Kysymys

rahasta...

Miten olette järjestäneet raha-asiat? Onko matkashekit hyvä idea? Helsingin seudun Osuuspankissa eivät ainakaan suosittele, koska kulut kuulemma niin kovat. Jos rahaa matkassa parin kuukauden reissulla parisen tonnia niin ei viitsisi koko matkakassaa mukanaan kantaa. Tuntuu hieman riskiltä bisnekseltä. Eli kokemuksia? Sullonko vaan rahat kaikkiin mahdollisiin aukkoihin ja taskuihin ja toivon parasta? Luottokorttia paljon suositellaan, mutta kun olen menossa Laosin ja Kambodzan maaseudulle, niin ei siellä sillä välttämättä mitään tee. Plus, jos kortti pöllitään niin mistäs sitä rahaa sitten repisi. Kiitokset vastauksista.

6

1636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan

      eli suosittelen joka tapauksessa luottokorttia, vaikka maaseudulle menisitkin. Kaikissa isommissa kaupungeissä (laosissa vain muutama)löytyy automaatti, cambozassa useampia. ehdottaisin siis että nostat kerralla aina sellaisen budjetin, mitä luulet menevän ennen kuin taas pääset isompaan kaupunkiin. Matkashekkejä en suosittele, sillä pankkeja ei ihan joka nurkalla ole, ja tosiaan kuluja voi mennä. Cambozaan kannattaa satsata dollareita, ja laosissakin ne käyvät, joissain paikoissa.

      Itse tosiaan nostettiin aina noin viikon budjetti, ja kun siellä ei tosiaan mikään maksa paljon mitään, varsinkaan maaseudulla laosissa, niin kyllä riitti hyvin aina. Eikä sillä ihmisiä ryöstetä, ainakaan kohdalle ei osunu/kuullu mitään sellaista. tosin toisiakin kokemuksia varmasti löytyy. Ja jos otat lennon niin älä jätä rinkkaan mitään vähääkään arvokasta, ne kyllä lähtevät saman tien...

      • ...

        Toi tosiaan taitaa olla järkevin vaihtoehto. Kuulin vielä että money transferina saa saman päivän aikana rahaa paikalliseen pankkiin jos kortti sattuisikin katoamaan.


    • asggg

      Viime vuonna käytin matkashekkejä Kamputseassa, ja palkkio oli suurimmassa osassa paikkoja dollarin per shekki. Näin siis ainakin American expressin shekkejä vaihtaessa.

    • vain

      Suosittelen vain käteistä. Itse nostin rahaa bangokista siis usan dollareita, jota käytetään valuuttana siellä monissa paikoissa useammin kuin niiden omaa rahaa. Muistaakseni koko maassa on vain yksi pankki tai pankkiautomaatti ja sekin pääkaupungissa, eli matkashekit eivät toimi. Kambodzha on ihan kehitysmaa eli isommissa kohteissa saattaa luottokortti toimia, mutta ei varmasti maaseudulla. Rahat oli vatsapussissa, osa kengissä jne. Kannoin myös valelompsaa mukana, koska aseelliset ryöstöt ovat lonely planetin mukaan siellä kohtuu yleisiä. Rahoja ei kannata pitää taskussa, väenvilinässä kaikki taskut on kyllä käännetty ympäriinsä, jos huonoon paikkaan osuus. Varaa myös riittävästi rahaa mukaan siem reapissa vesipullo maksoi dollarin, kaikki tavarat ovat melkein tuontitavaraa eli hintavampaa on kuin esimerkiksi thaimaassa.

      • pakko sanoa...

        ... oma mieleipide asiasta. Ensinnäkin, Kamputsean hinnat ovat murto-osa Thaimaan hinnoista! En minä vaan koko maasta ole matkoillani löytänyt dollarin vesipulloa! Ehkä jossain Siam Reapinin viiden tähden hotellissa! Ja toiseksi: muka yksi pankki koko maassa! Pankkiautomaatteja ei joka nurkalla tosiaan ole, mutta itse olen esim. Sihanoukvillessa asioinut useammassa eri pankissa nostamassa luottokortilla rahaa tililtäni.


      • juuri palannut
        pakko sanoa... kirjoitti:

        ... oma mieleipide asiasta. Ensinnäkin, Kamputsean hinnat ovat murto-osa Thaimaan hinnoista! En minä vaan koko maasta ole matkoillani löytänyt dollarin vesipulloa! Ehkä jossain Siam Reapinin viiden tähden hotellissa! Ja toiseksi: muka yksi pankki koko maassa! Pankkiautomaatteja ei joka nurkalla tosiaan ole, mutta itse olen esim. Sihanoukvillessa asioinut useammassa eri pankissa nostamassa luottokortilla rahaa tililtäni.

        olen sinun kanssasi täysin samaa mieltä. Visakortilla saimme rahaa tarvittaessa ja dollareitakin oli mukana, mutta halpaa oli, eikä rahaa liikaa kulunut.

        Itselläni oli vetoketjullisessa shortsien reisitaskussa rahaa, eikä kukaan ryöstänyt - tosin pidän aina vain vähän rahaa kerrallaan mukana en koko matkakassaa (hotelleissa on mahdollisuus turvasäilytykseen jonne lentoliput osa rahoista jne) Koruja en ota edes mukaan matkalle. Välillä rahapussi oli vyölaukussa. Jos oli tungosta, pitelin siitä kyllä kiini. Öiseen aikaan nukuimme emmekä notkuneet kaupungilla, kyllä päivällä ja illallakin tuntui täysin turvalliselta, ihmiset olivat tosi ystävällisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe