe kärsimyksi saa lisät huanoll murtte väännöll.
        Mikkä ei ol kamalamppa, ko ihminen ko luulee osaavas jottan murret, joka ei ole sen oma.

Siin suhttes yleiskiäl on hyvä, ko sitä kaikk jotenki ymmärtävä.

tännää puhuvat KARJALA KIELESTÄ !!

Minä ku oun luullu että se on murre,vua ne huasto
        kyllä iha kielestä.Oun luullu että on vuan Rauma kiel ja Suome kielj.

Tämä murteen kirijottamine on kyllä helekuti vaekeeta;))

näkkyillää...

• Likka321
        muori67 kirjoitti:

näkkyillää...

Tervehys muori pitkästä aekoo. Minä tempperamentikkaana savolaestyttönä otin ja suutuin, hävitin entisen nikin ja häevyin pariks kuukauvveks.Ehkä ihan turhaan nokkiini otin. Nyt oun laettanna numerot uuteen järjestykseen ja suatan tuas alakoo näkkyillä minnäe. Tuo karjalahan on lähisukukiel, jota puhutaan Venäjän puolella ja siinä monta alaryhmee, ja Suomessa puhuttavasta murteesta käötetään sannoo kuakkoismurteet.Mutta käätännössä immmeist kyllä puhhuu karjalanmurteesta.Toevottelen kaekille mukavoo marraskuuta , koetetaan sinnitellä vuan .

• Silminnäkijä
        muori67 kirjoitti:

näkkyillää...

Varsinainen karjalankieli toimii (sen minkä toimii) Venäjän Karjalassa, siis rajan toisella puolella. Suomen puolella toiminut kieli on kyllä murretta siinä kuin Rauman tms murre. On Itäkannaksen murretta tai Suur-Jaakkiman murretta. Näiden taitajat toki ymmärtävät toisiaan rajan molemmin puolin.

Varsinainen karjalankieli toimii (sen minkä toimii) Venäjän Karjalassa, siis rajan toisella puolella. Suomen puolella toiminut kieli on kyllä murretta siinä kuin Rauman tms murre. On Itäkannaksen murretta tai Suur-Jaakkiman murretta. Näiden taitajat toki ymmärtävät toisiaan rajan molemmin puolin.

tulj selevennystä asjaa;))

Kuuntelin nii puolella korvalla tuota ratijoo,nii jäe kaekumaa korvaa se kielj.

Kiitoksija selevennyksestä.
        Kyllä se onnii että ilta on uamua viisaamp,vaekka
        eevielä ilta oukkaa.

näkkyillää...

• isoäiti*
        muori67 kirjoitti:

tulj selevennystä asjaa;))

Kuuntelin nii puolella korvalla tuota ratijoo,nii jäe kaekumaa korvaa se kielj.

Kiitoksija selevennyksestä.
        Kyllä se onnii että ilta on uamua viisaamp,vaekka
        eevielä ilta oukkaa.

näkkyillää...

Googlesta löysin tämän sivun, mistä näkee
        miten lähellä/kaukana karjalankieli on
        suomenkielestä.
        http://sanakniigu.onego.ru/index.php?lan=fin

En miekää ymmärtäis sitä, vaik evakkolaps oonkii
        ja kii yritä pittää murteestain ja haastaa ain ko vaa o kuulijoi.

• Malviina, se karjalaine
        Likka321 kirjoitti:

Tervehys muori pitkästä aekoo. Minä tempperamentikkaana savolaestyttönä otin ja suutuin, hävitin entisen nikin ja häevyin pariks kuukauvveks.Ehkä ihan turhaan nokkiini otin. Nyt oun laettanna numerot uuteen järjestykseen ja suatan tuas alakoo näkkyillä minnäe. Tuo karjalahan on lähisukukiel, jota puhutaan Venäjän puolella ja siinä monta alaryhmee, ja Suomessa puhuttavasta murteesta käötetään sannoo kuakkoismurteet.Mutta käätännössä immmeist kyllä puhhuu karjalanmurteesta.Toevottelen kaekille mukavoo marraskuuta , koetetaan sinnitellä vuan .

Karjalan kiel on aika paljo erilaista ko tää meije kaakkoismurre. Mie en saa Karjala kielest mittää selvää. Onk siin Venäjä kielisii sannoi vai mitä ne on ja ketkä ja mis sitä viel haastaat?
        Myö ollaa tääl itäraja tuntumas haastavinaame Karjalan murretta ja jos jossai muual paikkakunnal ollaa käymäs ja täl taval haastetaa, ni kyl meitä karjalaisiks luullaa ja sanotaa.
        Ylä-Savossakkii sannoot oleva vähä erilaista savvoo ko tääl meitä lähel Puumalas.
        Sitä varte miust olkii yhtee aikaa ilkijää ko joku kirjakielel, tai ylleiskielel arvostel tääl murreketjus kirjottaijii. "Tuo ei oo karjalaa", tai, "ei Pohjanmaal tuollee haasteta".
        Muori sanokii tottuuve mukasest, et kirjottamine on vaikijampaa ko haastamine, jos murretta käyttää.

• Catleija2
        Likka321 kirjoitti:

Tämä on varmaste telepatia ko sää takasi ilmestysit. Mahroiks huomata, ett mää sitä jo tuol kahvipirtis ihmettelinki, ett misä sää olet kun ei lainkka ol näkyny eikä kuulunu. (kuiskaan ny sun vasemppa korvasses tämä seuraavan assian, älä san kellekkä):et sunkka sää vaa ollu se kitina, ku siel pirtis on juttelemas käyny? Jotenki sun luantone ihmine se kuitenki o.
        Oikke mukava ku takas tulit ja leppysit. Kuka sun nii suututti, oi voi senttä.

• Lokari1
        Silminnäkijä kirjoitti:

Tämä juttu on vanha jo , mutta silti haluaisin tietää.

Alan tästä, sillon kun "suursuoamea tehtiin", niin enonikin oli "siellä jossai".
        Enoni meni erääseen taloon ja kysyi talon noin 14-16 vuotiaalta tyttäreltä missä äitinsä on.

Johon tyttö vastasi näin: Maamo on läävässä raavahia koinimassa.

Siis kysynkin mitä se lause tarkoitti?

• Likka321 kirjoitti:

ollaa savolais tytöt, ku oikee riepoo, suuttua töksähyttää.
        Ei vua taija mualima pyörijä meijä nava ympärillä, se on huomattu ja sillo on paras ottoo lusikka kauniise kättee;))

Mukavoo on kyllä Sinua Likka321 nähä ja kuulla, eihä sitä periks anneta, ollaa niiku ei oltaskaa, kyllä savolaiset tarpeeseeha on.
        Piällysmiehiä tarvitaa, vaikka se sanonta on kyllä täyttä utopijoo, ei mittää komentelijoita olla, lupsakoita ku mittäi.
        Pitäkööt luulosa,kuka tahtoo, myö ollaa ja nävytää;))

Voi,voi, riäkkäsikö minä nyt pahastikkii, tätä "savonkieltä" ku kuuluu oleva iha kiel.

• Likka321
        Catleija2 kirjoitti:

Tämä on varmaste telepatia ko sää takasi ilmestysit. Mahroiks huomata, ett mää sitä jo tuol kahvipirtis ihmettelinki, ett misä sää olet kun ei lainkka ol näkyny eikä kuulunu. (kuiskaan ny sun vasemppa korvasses tämä seuraavan assian, älä san kellekkä):et sunkka sää vaa ollu se kitina, ku siel pirtis on juttelemas käyny? Jotenki sun luantone ihmine se kuitenki o.
        Oikke mukava ku takas tulit ja leppysit. Kuka sun nii suututti, oi voi senttä.

Ihan syväntä lämmitti ku joku ees huomas etten oo kirjottanna, eipä oo kukkaa muu kaevannakkaa.Emminä se kitina oo enkä kukkaan muukaan, ihan likka vuan. Kyllä minä tuonne Kahvipirttiinnii Sinulle vastasin. Tuolla kuuvenkympin puolella minä lähinnä saen ilikeitä kommenttija eikä kukkaan tuttu oo minuva loukanna. Sua nähä, innostunko vielä uuvestaan kirjottelemmaan. Toevotan ilosta mieltä ja hyvvee voentia alakutalaven harmauteen Sinulle.

• Silminnäkijä
        Lokari1 kirjoitti:

Tämä juttu on vanha jo , mutta silti haluaisin tietää.

Alan tästä, sillon kun "suursuoamea tehtiin", niin enonikin oli "siellä jossai".
        Enoni meni erääseen taloon ja kysyi talon noin 14-16 vuotiaalta tyttäreltä missä äitinsä on.

Johon tyttö vastasi näin: Maamo on läävässä raavahia koinimassa.

Siis kysynkin mitä se lause tarkoitti?

Löysin koinia sanan 1979 ilmestyneestä slangisanakirjasta. Enolla on tainnut olla pilke tai ohranjyvä silmässä yrittäessään tehdä vaikutuksen sotaretkestään. Hesan slangia koinia on kuten vaikkapa bylsiä. Sukupuoliyhteyttä se tarkoittaa.

• Lokari1
        Silminnäkijä kirjoitti:

Löysin koinia sanan 1979 ilmestyneestä slangisanakirjasta. Enolla on tainnut olla pilke tai ohranjyvä silmässä yrittäessään tehdä vaikutuksen sotaretkestään. Hesan slangia koinia on kuten vaikkapa bylsiä. Sukupuoliyhteyttä se tarkoittaa.

Taitas se sana löytyä sieltä.

Enhän minä siellä ollut , mutta tunsin enoni hyvin ja olen varma että näin oli sanat.

On minulla siittä kyllä suomennuskin , mutta halusin vaan tietää saanko saman vastauksen kun inkeriläiseltä mieheltä sain.
        Silloin kun vielä suomessa asui.

Asiahan on pikku juttu näinkin suuressa maalimassa eikä vie minun yöä uniani.

• Silminnälijä
        Lokari1 kirjoitti:

Taitas se sana löytyä sieltä.

Enhän minä siellä ollut , mutta tunsin enoni hyvin ja olen varma että näin oli sanat.

On minulla siittä kyllä suomennuskin , mutta halusin vaan tietää saanko saman vastauksen kun inkeriläiseltä mieheltä sain.
        Silloin kun vielä suomessa asui.

Asiahan on pikku juttu näinkin suuressa maalimassa eikä vie minun yöä uniani.

Tuossa aiemmin isoäiti* pisti linkin suomi-karjala-suomi sanakirjaan (kiitos isoäiti!). Se tarjoaa 11000 sanaa molemmille kielille ja venäjäksikin. Etsin sieltä koinia sanaa, ei löytynyt.

• Vakkasuamest
        Silminnälijä kirjoitti:

Tuossa aiemmin isoäiti* pisti linkin suomi-karjala-suomi sanakirjaan (kiitos isoäiti!). Se tarjoaa 11000 sanaa molemmille kielille ja venäjäksikin. Etsin sieltä koinia sanaa, ei löytynyt.

Ei sitä löyry, ko on murresana!

Mää havaitte muute, ett mää ole taas ainut Läns-Suamest.
        Kyll karjalaise nii ova laajall levinny, ett jos viäl savolaise oteta mukka sakkihi, ni ei meit muit tänn mahru.
        Sen mää ole ennenki huamann.
        Säikähtävä nämät muunmurtteliset.

Mää ole kauhiast hämmästyny, sanos entine miäski.
        Sanokka nyt asjanne kaikk! Mitä mää ole yksi puhumas!

• SkillaN kirjoitti:

ollaa savolais tytöt, ku oikee riepoo, suuttua töksähyttää.
        Ei vua taija mualima pyörijä meijä nava ympärillä, se on huomattu ja sillo on paras ottoo lusikka kauniise kättee;))

Mukavoo on kyllä Sinua Likka321 nähä ja kuulla, eihä sitä periks anneta, ollaa niiku ei oltaskaa, kyllä savolaiset tarpeeseeha on.
        Piällysmiehiä tarvitaa, vaikka se sanonta on kyllä täyttä utopijoo, ei mittää komentelijoita olla, lupsakoita ku mittäi.
        Pitäkööt luulosa,kuka tahtoo, myö ollaa ja nävytää;))

Voi,voi, riäkkäsikö minä nyt pahastikkii, tätä "savonkieltä" ku kuuluu oleva iha kiel.

savolaiset oikei on? miulha ei oo mittää kuuvvaa savolaisest luonteest. Vai ei se ookkaa savomurretta? nii et oikei savokiel. Nytkö kuuntelee nii ei taija murteita ollakkaa, kaik vaa on kielii.
        Nyt sie oot unohtant karjalaise luonteen, vaik mieheis ol sieltä muistan siun joskus maininneen, eiks olt vaa tuttu ja turvalline olkapää mihi nojata.
        Sitä mie vaa et, karjalaise luontees on jo äiji maijos saatu sitkeyttä ja ahkeruutta omaava luonteenpiirre. Mitä sitä muuta tarviikaa, silhä sitä pärjää jo pitkäl.
        Mie luulen et, samallaine ol siukkii mieheis.

Ei sitä löyry, ko on murresana!

Mää havaitte muute, ett mää ole taas ainut Läns-Suamest.
        Kyll karjalaise nii ova laajall levinny, ett jos viäl savolaise oteta mukka sakkihi, ni ei meit muit tänn mahru.
        Sen mää ole ennenki huamann.
        Säikähtävä nämät muunmurtteliset.

Mää ole kauhiast hämmästyny, sanos entine miäski.
        Sanokka nyt asjanne kaikk! Mitä mää ole yksi puhumas!

et en miekkää oo voint sannoo mittää. Kyl karjalaisii onkkii ympär suomee ja onha niitä paljo, niiko sanoit.

Mut älä sie nyt säikähä murteita, et ois jokkuu puolustamas LÄNS-Suomest olevii.

Se ois nii tärkeetä täl murreketjul, kyl ne sit taas kirjottaa ku huomaavat jonku kiinnostavan asian.

Kirjotaha siekkii jostai nii, jokkuu taas sit innostuu vastaamaa. Et mennää vaa etteenpäi.

• Catleija2
        monica kirjoitti:

et en miekkää oo voint sannoo mittää. Kyl karjalaisii onkkii ympär suomee ja onha niitä paljo, niiko sanoit.

Mut älä sie nyt säikähä murteita, et ois jokkuu puolustamas LÄNS-Suomest olevii.

Se ois nii tärkeetä täl murreketjul, kyl ne sit taas kirjottaa ku huomaavat jonku kiinnostavan asian.

Kirjotaha siekkii jostai nii, jokkuu taas sit innostuu vastaamaa. Et mennää vaa etteenpäi.

Tämä meijäm turkulaine huuliveikko Markku Heikkilä on taas saanu tiattos tämmötten tutkimukse. Olkka nyy hyvä vaa ja kuunnelkka tämä.

"Uuren tutkimuksem mukka perunoitten syäminen vähentä stressi. Asiast tiarottanu ravitsemusterapeuttiryhmä kommentoi asia et kun syä pal perunoi ni ei läheskän nimpal potuta."

Syökkä ny kumppi tarvittet perunoi tai potui. Se o iha teijä oma assian.

• Catleija2 kirjoitti:

Tämä meijäm turkulaine huuliveikko Markku Heikkilä on taas saanu tiattos tämmötten tutkimukse. Olkka nyy hyvä vaa ja kuunnelkka tämä.

"Uuren tutkimuksem mukka perunoitten syäminen vähentä stressi. Asiast tiarottanu ravitsemusterapeuttiryhmä kommentoi asia et kun syä pal perunoi ni ei läheskän nimpal potuta."

Syökkä ny kumppi tarvittet perunoi tai potui. Se o iha teijä oma assian.

Muussit nakilla...

• Lokari1
        Silminnälijä kirjoitti:

sanakirjassakaan.
        Noita murteta kuh näkyy olevan joka kylässä omansa ja parhaissa usiampija.

Sillon joskus 1945-46 vuonna inkeriläinen sanoi että . Maamohan on äiti ja oli navetassa lehmiä lypsämässä.
        Oikeen taikka väärin,minä kyllä uskon mitä mies sanoi minulle.
        Ennen ruotsiin menoansa.

• Silminnäkijä
        Lokari1 kirjoitti:

sanakirjassakaan.
        Noita murteta kuh näkyy olevan joka kylässä omansa ja parhaissa usiampija.

Sillon joskus 1945-46 vuonna inkeriläinen sanoi että . Maamohan on äiti ja oli navetassa lehmiä lypsämässä.
        Oikeen taikka väärin,minä kyllä uskon mitä mies sanoi minulle.
        Ennen ruotsiin menoansa.

Enhän minä sinun rehellisyyttäsi epäile, yhden sanan alkuperästähän tässä vain on kysymys. Sulta tulee reteitä, hauskoja viestejä sieltä jostakin, ann tulla vaan!

• Lokari1
        Silminnäkijä kirjoitti:

Enhän minä sinun rehellisyyttäsi epäile, yhden sanan alkuperästähän tässä vain on kysymys. Sulta tulee reteitä, hauskoja viestejä sieltä jostakin, ann tulla vaan!

Enkä määkän paljon muuta osaa sanova.
        No pitäähän noille tytöille jotain puhua.

Eivät vaan oikeen ota toresta muakaan, oliskohan joku joskus heille puhunu valeita.

• tulenlieskat
        Lokari1 kirjoitti:

Enkä määkän paljon muuta osaa sanova.
        No pitäähän noille tytöille jotain puhua.

Eivät vaan oikeen ota toresta muakaan, oliskohan joku joskus heille puhunu valeita.

sinne kaukomaille. Tiäräks mää e usko et sääkä ni kamalasti valhettelisitka, no miähethä aina vähä liiotteleeki. Mää lakkasi miättimästä koko juuta. Ku se o sama niiku Särkelän näytelmäsä,ku kysyttii et puttooks sää. Toine vastas et saas nährä ny. Niiet ei siit selvääkä saa, enneku sattuu kohralle.
        Kyä oo pysyny tolpillani viä. On nääs ny noi liukuriesteetki tua kenkän pohjasa. Tääl o taas vesikeliki. Lumet tätärattaa kattoo pois taas kerra. Taitaa mennä talvi harjotteluks vaa. Meistä tullee kaikista kohta akropaatteja si suami o pelkkää sirkus taitelioita. Nääsku tiähoito o menny vaa uusavuttomille. Tai si ne o myyny vehkeet mualle.
        No, siä ei oo tämmösii hualia. Sää vaa saat mennä ku höyryveturi etteepäi ilma liukuilua. Kyä se hianoo ja täsä ruppee kaipaa kessääki. Kuha toi joulu o ens menny nii sih. :) Morony

sinne kaukomaille. Tiäräks mää e usko et sääkä ni kamalasti valhettelisitka, no miähethä aina vähä liiotteleeki. Mää lakkasi miättimästä koko juuta. Ku se o sama niiku Särkelän näytelmäsä,ku kysyttii et puttooks sää. Toine vastas et saas nährä ny. Niiet ei siit selvääkä saa, enneku sattuu kohralle.
        Kyä oo pysyny tolpillani viä. On nääs ny noi liukuriesteetki tua kenkän pohjasa. Tääl o taas vesikeliki. Lumet tätärattaa kattoo pois taas kerra. Taitaa mennä talvi harjotteluks vaa. Meistä tullee kaikista kohta akropaatteja si suami o pelkkää sirkus taitelioita. Nääsku tiähoito o menny vaa uusavuttomille. Tai si ne o myyny vehkeet mualle.
        No, siä ei oo tämmösii hualia. Sää vaa saat mennä ku höyryveturi etteepäi ilma liukuilua. Kyä se hianoo ja täsä ruppee kaipaa kessääki. Kuha toi joulu o ens menny nii sih. :) Morony

kuinka voi yhrestä piänestä laivareissusta olla kaks päivää väsyny. Onneks ei tartte mennä töihin . Ja sillon nuarena sitä vaan virkisty noista reissuista.
        Ei vaan mun täyty olla vähän niinku perään kattoja ku meitin joukossa oli aika avutomia jokunen. Mutta hauskaa oli ,monella on (luulisin) tämä suomen reissu viimeinen .
        Yksikin Veera oli matkustellu nuarena,joka maankolkassa . Mutta ny hän oli iki onnellinen kun viälä 85 vuatiaana jaksoi lähtee suami laivaan , maissa ei käyty mutta ,karaokee laulettiin kuarossa ,esi- laulajalla oli mikki .
        Sitten orkesterit oli Suamalaisia Vikingillä.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Tullu joka vuosi, jah noit lumekih sulaneet pois.

Vaikka jokut sano et jokohan toi lumi pysyy, tota, mää en ol nähnykän vielä mitään ikilunta.

Mää kuh en olekan käynyh niin pohjosesa et revontulilla olis kahveet saanu keitetyvä.

Noh juuh kul se taitaakih olla paree et sanookih, saas nährä nyh, jäähän sihen se pieäni toivon kipinä sentään...

Olishan seh ollukih helkutin pitkä talvi jos toi lumi olis pysyny toukokuun lopuun , nytten sitä syksyvä onkih paljo piremästi, kuh välii lumet sullaa.

Tota mää olenkih joskus ihmetelly et miksikähän suksilla pysyyy paljo paremin pystysä, kuh jalka "mieähenä".

Tota onkohan koko suomen kansa syntynyh sukset jalassansa, meinaan nääs kuh ihan pieänetkih opivatten suksiteleen melko nuoarina.

Eikä neetkän paljova kaatuile, noh tietystikih ensimmäisenä opettelu vuotenansa kyl, meinaan jos mää sen oikeen muistan...

Terveisijä nyttten kaikillen ja nyh mää lährenkih iltapäivä kahvin keitoon, tarjoisin kyl sullekih mut tää matka kuh on pitkän puoleineh, mut jos sitten ens suvena tarjoisin vaikka , ai niih muista tulla sinne torille sillon kuh määkin olen siellä nääs, enhän mää muuten voikan mitään tarjota.

Terv:Lokari1.

• ullamirjami kirjoitti:

kuinka voi yhrestä piänestä laivareissusta olla kaks päivää väsyny. Onneks ei tartte mennä töihin . Ja sillon nuarena sitä vaan virkisty noista reissuista.
        Ei vaan mun täyty olla vähän niinku perään kattoja ku meitin joukossa oli aika avutomia jokunen. Mutta hauskaa oli ,monella on (luulisin) tämä suomen reissu viimeinen .
        Yksikin Veera oli matkustellu nuarena,joka maankolkassa . Mutta ny hän oli iki onnellinen kun viälä 85 vuatiaana jaksoi lähtee suami laivaan , maissa ei käyty mutta ,karaokee laulettiin kuarossa ,esi- laulajalla oli mikki .

loppujen lopuks. Hyvä et sie olit vähä auttelemas heikompii. On ne raskaita nuo laivareissut, sitä olemista vaa.

Mut se karaoke juttu ol varmast piristävä näi vanhemmal iälläkkii, viel ko koko joukko yhös ol mukana laulamas.

Mie en viihti lähtee sitä matkaa tekemää ennää, oon sen nii monta kertaa tehny, ettei se ennää tunnu mukavalt.

Sitko mie en ota kahvii väkevämpää nii se on vaa sellasta merel kahtomista, et jotenkkii en ennää välitä.

Siint me huomataa et tullaa vanhaks ku kaik tuollane, jääp taakse, ja mieluummin on koton ja keittää hyvät kohvit ja surffailee vaik netis.

• Vakkasuamest
        ullamirjami kirjoitti:

Mää ko oli viimeks merimatkall, nii mää väsysi koko aihhese ennen ko laiva ol rannast irronnu.
        Mää istusi hytiss sänky lairalla ja ajatteli, että mitä mää ole tänn lainkka lähten.

Sit mää käveli bulevarti pisi ja katosi niit puarei, ko möivä roittei ja sapuskoi, ja mää mietisi, ett en sunkkast mää merell läre ostoksi tekemä.
        Ulos en nähny, ko ei akknoi ol ko ravinteleis, nii ett meren ihailustaki olsis pitänn maksa olue hinta.

Mää oli nii pal kyllästynyt, mutt sit ko oltti iltta istumas, ni siin tanssilattiall tanssis yks parivuatias miehealku niin tairokkast, ett mää nauti esityksest iha mahrottomas, varsinki ko se poik kävis pokkamas viaratte naiste pöyttihi ja tanssittis niit emäntti siin parketill ko aikamiäs. Naise vaan naurosiva nii kamalaste, ett ei niire tanssista mittän tullu.
        Se piän miäs oli hyväs rytmis, ja mun iltan oli pelastettu.

• Catleija2
        Vakkasuamest kirjoitti:

Mää ko oli viimeks merimatkall, nii mää väsysi koko aihhese ennen ko laiva ol rannast irronnu.
        Mää istusi hytiss sänky lairalla ja ajatteli, että mitä mää ole tänn lainkka lähten.

Sit mää käveli bulevarti pisi ja katosi niit puarei, ko möivä roittei ja sapuskoi, ja mää mietisi, ett en sunkkast mää merell läre ostoksi tekemä.
        Ulos en nähny, ko ei akknoi ol ko ravinteleis, nii ett meren ihailustaki olsis pitänn maksa olue hinta.

Mää oli nii pal kyllästynyt, mutt sit ko oltti iltta istumas, ni siin tanssilattiall tanssis yks parivuatias miehealku niin tairokkast, ett mää nauti esityksest iha mahrottomas, varsinki ko se poik kävis pokkamas viaratte naiste pöyttihi ja tanssittis niit emäntti siin parketill ko aikamiäs. Naise vaan naurosiva nii kamalaste, ett ei niire tanssista mittän tullu.
        Se piän miäs oli hyväs rytmis, ja mun iltan oli pelastettu.

Tämmötei uutissi meijä Markku Heikkilä on taas meitil jakanu täsä päivän muutaman.

"Wanhanajan puaris Linnankarul taas on menos turkulaisen makeisteollisuuren muistonäyttely. Annterssonnin Mikaeli sanos et niin tarkkan on kaik karkit Turust viäty et saa olla onnellinej jos on eres jottaj jääny hampankolo."

Lupsakast viikonloppuu vaa teil kaikil ja kuumii löylyi.

• heitti miut tän sivul, mut eihä se mittää ku ei heittänt kokonaa pihal.
      Catleijal vaa piti sannoo et siel on toisil mukavaa huumori kukkaa, jakaa sitä muillekkii.

Mukavii juttuja, pittää mielen virkeenä tällane humoristi. Niit onkii mukava lukkee. On niiko kaksmielisii juttui. Niihä ne kuluu ollakkii.

Oikei satteista ja synkkää sunnuntai aamua kaikil, pietää mieli silti korkeel. Mite nää ilmat näi pimmeks on mäntkää? Luntakaa ei oo missää.

• Lokari1

Noh tietysti monicaa lukuun ottamatta.
        Sunnuntai aamuna tietysti onkin mukava vetää lonkkaa, mulla kyllä vielä on launtai ehtoota vielä 2 tuntia jäljellä.
        Niih terveisijä vaan saunastani olikih mukavat löylyt ja ihan oikee suoamesta tuotu koivuvihtakin millä sainvähän lisä löylyjä huiskija pois...

En tonne väliin oikein montaa kertaa onnistu kirjotustansa pistään, kyl seh puromania heitää melko äkkijä alas .
        Hyvää pyhäaamua vaan kaikille määä menenkih pikapuoliiin maata.
        Noh kyl mää vielä tunnin ainaskih olen hereilläni sitten seh munkin nukkumaaika alkaa olemaan ..

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Sunnuntai aamuna tietysti onkin mukava vetää lonkkaa, mulla kyllä vielä on launtai ehtoota vielä 2 tuntia jäljellä.
        Niih terveisijä vaan saunastani olikih mukavat löylyt ja ihan oikee suoamesta tuotu koivuvihtakin millä sainvähän lisä löylyjä huiskija pois...

En tonne väliin oikein montaa kertaa onnistu kirjotustansa pistään, kyl seh puromania heitää melko äkkijä alas .
        Noh kyl mää vielä tunnin ainaskih olen hereilläni sitten seh munkin nukkumaaika alkaa olemaan ..

Kahreksan aikaan lährettiin likkakaverin kanssa aamukävelylle.
        Se ei olis kyä nin aikasin heränny, mutta kun se on nääs ahne ja nuuka, nin mää houkuttelin, että jos vaikka Hämeen puistossa ja siä liepeillä ois näin lauantiehtoon jälkeen tyhjiä pulloja. Niistä saa sitten rahaa kun viä Alkoon tai johku markettiin.
        Eilen ehtoolla puhuttiin puhelimessa tästä ja kyä mää aamulla oikein säikährin kun ovikello soi ennen seitsemää. Siä oven takana oli se mun likakaveri ison säkin kanssa. Se oli oikein semmonen jätesäkki. Hoputti mua mahrottomasti, että nymmennään, viävät muuten puliukot kaikki tyhjät pullot.
        Mää panin laittain lenkkivaatteet päälle, mutta sanoin, että kuljetaan vähän ninkun eri matkaa. Me sää erellä ja oot ninkun kokonaan toista porukkaa, mua kyä nolottaa mennä pulloja kerään, en oo ennenkän semmosta tehny.
        Saatiin me ainakin sata pulloa, vaikka meinas tulla riita sitten mun kotona kun se änkytti, että on keränny ne pullot ja mää vaan puluja syättelin, enkä ollu tiätääkseni, vaikka hän huhuili puiston perukoilta että käyks semmonen pullo mihin on kustu.
        Vaarin kuitenkin pualet niistä pulloista kun annoin sen vihjeenki, millä vois vähän tianata.
        Ei hevillä mun osuuttanu meinannu ahne ja saita likakaveri luavuttaa, mutta mää olin lujana.
        Sitten sovittiin, että viärään huamenna ne pullot Alkoon ja markettiin. Mää voin lähteä ajaan autoa, jos likkakaveri maksaa bensasta ja käy kippaamassa pullot sisään kauppaan ja Alkoon.
        Taas se alko riirellä kun sanoin, että mää en viinakaipan eteen parkkeeraa, se voi kävellä joitakin satoja metrejä, tekee pikku liikunta hyvää kun eilinenki aamulenkki meni vaan pullojen keruuksi.
        Ooksää Lokari koskaan keräilly pulloja, tai käytettyjä kortsuja?

• Lokari1 kirjoitti:

meil on tääl nii satteista ja harmaata, pimmeetäkkii, ettei nyt oikei kukkaa oo pirteenä. Kaik on niiko karhu pesässää, oottaa päivää mukavampaa.

No terveiset tul siult saunast, kiitos vaa.Oikeiko suomalaine vasta. Meil onkkii tääl semmone tapa et, pakastettaa vastoja ja sit talvel hyö vihtoo niil.

Semmone onkkii hyvä konsti. Mie en tykkää vihtoo, se on nii kuumaa touhuu, ku läpsytellää mahottomast. Pistäähä se vere kiertämää, et on siin hyvvääki. Kintuil mie löpsyttelisin, yöl ku on sellasta niiko tääl sanotaa "levottomat jalat", niihi se vois auttaa.

Sauna on niiko suomalaine keksintö, nii mie kysy siult, onks siel paljokii saunoi muil ko siul?Tuost oon kiinnostunt, et kiuas, onko siel sellasii myynnissä?

Sentähe mie kysyn ko miu siskoin ruotsis, tek saunan,,, Tietyst häne mies,,,, nii sielt ei saant kiukaita, pit hakkee täält suomest.

Miul on sellane sähkösauna, mut sanotaa et puulämmitteine on parempi, kumpi siul on?

• Lokari1
        monica kirjoitti:

meil on tääl nii satteista ja harmaata, pimmeetäkkii, ettei nyt oikei kukkaa oo pirteenä. Kaik on niiko karhu pesässää, oottaa päivää mukavampaa.

No terveiset tul siult saunast, kiitos vaa.Oikeiko suomalaine vasta. Meil onkkii tääl semmone tapa et, pakastettaa vastoja ja sit talvel hyö vihtoo niil.

Semmone onkkii hyvä konsti. Mie en tykkää vihtoo, se on nii kuumaa touhuu, ku läpsytellää mahottomast. Pistäähä se vere kiertämää, et on siin hyvvääki. Kintuil mie löpsyttelisin, yöl ku on sellasta niiko tääl sanotaa "levottomat jalat", niihi se vois auttaa.

Sauna on niiko suomalaine keksintö, nii mie kysy siult, onks siel paljokii saunoi muil ko siul?Tuost oon kiinnostunt, et kiuas, onko siel sellasii myynnissä?

Sentähe mie kysyn ko miu siskoin ruotsis, tek saunan,,, Tietyst häne mies,,,, nii sielt ei saant kiukaita, pit hakkee täält suomest.

Miul on sellane sähkösauna, mut sanotaa et puulämmitteine on parempi, kumpi siul on?

Niih mää kyl luulen et seh sauna on suamalaisten keksimä , mut kuh ruåtalaiset on senkin varastanet .
        Ovatten visiinkih parempija myymään jah mainostammaaan.

No tota kuh täällä koivun lehret ei kasva yhtään suuremiks kun mun peukaloni kynsi niih ei semoesta mitään vihtaa saa, jah kaiken lisäks kuh ovatten riippa koivuja jokka taallä kasvaa jos kasvaa nääs.

Mää ostin Hakanienen torilta vihrat suoamesa ollessanih ja kuivatelin neh kaverini vintillä ja lähetin postisa tuleen tänne.

Kyl toi posti maksu olikih mun mieälestäni suuri, vaikka pintapostisa lähetinkih, mut sainpas ainaskih vihtoja.

Tota kyl täällä saa ostaa kiukaita .

Mut mää tehinkih ite, ostin romukaupasta rautaa jah pilliin vaan valkee jah katkoon osija kiukaaseen,ja sit sähköhitsarilla hitsailin osat kokon ja hyvin onkih pelanuh.

Niih jah sain melkeen ilmasek sen kiukaan, kuh täällä oli tarjouksesa kerran niih sekin kiuas olis maksanuh yli 600 dollaria, jota mää kattelin ostaaksenih.
        Sillon mää ajatelin et kyl määkin tommosen oasaan tehrä ja hyvinhän se multa onnistuskih.

Niih ja ei maksanukkan kuh jotain 2 sataa vaan, mää sain helkutin hyvän tuntipalkan siltä päivältä kuh mää sen kiukaan tehin.

Semosesa ostetusa olis kivijä sopinuh visiin coyboyn hatulineh vaan, ei semosesta kiukaasta mitään kunnon löylyjä saakkan.

Jos kahvikupillisen heitää vettä semoseen kiukaaseen niin sillon seh onkin jo kylmä.

Mun kiukassanih on likelle 60 kiloo kivijä , ne kivet kyl on suomalaiset. täällä kuh on kivet semosta rapakivee joka menee kuumasa ihan sannaksi.

Ai niih mää kuumenan mun kiukaan jah saunan kaasulla
        Sil kaasulla mää kaikki keitämiset ja paistamisetkih teen ja veren lämitämiset jah mökinkin mää lämmitän kaasulla sare aikaan ym. ym,.
        Mun mielestäni mun saunasa on samat mukavat löylyt kuh puulla olis lämitänyh.

Mut mun ei tarvitekan koskaan tuhkijen eikä puitten kans rävätä , se kaasu kuh palaa niih puhtaasti ettei tul mitään nokee eikä tuhkaakan..

Tämmönn se mun saunani nytten sitten on.
        Mää lämitän ainaskih 3 kertaa viikosa joskus jokapäivä, sillon kuh määkin olin vielä töissä niih seh sauna lämpeskih joka päivä, kyl seh olikih ihan mukava tuntone väsyneille raajoillenih.

Niih ja net sauna oluet ne vasta hyvältä maistuki.

Muuten kaikki onki hyvin se selänpesijä kuh on vielä hakusessa , mahtaakohan koskaan löytyäkkän...?

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Kahreksan aikaan lährettiin likkakaverin kanssa aamukävelylle.
        Se ei olis kyä nin aikasin heränny, mutta kun se on nääs ahne ja nuuka, nin mää houkuttelin, että jos vaikka Hämeen puistossa ja siä liepeillä ois näin lauantiehtoon jälkeen tyhjiä pulloja. Niistä saa sitten rahaa kun viä Alkoon tai johku markettiin.
        Eilen ehtoolla puhuttiin puhelimessa tästä ja kyä mää aamulla oikein säikährin kun ovikello soi ennen seitsemää. Siä oven takana oli se mun likakaveri ison säkin kanssa. Se oli oikein semmonen jätesäkki. Hoputti mua mahrottomasti, että nymmennään, viävät muuten puliukot kaikki tyhjät pullot.
        Mää panin laittain lenkkivaatteet päälle, mutta sanoin, että kuljetaan vähän ninkun eri matkaa. Me sää erellä ja oot ninkun kokonaan toista porukkaa, mua kyä nolottaa mennä pulloja kerään, en oo ennenkän semmosta tehny.
        Saatiin me ainakin sata pulloa, vaikka meinas tulla riita sitten mun kotona kun se änkytti, että on keränny ne pullot ja mää vaan puluja syättelin, enkä ollu tiätääkseni, vaikka hän huhuili puiston perukoilta että käyks semmonen pullo mihin on kustu.
        Vaarin kuitenkin pualet niistä pulloista kun annoin sen vihjeenki, millä vois vähän tianata.
        Ei hevillä mun osuuttanu meinannu ahne ja saita likakaveri luavuttaa, mutta mää olin lujana.
        Sitten sovittiin, että viärään huamenna ne pullot Alkoon ja markettiin. Mää voin lähteä ajaan autoa, jos likkakaveri maksaa bensasta ja käy kippaamassa pullot sisään kauppaan ja Alkoon.
        Taas se alko riirellä kun sanoin, että mää en viinakaipan eteen parkkeeraa, se voi kävellä joitakin satoja metrejä, tekee pikku liikunta hyvää kun eilinenki aamulenkki meni vaan pullojen keruuksi.
        Ooksää Lokari koskaan keräilly pulloja, tai käytettyjä kortsuja?

Meinaan kuh keräytit neet pullot ja tölkit sillä sen likkakeverillas jah sitten otat puolet jah viel maksatat pensat, kuh viette neh sinne pitkäripaseen.
        Emäää ole pulloja keränyh sen paremih kun kotsujakan .
        Mää olen aina heittänyh meneen taikka purotanuh sänkyn taakse vaan , kyl kai neet sieltä on laastesa löytynyh...

Mitäs semosilla tekee, meinaan kuh pullot on joh tyhjijä ja neet... haisee joskus sillillekin.

Nääs kuh mää en ole mikään laihijalaineh, sen takija mää olenkih varmasti ollu koko elämäni vähisä rahoisa, vaikka mää olen työätä tehny melkeen koko elämäni.

Kyl mää sen tieränkih ihan hyvin et jotain mää olen tehny väärin ton mun raha asijani kans , mut mitä seh mulle onkih ihan suuuri arvoitus.

Olis kyl mukava saara sekin tietooni vaikka eihän se mua enään mitenkän auta rikastumaan.

Kuh mun työni on jo tehty mun osaltani ja rahaakan ei tule misstään, kyl se näytääkih siltä et ei mitään pieänintäkään mahrolisuta rikastumiseen valitettavasti.

No joo onhan toi vekasi sentään pieni mahrollisuus jos sieltä tulis isopotti joskus meinaan nääs.
        Sekin kyl on ihan pieni mahrolisuus seki meinaan et ei sieltä moni ole miljunäärinä kotiansa lähtenyh... onkohan kukaaan?

Nytten tuli se mun kahvi aikanih , joten mää menen keitään kahveet itelenih , mulla on pulaakih kaaissanih , mää otan siivun sitäkih.

• Lokari1 kirjoitti:

Niih mää kyl luulen et seh sauna on suamalaisten keksimä , mut kuh ruåtalaiset on senkin varastanet .
        Ovatten visiinkih parempija myymään jah mainostammaaan.

No tota kuh täällä koivun lehret ei kasva yhtään suuremiks kun mun peukaloni kynsi niih ei semoesta mitään vihtaa saa, jah kaiken lisäks kuh ovatten riippa koivuja jokka taallä kasvaa jos kasvaa nääs.

Mää ostin Hakanienen torilta vihrat suoamesa ollessanih ja kuivatelin neh kaverini vintillä ja lähetin postisa tuleen tänne.

Kyl toi posti maksu olikih mun mieälestäni suuri, vaikka pintapostisa lähetinkih, mut sainpas ainaskih vihtoja.

Tota kyl täällä saa ostaa kiukaita .

Mut mää tehinkih ite, ostin romukaupasta rautaa jah pilliin vaan valkee jah katkoon osija kiukaaseen,ja sit sähköhitsarilla hitsailin osat kokon ja hyvin onkih pelanuh.

Niih jah sain melkeen ilmasek sen kiukaan, kuh täällä oli tarjouksesa kerran niih sekin kiuas olis maksanuh yli 600 dollaria, jota mää kattelin ostaaksenih.
        Sillon mää ajatelin et kyl määkin tommosen oasaan tehrä ja hyvinhän se multa onnistuskih.

Niih ja ei maksanukkan kuh jotain 2 sataa vaan, mää sain helkutin hyvän tuntipalkan siltä päivältä kuh mää sen kiukaan tehin.

Semosesa ostetusa olis kivijä sopinuh visiin coyboyn hatulineh vaan, ei semosesta kiukaasta mitään kunnon löylyjä saakkan.

Jos kahvikupillisen heitää vettä semoseen kiukaaseen niin sillon seh onkin jo kylmä.

Mun kiukassanih on likelle 60 kiloo kivijä , ne kivet kyl on suomalaiset. täällä kuh on kivet semosta rapakivee joka menee kuumasa ihan sannaksi.

Ai niih mää kuumenan mun kiukaan jah saunan kaasulla
        Sil kaasulla mää kaikki keitämiset ja paistamisetkih teen ja veren lämitämiset jah mökinkin mää lämmitän kaasulla sare aikaan ym. ym,.
        Mun mielestäni mun saunasa on samat mukavat löylyt kuh puulla olis lämitänyh.

Mut mun ei tarvitekan koskaan tuhkijen eikä puitten kans rävätä , se kaasu kuh palaa niih puhtaasti ettei tul mitään nokee eikä tuhkaakan..

Tämmönn se mun saunani nytten sitten on.
        Mää lämitän ainaskih 3 kertaa viikosa joskus jokapäivä, sillon kuh määkin olin vielä töissä niih seh sauna lämpeskih joka päivä, kyl seh olikih ihan mukava tuntone väsyneille raajoillenih.

Niih ja net sauna oluet ne vasta hyvältä maistuki.

Muuten kaikki onki hyvin se selänpesijä kuh on vielä hakusessa , mahtaakohan koskaan löytyäkkän...?

ja viel omatekone. Silviisii saap sopiva kokose, saap niitä löylykiviä riitämii. Vai oikei suomalaisii kiviäki?

Mut onha se nii et, löylykivet joutuu täälkii vaihtamaa melko ussei, jos vaa ahkerast löylyttelee.

Onks se suositus et joka vuos tai kaksiki kertaa vuuves pitäis vaihtaa. Ainanki ku mie oo ostant niitä. On ne sellasii et, niist tullee (haperia) kans ku ussei lämmittä.

Ei niist siellä olevista koivuista sit saakkaa vastoja, ku ovat mitä ovat.

No siul on sit kaasuhanat auki joka puolel, tarkotan et kaik pellaa kaasulla. Hyvä se nii onkii ei tuu sitä "rohjoo". Kyl siul sit kaasuu männöö.

Sanaolut, se on täälläkii monel tärkeetä, oompa kuult et jotkut lämmittää oluen saunas ja juovat, en tiiä mikä konsti se on, vai kihahtaako päähä paremmin. Ko mie taas luulisin et kylmänä se poikaa ois saunan jälkeen.

On siul sit komia sauna jot mukavii saunailtoi siul ja ostaha sellane pitkävartine harja mil peset väliajaks selkääs, niikaua ku löytyy seläpesijä, sellane miul on, ja onkkii hyvä.

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

ja viel omatekone. Silviisii saap sopiva kokose, saap niitä löylykiviä riitämii. Vai oikei suomalaisii kiviäki?

Mut onha se nii et, löylykivet joutuu täälkii vaihtamaa melko ussei, jos vaa ahkerast löylyttelee.

Onks se suositus et joka vuos tai kaksiki kertaa vuuves pitäis vaihtaa. Ainanki ku mie oo ostant niitä. On ne sellasii et, niist tullee (haperia) kans ku ussei lämmittä.

Ei niist siellä olevista koivuista sit saakkaa vastoja, ku ovat mitä ovat.

No siul on sit kaasuhanat auki joka puolel, tarkotan et kaik pellaa kaasulla. Hyvä se nii onkii ei tuu sitä "rohjoo". Kyl siul sit kaasuu männöö.

Sanaolut, se on täälläkii monel tärkeetä, oompa kuult et jotkut lämmittää oluen saunas ja juovat, en tiiä mikä konsti se on, vai kihahtaako päähä paremmin. Ko mie taas luulisin et kylmänä se poikaa ois saunan jälkeen.

On siul sit komia sauna jot mukavii saunailtoi siul ja ostaha sellane pitkävartine harja mil peset väliajaks selkääs, niikaua ku löytyy seläpesijä, sellane miul on, ja onkkii hyvä.

Mää huamasin ny että toio monitaitone miäs. Lokari meinaa. Itte saunanki tehny, onse hianoo ku semmosenki ossaa tehrä.
        Joo kyä toi pitkävartine harja o hyvä. Määki tykkää semmosella hankata.
        Suamalaisia kiviim on siinä rahtaamista tonne maailma äärii.
        Olis kiva nährä ja saunnookki siä, mut jää vaa haaveeks tommone aatos.Vai mitä monica?
        Kyä sitä saa eres haaveksii meinaa kunnon saunasta. Noi sähkösaunat tuppaa ollee niin kuivakkaita, et vaik heittelis tynnyri kaupalla vettä mennee nii nahka meinaa käpristyä.
        Ny mää toivottele kaikille mukavaa huomista. Morjes.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Mää huamasin ny että toio monitaitone miäs. Lokari meinaa. Itte saunanki tehny, onse hianoo ku semmosenki ossaa tehrä.
        Olis kiva nährä ja saunnookki siä, mut jää vaa haaveeks tommone aatos.Vai mitä monica?
        Kyä sitä saa eres haaveksii meinaa kunnon saunasta. Noi sähkösaunat tuppaa ollee niin kuivakkaita, et vaik heittelis tynnyri kaupalla vettä mennee nii nahka meinaa käpristyä.

Olkoon nyh sitten puhe saunasta taikka mistä muusta vaan tekemisestä.

Mää meinasin et eihän tommoneh nyh mikään tairetevos ole, jah aljon tekeen kiuvasta.

Tupakki askin kylkeen mää vähäsenppiirustelin mallia... siitä kiukaasta vaan nääs.

Älkääs nyh luulkokan et mää olisin jotain muutakih siinä piirustellu.

Nääs kuh mulla ei olekan yhtään mitään taiteelisija taipumuksija valitettavasti.

Jojei nytten seh ole taiteelista kuh määkin osaa katela jos on mun mielestänih nätin näköneh nääs.meinaan nääs.

Kyl mää siihen suostun et tullaan katomaan mun saunaanih, enhän mää muuta palkijoa siitä haluiskan kuh yhren selän pesun vaan nääs.

On mullakih semonen pitkä vartineh harja.

Mut sillä ei tulekan niin puhtaaks kuh jos olis oikeen kunnonselänpesijä sen seljänpesun tekemässä mulle.

Taikka kyl siinä sais pestä koko mieähenkih emää siittäkän vastaan panis yhtään.

Puhtaamashan mää vaan tulisinkih sillo.

Älkääs nyh yhtään ihmetelkö niitä suoamalaisija saunan kivijä, emää ole itte tuonu kuh 30 kiloo suoamesta, mut sitten mää löysinkih täältä paikan mistä saa kivijä ostaa.

Se yks suoamalainemieäs joka niitä nyy niin on tuottanuh koko kontillisen suoamesta ja silä tappaa tuli ihan kohtuu hintasija.

Mut jos niitä tilais häneltä niin seh posti maksu nostaakih hintaa älytömän korkeeks.

Noh kai nytten onkih saunasta puhutu ihantarpeeks....

Nytten sitten voiraankih puhuva et millonka saunan kokeilijoita tulee , mun saunaanih kokeileen jah katomaan, siin samalla voi kyl kahveetkih ryypätä kyl mää tarjoan nääs.

Mutta vasta kuh mun selkäni on pesty hyvin...

Voisin mää kyl tarjota sauna oluetki ja kylmänä oikeen , nääs mulla on jääkaapi saunan pukuhuoaneessakih, siellä on aina kylmää olutta satavana.

Niih et tervetuloo vaan saunaa katoon jah kokeileen.

• etsivivä-amadeus
        Lokari1 kirjoitti:

Mää meinasin et eihän tommoneh nyh mikään tairetevos ole, jah aljon tekeen kiuvasta.

Tupakki askin kylkeen mää vähäsenppiirustelin mallia... siitä kiukaasta vaan nääs.

Nääs kuh mulla ei olekan yhtään mitään taiteelisija taipumuksija valitettavasti.

Jojei nytten seh ole taiteelista kuh määkin osaa katela jos on mun mielestänih nätin näköneh nääs.meinaan nääs.

Kyl mää siihen suostun et tullaan katomaan mun saunaanih, enhän mää muuta palkijoa siitä haluiskan kuh yhren selän pesun vaan nääs.

Mut sillä ei tulekan niin puhtaaks kuh jos olis oikeen kunnonselänpesijä sen seljänpesun tekemässä mulle.

Taikka kyl siinä sais pestä koko mieähenkih emää siittäkän vastaan panis yhtään.

Älkääs nyh yhtään ihmetelkö niitä suoamalaisija saunan kivijä, emää ole itte tuonu kuh 30 kiloo suoamesta, mut sitten mää löysinkih täältä paikan mistä saa kivijä ostaa.

Se yks suoamalainemieäs joka niitä nyy niin on tuottanuh koko kontillisen suoamesta ja silä tappaa tuli ihan kohtuu hintasija.

Mut jos niitä tilais häneltä niin seh posti maksu nostaakih hintaa älytömän korkeeks.

Nytten sitten voiraankih puhuva et millonka saunan kokeilijoita tulee , mun saunaanih kokeileen jah katomaan, siin samalla voi kyl kahveetkih ryypätä kyl mää tarjoan nääs.

Voisin mää kyl tarjota sauna oluetki ja kylmänä oikeen , nääs mulla on jääkaapi saunan pukuhuoaneessakih, siellä on aina kylmää olutta satavana.

On ollunna jos jonnii näköstä työntekova.Elekee työ naorake,että savolanenniin,töehin kajjois.
        Mukulat tulloo Mansesta käömää viikolloppuna,täytyy paskoo luuva iha urakalla.
        Meinoon että rättiä täytyy heiluttoo iha tosissaa.
        Siinähä se tuloo Joulusiivuski ku iha itestää.
        Jiät sullaa niiettä ei pilekillekää piäse.
        Lum on kohta poes muasta,aeka synkkee on maesema.
        Vettähä se tuas sattoo ropsottaa,ja pimeetä on.
        Hyvähäse minulle on,ollaa kaiekki yhtä kaoniita.
        Mielpie on amateuksen

nythä sie hauskast kirjotit et,,,, että olis mukava nähä ja saunookii Lokarin saunas??? Ootsie oikei tosissas?

Siinhä vast haastetta on. Lokari kyl suhtaantui suopeest koko hommaa, ja toivotti tervetulleeks sinne.

Oisitsie valmis lähtee kylläilemmää, vai haaveiletko vaa?
        Mitä sie miult kysyit, vai onks nii et, jos sie lähet, siul pittää olla "esliina" mukan.

Voipha täst haaveilla jos ei muuta, unelmoija et ollaa Lokarin selkää pesemäs, oltas kaik kolme yht aikaa saunas.
        Siinthä vast hauskaa tulis, kahvit ja kaljat saunailoks päälle.

Sieko oot salarakas nii sinnuu varmast kinnostaa asia, eihä se hassumpi asia ookkaa, nytkö mietit tätä hommaa nii, vastaappa miullekkii. Oon mukan täs jutus, ainakii humormiell.

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

On ollunna jos jonnii näköstä työntekova.Elekee työ naorake,että savolanenniin,töehin kajjois.
        Mukulat tulloo Mansesta käömää viikolloppuna,täytyy paskoo luuva iha urakalla.
        Meinoon että rättiä täytyy heiluttoo iha tosissaa.
        Siinähä se tuloo Joulusiivuski ku iha itestää.
        Jiät sullaa niiettä ei pilekillekää piäse.
        Lum on kohta poes muasta,aeka synkkee on maesema.
        Vettähä se tuas sattoo ropsottaa,ja pimeetä on.
        Hyvähäse minulle on,ollaa kaiekki yhtä kaoniita.
        Mielpie on amateuksen

Amateus huiskii paskoo, sinne ja tänne
        puhast tulloo oikei mahottoman vällee
        Sie sait miutkkii oikei innostummaa
        paskoo kaikenmoista vihhoomaa.

Huiskitaa yhös paskoo vaa kunnolla
        sit on niiko kissal uuni pankolla
        hyvä hänen on siel nuoleskella
        ku paskoo ei oo lähitienoolla.

• Lapuan flikka
        Lokari1 kirjoitti:

Ny ne menöö taas halapahan suomalaaset ulukomaalaalasten perähän hinkuvat flikan heitukat!:(((
        Tuo on se iänikuunen konsti, notta pyyretähän kattomahan saunaa, tai jotakin muuta harmitonta vehejettä.
        Vihijaasit kumminkn vahingossa pitkävartiseta harjasta ja jos flikool on kipenettäkään ymmärrystä, niin ne pääsöö träille mitä se pitkävartinen sun kielen käytössäs tarkoottaa.
        Sun irstahan ajatuksen juoksun tuntiessaan jokaanen tajuaa senkin, mitä tupakkiaskin kantehen piirtelit. Oon melekoosen varma, että aikoonas olit se, joka koulunki ulkohyyskän seinihin raapustelit hämähäkin kuvia.
        Melekoonen veijari! Sauhomahan pääsee fikat kun ensin on "selekä pesty pitkävartisella harjalla!!"
        Mä kauhuussani luen noita irstahia vihiaaluja ja varootan taas flikkoja. Taitaa varootukset kumminki mennä kun vesi hanahen seljäst.

• etsivivä-amadeus
        monica kirjoitti:

Amateus huiskii paskoo, sinne ja tänne
        puhast tulloo oikei mahottoman vällee
        Sie sait miutkkii oikei innostummaa
        paskoo kaikenmoista vihhoomaa.

Huiskitaa yhös paskoo vaa kunnolla
        sit on niiko kissal uuni pankolla
        hyvä hänen on siel nuoleskella
        ku paskoo ei oo lähitienoolla.

Moonika runostas,naoroo remmautin tiälä kammarissan,että kissa meinas puota pankolta.
        Öylön kävin tuajamassa(kirkonkylä)ostoo paokasin
        myrkylyhyn,iha tul pentuaeka mielee,kun saen sen palamaa.
        Huastoin Käppänälle:tään kanssa sitä enne riijuulla kulettii tiälä muankorvessa.Suattohase olla,että ei kaekkija valuvikoja nähnä vastakkaesessa sukupuolessa.
        Eipä tuo omakaa nuamaväkki nii hiäppöne lie.
        Tälläin miettii amateus enne Joulua

• het aamulla, ja kellää ei oo olt asiaa, et meijäkkii ketju olis "herreillä". Pittäähä miun jokune sana sannoo, et tulloo elonmerkkiä tännekkii.

On nii hyvä ilma tääl meilläpäi ja kuiva vaikkei lunta ookkaa.Luvattii koko viikon tällast lämmintä, jot on vähä ihmeellistä, tähäaikaa vuest.

On siint se hyvä puol et säästyy lämmitykses, Varsinkii niil joil on sähkölämmitys. Sähkö ku on nii kallista.

On tääl pohjolas kallista olla ja ellää, etelää verratuna. Ajatella ensti maksaa lämmitykset, ja sit nelvuuveajan vaatteet.

Kyl elämä lämpimis mais on paljo halvempaa, ilmankos sinne ihmiset halluaa. Nonii nyt mie en sano ennää halastua sannaa, meen ottammaa päiväunet.

• tulenlieskat

ja unelmoiraa. Kyä se saunaressu ois poikaa. Aatteles ny monica sää ja mää kunnon löylysä. Ei kyä Lokaria nii helpolla päästettäis joutais pessee meiränki selät. Sil olis enempi hommii ku meitä oiski tuplate. Nii ja jos toi juuliaki tulis mukkaa. Voi sentää Lokari parkaa, eikä sitä tiärä montaks meitä si torella siä lavolla löylytteliskää. Tairanki pyärittää näitä mukavia ajatuksia miälessäni. Ekkös sää o sammaa miältä mun kaa?
        Mää e ny tiä tost lapualaiset, seku tuntuu oleva katteelline. Kyähä seki vois mukkaa hinkua, taitaa nii tehräkki. Kyä me tiäretää mihkä ollaa menossa noiren unelmoitten kans. Taitaa mokomat jäärä vaa haaveeks. Olisha se mukavaa hyvässä saunassa olla. Joo, nymmää sivvaa haaveinkii ja miätin meirä reissuu. Haaveisii...

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

ja unelmoiraa. Kyä se saunaressu ois poikaa. Aatteles ny monica sää ja mää kunnon löylysä. Ei kyä Lokaria nii helpolla päästettäis joutais pessee meiränki selät. Sil olis enempi hommii ku meitä oiski tuplate. Nii ja jos toi juuliaki tulis mukkaa. Voi sentää Lokari parkaa, eikä sitä tiärä montaks meitä si torella siä lavolla löylytteliskää. Tairanki pyärittää näitä mukavia ajatuksia miälessäni. Ekkös sää o sammaa miältä mun kaa?
        Mää e ny tiä tost lapualaiset, seku tuntuu oleva katteelline. Kyähä seki vois mukkaa hinkua, taitaa nii tehräkki. Kyä me tiäretää mihkä ollaa menossa noiren unelmoitten kans. Taitaa mokomat jäärä vaa haaveeks. Olisha se mukavaa hyvässä saunassa olla. Joo, nymmää sivvaa haaveinkii ja miätin meirä reissuu. Haaveisii...

Kohta suoamesa on neh pakkaset kovimilansa.

Mut sitten mun saunasa ei ollakan pikiinisä eikä mitään perjijöökän päällä, nääs kuh mun käsitääksenih saunasa ollaaan ihan ilkisilänsä.

Älkää luulkokan et mää punastusinkan yhtään, vaikka 2 komeen näköstä likkaa sinne saunaan saisinkih selkäni pesijäksi.

Juuh kyl määä sitten molempijen selät pesisinkih ja hyvin vielä sen tekisinkih.

Mut nytten tulikih semonen pikku asja et kumpasenko mää pesen ensten,mää kyl pesisin ihan joka puolelta , määkin kyl olisin ihan kovasti tyytyväineh ku munkin pestään joka puolelta ihan jokanen pikku kuhmu ja ryppykih korvija myören meinaan nääs et puhrasta tulla pitää sillon kuh 2 tyttövä mua pesee.

Eihän sitä tierä vaikka mää nuorentusinkih siinä saunareisusa...

Kyl seh on paree kun nytten tekeeki niistä unelmista totta, nih sillon ei tarvitte vanhain korissa katuva et toiki jäi tekemättä.

Kul seh oliskih mukava mun istuva lauteilla kahren likan välissä, sehän olis melkeen ku olis voita kumalakin puolin leipääni, harvon sitä voita työmieähellä onkan molemin puolin leipääsä joskus ei kumpaselakan puolen.

Mää kyl olen jotakih lukenuh ton lapuvalaisen kirjotuksista , seh on ihan varmaan kare , kuh sillä ei ol minkään laista mieästä, eikä seh melko varmasti mistään saakan.
        Mut seh on sen omaa vikaa kuh haukuu kaikki mieähet heti ennen esittelyjä nääs.

Mukava juttu kuh silläkih tekis mieli mut kuh se yritää muka olla joku siveelinehkin, noh saahan sitä puhua , sehän on monella semosta itsekunnijan nostamista puuteeseensa .

Meinaan kuh ei saa niin sanookin et se on moraalitonta, HAHA sanonkih tomosille lapuvalaisille kehtaakin valehrella vaikka mieli tekee et vesi valuu suustansa ainaski.
        Mistähän muualta valuukan...

Antakaas myh tietää milonkas tulette et mää osaan olla lentosaemala vastaan otamase teirät, meinaan ettette mene mihinkään väärään paikkaan nääs.
        Tota mietikääs nyh likat millonka tulette, jah antakaa sitten mullekin tieroks.

Mun skypeen voi soitaa , mää justiinsa tänään imuroin uuren skypy betan, ja nytten toimiikin helkutin hyvin.

Kyl mää olen sitten vastasa kuh tulette, mut soitakaa sentään mulle se tulo aika, nääs kun multa on pitkä matka sinne lento asemalle.

Hei kulkas likat älkää otako sitä lapuvalaista mukaanne , sehän vaan haastas riitaa joka paikassa ja joka aika, emää semosesta tykää yhtikän.

Nyt mää menen päivä kahveen keitoon.

siint saunareisust, kyl ehottomast kannattaa harkita. Onha tuo vähä pitkäl, mutko ottaa huumori kannalt pian se matkakii taittuu.

Siin sitä Lokaril ois hommii ku kahta naista pitäis puhtaana. Oikeel käel läpsyttelis vastal sinnuu ja vasemmal käel pesis miu varpaitani.

Vähemmäl ei päästetä ko sin ast mäntäs, Tottaha hää meitä pesis yleaikaa. Jot meil ei tulis eri mieltä kumpi Lokarin selän pessee nii, se on silviisii meijä pittää miettii asiaa.

Sieko oot salarakas nii sie saat ottaa Lokarin pesun vastuulles, mie sit vaa vastal läpsyttelen hänen karvasta selkääsä. Sit välil hakisin kylmää olutta.

Tämmöstä mie näin unta, ootsie viel nähny mittää unta meijä saunareissust?

• Lokari1
        monica kirjoitti:

siint saunareisust, kyl ehottomast kannattaa harkita. Onha tuo vähä pitkäl, mutko ottaa huumori kannalt pian se matkakii taittuu.

Siin sitä Lokaril ois hommii ku kahta naista pitäis puhtaana. Oikeel käel läpsyttelis vastal sinnuu ja vasemmal käel pesis miu varpaitani.

Vähemmäl ei päästetä ko sin ast mäntäs, Tottaha hää meitä pesis yleaikaa. Jot meil ei tulis eri mieltä kumpi Lokarin selän pessee nii, se on silviisii meijä pittää miettii asiaa.

Sieko oot salarakas nii sie saat ottaa Lokarin pesun vastuulles, mie sit vaa vastal läpsyttelen hänen karvasta selkääsä. Sit välil hakisin kylmää olutta.

Pieänille paha, jah isolle en uskalakan olla.
        EEihän seh lento matka nyh niin kauhijan pitkä olkekan.
        Taikka jos etten tule niih mun tarviteekin alkaa hajeskeleen jostakih muualta sitä seljänpesijää itelleni.
        Mut siinä sitä onkih päänvaivaan , et mistä mää nytten semosen löytäsinkän.

Muuten kyl tää suomi24.fi on helkutin vaikee päästä sisään jah sittenkun pääsee niin hiras kuh etana aivan.
        Kyl mää nyttten menen kahville kuh tietystikin taaskih otaa koko päivän tänkin pikku kirjotuksen pätkän sisään saaaminen.

Juuh tervetulova vaaan monika ja tulenlieska , kyl mää teirät saunotankih heti kuh tänne tulette.
        Sovitaan sitten kuka mistäkih paikasta mua pesee.

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

viä o nähny mittää unta. Mää oo vaa haaveillu siä olosta. Mää huamasi yhre jutu. Niiku mää e tykkää kaljasta nii ei sesi käykkä. Mää tykkää vaa lonkerosta ja siä ei varmaa ookkaa mu juamaa si ollenka. Ny mä e tiärä mitä täsä si uneksiika. Nääsku jossi kuivuu ku ei oo kostuketta,meinaa toi kurkku parka. Si mää e vois puhhuu mittää ja sää saisit selittää koko aja asiota. Mää e tiärä mite siinä si kävis. Ne kyä väittää että kuiskimine ois seksikästä, mut jos ei tuu ees kuiskintaa. Sithä mää olisiku linnupeläti mansikkamaalla. Voi himputti sentää.
        Kyä taas meni miättimiseks. Moro ny

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

viä o nähny mittää unta. Mää oo vaa haaveillu siä olosta. Mää huamasi yhre jutu. Niiku mää e tykkää kaljasta nii ei sesi käykkä. Mää tykkää vaa lonkerosta ja siä ei varmaa ookkaa mu juamaa si ollenka. Ny mä e tiärä mitä täsä si uneksiika. Nääsku jossi kuivuu ku ei oo kostuketta,meinaa toi kurkku parka. Si mää e vois puhhuu mittää ja sää saisit selittää koko aja asiota. Mää e tiärä mite siinä si kävis. Ne kyä väittää että kuiskimine ois seksikästä, mut jos ei tuu ees kuiskintaa. Sithä mää olisiku linnupeläti mansikkamaalla. Voi himputti sentää.

tulenlieska haluaisit?
        Kyl mää olen aika hyvä lantraamaan kuh vaan tierän mikä maku pitäs olla seh oikija nääs.

Tehräskös appelsiinin makuneh votkalla , nääs semonen jota sanotaan ruuvimeiseliks , vai gininkös makusesta sää tykäisit , kyl määä käyn kaupasta hakemasa greippijä ja ginijä jos semonen antas puheääntä semosta kai sanotaankih ginitonikiks vai mikähän seh nytten oliskan.

Mää olen kyl ihan varma et määä ossan sunkin makuhermoile sopivan drinkin tehrä.

Jos ei ensimäiselä kerrallatuu tarpeeks vahva niih lisätään lantrinkia ja jos sillon tulee liika heikko niin lisätään vähäsen kyl mää olen melkeen varma et seh oikeekih maku löytyy.

Tota mää en kyl tieräkän onkos täällä lonkeroo ja tehräänköhän sitä ollenkas täällä.

Joo kylhän seh kuiskaamineh onkin aikaseksikästäkih , mut sanovatten myöäs et kuiskaten puhuttu on valetta myöäskih.

Kumpnenkohan noistakih sanonnoista se oikija on?
        Hei nytten mää taisinkih löytää ihan hyvänmakuse mää tehenkih semosen appelsiininjuliuksen jah siihen vähän votkaa taikka ginijä , nääs kuh siinä on apelsiini mehua ja maitoo ja tietystikih vähän vahvempaakih niih ja pikkuseh vaniliinijakih muistaaksenih.
        Niih ja kaikki kylmänä tarjoilaan nääs.
        Ei helkutti, toihan melkeen kuulostaa kehumiselta, emää sano enään mitään.

kyl Lokari ossaa siul kurkukostuketta tehä, ja jos ei onnistu nii, oot sit vähä käheempi äänine. Sehäse vast seksikästä onkii. Eihä siin pahast käy, vaik mie juttelisin vaik paljokii. Katoha mie ku oon kova välist puhumaa. Mut se on vaa harmitonta se....Etsunkaa sie vaa ois mustasukkane?...

Kuule Lokari on iskent silmäsä sinnuu, ei siul oo hätäpäivää. Jos mie vaik häntä vähä siel saunas pestä hutasisin, ni ei siint vaaraa oo.
        On vaa niiku mukavaa, ku oltais yhös kaikki siel löylys, et jääppä tätä miettimmää, äläkä anna nyt mustasukkasuuven viijä valtaa....

Kuule mie näin unta et myö oltii jo lentokentäl mänös, ja meil ol saunavihat mukan!!

• kyl taas on nii pimmeetä ja satteista et, ihmetyttää tääkkii talvealku.
      Ei miul kummempaa asiaa oo, kuha aukasen tään ketjun vaa.
      Mie ajattelin et, ruppeenki tekemää het vihanneskeittoo, se on hyvvää sekä terveellistä.
      Paan siihe kaikkii vihanneksii keitän kypsäks ja sit soseutan koko sekasotkun. Maustan ja paan vähä tuorejuustoo.
      Voi mite on hyvvää ja sitä voip panna pakkaseekii.
      No nii, nyt miu päivä alkaa silviisii. Olkaaha työkkii pirteenä alkamaa päivä.

• Vakkasuamest

Me viätimm pikkujoulut kerranki ajallas, ja keksitti viättä ne iha uurell tavall.
        Met hankimm isoi espanjalaissi rapusi ja syätti okke urakall mone henke voimall.

Nii ol mukava ehto ja men vähä pikkutunti pualell, ko siin juttu luistis ja muisteltti kaikki entissi. Sitä vaikk ko merell käytti, keitetti kahvi rantakivikoill saaress ja uimine ol iha tervellist. Vesi kirkast ja siäl uisis semssi ameeboi, vai mitä ne ova, läpikuultavi kukan näkösi elikoi.
        Ei ole näkyn niit enä puale vuassata rantaviivall.

Ol niin pal kiva ehto, ett oteta uusiks kyllä.

• Catleija2
        Vakkasuamest kirjoitti:

Me viätimm pikkujoulut kerranki ajallas, ja keksitti viättä ne iha uurell tavall.
        Met hankimm isoi espanjalaissi rapusi ja syätti okke urakall mone henke voimall.

Nii ol mukava ehto ja men vähä pikkutunti pualell, ko siin juttu luistis ja muisteltti kaikki entissi. Sitä vaikk ko merell käytti, keitetti kahvi rantakivikoill saaress ja uimine ol iha tervellist. Vesi kirkast ja siäl uisis semssi ameeboi, vai mitä ne ova, läpikuultavi kukan näkösi elikoi.

Kuulosti nii tutult murttelt, ett mää laita tähä sun jälkkes mun juttun. Vaikk aihe on iha eri ja jonkiverra arka aihelttas.

Meijä Markku Heikkilä oli taas käyny Turun toril ja oli kuullu ku äijät toril piti kalluppi et mimmosi eroi on läntisil mail ja näil islamilaisil mail. Simmonem merkittävä ero ainaski keksitti et läntisis mais Uskonnon uhrit- järjestön jäsene ova yleensä eloss.
        Juu, hyvää yöt ny vaa. Annetan Lokaril suu vuaro, ku ei hän men viel pitkään aikaan koisima.

• Lokari1
        Catleija2 kirjoitti:

Kuulosti nii tutult murttelt, ett mää laita tähä sun jälkkes mun juttun. Vaikk aihe on iha eri ja jonkiverra arka aihelttas.

Meijä Markku Heikkilä oli taas käyny Turun toril ja oli kuullu ku äijät toril piti kalluppi et mimmosi eroi on läntisil mail ja näil islamilaisil mail. Simmonem merkittävä ero ainaski keksitti et läntisis mais Uskonnon uhrit- järjestön jäsene ova yleensä eloss.
        Juu, hyvää yöt ny vaa. Annetan Lokaril suu vuaro, ku ei hän men viel pitkään aikaan koisima.

Tänne palstoilllen kuh on niin vaikeeta päästä , et nytten vasta pääsin.

Menen vähä toiseenkih asjaan. Meiränkyläsä oli mieäs joka kans puhu vähän"sukkelasti" jah mun enot kysy et misäs vanhatalo sillo oli kuh turku pako?
        Arvaas mitä vanhatalo sano 30 kysymys kerran jälkeen joka eisitetiin samanapäivänä ?

Voipha sitä vaihteeks viettää erillaisenkkii pikkujoulun, ja mukavaa se vaihtelu onkkii. Joulu onkii nii perinteine tapojen kans, et jokapaikas on samat ruuat, Et tuntu varmast mukaval tuo rapuje syömine.

Mukava ol vanhojakii muistella, sitä mennyttä aikaa, mite ol sillo, niiko kerroit. Siel taitaa olla ne kauneimmmat muistot meil jokaisel, ja olha se kaikinpuolin erillaista, ku tääl laskelmoivas nykyajas, mikä siin onkaa et, nuoruus ja muistot on jokaisel nii elämys ku pääsee niit muistelemmaa.

• Catleija2
        Lokari1 kirjoitti:

Tänne palstoilllen kuh on niin vaikeeta päästä , et nytten vasta pääsin.

Menen vähä toiseenkih asjaan. Meiränkyläsä oli mieäs joka kans puhu vähän"sukkelasti" jah mun enot kysy et misäs vanhatalo sillo oli kuh turku pako?
        Arvaas mitä vanhatalo sano 30 kysymys kerran jälkeen joka eisitetiin samanapäivänä ?

Ton vastauksen tietävä varmaste kaikk. Se voi olla jo aika kulunu fraasi, mut voin mää sen sull sittenki sanota.
        Vanhatalo vastas mun tietäksen tämmötti: "Mää oli Iräsen karun kulmas kastemaroi noukkimas."
        Kummoset kelit sul siel Atlantin tois puol o. Meill tääll tulee vaa vett ku aisaa ja on pimeetä.

• Lokari1
        Catleija2 kirjoitti:

Ton vastauksen tietävä varmaste kaikk. Se voi olla jo aika kulunu fraasi, mut voin mää sen sull sittenki sanota.
        Vanhatalo vastas mun tietäksen tämmötti: "Mää oli Iräsen karun kulmas kastemaroi noukkimas."
        Kummoset kelit sul siel Atlantin tois puol o. Meill tääll tulee vaa vett ku aisaa ja on pimeetä.

Justiiinsa noin , mut se 31 kerta olikih jo ihan toineh.
        Taisikih palaa päreet kuh pojanlopit kysy liika monta kertaaa samaa samana päivänä näääs.

Vanhatalo sanokih sille viimeselle kysyjällen et: mää olin ***tuus sillo.

Non tota täällä on ollu ihan mukavat ikmat toisapäivänä oli vielä 27 astetta selsiusta mittarisa.

Mut nytten on vähäsen kymenevään päin sää tieron antajat ovatten luvaneet saretta lauantaiks ja sunnuntaiks .
        Mut emää vielä sitä ennustusta oikeen toren peräsenä pirä, tota noin yleensä neh sarepilvet ja vesi kuh ruuka mennä tonne paljo pohjosempaan .
        Sitten vasta joskus joulun taikka pikkusen ennen ja sen jälkeen nee sateet oikeen täällä alkaa , jos ei maaliman kirjat ol ihan sekasin menneet nääs.
        Emää muuta osakan sanoo kuh et helkutin kuiva jah kuuma kesä tää onki ollu.

Meinaan kuh noin yleensä joka kesä tulee 2-3 ukkosenilmaa ja vähän sarettakih sen mukanah.
        Mut tänä kesänäh kuh ei ollu kuh yks pieni ukkosenilma ja veren tulo melkeen olemato sillon, vaikka rakeinahan se vähä tuli mitä tuliki kyl sillä määrälä ei kastunuh puiren altakan maa yhtään nääs.
        Tomoset ilmat tällä on ollu nykysin.

• Catleija2

Kosk' mää olen ton meijä Markku Heikkilän fanei, ni emmää malt olla kertomat häne viisauksians teilki. Kuten tierätte ni Turku ja Tampere ova simmossi rakkai vihollissi keskenäns. Siit "ystävyyrest" ain saa väännetty vitseiki. En tiär mitä te tost seuraavast jutust olette miält, mutt hän oli tämmötei asioi taas kuullu. Huamaatte et hän on pistänyt ton ulkomaan uutiste joukkoon.

"Ulkomailt. Tamppereel on torettu et siäl ei vauvoil vaihreta vaipoi kun suurinpiirtein kerran kolmes viikos. Kun on syytä’ tämmöseen ihmetelty on syyks torettu se ohjeteksti mikä lukke vaippapaketin kyljes. Siin sanotaan et kymmeneen kiloon saakka."
      hei taas ja pitäkää hauskaa.

• Naurul onkii hyvä aloittaa päivä, hauskaa huumorii, mukava lukkee.

Lauantai aamuu kaikille ja pietää mielala korkijal vaik pihal on synkkää.

• monica kirjoitti:

Naurul onkii hyvä aloittaa päivä, hauskaa huumorii, mukava lukkee.

Lauantai aamuu kaikille ja pietää mielala korkijal vaik pihal on synkkää.

Hyvä Catleija,lisee vuan tuommosija;))
        Meijä paekallisessa eevät ossoo,ne ku ouvat nuita Hämäläesijä.
        Mittehä nuo tytöt sanos jos yrittäsin pyrkijä sinne saana reissulle mukkaa,se voes olla aeka haaskoo.

näkkyillää...

• Catleija2
        muori67 kirjoitti:

Mittehä nuo tytöt sanos jos yrittäsin pyrkijä sinne saana reissulle mukkaa,se voes olla aeka haaskoo.

näkkyillää...

Tiäräks muari67 mikä mul tuli ensimmäitteks miäleen, kun saa saanall menos puhusit? Mää luuli ett' taas on joku Miitti suunnitteil, jost ei mull ol kerrottu mittää. Et iha Lapin läänisse ja Saana tunturil. Mää ajatteli, ett kui ny lume aikan sinne voisis kiivet.
        Mutt kuiteski sitt sytytti ett saunasse sää hinkusit flikkojen mukka. Eik nii vaa.

• Lokari1
        muori67 kirjoitti:

näkkyillää...

Kyl mun saunaanih sopii , taikka jos mä otankih yhren keralla pestäväksenih.

Saatte vaikka kortila pelata kukah pääseee ensimäiseks mun pestäväksenih.

Sillon ei pitäs tulla riitoje kuh kortilla katotte kuka voitaa....
        Tota minkäs laineh sulla muori on tuo saunadrinkin orotus.

Mää kyl osaa mielestäni tehrä hyvijä sekoituksija . jos ei ihan kauheen outoja vaatimuksija ol sulla.

Mää nääs kuh en olekan mikään paarimikko, määhän olen timpuri jolla ei tollaset erikoisenhienot ryypyt ole mielesä.

Mää voisin kyl katoa jostain netti sivulta kuinka toikin ruuppytehrään meinaan jos oikeen vaikijoita tulee eteenih.

No seh noista ryypyistä , katotaan sitten mikä kelpais teirän makuunneh.

Nyt mää menen pikkukävelylle kuh on oikeen nättipäivä tänäänkih, vaikka enustivat saretta tällenpäivällä tänne nääs.

Tervetuloo vaan kyl mää sen seljän pesun tarpeessa olenkih.

• Catleija2 kirjoitti:

Tiäräks muari67 mikä mul tuli ensimmäitteks miäleen, kun saa saanall menos puhusit? Mää luuli ett' taas on joku Miitti suunnitteil, jost ei mull ol kerrottu mittää. Et iha Lapin läänisse ja Saana tunturil. Mää ajatteli, ett kui ny lume aikan sinne voisis kiivet.
        Mutt kuiteski sitt sytytti ett saunasse sää hinkusit flikkojen mukka. Eik nii vaa.

nääs kun niistä kiälistä aina puhutaan että olis hyvä osata, noin niinku sivistyksen vuaks vaan ,me mentiin sillo ku mää viälä olin Tampereella niin kesäsin "Teiskoon kiäliä opii".
        Em mää kyä tiärä mistä se sanantapa o ,ku kuä siä puhuttii ihan samaa murretta.
        Meillä oli pikkunen mökki saaressa kämmenniemestä sinne sourettiin .
        Mutta se ei oollu mikää mulle ainakaan kiva paikka ,siä ei ollu sähköö eikä puhrasta vettäkään .Ja mukulat oli piäniä ,ruaka haettiin veneellä ,määtehin kyä purjeekki ja neki käsin ompelin ,oli seki aikaa. Naapurit aina sano sitte ku tultiin kesälomalta että kuä te oottesitte ruskeita ,no mukulat polttivatten peppunsa ku pyllistelivätten kaiket päivää rannassa kiven nualiaisia pyyrystämässä , no tää meni vanhojen muisteluks.
        ku ei oo yhtää väsykää,emmää tiärä mistä se johtuu ,mää oon kyä hyvä nukkuu ,kai sitä olis koitettava jos tulis uni simmuun .

• Catleija2 kirjoitti:

Niihä se on siis(sauna)savolaene ku viäntää nuita sanojae vaekka mite päen;))
        vua kyllä se Sysmäläennii venkuroep nuihe sanoje
        kansa.(hevone vetiä rekiä etiä päen)

Aekoenaa olin Raesijossa koolutuksen takija nii en
        meenanna ymmärtee mittää alakuu ilima tulukkija:))
        Se olj nii sukkeloo se puhe.
        näkkyillää...

• etsivivä-amadeus
        Lokari1 kirjoitti:

Kyl mun saunaanih sopii , taikka jos mä otankih yhren keralla pestäväksenih.

Saatte vaikka kortila pelata kukah pääseee ensimäiseks mun pestäväksenih.

Sillon ei pitäs tulla riitoje kuh kortilla katotte kuka voitaa....
        Tota minkäs laineh sulla muori on tuo saunadrinkin orotus.

Mää kyl osaa mielestäni tehrä hyvijä sekoituksija . jos ei ihan kauheen outoja vaatimuksija ol sulla.

Mää nääs kuh en olekan mikään paarimikko, määhän olen timpuri jolla ei tollaset erikoisenhienot ryypyt ole mielesä.

Mää voisin kyl katoa jostain netti sivulta kuinka toikin ruuppytehrään meinaan jos oikeen vaikijoita tulee eteenih.

No seh noista ryypyistä , katotaan sitten mikä kelpais teirän makuunneh.

Nyt mää menen pikkukävelylle kuh on oikeen nättipäivä tänäänkih, vaikka enustivat saretta tällenpäivällä tänne nääs.

Tervetuloo vaan kyl mää sen seljän pesun tarpeessa olenkih.

mittää muistopuhheita pittee?Mielen tekis par sanoo sanova Juice muistolle.
        Hää ku män ja heitti veivisä.Ol hää sellane kultuurpersoona,et oksat poes.
        Kyllä myö montakertoo hämeesillalla ohimänne nähtii.Ikua öylön viänsin,kun tieto tul häne kuolemastaa.
        Voe olla että Sika soe aeka paljon Jouluna.Se on yks Hänen piiseistää,toene hyvä on norjalaene Villapaeta.
        Näetä asijoeta muitelloo tiällä amateus

• ullamirjami kirjoitti:

nääs kun niistä kiälistä aina puhutaan että olis hyvä osata, noin niinku sivistyksen vuaks vaan ,me mentiin sillo ku mää viälä olin Tampereella niin kesäsin "Teiskoon kiäliä opii".
        Em mää kyä tiärä mistä se sanantapa o ,ku kuä siä puhuttii ihan samaa murretta.
        Meillä oli pikkunen mökki saaressa kämmenniemestä sinne sourettiin .
        Mutta se ei oollu mikää mulle ainakaan kiva paikka ,siä ei ollu sähköö eikä puhrasta vettäkään .Ja mukulat oli piäniä ,ruaka haettiin veneellä ,määtehin kyä purjeekki ja neki käsin ompelin ,oli seki aikaa. Naapurit aina sano sitte ku tultiin kesälomalta että kuä te oottesitte ruskeita ,no mukulat polttivatten peppunsa ku pyllistelivätten kaiket päivää rannassa kiven nualiaisia pyyrystämässä , no tää meni vanhojen muisteluks.
        ku ei oo yhtää väsykää,emmää tiärä mistä se johtuu ,mää oon kyä hyvä nukkuu ,kai sitä olis koitettava jos tulis uni simmuun .

turvallises paikas lapsena, ko nii mukavas paikas ku mökillä. Vaik siel oltkaa mittää mukavuuksii. Mut oli sentää paikka mis sai rauhas kasvaa, ja juoksennella vaik alastonna. Niiko kerroit, On se lapsuusaika kaikil nii mukavast muistois.

On siin unensaannis miullakii vällii ongelmii, taitaa olla yleistä näi vanhemmite. Sit seuraavana päivän on nii väsyny toiset pärjää vähäl unel, mut en mie.

• muori67 kirjoitti:

näkkyillää...

kuuleha tuu mukkaa vaa, jos nyt päästäs lähtemää. Siul ko on sitä huumorii nii matka taittus nii joutusast. Ota sit vasta mukkaa jokasel pittää olla omast takkaa. En viel tiiä mihi tuo Tulenlieskat on mänt, onks hää lähtent jo etukättee Lokarin luo? Taitaa olla jo vihtomas?
        Oot sie näht unta Lokarin saunast, ja mite mukava on vihtoo.
        Hää lupas tehä kostuketta jokaise maun mukkaa, otat sie oluet ku hää tarjoo vai pittääks se olla jottai muuta väkevämpää?
        Tätä pittää nyt jäähä miettimää tätä lähtöö. Voisitha sie sannoo mielpittees?

• monica kirjoitti:

turvallises paikas lapsena, ko nii mukavas paikas ku mökillä. Vaik siel oltkaa mittää mukavuuksii. Mut oli sentää paikka mis sai rauhas kasvaa, ja juoksennella vaik alastonna. Niiko kerroit, On se lapsuusaika kaikil nii mukavast muistois.

On siin unensaannis miullakii vällii ongelmii, taitaa olla yleistä näi vanhemmite. Sit seuraavana päivän on nii väsyny toiset pärjää vähäl unel, mut en mie.

minä joka sain katsoa niiden muksujen perään ,etteivät hukkunu siihen näsijärveen .
        Oli siittä huvitukset kaukana ,miäs vuorokauden tyässä ja mää si yksi lasten kanssa , Ho hoi !
        onneks ei tartte enää!!!

• ullamirjami kirjoitti:

minä joka sain katsoa niiden muksujen perään ,etteivät hukkunu siihen näsijärveen .
        Oli siittä huvitukset kaukana ,miäs vuorokauden tyässä ja mää si yksi lasten kanssa , Ho hoi !
        onneks ei tartte enää!!!

miul sit ol huono luku ja kirjotus taito eile, mut ko onneks oikasit miul asian. Olinkoha mie lähön huumas tuon saunomaa.
        No mut kuitenkii mukavaa alkavaa viikkoo kaikil.

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

mittää muistopuhheita pittee?Mielen tekis par sanoo sanova Juice muistolle.
        Hää ku män ja heitti veivisä.Ol hää sellane kultuurpersoona,et oksat poes.
        Kyllä myö montakertoo hämeesillalla ohimänne nähtii.Ikua öylön viänsin,kun tieto tul häne kuolemastaa.
        Voe olla että Sika soe aeka paljon Jouluna.Se on yks Hänen piiseistää,toene hyvä on norjalaene Villapaeta.
        Näetä asijoeta muitelloo tiällä amateus

Amateus muistelee
        Juicea paljon kaipailee
        surun kyyneleet vuodattaen
        tutun näin menettäen.

Henkilö persoona oli suuri
        taiteilija perin juurin
        jäähyväiset hänelle jätä
        muistoksi runokin tämä.

• etsivivä-amadeus
        monica kirjoitti:

kuuleha tuu mukkaa vaa, jos nyt päästäs lähtemää. Siul ko on sitä huumorii nii matka taittus nii joutusast. Ota sit vasta mukkaa jokasel pittää olla omast takkaa. En viel tiiä mihi tuo Tulenlieskat on mänt, onks hää lähtent jo etukättee Lokarin luo? Taitaa olla jo vihtomas?
        Oot sie näht unta Lokarin saunast, ja mite mukava on vihtoo.
        Hää lupas tehä kostuketta jokaise maun mukkaa, otat sie oluet ku hää tarjoo vai pittääks se olla jottai muuta väkevämpää?
        Tätä pittää nyt jäähä miettimää tätä lähtöö. Voisitha sie sannoo mielpittees?

Kynttilöetä jouvvuin öylön polttammaa monta tuntia,kun sähköt män poikki.Kuuskii mellä on akkuna alla,ku lintuja syötettää.Eihä noeta oo paljo tuas ollu,suavat metästä ruokoo.
        Oes nuo lumet suana muassa olla,nyt on nii pimmeetä joka puolla.
        Parina päevänä haravoen pihoo,jäe enne lumentulloo tekemättä sekkii homma.Korjaelttii vähä paekkoja(remonttia tehtiin)nii ei jouvettu joka paekkaa.
        Minen meinoo aekoon kuluttoo Jouluhumpuukii,makkoon pankolla sennii ajan.
        Siivouksen jo tein,eikä mukulatkaa tule,mitä myö kaks vanhoo kiäkkänätä ruvettaa riehumaa turhantaotta.Tulloo kaet se Joulu uottamattakkii?
        Pimmeestä korvesta amateus,ei ite nii pimmee vielä??

• merimona1
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Kynttilöetä jouvvuin öylön polttammaa monta tuntia,kun sähköt män poikki.Kuuskii mellä on akkuna alla,ku lintuja syötettää.Eihä noeta oo paljo tuas ollu,suavat metästä ruokoo.
        Oes nuo lumet suana muassa olla,nyt on nii pimmeetä joka puolla.
        Parina päevänä haravoen pihoo,jäe enne lumentulloo tekemättä sekkii homma.Korjaelttii vähä paekkoja(remonttia tehtiin)nii ei jouvettu joka paekkaa.
        Minen meinoo aekoon kuluttoo Jouluhumpuukii,makkoon pankolla sennii ajan.
        Siivouksen jo tein,eikä mukulatkaa tule,mitä myö kaks vanhoo kiäkkänätä ruvettaa riehumaa turhantaotta.Tulloo kaet se Joulu uottamattakkii?
        Pimmeestä korvesta amateus,ei ite nii pimmee vielä??

Käveltiin tuon ukkoin kansa tuossa lähheisessä mehikössä ja valakattiin joolukuus, tai kakssii kuusta.
        Viijään siskolle Helssinkiin toenen. Ukkohan tuo sano, että ennen lummiin satamista suattas olla parasta ottoo kuus, vauan uattelin kuunnellä siätiijotuksen, jos luppoovat lumsatteita samalla laella kun olj tämän kuun ensimäesinä päevinä, niin sielä ee pirukaan rämmi kuusen haussa, ukkojain meinoon. Eekpä se ossoo muottorsahhoo käätteekkään niin taetavasti kun minä. Muuta joolun valamisteluva en ou tehnä, muuten kun suunnitella mitenkä ja minkälaesella porukalla uattoo vietetään. Ollaanko kahestaan(kaks immeistä)vae kuhutaanko enemmän porukkoo. Tyttöhän tuo ehotti, että jos mäntäs Jyväskyllään, vuan hittoonko nuo elukat pannoo? Kuka sitä jooluna niitä siten syöttee ja vualii muutennii?
        Lahjoja pittee ostoo enemmän kun on suurentuna suku tämän avijoliiton tähen. Ukkoin poijan poijathan nuo ovat penskoja, ala-asteella koolussa vielä, niille onnii mukavoo hankkija, mittee nyt tuas hoksoovat pyytee.

• On se sit kumma ku nukkumine on mänt miul iha sekasi, mie herrään näi aamuyöl.
      Sit koko päivän torkun väsymyksestä, ja eileki illalla mänin illalla 8 aikaa nukkumaa, mut ko kertakaikkiaan ei jaksa valvoo.

Joulukkii tulloo,ja pitäis lähtee ostamaa uuvet patjat sänkyy, nekin maksaa maltaita kuulemma. Mut onha ne aikanaan ain uusittava,

Joulusiivoo en tänävuonna kovin suurta tee, poikaki ku lähtee kaukomaille lämpöö jouluks, nii oompaha taas yksin jouluna.

Sisko olis tullu miu luoks, anto vähä vihiä mut mie en viitsi alkaa passaamaa. Oon jo tottunt olemaa yksinki. Suorastaan nautin joulurauhast ja meen joulukirkkoon.

Televisiostakkii tulloo mukavaa ohjelmaa, mikäs siinä on olla koton rauhas.
      Miul on ystävä joka on nii vilkas et, hää ei oo yhtää yksi, ain täytyy olla jottai hälinää. Iha päivasto ku miul.

Oon usseist ajatellu et ku senluontone vilkas ihmine jää yksin ja vaik tulloo sellane sairaus et on oltava koton, nii mite se lainkaa onnistuu.
      No nii kyl täs tuliki kaikkee puhuttuu. Muistetaa taas kirjotella toistemmme iloks.
      Hyvvää alkavaa päivää teil jokasel.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      258
      9366
    2. Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja

Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve
      Kommunismi
      5
      2801
    3. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      212
      1964
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      105
      1930
    5. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      145
      1439
    6. SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918

kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,
      Maailman menoa
      64
      1418
    7. Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa

Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..
      Ikävä
      128
      1339
    8. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      93
      1016
    9. Uusi mahdollisuus

Mitä tekisit toisin, jos saisit siihen mahdollisuuden?
      Ikävä
      71
      921
    10. Odotanko ihan

Turhaan jotain välillemme?
      Ikävä
      40
      838
    Aihe